Československo a jeho úspěchy

Anjuška

Člen
msg-1375690723-33270.jpg

Wolkswagen před 2. sv. válkou zažalovala československá automobilka Tatra, protože původní "Brouk" se nápadně podobal Tatře T97. Poté, co v roce 1938 Německo napadlo Československo, nacisti soudní spor zrušili.
 
Naposledy upravené:

České vynálezy a vynálezci​

Jaroslav Heyrovský: Polarografie Polarografii, dnes běžně užívanou metodou chemické analýzy, která umožňuje stanovit i velmi nízké koncentrace iontů kovů i organické látky, vynalezl českých fyzikální chemik Heyrovský. Základem byly experimenty se rtuťovou kapkovou elektrodou, která se používala k měření povrchového napětí rtuti, výsledkem byl v roce 1924 polarograf. Heyrovský byl v roce 1959 oceněn Nobelovou cenou.


Heliogravura
Hlubotisk (tisk z hloubky) je skupina tiskařských technik, při nichž místa tisknoucí (odevzdávající barvu) jsou položena hlouběji než místa netisknoucí. Nejstarší hlubotisk představuje mědirytina, moderní verzí je heliogravura nahrazující ruční rytí fotochemickým procesem. Roku 1878 ji vynalezl český malíř Karel Klíč, později ji zdokonalil na rotační stírací hlubotisk. Ten se používá pro kvalitní tisk obrazových publikací ve velkém počtu kopií (stovky tisíc kusů).


Otto Wichterle: Kontaktní čočky a silon
První prototyp kontaktních čoček z hydrofilních gelů, které ještě nebyly použitelné pro běžné nošení, vyrobil a vyzkoušel v roce 1957. Kvůli sporům s komunistickým režimem pokračoval ve vývoji doma, první „čočkostroj“ vznikl z dílů stavebnice Merkur a dynama z jízdního kola. Jeho patent stát bez jeho vědomí a pod cenou prodal do zahraničí. Na konci 40. let, po odchodu nacistů, dokončil vývoj pružného polyamidového vlákna nazvaného Silon.


Lodní šroub
Archimédův šroub chtěl k pohonu plavidel použít už Leonardo Da Vinci. Konstruktér Josef Ludvík František Ressel v roce 1826 jako první navrhl a vyzkoušel optimální tvar lodního šroubu a jeho umístění vodorovně pod záď lodi před kormidlo. Tento vynález nahradil kolesový mechanismus.


Semtex
Víceúčelovou plastickou trhavinu vyvinuli v 50. letech v závodě Synthesia v Semtíně u Pardubic.


Antonín Holý: Léčebné preparáty proti AIDS
Český chemik a jeho tým od 60. let vynalezl účinné léky proti oparům, proti viru pásového oparu, viru pravých neštovic, proti žloutence typu B a především vysoce účinné preparáty proti AIDS.


Remoska
Malá elektrická přenosná trouba s ohřevem shora a velmi nízkou spotřebou energie vznikla v 50. letech. Renesanci zažila v novém tisíciletí, 50 % výroby jde na export, vyváží se zejména do Anglie, kde je její propagátorkou Češka Lady Milena Grenfell-Baines, přezdívaná Lady Remoska.


Machovo číslo
Takzvané Machovo číslo, poměr rychlosti pohybujícího se objektu vůči rychlosti zvuku, nese jméno německy mluvícího českého fyzika a filosofa Ernsta Macha, který se narodil v Chrlicích u Brna. Od roku 1879 byl rektorem pražské univerzity a bojoval proti jejímu rozdělení na českou a německou část. Kvůli národnostním nepokojům odešel raději učit filosofii do Vídně. Je autorem mnoha vynálezů a učebnic v oblasti fyziky
 

Rubrika České vynálezy​

 


