O životě a společnosti

Lin

Člen
Rozhovor s Emilem Pálešem
Adventní čas by měl být časem usebrání se. Slovo, které již vypadlo ze slovníku dnešních lidí a tak jim i uniká jeho význam. Jde o "cestu k sobě", do svého nitra, k sobě samému, ke svému spojení s přírodou i Bohem. Kdysi tomu říkali "napojení na vlastní životní pramen".
Proč zrovna v adventu se kladl důraz na usebrání se? Protože cesta do svého nitra sebou nesla velkou osobní očistu a zbavování se všeho zbytečného. A člověk měl do času zimního slunovratu (později překrytým pomyslným narozením Ježíše) přicházet čistý. nejen fyzicky, ale hlavně duševně, vnitřně.
Jedním z nástrojů, který k usebrání se vede a pomáhá v tomto procesu, je filosofie a to ve svém původním významu filo + sofia = láska k moudrosti. Sofiologem je i pan Páleš a ten mj. říká, že ve svobodném politickém systému žijí pouze potomci lidí, kteří se nadšeně věnovali filosofii. Kdo se filosofii nevěnuje, nemůže žít ve svobodném systému, protože - filosofie učí samostatně myslet.
Ten rozhovor je krásný a s mnoha podnětnými myšlenkami - mj. o zákonitostech v lidské tvořivosti. Možná někoho uklidní i konstatování, že lidstvo bylo v tak těžké společenské krizi již několikrát.

Zdroj: https://www.youtube.com/watch?v=7s1qRfE2XPA
 
Dalším pánem, kterého ráda poslouchám a jehož myšlenky se hodí k adventnímu usebrání se, je Maxmilián Kašparů - dětský psycholog a zároveň řeckokatolický kněz.
Martina Kociánová s ním dělá rozhovory často a nyní je na rádiu Universum nový rozhovor - zatím 2 díly (s datem 09.12. a 16.12.). Rozhovor je o tématech dnešní doby, mj. i o mezilidských vztazích.
(Motto: Vykopali jsme hrob pro Víru, vedle hrob pro Lásku - a nezbývá než doufat, že nikdo nedokáže vykopat hrob pro Naději.)

A nádavkem k rozjímání přidám i jednu obstarožní písničku, která neztratila na aktuálnosti:

Zdroj: https://www.youtube.com/watch?v=flTgyaWGl9w
 
Tady je otitulkovaný film Obyčejný fašismus, zatím jsem viděla jen začátek, nevím zad budu mít sílu se na to podívat na celé...
Zkoukl jsem to celé, tzv. jedním dechem a je to opravdu síla. Už tehdy rusové věděli to, co si někteří z dnešní společnosti teprve připouští. Dlouhou dobu mi připadalo až úsměvné, že lidé v Německu tak snadno "naskočili" na fašistickou rétoriku a uvěřili, že jsou vyvolený národ. Sledoval jsem spoustu dokumentů a četl knihy o vzestupu nacismu a fašismu v Německu a Itálii. Z pohledu asi tak před 6 lety, mi připadalo téměř nemožné, že se nechali takto zblbnout a neviděli to špinavé pozadí. To jsem ještě nevěděl, že mi bude názorně předvedeno, jak se to dělá. A teď budu citovat z Irenčina překladu "stačí, že lidé přestanou být lidmi, že se dobrovolně vzdají práva a výsady každého člověka, práva a povinnosti přemýšlet". Tehdy je k tomu vedly jiné důvody, dnes je to zejména pohodlnost, což považuji za velmi tragické.
 
Naposledy upravené:
Zkoukl jsem to celé, tzv. jedním dechem a je to opravdu síla. Už tehdy rusové věděli to, co si někteří z dnešní společnosti teprve připouští. Dlouhou dobu mi připadalo až úsměvné, že lidé v Německu tak snadno "naskočili" na fašistickou rétoriku a uvěřili, že jsou vyvolený národ. Sledoval jsem spoustu dokumentů a četl knihy o vzestupu nacismu a fašismu v Německu a Itálii. Z pohledu asi tak před 6 lety, mi připadalo téměř nemožné, že se nechali takto zblbnout a neviděli to špinavé pozadí. To jsem ještě nevěděl, že mi bude názorně předvedeno, jak se to dělá. A teď budu citovat z Irenčina překladu "stačí, že lidé přestanou být lidmi, že se dobrovolně vzdají práva a výsady každého člověka, práva a povinnosti přemýšlet". Tehdy je k tomu vedly jiné důvody, dnes je to zejména pohodlnost, což považuji za velmi tragické.
Jen upřesním, že nejde o můj překlad. Já tak dobře slovensky neumím :) Jen jsem zprostředkovala. To jen, že si nechci připisovat cizí práci.
Ale souhlasím s vámi, také jsem nemohla pochopit, jak se to mohlo stát. Ale porozuměla jsem tomu ještě před rozmachem internetu, když jsem se rozhlédla okolo sebe. Musím říci, že až s možnostmi internetu se situace zase začala alespoň pro ty zvídavější zlepšovat, protože získali možnost si dohledávat i jiné informace a poznávat se přes internet s podobně smýšlejícími, jako by se člověk vynořil nad hladinu a mohl se zase nadechnout. Do té doby jsem si myslela, že snad v tomhle státě už nezbyli normální lidé. Ale i tak je opravdu smutný stav některých našich spoluobčanů. Zrovna dnes jsem měla tu čest rozmlouvat s jedním, který si trvá na tom, že za všechno mohou ti Rusáci. Náš hrad ovládá ruská mafie, abyste věděli. (A vůbec se mu to netluče s tou rusofobií, to opravdu člověk nevěří). A zpět na východ to nikdy, do těch zemljanek, to my je vždy živili... To jsou jen úryvky z delšího rozhovoru. To člověk opravdu nevychází z údivu.
 
