Polemika k téme Tiso a 1. Slovenský štát

Inak táto polemika je skvelá. Nezaostáva za tou z minulých fór, kde sa riešili legionári a rok 1968. Veľa vecí sa v takejto polemike vyjasní. Len tu vychádzajú na povrch detaily, ktoré by si inak dotyční nechali pre seba, alebo by nemali dôvod o nich hovoriť a podeliť sa.

Treba to vnímať tak, že takéto vlákna slúžia nám všetkým na historické obohatenie sa, na rozšírenie našich znalostí. Je to poskytnutie plnohodnotných pohľadov z rôznych strán.

Neskôr sa toto vlákno buď celé premenuje, alebo sa polemika o slovenskom štáte presunie do nového vlákna s vhodným názvom.
 
Naposledy upravené:
Elity také nejsou jednotné a jsou pod různými vlivy. V té době - GP, Británie, Francie, Německa atd.
Některé elity byly skutečně dezorientovány, některé vědomě plnily svoje úkoly z různých důvodů - ideologie, finance, moc.
Pravda, ale potom prečo nadávaš spolu s @JanaK slovenským elitám do fašistov?
A prosím ťa odpovedz na túto otázku, lebo akosi vy neriešite Pražské klany t.j. skutočných fašistov, len nás Slovákov...
 
Pravda, ale potom prečo nadávaš spolu s @JanaK slovenským elitám do fašistov?
A prosím ťa odpovedz na túto otázku, lebo akosi vy neriešite Pražské klany t.j. skutočných fašistov, len nás Slovákov...
Ale, prosím tě, Oracle. :)
Kde, já tady nadávám slovenským elitám do fašistů?
Já tady celou dobu řeším globální řízení a úlohu slovenských elit v něm.
Na hodnocení a příslušnost slovenských elit k fašistům jsem se ještě nedostal.
Ale můžeme si o tom někdy popovídat.

P:S. Vidím, že i "slovenské elity" jsou po některé Slováky citlivé téma. Ty jsi nečetl článek od VP SSSR "Sad roste sám"? Nebo si myslíš, že to platí jen pro Rusko?
Domnívám se, že poznatky z toho článku můžeš aplikovat na elity celého světa, kromě anglosasů a židů.
 
Tu tiež musíme byť ako občania opatrní a v strehu, aby záujmy tlačené zhora z nadnárodnej úrovne, neprevýšili náš tlak ako ľudí zdola. Musíme jasne dávať najavo, ako ľudia, čo chceme, čo sú naše záujmy. Dnes žijeme v digitálnej dobe, dobe internetu. Ľudia majú prístup k informáciám, ak chcú.
Áno, v rokoch 2. svetovej nás (Čechov aj Slovákov) globálne zákulisie obohralo. Dnes robíme reparát. Je potrebné, aby sme ako susedné štáty držali spolu proti intrigám EU a anglosasov. Nemusíme vytvárať žiadny superštát. Stačí, ak budeme držať spolu a hájiť štátne záujmy ako blok, napr. V4 (Česko, Slovensko, Maďarsko, Srbsko, a možno aj Rakúsko). Treba sa len umúdriť, a vykopnúť ako národ od koryta podpindosné vlády, a pustiť tam pronárodne orientované. A ak nie sú, tak už dnes na vytvorení takých pracovať. Ak nie je spokojnosť s Babišom, tak už dnes treba vytvárať lepšiu alternatívu.
To co napsal @jardob je podle mého podstatné.
Minulost nezměníme, můžeme se z ní pouze poučit. Pokusům o její tendenční výklady můžeme bránit pouze naší vlastní informačně aktivitou.
Elity v minulosti podléhaly a zatím stále podléhají bezstrukturnímu, ale i přímému vnějšímu řízení a občas byl zohledněn zájem přežití národa (hlas lidu). Pokud absentuje hlas národa degradovaného na rozhádaný dav, vykonávají elity téměř výhradně vnější vůli hlasu nadnárodního řízení. Pokud se však dav probudí a začne si sám nejprve formovat a následně informačně šířit a realizovat své cíle, elitám nezbude než tento faktor prostředí zohlednit, jinak sami nepřežijí.
Nástroje k tomu máme (viz. @jardob). Národy by si měli být v tomto vzájemnou oporou. Oporou proti nadnárodní mafii, která je v minulosti prostřednictvím jimi kontrolovaných/řízených elit umě stavěla proti sobě.
 
Přeložila jsem ten článek
PAPEŽ NEPOŽÁDAL O MILOST PRO JOSEFA TISA

Jak ošidná může být svatost, zvláště když se legenda zaměňuje s historií! Takto bloudí ve slovenském národním povědomí černý muž: Jozef Tiso, katolický kněz a státní prezident, který v roce 1947 skončil na šibenici. Jako mučedník, nebo jako zločinec?

Legenda se mísí s historií a na faře v Bánovcích, kde kdysi žil katolický kněz Josef Tiso, se nyní objevila pamětní deska. Skutečnost, že první slovenský prezident Tiso, kterému se podařilo vytvořit samostatný stát, byl také katolickým knězem, z něj v očích některých lidí dělá téměř světce.

Historie Slovenska sahá jedenáct století do minulosti. Ale teprve v roce 1939 dal biskup Tiso svému národu - na celých šest let - národní stát. Z milosti Hitlera. A za cenu životů šedesáti tisíc slovenských Židů, kteří byli zabiti ještě dříve, než si to Němci vyžádali.

Hitler nikdy nebral v úvahu „kněze“. O to více překvapilo, že 13. března 1939 přijal v říšském kancléřství prešporského (bratislavského) biskupa. Po půlhodinovém rozhovoru opustil Tiso kancelář jako Hitlerův spojenec. V předvečer rozhovoru byl velmi nervózní a podle svědectví tlumočníka spolykal půl kilogramu šunky.