" Tatrovky, Zetory, Škodovky nebo Jawy, úspěšný exportní artikl socialistického Československa, mají ve světě stále dobrý zvuk. I proto, že ve spoustě zemí je možné desítky let staré stroje potkat na ulicích.​


Připomeňte si zemědělské stroje za Československa k 100. výročí republiky​

Na našem území se vyrábělo velké množství zemědělské techniky, která se mohla pyšnit slovním spojením vyrobeno v Československu. Technika nejen, že posouvala zemědělství Československa kupředu, ale významně se zapsala i v zahraniční. Mnozí výrobci bohužel po roce 1989 ukončili výrobu. Některé nově vzniklé firmy se snažily, ať už úspěšně či méně úspěšně, navázat na tradiční výrobu. V 90. letech vznikli také úplně noví a dnes úspěšní producenti zemědělské techniky. Dnes je na území České republiky minimálně kolem stovky českých výrobců strojů a předmětů, které lze použít v zemědělské a komunální sféře! Výrobci zemědělské techniky zaměstnávají v ČR podle odhadů kolem 10 000 lidí, je to asi třetina počtu, který obor zaměstnával před 20 lety.

ČKD​

ČKD (původně zkratka z Českomoravská-Kolben-Daněk) byl jeden z významných strojírenských československých podniků, vzešlých z průmyslu Rakouska-Uherska druhé poloviny 19. století. Dnes se značkou ČKD v názvu působí v Česku několik menších společností. V širokém výrobním programu nechyběly traktory, z nichž nejznámějším se stal pásový model ČKD T60. Vyráběly se též lehčí traktory. Lehký pásový traktor byl ČKD vyvinut například na export do holandské Indie.

WIKOV
Prostějovská továrna Wichterle a Kovářík a.s., zkráceně WIKOV, byl strojírenský podnik v tehdejším Československu. Firma se stala později největším výrobcem zemědělské techniky v Československu. V roce 1929 začala firma vyrábět zemědělské traktory. Za druhé světové války byla výroba zemědělských strojů a zařízení omezena a firmě byla vnucena výroba pro německé válečné hospodářství. V roce 1948 byla firma znárodněna a stal se z ní podnik Agrostroj Prostějov. Prvním vyrobeným traktorem byl v roce 1929 model Wikov 32.

Traktor Wikov 22
Traktor Wikov 22​

Praga​

Praga je stále tradiční český výrobce automobilů s historií od roku 1907 (nyní vyrábí závodní auta a letadla). Automobilka vyráběla spolehlivá osobní a nákladní auta, motocykly, letadla, technické díly do aut, zavedla desítky patentů do světa automobilismu. Vyráběla však i traktory. Výrobu traktorů začala Praga v roce 1928 a nahradila jí výrobu motorových pluhů, která byla první fází technologické modernizace zemědělské výroby. Traktor Praga AT byl malý stroj poháněný řadovým motorem s rozvodem SV o zdvihovém objemu 1 947 cm3 a výkonu 16.5 kW při 1.800 ot/min. Traktor byl vhodný jak pro práci na silnici, tak na poli – pro tu byly k dispozici také speciální orebná kola. Stroj byl oblíbený především mezi středními zemědělci, kteří představovali pokrokový proud v obecně agrárně zaměřené První republice. Celkem bylo vyrobeno přes 500 kusů traktorů tohoto typu. Na přelomu dvacátých a třicátých let ještě Praga vyrobila několik kusů traktorů BDk (1928 – 1932) a KT (1929 – 1930).

Svoboda​

Neprávem opomíjená a zapomenutá značka českých traktorů je Svoboda. Traktory Svoboda vyráběl závod Svoboda motor v Kosmonosech ve 30. letech 20. Století. Zabýval se výrobou stacionárních spalovacích a elektrických motorů a zemědělských strojů. V roce 1934 představil závod na Národní zemědělské výstavě traktory jednoduché konstrukce ve výkonové řadě 5, 7 a 10 koní. Nejznámějším modelem je Svoboda 15 s ležatým jednoválcovým motorem. Tento model se vyráběl až do roku 1949. Firma zanikla v roce 1949, kdy byla znárodněna.