Zrovna jsem dokoukal film Obyčejný fašismus .
To , k čemu došlo ve 20 století , je v plné síle zpět .
Pokud se fašismu tentokrát nepostavíme čelem a nevymýtíme ho až do kořenů , tak ručičky hodin ukazující Naši zkázu , překročí 12 hodinu .
 
Já na to koukala dnešní noci. Moc pěkně udělaný film = pěkně se to poslouchá a dobře se to mladší generaci chápe. My starší jsme se s těmito "obrázky" setkávali ještě ve škole. Dodnes si záběry z koncentráků pamatuju, dodnes mám husí kůži z exkurze Terezína. A taky si dodnes pamatuju na konci sedmdesátých let vysílaný dokumentární sovětský (ruský) seriál Velká vlastenecká válka. U toho jsem brečela a pokládala rodičům spoustu otázek. Byl tam použitý dosud neznámý filmový materiál z německých archivů, takže svědectví o zvěrstvech nacistů v plné parádě. Umučené děti, co se sotva naučili chodit a jejich fotografie jako "památka" v kapsách německých vojáků. Nebo banderovců. Jaký netvor může mučit a zabíjet děti?! A mít z toho radost, potěšení?! Všechno tak šílené a nelidské, že jsem si svými náctiletými názory myslela, že TOHLE už nikdy víc nastat nemůže. Protože to odporuje úplně všemu, co dělá člověka člověkem.
Bohužel - tenkrát jsem se moc spletla. Všechna ta nelidskost, nabubřelá nadřazenost a běsnící nenávist nikdy nezemřela, nikdy nebyla poražena a to ani v Berlíně. Jen se na čas schovala, aby zase nabrala sílu. Máme ji tu zpět a silnější, než kdy byla. Horší, že i v naší zemi a ke vší hrůze se nám snaží vládnout. Jen se podívejte na fialovou pohromu, s jakou zběsilou nenávistí pohlíží na své spoluobčany s jiným názorem, s jiným pohledem na svět - nebo "jen" připomínající nezákonnost toho či onoho kroku.
 
Dnes se pokusím trochu odlehčit nedramatickými zprávami, ale ... jsou stejně spíše k pláči.
Jestli si všímáte v našich mediálních vodách zpráv z UA, tak nadšení jakoby ubývalo. Přijde mi, že už nejde o vítězný ryk, ale spíše o konstatování něčeho, co se musí zmínit. Tedy - až na některé servery jako třeba Seznam. A taky bulvární Blesk, který překvapivě s velkou radostí "informuje" po každém Putinově vystoupení ve stylu "je nemocný, špatně vypadá, má to za pár". A ač je Blesk bulvárem, velmi podrobně "informuje" o mučení a masakrech ruských vojáků. Což je dost divné a zvláště na pozadí skandálů a průšvihů politiků - ať našich nebo "spřátelených". Třeba o vznášejícím se Kličkovi kdesi ve Španělsku - za situace, kdy obyvatelé Kyjeva, kde je již několik let starostou, neměli ani dostatek pitné vody.
A nyní, kdy hýbe Ukrajinou a dokonce i Evropou skandál Plantovské - taky nic, ani zmínka. Že by toto bulváru uniklo? Tak poreferuju já, protože paní je veřejný činitel UA a minimálně na stejném stupni žebříčku jako Kličko. A osobně si myslím, že morálně je daleko níž než Kličko. Nejen morálně, ale i inteligenčně. U Klička byla vidět aspoň nějaká obava, že ho filmují. A sám si na sítě nic nedal - práskl ho Šarij. Jenže "dáma" je dostatečně hloupá na to, aby vše zveřejnila sama a byla na to dostatečně hrdá.
Ivana Plantovská je... jak to jen říct... taková "svidomá Ukrajinka". Jelikož je přítelkyní pana generálmajora Sergeje Mulla, náčelníka jižního okruhu státní bezpečnosti UA, vypracovala se na post mluvčí jižního okruhu státní pohraniční služby UA. Její pracoviště by mělo být Oděse.
No a tato slečna si vyjela oslavovat Nový rok do Paříže. A nenapadlo ji nic jiného, než fotky a videa umístit na sítě.
Tím naštvala nejen své krajany, kteří právě v těch dnech prožívali velice krušné chvíle svého života - bez tepla i světla a rachejtle jim nad hlavou duněly jen výjimečně. Láteření spoluobčanů se, samozřejmě, sneslo i na Zelenského. A Evropané mají i jiné "pitomé" otázky, vztahující se k luxusnímu životu oficiálních tváří "zbědovaného" Kyjeva - protože "slečna hlupačka" není první případ. Koneckonců... i mě by zajímalo, kolik tato "slečna" věnovala třeba na dětskou nemocnici nebo oblečení pro mrznoucí vojáky.
(A že jich je dost a dost omrzlých, v mrazech, které dneska v zóně bojů jsou, nemají někteří ani ponožky - má poznámka. poznatek z jiného článku.)
Tak se na ni pojďme podívat - na tu Ivanu překrásnou...:
Zde článek v RJ, ovšem jen s fotkami. Ten taky mj. říká, jak se vyjadřovali Turci po přečtení článku v jejich bulváru:

Zde je srbský článek s více podrobnostmi a dokonce i s videi, kterými se "přemoudrá a překrásná" chlubila:

V takových chvílích si říkám, kdo ještě může věřit té prolhané kyjevské klice, té chuntě, co se postavila do čela ubohé Ukrajiny. A dost se děsím, protože "naše" fialová klika se té ukrajinské podobá čím dál víc.
A domnívám se, že UA je pro nás neocenitelným "studijním materiálem", protože kde jinde jako na dlani vidíte samu podstatu "politické elity" dneška. Ta liberalistická je všude stejná a obávám se, že každá - bez rozdílu "nálepky". Pro své zájmy a pro svůj luxusní a bezstarostný život obětují životy jiných, rozbíjejí rodiny a ničí země. A jako chameleóni zneužívají dobrotu srdce jiných lidí, do očí lidem lžou a snaží se o mimikry, aby nebyli k poznání. A na jakých jiných případech mají lidé jedinečnou šanci to všechno prohlédnout? Právě na takových, do nebe volajících. Protože více "po lopatě" už to ani ukázat nejde...

Pár "zaručených vyjádření pro média" - která vydávají "fialové signály":
evakuace = vzdát se do zajetí
taktický manévr = útěk z bojiště
taktická vojenská lest = ztráta pozice
útok z okružení = jsme v kotli
přešli jsme do protiútoku = máme ohromné ztráty.

Na závěr mám dvě videjka od ukrozpravodajů. A obě byla - překvapivě - těmi novináři také zveřejněna (ne vysílána).
Na prvním je dívka, která se snaží ukázat "lstivé Rusy", kteří vyhlásí sváteční příměří a pak odstřelují (Bachmut). Paní na konci jí to ale pokazí, protože si trvá na svém, že to odstřelují Ukrajinci - a Rusové jsou na opačné (a zcela tiché) straně.
Na druhém videjku cyklista zahlaholí ke kameramanovi: "Krásný snímeček, že? Sami (rozbombardovali), sami odfotili."
 
Naposledy upravené:
Dnes přináším Bobošíkovou a její info k probírané cause Čapí hnízdo. Co ještě zaznělo u soudu, ale média o tom cudně mlčí? Je to info ke zneužití Babišova psychiatricky nemocného syna. A velmi překvapivé vyjmenování (nejen) politických figur kolem toho. Před prezidentskými volbami užitečné slyšet. Reportáž má cca 20 minut:

Zdroj: https://www.youtube.com/watch?v=1G8sbPRKQIU
 
Máme ji tu zpět a silnější, než kdy byla. Horší, že i v naší zemi a ke vší hrůze se nám snaží vládnout. Jen se podívejte na fialovou pohromu, s jakou zběsilou nenávistí pohlíží na své spoluobčany s jiným názorem, s jiným pohledem na svět - nebo "jen" připomínající nezákonnost toho či onoho kroku.
"Jaký netvor může mučit a zabíjet děti?!" Moc se omlouvám, ale u takových vět se mi poslední dobou začala rozvěcovat kontrolka. Jako by mučení a vraždění mužů bylo v pořádku, na to nás chtějí také zvyknout? Prosím, je to možné příště napsat lépe, jistě se to nevztahuje jenom na děti, ne? Nemělo by stačit tohle? : "Jaký netvor může mučit a vraždit?!" Děti, ženy, muže, vztahuje se to na všechny živé bytosti, ne?