Vůdce chtěl, aby Československo zmizelo z politické mapy světa. Místo Čech říšský protektorát Čechy a Morava. Hitler to vysvětloval tím, že "tyto země byly po tisíce let součástí životního prostoru německého národa".

A co si počít se Slovenskem? Svá práva na něj uplatňovalo Maďarsko. V listopadu 1938 podle Vídeňské arbitráže již Maďarsko dostalo jih Slovenska a Podkarpatskou Rus, která se u nás nazývá Zakarpatská Ukrajina. Hitler se však nechystal dát takový dar Maďarsku. Spokojil by se s loutkovým státem pod německou kontrolou.

Hitler hrál svou hru jako podle not.

- Je pravda, že se chcete připojit k Maďarsku? - zeptal se Hitler kněze Tisa s předstíranou naivitou.

Pro Tisa to byla rána. V roce 1938, po smrti kněze Andreje Hlinky, se Josef Tiso stal vůdcem Slovenské lidové strany, silně radikalizované strany, jejíž součástí byly i militantní skupiny zvané "Hlinkova garda". Hlavní heslo jeho strany, která spojovala katolicismus s nacionalismem, znělo: "Pryč od Uher a pryč od Čech!". Slovenská katolická církev nenáviděla Prahu za její antiklerikální politiku v prvních letech samostatného Československa.

- Sjednocené Česko-Slovensko zachránilo Čechy před germanizací a nás před maďarizací," jak se vyjádřil jeden současný slovenský politik. - Byli jsme jako malé děti žijící v jednom pokoji. Ale když děti vyrostly, potřebovali jsme každý svůj vlastní pokoj. Lepší být dobrými bratry v různých pokojích než zlými bratry v jednom.

Až do roku 1918 bylo Slovensko součástí Uher. A Uhry byly součástí habsburské říše od roku 1526. Správní a politické systémy Rakouska a Uher byly odlišné. Rakousko-Uhersko bylo označováno jako duální monarchie. A Uhry byly zaostalejší částí říše. Život Slováků byl tedy horší než život Čechů pod rakouskou nadvládou.

Po první světové válce Slováci nezískali vlastní stát, jak se to podařilo jiným evropským národům.

- Kdo jsou Slováci? - zeptal se britský premiér David Lloyd George, na kterém tehdy závisel osud národů. " - Nevím, kam bychom je mohli zařadit.

Adolf Hitler řekl Josefu Tisovi, že "to není otázka dnů, ale hodin", ale ten si ani nevyžádal čas na rozmyšlenou. Když slyšel návrh na vytvoření Slovenska "pod ochranou Německé říše", neváhal.

Tiso souhlasil s podpisem Němci připravené deklarace vyhlašující samostatnost Slovenska - "pod ochranou Německé říše". O dva dny později přesunul Hitler wehrmacht na Prahu, aby vzal "zbytky Čech" pod říšský protektorát.

Dne 14. března 1939 bylo Slovensko s Hitlerovým souhlasem vyhlášeno samostatným státem. Nezávislost však byla formální.

Komunistická a sociálně demokratická strana byly rozpuštěny a zakázány. Ostatní se spojily do Slovenské lidové strany. Německá strana, Strana slovenských Němců, se stala součástí vlády. Strana slovenských Maďarů mohla také existovat, protože Maďarsko bylo spojencem Třetí říše.
Sovětský svaz uznal loutkové Slovensko de facto v září 1939. Do Moskvy přijel jako vyslanec F. Tiso, příbuzný prezidenta a tajemník Slovenské lidové strany. Jako zplnomocněný vyslanec přijel do Bratislavy 2. února 1940 mladý diplomat Georgij Maximovič Puškin, který se nakonec stal náměstkem ministra zahraničních věcí.

Přestože ještě nedávno komunisté označili tento stát za "klerikálně-fašistický", přijela v lednu 1940 na Slovensko delegace sovětských vědců. Důvod - otevření univerzity v Bratislavě. Delegaci vedl předseda Všesvazového výboru pro záležitosti vysokých škol při Radě lidových komisařů SSSR Sergej Vasiljevič Kaftanov (proslul svým bojem s "nepřátelskými" směry ve vědě, především s genetikou). Ze známých osobností byl v delegaci mimo jiné profesor Moskevského institutu historie, filozofie a literatury Alexandr Michajlovič Egolin. Stane se významným stranickým pracovníkem, ale jeho kariéru zničí nezměrná vášeň pro mladé dívky a pro získávání peněz s využitím svého úředního postavení. Ze Slovenska odcestovala sovětská vědecká delegace dál - do nacistického Německa.

Josef Tiso, katolický duchovní, který se stal hlavou státu, byl nejprve vřele přijat ve Vatikánu, byl mu udělen titul papežova komořího. Jeho politika však brzy začala uvádět do rozpaků i papežské vyslance.

Vatikánský diplomat Giuseppe Burzio odcestoval do Prešpurku jako chargé d'affaires. Byl ohromen tím, co viděl, a 5. září 1940 podal do Vatikánu zprávu: "Dobrý slovenský lid je ohromen řečnickou akrobacií svého milovaného prezidenta Dr. Tisa, který všemi prostředky náboženské i světské výmluvnosti dokazuje nutnost budování 'lidového Slovenska' ve stejném rytmu s německým národním socialismem. Boj proti Židům je na prvním místě."