Škoda​

K Československému zemědělství neodmyslitelně patří traktor Škoda 30, který se vyráběl do roku 1951 v Plzni (vyráběn v letech 1946 až 1954), posléze ve Strojní traktorové stanici Libice nad Cidlinou. Jeho vývoj začal tajně již během druhé světové války a ve své době patřil mezi velmi moderní traktory. Traktor je zvláštní svým dvoupalivovým motorem, kdy spouštění motoru probíhá při spalování benzínu, normální chod posléze na naftu.

Zetor​

Československo zaniklo po 74 letech od svého založení uplynutím 31. prosince 1992, kdy zanikla Česká a Slovenská Federativní Republika. V roce 1992 Zetor představil sérii 92 UŘ I. Konstruktéři opět skloubili vyšší výkon, spolehlivost a pohodlí. Tuto sérii tvoří modely 3320/40, 4320/40, 5320/40, 6320/40 a 7320/40 Turbo. Výkon motoru je od 52 do 82 koní (38 – 60 kW). 1. července 1993 dochází v rámci privatizace na převedení části majetku státního podniku Zetor na společnost s názvem Zetor, a.s., jejíž většinový podíl patří Konsolidační bance. V roce 1993 uzavírá Zetor smlouvu se společností John Deere na dodávku nízkonákladových, ale kvalitních traktorů na latinskoamerické trhy.


Škoda ŠT​

Další legendou je těžký kolový traktor ŠT 180 vyráběný v letech 1968 až 1992. Nápad postavit takový tahač vznikl roku 1968 ve východočeském JZD Dolany u Jaroměře a měl využívat maximálního počtu dílů ze sériových nákladních vozů Liaz MT. Pro tahač ŠT 180 měla automobilka LIAZ na starosti výkresovou dokumentaci a základní díly, prototypy pak vznikly už ve spolupráci tehdejší Strojní a traktorové stanice v severočeské Mimoni a automobilky LIAZ Jablonec nad Nisou. V průběhu 25 let tak vyrobeno dohromady přes 10 000 vozidel ŠT 180 všech modifikací.​

Škoda ŠT.
Škoda ŠT.​

Liaz​

Když už jsme u vozidel Liaz a Škoda, nesmíme zapomenout ani na nákladní vozy ve verzi „AGRO“. „Na začátku to byly většinou podvozky řady RT a RTS na které se montovaly většinou přepravníky krmných směsí a různých sypkých materiálů. Později k nim přibyly podvozky RTP s pohonem 4x4 na které se převážně montovaly přepravníky slámy a různé rozmetadla. Teprve v roce 1978 se do výrobního programu Liaz zařadilo vozidlo s přímým určením pro zemědělce s označení MTSP 27 AGRO,“ píše stránka liaznavzdy.cz.


Škoda Liaz při odvozu od Zetoru.
Škoda Liaz při odvozu od Zetoru.​



Tatra​

Liaz bohužel dnes už vozy nevyrábí a máme tu jediného výrobce nákladních vozidel Tatra, který se též specializuje na „AGRO“ verze. Tuto třetí nejstarší existující automobilku světa s dosud nepřerušenou výrobou asi netřeba blíže představovat. V mnoha podnicích můžeme stále vidět ve službě model T815, který koncepčně navazuje na předchozí modely T148, jenž byly též hojně využívány se zemědělskými nástavbami.



Agrostroj​

Mezi velké výrobce závěsné techniky se řadil Agrostroj Pelhřimov, který vyrábí techniku dodnes, a to dokonce i jiným západním výrobcům. Po druhé světové válce, s nástupem komunistického režimu byla továrna znárodněna a postupně začleněna do národního podniku AGROSTROJ. V 60. letech jsou do výroby začleněna legendární rozmetadla chlévské mrvy s originální patentovanou koncepcí vodorovného rozmetacího stolu, známá pod označením RUR. Výroba prvního rotačního žacího stroje ZTR podle holandské licence Zweegers začala v roce 1968.