Stejně tak u slov na téma "ten hnus fialovej". Vyznívá mi to stejně jako tvrzení, že válku zavinil Hitler. Není to jenom viditelná špička ledovce? "Jaký národ, taková vláda"? Připomíná mi to okamžik, kdy sedím v nacpané šalině, ale vedle mě je volné místo, a v dálce stojí kamarádka, která si nepřisedne. Všichni mají náhubky, jenom já ne. A žádný Fiala, nebo Hitler, tam s náma nejel.
 
Naposledy upravené:
Dnes přináším Bobošíkovou a její info k probírané cause Čapí hnízdo. Co ještě zaznělo u soudu, ale média o tom cudně mlčí? Je to info ke zneužití Babišova psychiatricky nemocného syna. A velmi překvapivé vyjmenování (nejen) politických figur kolem toho. Před prezidentskými volbami užitečné slyšet.
To , že došlo k cílenému zneužívaní nemocného člověka , je jedna věc .
Ale mnohem důležitější je důvod , proč k tomu došlo . Bylo to z důvodu nainstalování pětikolky , do vedení protektorátu . Takže dalším jménem , které si k této kauze můžeme přidat , je Rychetský .
A co nám tedy zde ukazují fakta ?
Došlo ke dlouho připravované vlastizradě a to organizovanou skupinou , fungující jako mafie .
Jaké jsou zde tresty , to bude možná vědět Karlos .
Nicméně to znamená , že dosazená protektorátní vláda funguje na stejném nezákonném základě , jako kyjevské pomajdanovské vlády .
Jsou to pučistické vlády . Takže vše , co bylo pod záštitou této pučistické vlády uzákoněno , provedeno a schváleno , je protizákonné a tím pádem neplatné .
A každý kdo tomu napomáhal a napomáhá , se tím stává podezřelým z vlastizrady .
 
@Anjuška
Mučení a vraždění jakéhokoliv živého tvora v pořádku není - tedy ani mužů a ani žen. A nelze si na to zvykat. Jsou ale různé "okolnosti", které jsou u zabíjení zohledňované. Tím mám na mysli třeba zabití v sebeobraně nebo zabití zvířete pro obživu. V tomto tématu se ale dotýkáme složitého filosofického námětu a já bych se nyní nerada pouštěla na tenký led. Mám na mysli téma zabíjení - u mučení je to jasné, to je lidsky nepřijatelné. Omezím se tedy na téma nacismu a zabíjení "ve jménu nadčlověka", protože můžu zodpovědně prohlásit, že takové zabíjení je nelidské a nepřípustné. Stejně tak zabíjení "ve jménu boha".
U dětí chápu jejich zabíjení jako nepřípustné vždycky. Děti jsou totiž "nehotové" a i fyzicky jsou proti dospělému celkem bezbranné. A v tom filmu byly maličké děti. Úplně maličké - a už odtržené od mámy, mučené a bez viny zavražděné. To se fakt nedá ničím odůvodnit. Dospělý se může bránit, bojovat o život. Dítě hodně těžko, většinou nemá šanci. Dospělý ano. Voják se musí bránit - to ano. Může zabít. Ale - mučit maličké dítě a fotku jeho tělíčka nosit v náprsní kapse jako trofej, památku?! To může fakt jen zrůda... Tak jsem to myslela a jestli ti to připomnělo nějaké současné klišé, je mi to líto - ale jako klišé tohle téma opravdu neberu.
A k tématu "hnus fialovej". Bylo to kdysi takové pořekadlo, když bylo něco opravdu odporné. Třeba jídlo ve školní jídelně. Prostě - hnus fialovej.
To je jedna věc. Druhá je, že dnešní hnus fialovej je špička ledovce. Ano - je. Souhlasím. A také si myslím, že i toto téma je na delší debatu, protože jsem dospěla k názoru, že pořekadlo "jaký národ, taká vláda" není zas tak pravdivé, jak by se mohlo zdát. Tady jde spíš o fenomén "prosazení vůle", pokud se v národě najde aspoň 10% fandů toho názoru. Nevím, jestli jsem to napsala srozumitelně. Prostě - myslím si, že k prosazení určitého morálního typu politika stačí aspoň 10% podpory v národě.
A to, že se lidi bojí? V takovém společenském ovzduší nic nepochopitelného. Ovšem rozdíl je, jestli se ti kámoška vyhýbá jen ze strachu - nebo je to u ní odpor k tvé "neposlušné" osobě, spojený s výčitkami a zatracováním.