Již 18. dubna 1939, pouhý měsíc po uzavření "protektorátní smlouvy" s Německou říší, přijal Tiso na radu svého ministra vnitra Šaňa Macha německé zákony, včetně rasových. Ačkoli se od něj vyžadovalo mít s Berlínem "těsné porozumění" pouze v zahraniční politice. Z vlastní iniciativy vydala slovenská vláda pod vedením "hlavního odborníka na rasové otázky" profesora Vojtěcha Tuky "Židovský kódex ", který se skládal z dvou set sedmdesáti paragrafů. Vatikánský vyslanec Burzio po porovnání kodexu s německými antisemitskými zákony dospěl k závěru, že v Bratislavě jsou některé paragrafy formulovány ještě přísněji.

Josef Tiso měl mnoho obdivovatelů i mezi těmi, kteří nesdíleli jeho politické názory. Ti byli vděční za vznik slovenského státu, i když ne zcela samostatného, ale přece jen slovenského. Nacionalistické cítění bylo velmi silné.

Až do 22. června 1941 zůstával v Praze - v protektorátu Čechy a Morava - sovětský generální konzulát. Odtud byly do Moskvy zasílány "Materiály o politickém a hospodářském životě Slovenska". Patřilo k nim i stanovisko muže, který se nakonec stal hlavou socialistického Československa:

"Komunista Dr. Gustáv Husák vyslovil přání, aby sovětský rozhlas nemluvil o Československu. Anglický a francouzský rozhlas se dopouštějí velké chyby, když stále mluví s výrazy "Československo", "Čechoslováci" atd. Tyto chyby jsou pochopitelné: slovenská emigrace, která v dubnu a březnu odešla do zahraničí, neví, že se nálada Slováků v tomto ohledu hodně změnila. V poslední době si Slováci zvykli považovat se za samostatný národ".

- Vznik Slovenského státu byl v těchto podmínkách nejmenším zlem," říkají dnes v Bratislavě. - Tehdejší politici neměli jinou možnost. Hitler jim řekl: buď vytvoříte samostatný stát, nebo toto území rozdělím mezi Maďarsko a Polsko a žádný slovenský národ nebude. Kdo by se byl odvážil říci: My žádný stát nepotřebujeme! Otázka zněla: Být, nebo nebýt. Byli jsme příliš malí na to, abychom trvali na své vůli.

V březnu 2000 slovenský parlament odmítl přijmout rezoluci odsuzující existenci profašistického státu.....

Ale to příliš předbíháme.

7. září 1941 pronesl prezident Tiso v Považské Bystrici kázání u příležitosti vysvěcení nového kostela a ztotožňoval německý nacionální socialismus s katolickým sociálním učením. Ohromen tím, co slyšel, se k němu obrátil zástupce Vatikánu Giuseppe Burzio s interpelací. Ale Tiso ani nepomyslel na to, aby svá slova odvolal, ačkoli jeho vlastní spolupracovníci byli překvapeni, jak „teolog může kázat takovou herezi!“

O měsíc později, 7. října, poslali slovenští biskupové Tisovi memorandum, v němž poukazovali na to, že kodex z pohledu katolického práva porušuje lidská práva a lidskou svobodu: „Jak můžeme dál učit, že všichni lidé jsou si před Bohem rovni? Jak budeme hlásat postoj, že nemůžete lidem dělat to, co nechcete, aby oni dělali vám?"

12. listopadu 1941 poslal Vatikán prezidentovi Slovenska protestní nótu: jménem papeže Pia XII. bylo konstatováno, že slovenské rasové zákony „otevřeně odporují zásadám katolické církve“. Tiso byl odstraněn ze seznamu „papežských prelátů“. To ho ale moc netrápilo.

Tisova vláda se připojila k paktu tří – Německa, Itálie, Japonska. 23. června 1941 Slovensko vyhlásilo válku SSSR. Tiso vyslal slovenskou legii na východní frontu bojovat proti sovětskému Rusku a cítil se být účastníkem křížové výpravy proti „židovskému bolševismu“.

Slovenský parlament odhlasoval deportaci Židů do nacistických táborů smrti. Kromě toho se země zavázala zaplatit německé výdaje za posílání Židů do táborů. Proti hlasoval pouze János Esterházy, jediný maďarský poslanec. Nejvíce překvapivé na tom je, že po likvidaci nacistického Německa komunistická moc umístila Esterhazyho do tábora za to, že tentokrát bránil maďarské menšiny. Byl odsouzen k trestu smrti, poté byl změněn trest na doživotí. Zemřel ve vězení...

9. března 1942 Giuseppe Burzio telegrafoval do Říma:

„Objevila se zpráva o masové deportaci všech slovenských Židů. Byl jsem informován, že tento hrozný plán je dílem premiéra Tuky a ministra vnitra Macha. Udělali to dříve, než to Německo požadovalo!

Navštívil jsem pana premiéra, který si dovolil říci (on, kdo tak velebí katolicismus), že na deportaci nevidí nic nehumánního nebo odporujícího křesťanství. Deportace osmdesáti tisíc lidí na území Polska do rukou Němců znamená pro většinu z nich jistou smrt
.“

Papež Pius XII. dva týdny váhal, nevěděl, jak reagovat. Poté nicméně pověřil svého zástupce v Presburgu, aby podal protest u prezidenta Tisa. Dne 26. března si papežský ministr zahraničí Tardini zapsal do svého deníku:

„Nevím, jestli naše kroky toho šílence zastaví! A jsou tam dva šílenci – premiér Tuka, který jedná, a Tiso, kněz, který mu přikazuje jednat.“

Prezidentovi Tisovi se samozřejmě nelíbilo, když mu byl sdělen názor kardinála Maglioneho: „To, co se děje na Slovensku, je ostuda pro katolickou zemi. Ale Tiso pokračoval v kázání. Vysvětloval, že se při „zbavování se věčného židovského nepřítele“ řídil křesťanskou láskou k bližnímu, protože byl prostě povinen „odstranit vše, co by mohlo mému bližnímu ublížit“.