Agrostroj RUR 5, foto - Agrofot.
Agrostroj RUR 5, foto - Agrofot.​

Ross - Agrozet Roudnice N/l​

„Největším výrobcem zemědělských strojů byl Wikov, na paty ale brzy začal šlapat Melichar z Brandýsa nad Labem, Umrath z Prahy-Holešovic a také Rudolf Bächer z Roudnice. S výrobou pracovních strojů začal již roku 1885 a postupně vybudoval obrovský koncern, známý pod názvem Roudnické strojírny a slévárny (ROSS). Od konce 19. století prošla firma bohatým vývojem. Původní náplní byly a zemědělské stroje pro zpracování půdy a setí - tedy pluhy, kypřiče, kombinátory a secí stroje. Tradičním oborem společnosti byla vedle výroby zemědělských strojů také slévárenská produkce - tedy odlitky od hmotnosti 1 kg až 3000kg. Počínaje druhou polovinu 20. století se v podniku dělaly rámy nákladních automobilů PRAGA VS , nápravy pro nákladní automobily LIAZ a od roku 1991 speciální terénní nákladní automobily ROSS. V roce 1994 byl státní podnik AGROZET Roudnice nad Labem privatizován, došlo k transformaci na akciovou společnost , která se vrátila k jednomu z dřívějších názvů Roudnické strojírny a slévárny a.s. Roudnice nad Labem (tedy zkratka ROSS a.s.),“ píše stránka Ross - Agrozet Roudnice N/l. Znárodnění ale podnik zničilo. Na výrobu tradičních pluhů navázala společnost Agrotip - Ing. Blažek, ROSS UNIVERSUM, s. r. o.
 
Naposledy upravené:

Remekov let urobil z Československa tretiu krajinu, ktorej občan sa vydal do vesmíru​

Pred 45 rokmi, 2. marca 1978, sa vtedajšie Československo stalo po Sovietskom zväze a USA iba treťou krajinou, ktorej občan sa vybral do vesmíru. Stal sa ním vojenský pilot Vladimír Remek, ktorý vďaka spolupráci s vtedajším Sovietskym zväzom v rámci programu Interkozmos doplnil veliteľa Alexeja Gubareva na palube kozmickej lode Sojuz 28.
Remek, ktorý sa stal 87. človekom vo vesmíre, počas takmer osemdňového pobytu vykonal množstvo experimentov pripravených československými vedcami.
Let československého občana do kozmu bol tiež chápaný ako manifestácia československo-sovietskeho priateľstva. Skutočnosťou však je, že Československo sa v tom čase veľmi významne podieľalo na programe výskumu vesmíru Interkozmos.
Kozmická loď s Remekom na palube mala pôvodne odštartovať v pre komunistov symbolický deň 25. februára, teda výročie takzvaného Víťazného februára, kvôli technickým problémom sa však od kozmodrómu v kazašskej stepi odlepila 2. marca 1978. Po štarte potom zamierila ktorom kozmonauti strávili takmer osem dní vyplnených prác, ale aj televíznym prenosom.

Na Zem sa prvá medzinárodná vesmírna posádka vrátila 10. marca 1978. Remek bol 87. človekom v kozme, pred ním sa tam pozrelo 43 sovietskych kozmonautov a 43 amerických astronautov. Vo vesmíre bol sedem dní, 22 hodín a 18 minút.
 
Dva príspevky:

- Remoska - používal som starú a zdedenú, ale bakelit a ďašie diely už boli príliš staré a oprava bola nebezpečná. Mám 8 rokov novú remosku, zatiaľ drží. Pridali tlačidlo na zapínanie a vypínanie, ale to odišlo. Obišiel som ho a remoska funguje postarom. Čím menej medzikusov, tým lepšie. Pečiem v nej každý druhý deň chlieb, ale aj koláče, kura a ryby.