Ještě doplním PS, protože jsem si uvědomila, že je to důležité:
Jsem ráda za tvůj příspěvek i náměty na debatu, Je potřeba si vyjasňovat a je potřeba i diskutovat, protože ne vždy se napíše vše tak, aby bylo pochopitelné, jak to pisatel myslí.
 
Naposledy upravené:
Došlo ke dlouho připravované vlastizradě a to organizovanou skupinou , fungující jako mafie .
Máš pravdu. Dlouho jsem nad tvým povídáním přemýšlela - a nejspíš je to tak, jak říkáš. Pětikolka sama o sobě je podvod, tady měly zasáhnout "pojistky demokracie" - ovšem kdyby v naší zemi nějaké byly. Přece není možné, aby se tímto způsobem sloučily strany s tak rozdílnými programy a tak "oblíbené" u lidí, že jejich volitelnost se pohybovala kolem 3%. A jelikož se dohromady daly a šéfům těchto stran to vůbec nedělalo potíže - dá se soudit, že šlo o podvodné převzetí moci = puč.
Já tedy nejsem fanynka Babiše a od jeho politického vstupu poukazuji na to, že je to oligarcha, ale ukazuje se, že jednání a činy pětikolky jsou ještě mnohem horší, vlastizrádné a přímo namířené proti občanům.
 
Našla jsem na Z velmi zajímavý počin na téma současných "otázek světa" - ČR nevyjímaje.
Je to reportáž, složená z videoúryvků prohlášení různých osobností.
Ještě jsem celé nevyposlechla, protože to má cca hodinu a půl.
Co mě zatím zaujalo je postoj prezidentského kandidáta Pavla ke Kosovu. Ten pán mě dost děsí. A nejen on. Je tam vyhlášení více takových exotů z české politiky.

Zdroj: https://www.youtube.com/watch?v=YivQ2qa1ZsA
 

Rádio Universum https://www.radiouniversum.cz/

Ivan Hoffman: Dovršili jsme proces přitakání Západu, a vláda může být klidná: opozice je slabá​

„Je to paradox, že lidé, kteří si připadají jako ti lepší, jako demokraté, si automaticky nárokují právo být hrubí, nenávistiví. Ale možná je to také tím, že člověku se silnějším názorem připadá strašně důležité, aby ta volba dopadla podle jeho představy. Zatímco lidé, kteří ten názor nemají až tak úplně silný, tak ti prostě nemají důvod vybičovat vášně,“ říká Ivan Hoffman v ohlédnutí za minulým měsícem s Martinou Kociánovou pro pořad Politikos.

Zdroj: https://www.youtube.com/watch?v=-DeOqlWdB20
 

Alexandr Sergejevič Puškin - výročí osudného souboje s Dantesem​

Dnes si připomínáme výročí 186 let od osudného souboje Puškina s Georgem Charlesem Dantesem. Souboj, který skončil pro Puškina tragicky, se stal 8.2.1837. O dva dny později - 10.2.1837 - Puškin umírá na sepsi organismu.
Nemá cenu tu citovat ze života A.S.Puškina, protože to se můžeme dočíst i na netu. Navíc seznam díla je tak dlouhý, že bych ho opisovala ještě zítra. Takže se pokusím napsat o tomto geniálním spisovateli to, co si myslím, že se na netu moc nepíše.

Alexandr Sergejevič Puškin je nejvýraznějším představitelem ruského romantismu a jelikož pochází ze starobylého šlechtického rodu, byl romantickým i jeho život. Nemyslím ani tak život co do pocitů jako život co do způsobů. Život tehdejšího šlechtice plný milostných avantýr, filosofického mudrování, lovů, bálů a dýchánků a taky hráčské vášně. Několikrát se také znelíbil carským kruhům a musel do vyhnanství, ale vždy ho pak povolali zpět.