Většina slovenských biskupů svého prezidenta v podstatě podporovala: „Tragédie Židů je, že nepoznali Spasitele. Ostatně sehráli důležitou roli při krvavém pronásledování křesťanů v Rusku a Španělsku. A i u nás byl jejich vliv škodlivý. Církev proto nemůže nic namítat proti tomu, aby vláda legálně zbavila zemi škodlivého vlivu Židů. Ale při řešení tohoto složitého problému nesmíme zapomínat, že i Židé jsou lidé...“

Pouze biskup Gojdič z východního Slovenska promluvil k papežskému zástupci v Presburgu. Byl pobouřen: slovenští fašisté z „Hlinkovy gardy“, okopírované od italských černokošilníků, se vysmívali Židům, kteří byli odváženi na smrt, tak hanebným způsobem, že biskup Gojdič požadoval, aby byl Tiso, který za to všechno odpovídá, zbaven kněžství.

Vyslanec Burzio se pokusil zastavit deportace Židů. Svůj rozhovor s premiérem Tukou nazval „rozhovorem se šílencem“. Tuka se zapřísahal, že Slovensko vysílá Židy z vlastní iniciativy, Němci s tím neměli nic společného. Tlak z Vatikánu měl svůj účinek. Slovenská vláda pozastavila deportace alespoň pokřtěných Židů, aby ověřila pravost křestních listů.

Německým vyslancem v Bratislavě byl Obergruppenführer SA Hans Elard Ludin. Důstojník Reichswehru byl vyloučen z armády za pokus o spiknutí ve prospěch nacistů. Když se Hitler dostal k moci, odvděčil se mu zastupitelským mandátem a poslal ho do diplomatické služby. Vyslanec Ludin se obrátil o pomoc do Berlína. Z hlavního ředitelství říšské bezpečnosti byl vyslán Hauptsturmführer SS Alois Brunner. Poslal dalších čtrnáct tisíc lidí do vyhlazovacích táborů. Po válce byl Hans Ludin souzen v Československu a oběšen. Alois Brunner uprchl na Blízký východ a předpokládá se, že našel útočiště v Sýrii...

V květnu 1944 podnikli dva osvětimští vězni odvážný útěk z koncentračního tábora a dostali se do vatikánské kanceláře v Pressburgu. Vyslanec Burzio nařídil monsignoru Martilottimu, který přijel ze Švýcarska, aby se s nimi setkal. Setkání se konalo tajně v klášteře nedaleko Presburgu. Do Vatikánu byla zaslána podrobná zpráva o vyhlazování Židů odeslaných ze Slovenska. Dorazil tam ale až o pět měsíců později, v listopadu 1944. Bylo to jen proto, že v té době už byl Řím osvobozen spojeneckými vojsky a kurýrní pošta ze spojeneckých zemí Německa nefungovala?

Tiso posílal Slováky pracovat do Německa, aby pomohli vyrábět zbraně pro Wehrmacht.

V létě 1944 vypuklo na Slovensku povstání podporované z Moskvy a Londýna. K záchraně Tisova režimu byly na Slovensko přivedeny německé jednotky. Hon na Židy získal zvláštní rozmach, Židé byli dokonce vytahováni z klášterů, kde se je někteří kněží snažili zachránit. Vyslanec Burzio se ještě jednou obrátil k prezidentu Tisovi s prosbou, aby zachránil alespoň pokřtěné.

"Nenašel jsem u něj pochopení," sdělil Burzio Vatikánu. - Ani slovo soucitu s oběťmi pronásledování! Tiso vidí Židy jako kořen zla a hájí německou politiku proti Židům jako řízení nejvyšší nutnosti.

Vyslanec nazval Josefa Tiso a jeho vládu „otrockými popravčími“. Nyní, konečně, když bylo jasné, že nacistické Německo válku prohrálo, papež Pius XII. si uvědomil, že už nemůže mlčet. Svému vyslanci na Slovensku napsal: „Měl byste okamžitě jít za prezidentem Tisem a jménem velekněze mu připomenout normy chování, které musí odpovídat důstojnosti a svědomí kněze. Upozorněte ho, že nespravedlnost páchaná jeho vládou poškozuje prestiž jeho vlasti a diskredituje církev a duchovenstvo.“

Prezident Tiso vzal pero, aby odpověděl papeži:

„Pověsti o zvěrstvech jsou produktem nepřátelské propagandy. Politické reformy na samostatném Slovensku proběhly bez krveprolití. Akce, které odsuzujete proti Čechům a Židům, provedla slovenská vláda ne kvůli jejich národnosti a původu, ale na základě potřeby chránit náš lid před nepřáteli, kteří proti nám provádějí staletou podvratnou činnost...

Naše víra spočívá v naší vděčnosti Němcům, kteří nejen přijímají a uznávají přirozené právo našeho lidu na existenci, nezávislost a národní svobodu, ale také nás podporují v boji proti Čechům, nepřátelům našeho lidu. Ale jsme si jisti, že tato pomyslná „vina“ v očích katolíků je naší nejvyšší důstojností.

Pokus našich nepřátel poškodit církev je čistým farizejstvím. Svatá matka Církev povzbuzuje duchovní, aby sloužili obyčejným lidem, aby se nestali kořistí dravých vlků.

Svatý otče! Zůstaneme věrni našemu programu: "Za Boha, za lidi!"


O pouhých sedm týdnů později, 24. prosince 1944, přistál tento dopis na papežově stole – v onen svatý večer, kdy papež Pius XII. četl ve vatikánském rádiu své vánoční poselství katolickému světu. Mluvil o „oceánu krve a slz“, ale nejmenoval zločince, kteří spáchali zlo.