- LKT alebo Lakatoš zo ZŤS. Teda lesný traktor. Čo som počul, tak tieto stroje (samozrejme modernejšie) vyrábajú a stále exportujú, https://www.lktholding.sk/, ale sú aj ďalší vÿrpbcovia (napr. značka Equus). Sú jednoduché na údržbu, opraviteľné kdekoľvek v hore a hlavne nie sú prepatentované ako John Deere, kde bez licencie nevymeníš "ani šrubku".
 
Naposledy upravené:

Zdroj: https://www.youtube.com/watch?v=isXTirRlci4

Najviac exportované nákladiaky do ZSSR
8200 kusov Tatier 111
8200 kusov Tatier 138
26 000 kusov Tatier 148
80 000 kusov Tatier 815
Škoda 706 , Škoda 100
Všade hovoria, že tie nákladiaky a ťahače boli na svetovej úrovni. Tatry pracovali na Sibíri, bez problémov. Škodovky väčšinou ako ťahače na cesty asfaltované ako veľmi hospodárne stroje. Praga V3S hlavne ako základ pre rôzne geologické prieskumy v teréne.
 
V3S? Kto ju dnes má, tak má vystarané. Vždy, keď potrebuje napr. nejaký mobilný operátor postaviť vežu alebo ju servisovať, prípadne treba niečo uprostred hory postaviť, tak volajú len ľudí s týmito strojmi. Nič iné tam totiž materiál nevyvezie.
 
IMG_20231012_064439_315.jpg
⏳,,Odkaz vo fľaši na mori"⏳

Pri projektovaní Československa v roku 1918 teda GP ( globálny prediktor, globálny plánovač, globálny parazit…) vychádzal z toho, že by tento štát mal byť suverénny, aby v prípade konfliktu so susednými štátmi a pravdepodobného vypuknutia vojny z hlúposti týchto štátov Československo malo všetky predpoklady agresiu samostatne odraziť, pretože vo vtedajších podmienkach si mohlo pomôcť z nadnárodnej úrovne dať na čas. K zaisteniu zvrchovanosti štátu je nutné, aby pre prípad vojny z hlúposti disponoval kompetenciami v objeme dostatočných pre riadenie štátu v jeho plnej funkcii.
K vybaveniu štátu nevyhnutným rozsahom kompetencii je nevyhnutné zaistiť potravinovú nezávislosť štátu s vysokým stupňom rozvoja špičkových priemyselných odvetví. Preto boli priemyselne rozvinuté Čechy ( Morava, Sliezsko ) spojené s poľnohospodárskym Slovenskom ( a Podkarpatská Rus ).
České krajiny boli oveľa viac industrializované než tie na Slovensku. V Čechách, na Morave a v Sliezsku pracovalo 39% obyvateľstva v priemysle a 31% obyvateľstva v poľnohospodárstve a lesníctve. Väčšina ľahkého a ťažkého priemyslu bola v Sudetoch, patrila Nemcom a bola ovládaná nemeckými bankami. Česko ovládalo iba 20 až 30% celého priemyslu. Na Slovensku pracovalo v priemysle 17,1% obyvateľstva a 60,4% bolo zamestnaných v poľnohospodárstve. Iba 5% priemyslu bolo v slovenských rukách. Podkarpatská Rus zostávala v zásade bez priemyslu⏳📚❤️
 
RETROSPEKTIVA JE Dukovany

Zdroj: https://www.youtube.com/watch?v=RsWm-EYoMrE

socialistická epocha ČSSR - budovatelské úsilí, doba naplněná prací a pozitivními emocemi víry ve světlou/pokrokovou budoucnost

Děkuji za přidání, můj táta se podílel na budování všech JE v bývalém Československu, takže jsem zatlačila slzu v oku.
Výstavba kompletních technických celků, práce našich šikovných čechoslováků - řemeslníků, dělníků, inženýrů, techniků. Respekt!
Vodní a tepelné elektrárny jsme stavěli po celém světě např. v exotickém Abhu-Dhabi, Mexiku, Pakistáně a to svépomocí, bez subdodavatelů.
 