Puškin se nepokládal za hezkého člověka. Sám se několikrát přirovnal k opici. Pradědeček z matčiny strany byl sice také šlechticem ze starobylého rodu, ale původem z Eritreje nebo Kamerunu. Sloužil na dvoře v Konstantinopoli a některé zdroje říkají, že se tam dostal jako "záruka poslušnosti" jeho otce osmanskému sultánovi.
Puškin měl kudrnaté vlasy, snědou pleť a byl na tehdejší muže maličký - měřil cca 160 cm (někteří uvádějí i 167 cm). Ve společenských kruzích mu říkali cvrček.
O výchovu mladého Alexandra Sergejeviče se staral také jeho strýc Vasilij, který rozpoznal u synovce spisovatelský talent (on sám se také literárně angažoval). Proto se také u dvora svými konexemi postaral, aby se mladý Alexandr učil v nejprestižnější škole Ruska - na lyceu v Carskom Sele. Alexandr ale nevykazoval žádné známky geniality, protože se na zkouškách umístil na 26. místě z 28 žáků.
Co mu ale velmi šlo, to byl šerm, francouzština a ruština (tu pro něj objevila v dětství jeho chůva).
Psal, filosofoval, vydával svá díla. Když se snažil zajímat se o politiku, hrozila mu smrt, ale nakonec vyvázl vyhnanstvím. A to pak ještě několikrát - do té doby, než se oženil.
S tehdy nejkrásnější ženou Ruska (říkalo se) - Natálií Gončarovovou - a ta se později stala důvodem jeho souboje. Natálie byla asi opravdu krásná, protože měl pro ni slabost i car.
Ale začněme popořádku.
Puškin svou manželku miloval a to i když jí nezachovával věrnost. Nerad se s ní ukazoval na veřejnosti, ve společnosti byli vždy každý za sebe. Natálie byla totiž vyšší než on a také se domníval, že vedle její krásy více vynikne jeho ošklivost. Naštěstí pro něj byly v té době v módě pánské střevíce na podpatku a vysoký cylindr.
Pak se v r. 1834 objevil hezoun, po kterém vzdychala ženská část Petrohradu i Moskvy. Z Francie přijel na pozvání svého strýce - za vojenskými zkušenostmi - kornet jezdectva Georges Charles Dantes. Byl vysoký a velmi krásný. Ovšem - hejsek - jak se v té době říkalo. V armádě ničím nevynikal, naopak, jeho strýc stále musel rovnat synovcovy prohřešky a neplnění vojenských úkolů.
No a tomuto hezounkovi nemohla ujít krásná Natálie. Ačkoliv věděl, že je vdaná za tehdy již slavného spisovatele, nepokrytě s ní flirtoval. Také se Puškinovi vysmíval a měl ve společnosti necitlivé narážky. Puškin ale své ženě věřil a ač chtěl již několikrát vyzvat Dantese na souboj, díky svým přátelům od toho vždy upustil.
Povídalo se, že má Natálie s Dantesem poměr. Dokonce oznámil, že se hodlá oženit s Natáliinou sestrou Kateřinou - což bylo společností pokládané za zastírací manévr.
Puškinova krev, od přírody vznětlivá, se ale stále ovládala a to hlavně kvůli možnému budoucímu příbuzenskému vztahu. Puškina přemlouval hlavně Dantesův strýc. Puškin pak napsal mladému kornetovi Dantesovi dopis, kde mu vysvětloval, proč s ním nehodlá bojovat.
Tak bylo souboji zabráněno, ale ne na dlouho.
V únoru 1837 se totiž Dantesův strýc ve společnosti zeptal Natálie, kdy už hodlá svého muže opustit. A to už Puškin neunesl.
Souboj na pistole se uskutečnil 8. února 1837 na předměstí Petrohradu, na místě, kterému se říká Černá říčka. První sřílel Dantes a trefil Puškina do břicha. Básník sice padl k zemi, ale našel sílu vstát a pak vystřelit. Střela Dantese škrábla do ramene, ale říká se, že Dantes se jistil kyrysem a střela se odrazila k rameni. Bylo totiž známo, že Puškin je vynikající střelec, který k tréninku své střelecké ruky nosil těžkou kovanou hůl.
Velmi zajímavé je, že v minulosti Puškinovi přátelé zabránili 20 (dvaceti) jeho soubojům (rozmluvili mu to, že jako dobrý střelec by hned někoho zabil). Osudným se mu stal až souboj 21 (dvacátý prvý) a to vyprovokovaný Dantesovým strýcem.
Puškin umíral v bolestech 2 dny, za mrtvého byl prohlášený 10. února 1837.

Puškin byl dozajista velikým autorem a jeho dílo je dodnes skvostem. Bez díla Puškina by evropská literatura nebyla kompletní a kdo nezná aspoň Evžena Oněgina, nezná romantickou literaturu. Ale - ač velikán a génius, nebyl to žádný anděl a vedl velmi dobrodružný život.