Papež prezidentu Tisovi neodpověděl. Jeho dopis poslal do archivu bez komentáře. Brzy se tam dostane celý „případ Tiso“, včetně apelu papežského ceremoniáře Carla Respighiho, který napsal, že „marně čekáme na silné slovo Svatého otce na obranu lidstva a národy jsou znechuceny tváří mlčení a nečinnosti Svatého stolce“.

Josef Tiso onoho vánočního večera opět chválil hitlerovské Německo jako „vlajkonoše nejprogresivnějších sociálních idejí“. Koncem října uspořádal v Banské Bystrici přehlídku spolu s SS-Obergruppenführerem Hermannem Hoeflem, který byl v září jmenován šéfem SS a policie na Slovensku a pověřen potlačením národního povstání.

Tiso pak celebroval děkovnou mši, aniž by tušil, že je to jeho poslední veřejné vystoupení a že velmi brzy bude on i esesák Hoefle oběšeni.

Když sovětská vojska v březnu 1945 vstoupila do Presburgu, který se stal Bratislavou, Tiso uprchl do Říše. Ani sebevražda Adolfa Hitlera ho nepřivedla k rozumu. Poslal blahopřejný telegram „Führerovu nástupci“, velkoadmirálovi Karlu Dönitzovi, a ujistil ho o své loajalitě. Pak ho ale americké jednotky objevily v bavorském klášteře Altötting. Američané se jemně zeptali Vatikánu, co Svatý stolec chce. Vatikán do vydání Tisa československé vládě nezasahoval.

2. prosince 1946 začal soud s Josefem Tisem. Byl odsouzen k smrti a 18. května 1947 oběšen. Když se v soudní síni promítaly dokumentární záběry natočené ve vyhlazovacích táborech, neprojevil ani lítost, ani emoce. Advokát mu důrazně doporučil, aby vyjádřil lítost nad oběťmi své politiky. Tiso odmítl. Do poslední chvíle se cítil jako slovenský národní hrdina.

Papež Pius XII. nepožádal československého prezidenta Eduarda Beneše o milost Josefu Tisovi.
 
Naposledy upravené:
Vidím, že i "slovenské elity" jsou po některé Slováky citlivé téma. Ty jsi nečetl článek od VP SSSR "Sad roste sám"? Nebo si myslíš, že to platí jen pro Rusko?
Nie je to pre mňa háklivé téma, len mi vadí zovšeobecňovanie a jednostranné riešenie nás. Som len zvedavý, že ako by sa tvárila @JanaK a zbytok českého osadenstva, keby začal nadávať Čechom do "z@sr@ných kolaborantov" alebo akoby si sa tváril ty, keby som tvojho cteného otca a svojim spôsobom hrdinu nazval "červeným hrdlorezom"? Presne o to mi ide, lebo to, že slovenské elity kolaborovali s Hitlerom je neodškriepiteľný fakt, otázka je len, že koľko to bolo z presvedčenia a koľko pod tlakom okolností.
Dodávam, že som tú knihu od VP ZSSR čítal.

Domnívám se, že poznatky z toho článku můžeš aplikovat na elity celého světa, kromě anglosasů a židů.
Nerobím ilúzie, hlavne keď britská kráľovská rodina spolu so City of London (Londýska City) hrala kľúčovú rolu. A ešte na záver, hajlujúca Alžbeta (Nadpis: Staré dobré časy pred upravenými fotografiami):
photo_2024-03-21_01-13-43-Heil The Queen.jpg
 
Nie je to pre mňa háklivé téma, len mi vadí zovšeobecňovanie a jednostranné riešenie nás. Som len zvedavý, že ako by sa tvárila @JanaK a zbytok českého osadenstva, keby začal nadávať Čechom do "z@sr@ných kolaborantov" alebo akoby si sa tváril ty, keby som tvojho cteného otca a svojim spôsobom hrdinu nazval "červeným hrdlorezom"? Presne o to mi ide, lebo to, že slovenské elity kolaborovali s Hitlerom je neodškriepiteľný fakt, otázka je len, že koľko to bolo z presvedčenia a koľko pod tlakom okolností.
Oracle, prosím Tě, nepřeháněj. Nikdo nic takového nepíše. Já jsem si jen dovolila napsat, že Slovenský štát byl fašistický. Vzhledem k uvedeným zde faktům, bych to ani neměnila. To neznamená, že všichni lidé na Slovensku byli fašisté.
 
Já jsem si jen dovolila napsat, že Slovenský štát byl fašistický.
To si napísala, bohužiaľ si to povedala tak, že my sme boli hlavnou príčinou rozpadu a rozdelenia ČSR. Lenže naše počínanie bola reakciou na dlhodobú politiku Pražských klanov, machinácií GP a tlaku vonkajšieho prostredia.
 
Inak, otázka je aj to, že ak by slovenské elity v tých časoch nepodporili delenie ČSR a vyhlásenie Slovenského štátu, či by existovala vôbec vtedy možnosť, aby sa ČSR udržala. Myslím, že nie. Zákulisiu by sa pravdepodobne aj tak podarilo rozbiť ČSR, lebo tie zámery a plány zákulisia boli seriózne, išli si tvrdo za tým a mali väčšie možnosti, než naše dva národy. Bola by to pravdepodobne krvavejšia cesta s nejasným výsledkom. Bol v tom záujem jak Hitlerovského Nemecka, tak anglosasov. A prečo to robili? To už celkom dobre vysvetlil Taurus.
 