Vlastně je to takový komentář týkající se globální politiky, ale hodně bazíruje právě na socialismu, tak jsem to dala sem.



Každý se dostává k pravdě svými cestami, ale ten, kdo o okolním dění přemýšlí, v tom nakonec ty stejné algoritmy musí uvidět, tu řízenou degradaci a vyvolávání chaosu a problémů. Jen mu tam (v tom prvním odkazu) chybí to východisko ze situace, a tou je ta lidskost, tou je bolševismus. Je nutné to opakovat neustále dokola, protože ani v Rusku není zdaleka vyhráno. Tím, že se neustále podřizují a manévrují, se oslabují. Už i těm u Solovjova začalo vrtat hlavou, jak to tenkrát vlastně ti bolševici dokázali? S těmi silami, co měli? A ve stejném chaosu? Tou ideou lidství a lepšího života. A to Rusko stále nenabízí. Nabízí jen dočasný smír mezi bandami a větší rozložení sil, oslabení té největší bandy. Jenže ta nesedí v USA, ta je rozložena po celém světě a tu pěstí nesrazíš. Jen ideou lepšího života pro většinu, která se okamžitě začne realizovat v praxi. Musí přestat hrát podle jejich pravidel a okamžitě najdou podporu ve všech státech u obyčejných lidí, kteří sami naruší ty mechanismy, kterými jsou ovládáni, když jim začnou být veřejně odhalovány... Tu podporu mají i nyní, historicky, díky SSSR a vzrůstajícímu chaosu. Ale oni stále odmítají opřít se uvnitř o to, oč se opřít musí a hledají smír mezi bandami uvnitř. Ten nikdy nenajdou. Vždy budou pro ty bandy přednější jejich vlastní zájmy, ne ty kolektivní. A znovu odkazuji na článek o Makarenkovi - banda versus kolektiv. To je to, o čem se musí začít bavit na těch svých talk-show, ale nedělají to. A lidé ve společnosti? Ti, sami přemýšlet nezačnou, potřebují impulz. Je to ve stádiu, kdy si sedlák, který dře od rána do večera, říká: „Ještě, že nejsem čeledín. Mohlo by být hůř. Dobře, že mám to, co mám a to si vzít nenechám.“ A když mu to nakonec v kolektivizaci vzali, tak najednou zjistil, že už nemusí pracovat od slunka do slunka a nemusí se bát, že mu jednou ten utlačovaný čeledín někde za stodolou v zoufalství zakroutí krkem. Spojili své síly ve společné práci, a jakže to řekl Stalin? „Začalo se nám, soudruzi, žít radostněji!“


Tady je ještě jedno video, kde se baví především ve druhé polovině o Německu, o východním a západním, a jaký byl život tehdy a jaký je dnes. Ono to prosakuje odevšad. Jen je třeba, aby lidé otevřeli oči a začali zkoumat, kdo a proč vlastně ten socialismus potopil. Ty mechanismy už jsou teď zcela očividné a jejich následky pro život obyčejných lidí také. Jestli si někdo myslí, že jeho se ten chaos ve světě nedotkne, tak by si měl připomenout ten vtip: „Když si přišli pro komunisty, mlčel jsem, protože jsem nebyl komunista…“ Jde o život nás všech a především o budoucnost našich dětí i národů…


Zdroj: https://www.youtube.com/live/xybdlVPQ-fo?si=xAI37qfqMwvTB_h1
 
Naposledy upravené:
Naspäť
Top Bottom