1) Od r. 1821 byl zednářem Ovidiovské lóže. Nic neobvyklého - tehdy to byla módní záležitost a kdo nebyl v nějaké lóži, jakoby nebyl (stejně, jako jsou dneska lidi na fejsbúku). Podle zednářské tradice mu vložili do rakve rukavici.
2) Jak už jsem psala, byl velmi horkokrevný, takže z těch celkem 20 soubojů jich sám vyprovokoval 15. On se nebál ničeho, báli se ale jeho přátelé a tak se žádný z oněch dvaceti soubojů neuskutečnil.
3) Byl milovníkem žen a říkalo se, že byl i skvělým milencem. Žen měl velmi mnoho, navštěvoval i veřejné domy. Jeho manželka byla prý jeho 113 láskou (sto třináctou). Jako svobodný měl v době svého vyhnanství poměr s nevolnicí (Olga Kalašnikovová) a ta (údajně) čekala jeho dítě. Puškin tu dívku vykoupil = z nevolnictví (do stavu svobodného občana).
Psal také obscénní poezii, která se dochovala, ale málokdy bývá (i v současnosti) otištěná v jeho vydávaných sbornících.
4) Byl vášnivým hráčem - až takovým, že se mluví o závislosti. A byl také špatným hráčem, protože prohrával příliš často. Zlé jazyky tvrdí, že psal hlavně kvůli svým dluhům, do kterých se dostával díky svému hraní o horentní sumy. Byl schopný za večer prohrát až 25 tisíc rublů (cena krávy byla tehdy 3 rubly). Prohrál dokonce i kapitolu z Evžena Oněgina (skutečně), ale tu se mu za pár dní podařilo vyhrát zpět.
Po jeho smrti se ukázaly dluhy Puškinových obrovské. Puškinově vdově poskytl pomoc car a carevna. Carevna zaplatila pohřeb, vykoupila zpět od věřitelů rodinný majetek, splatila rodinné dluhy a do své smrti platila Natálii a dětem měsíční rentu. Car zaplatil dluhy z hazardu, což bylo neskutečných 94 tisíc rublů. Velkorysost imerátorského páru však byla z náklonnosti k Natálii, nikoliv ke geniálnímu spisovateli. Protože - už v době pohřbu bylo vidět, kdo a jak si Puškina oblíbil a proč. Za rakví šli prostí lidé a tzv. střední třída. Šlechtici naopak Puškina pomlouvali, že si smrt z rukou "mladého a krásného" Dantese zasloužil. Prý to Puškin souboj vyprovokoval a "neodhadl své síly".

Co nakonec? Možná slova dalšího ruského romantického spisovatele Ťutčeva:
"Na tebe srdce Ruska nikdy nezapomene jako se nezapomíná na první lásku."
 
Naposledy upravené:
Lin, ďakujem za podnetný príspevok :)
Nemá cenu tu citovat ze života A.S.Puškina, protože to se můžeme dočíst i na netu.
a ak môžem, dovolím si sem prispieť z knihy МИРОУСТРОЙСТВО - čo o Puškinovi píše Boh Monoston - v druhej časti na str. 266 a 267


Пушкин: уникальный опыт воплощения

…Пушкин во дни жизни своей на Земле умел почувствовать мир Неба как диктующий ему. Не зная Меня напрямую, он воодушевлён бывал Мною через более низкочастотных созданий Моих. Он знал, что окружён некими эманациями Света, которые вызывали в нём слёзы потрясения, но для общения со Мною он был недостаточно стар. Его, вероятно, и пугала эта возможность — говорить со Мною как с Отцом, который рядом всегда.

Но его Я так опишу, чтобы вам стало понятным, что это такое — Пушкин.

Его душа воодушевлена бывала Мною потому, что в ней не утрачен был слой предшествующего воплощения. То есть душа сохранила духовный опыт так крепко, что и в ребёнке было знание того, что открывается лишь мудрым старикам. Он сам удивлялся своей способности «узнавать» какие-то вещи: его не оставляло ощущение, что, постигая мир земной, он просто «вспоминает» его и уже имеет некий духовный опыт.

Пушкин — это желание жить и усталость естественная от жизни, перенесённая из предшествующего земного воплощения, которые в душе вступили в противоречие.

Пушкин получил в жизни дар, который воплотил в стихах достойнейших, тонких, но душе его не было дано понять, что Небо поднимает его на новую высоту, давая дар. Противоречия ему не удалось одолеть. А если бы он сумел совместить в себе желание жить и обретать в жизни Небо — с той уже пройденной дорогой, от которой устал и которая приводит ко Мне за порогом жизни, то написал бы стихи небывалые. Этого не случилось, и потому в его поэзии осталось лишь предчувствие Меня и солнце земное светит. Это был великий опыт, коему не суждено было привести к небывалому результату. Вы узнали бы о воле Неба, которую являете собою и которую не исполняете по той причине, что, не понимая её, противопоставляете ей свою, человеческую волю.

Пушкин одолеваем был ощущением, что его дар не на то во многом был истрачен. Это и заставило его полдень жизни сделать её закатом.