To si napísala, bohužiaľ si to povedala tak, že my sme boli hlavnou príčinou rozpadu a rozdelenia ČSR. Lenže naše počínanie bola reakciou na dlhodobú politiku Pražských klanov, machinácií GP a tlaku vonkajšieho prostredia.
Oracle, pokud by reakce vedla k lepšímu a ne z bláta do louže, tak bych to ještě pochopil.
Víš, co na všem bylo to nejhorší?
Morální aspekt.
Slovákům bylo řečeno, že v době největšího ohrožení státu vnějším nepřítelem, je normální odejít z toho státu a spojit se s vnějším nepřítelem ( s Hitlerovým Německem) kvůli lepšímu živobytí.
Ještě horší na všem je ten fakt, že tuto věc hlásali morální církevní autority ve státě, kde katolicismus měl obrovskou váhu. Tudíž národ ani nemusel tuto věc konfrontovat se svým svědomím.
Další věci bylo, že stejné církevní autority řekli Slovákům, že není nic špatného na tom spojit se s ďáblem (Hitlerovo Německo) a jít se zbraní v ruce na souseda (SSSR), kterého oni sami označili za ďábla, který musel být zlikvidován, aby se jím (Slovákům) žilo lépe.
A do třetice, Slovákům bylo vštěpováno, že když se zbaví některých občanů (židů), všem bude také lépe.
V novější historií tato morální likvidace Slováků pokračovala ve smyslu "Co jsme měli dělat, když nám samotným hrozila likvidace a rozdělení mezi Polskem a Maďarskem"? Museli jsme společně s Hitlerem napadnout SSSR.

Všimni si, že rozdělení mezi Polskem a Maďarskem Slováci vnímali jako horší ohrožení pro národ, než soužití ve společném státě s Čechy. A právem.

A teď si vzpomeň, jak vychovávali z ruských lidí ukrajince. Dali do ruky zbraň a řekli: "Zabij souseda". Když nezabil, vzali mu tu zbraň, dali sousedovi a řekli: "Zabij ty svého souseda". Toho, který zabil, nechali naživu. Toho, kdo nechtěl zabit, zavraždili.

Na vás v podstatě vykonávali stejný sociální experiment, jako s ukrajinci v soft verzí. Slováci, kteří byli na východní frontě museli vykonávat trestnou činnost na obyvatelích, kteří podporovali partyzány.
Naštěstí se národ proti tomu vzbouřil a začal to řešit po svém. Proto ty útěky z fronty a přechod na stranu Rudé armády. A potom i SNP.
Tj. Slováci, jako národ odmítli falešnou ukrajinskou morálku.
A po válce vše přehodnotili. Začali být hrdé na svůj odpor proti fašistům a svoje povstání.
Tudíž, krví vykoupili kolaboraci svých elit s fašistickým Německem.

Jenže, po převratu a druhém rozdělení, přišel Kotleba a začal povídat, že Tiso byl hrdina a mučedník, který zachránil slovenský národ před vyhubením.
Ptám se, před vyhubením kým? Pražskými klany, od kterých to vyhubení nehrozilo nebo Hitlerem?
Samozřejmě, že Hitlerem. Takže, v umlčení opět začal razit morálku, že národ pro svoji záchranu je oprávněn spojit se s ďáblem, vzít zbraň do ruky a jít zabit souseda. Tj. opět začal experiment na ukrajinizaci slovenské společnosti. A udivuje mě, že mezi konceptuály tento experiment našel podporu. Že začali tvrdit: "Slováci neměli jiného východiska, když se chtěli zachovat, jako národ, museli se spojit s Hitlerem a jít se zbraní v ruce na svého souseda".

Dnes, ukrajinizují celou Evropu. Ty to vidíš a nelíbí se ti to, ale když mluvíme konkrétně o Slovensku, že ten experiment tam začal už v roce 1938, seš náramně dotčený.

P.S. A teď si představ, co by se slovenským národem bylo, kdyby Sovětský svaz nevyhrál válku.
Zůstal by mu ten stát nebo ne?
A kdyby ano, jakou další smlouvu s ďáblem by musel podepsat?
 
Naposledy upravené:
Dobre, dal si tu jasný príklad. Povedzme, že Nemci obsadili celé Rusko ako posledné na planéte. A chodia od domu do domu a každému dávajú na výber tak ako si popísal. Teraz dali zbraň do ruky tebe. Ako by si sa zachoval alebo aké si myslíš, že je správne riešenie v mantineloch možností ktoré si popísal?
 
Dobre, dal si tu jasný príklad. Povedzme, že Nemci obsadili celé Rusko ako posledné na planéte. A chodia od domu do domu a každému dávajú na výber tak ako si popísal. Teraz dali zbraň do ruky tebe. Ako by si sa zachoval alebo aké si myslíš, že je správne riešenie v mantineloch možností ktoré si popísal?
A jak si myslíš, by bylo správné z pohledu NHR?

Já, kdybych dostal tu zbraň, zabil bych toho, kdo mi tu zbraň dal a poručil zabit souseda.
A co ty?
 
A chodia od domu do domu a každému dávajú na výber tak ako si popísal. Teraz dali zbraň do ruky tebe. Ako by si sa zachoval alebo aké si myslíš, že je správne riešenie v mantineloch možností ktoré si popísal?
Ale vždyť právě to, aby k tomu nedocházelo, je cílem KSB. Minulé chyby se však musí přiznat a nekompromisně rozebrat, padni komu padni. To, že se budu kroutit jak hadice, a vymýšlet tisíc a jednu pohádku, mi možná zajistí nějaké sympatizanty, ale od budoucích chyb mě to neochrání.
Potom taková situace, na jejíž řešení se ptáš, nenastane. Protože ve zdravé společnosti by se taková chamraď k tobě do domu živá neměla dostat.
 
Nechaj si tú filmovú heroistickú odpoveď. Nácek by sa ti postavil za chrbát a povie zodvihni zbraň a zastrel ho. Ak by sa otočil zo zbraňou k nemu tak ta stihne zastrelit.