Но вы имеете в его стихах тончайший, искуснейший образец понимания собственной души, на Землю явленной для обогащения её земными чувственными впечатлениями всякого рода. Эту миссию Пушкин исполнил. Но подняться до вершин духовных, недосягаемых для других, — то есть в поэзии отразить тонко и искусно возможность соединиться в жизни со Мною и эту связь бояться утратить, он не сумел. Естественная усталость от жизни, сплавленная с неукротимым желанием жить, не принесла желаемого результата. Пушкин просто ушёл от того, что называется жизнью, в то, о чём он думал как об исходе в обитель, где обретёт возможность отдохнуть. Слишком сильное желание жить невыносимо стало для него, ибо усталость стремилась увести в Небо. В одной душе две противоположные вещи оказались несовместимы. И Пушкин дом обрёл в покое, но не у Меня. Его душе достаточно того Света, который сейчас озаряет его. И он не пишет стихов, ибо избавили Мы его от дара, который не оказался столь могучим, чтобы получилось задуманное Нами.

Пушкин теперь иное существо. Он спокоен и светел… Память утрачена, грядущее ему неведомо.

То, что свет разлился по лицу умирающего, — свидетельство обретённого им покоя. Пусть так и будет…



a doplním strojový preklad pre neruštinárov (bez korekcie)...​


Puškin: jedinečný zážitok z realizácie

...Puškin v dňoch svojho pozemského života cítil svet nebies ako diktát. Nepoznal ma priamo, ale inšpiroval som ho prostredníctvom mojich stvorení s nižšou frekvenciou. Vedel, že ho obklopujú isté emanácie Svetla, ktoré mu spôsobili slzy šoku, ale nebol dosť starý na komunikáciu so Mnou. Pravdepodobne sa zľakol tejto možnosti hovoriť so mnou ako s Otcom, ktorý je vždy nablízku.

Ale jeho opíšem takto, aby vám bolo jasné, o čom je Puškin.

Jeho duša bola inšpirovaná Mnou, pretože sa v nej nestratila vrstva predchádzajúcej inkarnácie. Duša si zachovala duchovnú skúsenosť tak pevne, že aj dieťa malo poznanie, ktoré mohlo byť odhalené len múdrym starším. Sám bol prekvapený svojou schopnosťou "rozpoznať" niektoré veci: mal pocit, že keď chápe pozemský svet, jednoducho si naň "spomína" a má už nejakú duchovnú skúsenosť.

Puškin je túžba žiť a prirodzená únava zo života, prenesená z predchádzajúceho pozemského vtelenia, ktoré sa v duši dostali do konfliktu.

Puškin dostal v živote dar, ktorý stelesnil v najdôstojnejších, najjemnejších básňach, ale jeho duši nebolo dané pochopiť, že nebesá ho darovaním pozdvihujú na novú úroveň. Rozpory sa mu nepodarilo prekonať. A keby sa mu podarilo spojiť v sebe túžbu žiť a nájsť v živote nebo - s cestou, ktorú už prešiel, z ktorej bol unavený a ktorá vedie ku mne za prah života, napísal by nevídanú poéziu. To sa nestalo, a preto v jeho poézii zostala len predtucha Mňa a pozemského slnka, ktoré svieti. Bola to veľká skúsenosť, ktorá však nemala viesť k nevídanému výsledku. Vedeli by ste o vôli nebies, ktorú sami prejavujete a ktorú nevykonávate, pretože jej nerozumiete a staviate sa proti nej svojou vlastnou, ľudskou vôľou.

Puškina premáhal pocit, že jeho nadanie bolo z veľkej časti premrhané na nesprávne veci. To spôsobilo, že sa jeho poludnie života zmenilo na západ slnka.

Ale v jeho básňach máte najjemnejší, najobratnejší príklad chápania vlastnej duše, ktorú predkladá Zemi, aby ju obohatil o pozemské zmyslové dojmy všetkého druhu. Puškin toto poslanie splnil. Nedokázal sa však povzniesť do výšin duchovnosti, pre iných nedosiahnuteľných, t. j. jemne a umne reflektovať vo svojej poézii možnosť spojiť sa v živote so Mnou a báť sa, že toto spojenie stratíme. Prirodzená únava zo života, spojená s nezlomnou túžbou žiť, nepriniesla želaný výsledok. Puškin jednoducho odišiel od toho, čo sa nazýva život, k tomu, čo považoval za odchod do príbytku, kde by našiel možnosť odpočinku. Príliš silná túžba žiť sa preňho stala neznesiteľnou, pretože únava ho chcela vziať do neba. V jednej duši boli dve protikladné veci nezlučiteľné. A Puškin našiel svoj domov v pokoji, ale nie vo mne. Jeho duša má už dosť Svetla, ktoré ho teraz osvecuje. A nepíše poéziu, lebo sme ho ušetrili daru, ktorý nebol taký mocný, aby vytvoril to, čo sme vymysleli.

Puškin je teraz iná bytosť. Je pokojný a bystrý... Pamäť sa mu stráca, budúcnosť nepozná.

Svetlo na tvári umierajúceho muža svedčilo o jeho novom pokoji. Nech je to tak...
 
Naposledy upravené:
Naspäť
Top Bottom