Tak ak to správne chápem vybral by si si byť zavraždený a suseda zastrelí iný sused. Chápem to správne? Len aby sme si to úplne ujasnili pred mojou odpoveďou.
 
Nechaj si tú filmovú heroistickú odpoveď.
Proč tak hrubě?
Nácek by sa ti postavil za chrbát a povie zodvihni zbraň a zastrel ho. Ak by sa otočil zo zbraňou k nemu tak ta stihne zastrelit.

Tak ak to správne chápem vybral by si si byť zavraždený a suseda zastrelí iný sused. Chápem to správne? Len aby sme si to úplne ujasnili pred mojou odpoveďou.
Odpovím ti otázkou. Co je lepší, být zavražděn ( a dostat se do ráje) nebo se stát objektem selekcí kriplů?
Jsi na řadě.
 
Naposledy upravené:
Proč tak hrubě?
Protože jsi si vymyslel líbivou odpověď (pro zdejší dav?), ktorá by z realitou nemala nič spoločné. Ostrielaný vojak alebo SSák by sa ti určite nepostavil do perimetru, tak aby si ho ohrozil. Takže by si si vybral smrť.
Keby to spravil celý národ asi by ostali len zbabelci a osoby, ktoré radi vraždia. Keďže tí "morálny" by sa nechali dobrovoľne zavraždiť, národ by teda zanikol.

V tejto hypotetickej úvahe by som sa rozhodoval podľa toho, koho by som mal zastreliť, alebo kto by mal následne zastreliť mňa.
Ak viem, že keby odmietnem tak dajú do ruky zbraň môjmu susedovi, ktorý je podľa mňa odvážnejší (alebo má iné vlastnosti na šancu pomôcť zvratu), tak odmietnem a následne ho poprosím nech mi mieri na spánok aby som to mal rýchle. Šanca, že si získa ich dôveru a následne urobí škodu je väčšia ako u mňa.
Naopak u suseda ktorý viem, že je slaboch, by som volil obetovanie s tým, že ja sa bude snažiť získať, priazeň a časom spraviť škody alebo budovať sieť odboja... proste ak je i len 1% šanca, treba ju využiť pre zachovanie národa.

Takže ak sa za takejto situácie národný egregor bráni o svoje prežitie tým, že útočí na bratský národ, ktorý si myslí, že v danej chvíli neprežije. Je správne ak energo-nosiče myslia viac na svoj národ alebo na cudzí? Duplom, keď v tej chvíli absolútne nevieš, či ten druhý prežije, budeš sa predsa snažiť o prežitie svôjho národa.

Akonáhle Slováci zistili, že víťazstvo Nemcov nie je také zaručené, tak sa cez sabotáže a potom SNP proti nim otočili. A to sa mohlo udiať len vďaka tým, ktorý vtedy riadlili a aké kroky preto podnikly.
Keby šli podľa tvojej mentality na seba-zavraždenie, v myslení, na blaho Ruska by spáchali obeť (a je jedno či by vykonávatelia boli nemci, poliaci, banderovci alebo maďari). Bola by to totálne zbytočná obeť, vzľadom na to, že nikto vtedy nemal vešteckú guľu a nebol mu zrejmý výsledok.

Kto by teraz hádzal tie vidle miesto nás? (Nielen) Fico má okrem globálneho krytia aj silnú podporu zdola, národa, ktorý sa zbytočne neobetoval a už sa znova nechce nechať zaťiahnuť do rovnakej susedskej vražednej matrice.

Na matričnej úrovne si slovenský národ už prešiel SNP keď okolo 120 000 mužov poslalo osobne odopretie v rámci 20-tich dní počas vládnutia najväčších vojnových štváčov a prebiehajúcej "pandémie". ...a 600 000 fyzických podpisov na referendum na zvrhnutie okupačnej vlády.

Naopak ČR 15.3. 2024 prezident víta Nemcov, ČR dá nemcom na 85. výročie zahájenia protektorátu do Drážďan Svatovítský poklad, ktorý doteraz nikdy neopustilo ČR. Češi robia zbierky na bomby. Milionár cez socálnej sieť X dáva $2M na nákup dronov a v rozhovore hovorí, že je to najlepší obchod cena výkon, pretože jedna smrť ho vyjde len na $ 100 pri dronoch. Český parlament schváli prehlásenie, že rusi sú teroristi. To sú hrozné paralery s protektorátom, kedy sa náckom vyrábali zbrane a munícia a nikto necekol. A áno je objektívna pravda, že keby v tedy niekto cekol alebo nemakal, tak ho zastrelia. Bolo to na vtedajšie možnosti ich jediná nádej na zachovanie českého národa. A teraz sa to opakuje, pretože väčšina necekne. Ale zbraň u hlavy už narozdiel od vtedajšej doby nemá.
Tu prítomný češi, ktorý sú aj v živote aktívny a sú v obraze, tak nie je prevládajúca česká vzorka obyvaťelstva, bohužiaľ.

Odpovím ti otázkou. Co je lepší, být zavražděn ( a dostat se do ráje) nebo být objektem selekcí kriplů?
Jsi na řadě.
Ja nie som v zajatí biblickej koncepcii. O vybudovanie raja sa máme snažiť už za života.
Môžeš sa na to pozrieť aj cez karmu a znovuzrodenie ak to existuje. Ak by som sa teda nechal zavraždiť a bola by šanca, že zavŕšenie nezvratného celoplanetárneho fašizmu môžem pomôcť zvrátiť za istú cenu. Asi by bolo horšie sa potom do toho sveta znova narodiť a celý zivoť v ňom trpieť ako trest za to, že som sa to v minulom nepokúsil zvrátiť za cenu osobného traumatu.
 
A k tej akože horlivosti zapojenia do vojny. @Popolvár čosi už naznačil (a teraz nie je vhodná debata len na náznaky). Vy čo tu to odsudzujete a predkladáte to ako čistý dobrovoľný chtíč a nadprácu. Oháňate sa sa, že nemecká generalita s tým nepočítala a bola zaskočená. To nemohla ale slovenská strana vôbec vedieť. A takisto situácia sa mohla hocikedy zmeniť, keď nejaký nemecký generáli by mohli brať ako veľkú hrozbu, že ťažko vyzbrojenú armádu majú v hlboko v tyle a v prípade zvratu by ich mohol hlboko na ich území napadnúť, (napr. zrušiť výrobnú základňu v ČR) a češi by sa mohli pridať do SNP. Nad tým kľudne mohli uvažovať. Bolo taktické prejaviť lojalitu. Opak by bolo len čakanie na to zavraždenie, keď by nás nemci začali brať ako riziko predčasne. Či už rukami ich samotných ale v prvých radách s maďarmi. Ruská generalita predsa toto chápala a preto slovákov brali do zajatia, zatiaľ čo u maďarov bolo nepísane pravidlo (nebrať, zastreliť). A rovnako situáciu chápe u nás ruská generalita i teraz, dala to už najavo svojimi výrokmi.
 
Naposledy upravené:
Pôvodne som myslel, že sa do tejto diskusie už nezapojím. Dodám však ešte 2 veci:

Vtedy a rovnako tak dnes...
1. fanatici so zodvihnutými pravicami, túžiaci vyčistiť svet od podradných/hlúpych, hádžuci všetku vinu za svoj nepodarený život a nedostatočný blahobyt na iných,
2. normálni ľudia, túžiaci žiť mierovo a ľudsky, chápajúci, že ich život a blahobyt je v ich vlastných rukách a nikto nie je vinný za to, ako sa im vodí,

Máme tu 2 skupiny ľudí. Ich postoj vyplýva z ich osobnostnej mravnosti. A oproti rokom 1938-1945 sa tu až tak nič veľmi nezmenilo, čo sa týka koreňa vecí. Máme dobu, kedy značný blok masy verí že:
- všetko riadia bohatí (Židia),
- Rus je nepriateľ,
- žijeme len jeden krátky život,
- ja som malý, nič nezmôžem,
- je zbytočné vyskakovať, keď ostatní na to kašlú,
- nie je to moja vec, nejako už bude,
- päsťou všetko ide najlepšie,

Praktické vývody sú:
- nemá zmysel za každú cenu bieliť čerta, bielym nikdy nebude, bude ak-tak iba obieleným,
- zachraňovať národ dnes neprichodí šabľou, ale informáciou, treba s ňou narábať citlivo,
- dejiny svojho RODu/náRODa musím prijať také, aké sú, súčasťou našich RODov boli aj ľudia, na ktorých nemáme byť za čo hrdí, a aj tak sú predkami mnohých z nás a popierať svoje korene, nech by už boli akékoľvek, nemôže nikto, pretože to vedie k sebazničeniu,
- netreba chcieť byť na všetko vždy hrdý a keď to nejde, tak to naopak odsudzovať. Tretia cesta je rozlišovať,
- nemôžem Kotlebu (a jeho dnešných ideologických pokračovateľov) podporovať. To nie sú tí, ktorí sa snažia o pravdivú revíziu dejín štátu r. 1939 - 1945, sú len bábkami brániacimi skutočnému vývoju, presadzujúcimi radikalizmus,
- podporu päsťou do stola búchajúcich a kričiacich národovcov si rozmyslím vzhľadom k tomu, či majú aj schopnosti, alebo je ich jedinou schopnosťou pracovať hubou a mlátiť "päsťou po stole",

Vo vnímaní sveta ležia príčiny. Ak ich jednotlivci sami v sebe nerozlišujú, nezanikne ani nacionalizmus, ani liberalizmus. Sú ako púpava. Vyklíčia aj cez prasklinu v hrubej vrstve asfaltu.
 
Naposledy upravené:
Taurus
Ten princip ked Ta nutia niekoho zabijat ze ako mas postupovat je samozrejme spravny otazne je ci je pouzitelny aj v politike. Politik musi hladiet inak a strategicky lebo nezodpoveda len sam za seba ale za cely narod.
-Ako nazvat pouzitie marxizmu Stalinom a spol. na dosiahnutie svojich cielov nebola to zmluva s diablom?
- Nepodpisoval Stalin rozsudky smrti nevinych ludi? Preco nezastrelil tych co mu to davali podpisovat preco nepouzil ten princip co popisujes?
-Utocna vojna s Finskom bola co?
-Pakt molotov ribentrop nebola zmluva s diablom?
Pri hodnoteni Slovenskeho statu sa opomina jedna velmi dolezita vec. Vojna podla Pjakina zacala v roku 1938 Mnichovom. S tym snad je tu suhlas. Rovnako boli urceni jej ucastnici. To kedy sme mali zdvihnut tu zbran a byt v nebi bol tento okamih a to bolo este za Benesa. Slovensky stat bol nasledkom nabojovania ked sa bojovat malo CSR mala potencial aj nieco vybojovat. Ja som tam pisal pri SS ze ci bola ina moznost ako do tej vojny ist. No vojna uz bola. Uplne jedno co robil Tuka alebo neskorej Tiso toto uzemie jeho ludske a materialne zdroje by sa pouzili na vojnu proti rusku ci tu slovensky stat bol alebo nie. (rozhodnute v mnichove) Ked to bolo mozne sme otocili tu zbran ako to popisujes. Bez Slovenskeho statu by to nebolo mozne ved to bola armada tohoto statu co to urobila. Stalo nas to skutocne vela krvi. Opat suhlas co si napisal.
 
Naposledy upravené:
Naspäť
Top Bottom