Vzdelávací kurz pre rodičov a deti od 10 rokov "Kritické myslenie a mediálna gramotnosť".

Pentuer

Člen
Dnešné deti sa ponárajú do sveta internetu a sociálnych sietí príliš skoro - v čase, keď ešte nemajú vytvorené vnútorné hodnotové jadro a nevedia rozlíšiť škodlivé informácie od užitočných.

Internet a sociálne siete však nie sú bezpečným prostredím, preto skôr, ako sa dieťa vydá na túto cestu (a ešte viac, ak už tam je), musí sa naučiť bezpečnostné techniky, získať vedomosti a zručnosti, ktoré mu pomôžu urobiť z virtuálneho sveta svojho priateľa a pomocníka.

Na tento účel bol na stránke https://vk.com/kursmedia vytvorený online vzdelávací kurz pre rodičov a deti od 10 rokov "Kritické myslenie a mediálna gramotnosť".

- 30 teoretických a praktických lekcií
- Bezplatný harmonogram výučby
- Časová náročnosť: 1 - 2 hodiny na jednu lekciu.
- Vedomosti sú životne dôležité, a preto je kurz bezplatný.

Kurz pozostáva z 30 teoretických a praktických úloh určených na spoločné absolvovanie deťmi a rodičmi.
Teoretická časť zahŕňa širokú škálu tém, od vplyvu informácií na ľudskú psychiku až po základy digitálnej bezpečnosti a mediálnej hygieny.

Praktická časť je venovaná precvičovaniu zručností kritického myslenia prostredníctvom analýzy a hodnotenia rôznych mediálnych obsahov: motivátorov, piesní, hudobných videoklipov, kreslených filmov a filmov pre deti.


Kurz " Mediagramotnosť" pre deti a rodičov

Lekcia 1: Načo potrebujeme mediálnu gramotnosť a kritické myslenie?
- Koncepty mediálnej gramotnosti a kritického myslenia
- Praktická úloha. Hodnotenie humoru

Lekcia 2: Algoritmus kritického myslenia
- Poznatok, že akákoľvek informácia ovplyvňuje človeka
- Identifikovať komunikované a nekomunikované účely mediálnych obsahov.
- Vyhodnotiť identifikované účely a významy
- Technológia "trójskeho koňa"
- Praktická úloha. Analýza kreslených filmov

Lekcia 3: Aký by mal byť kreslený film? Znaky škodlivých a užitočných kreslených filmov
- Požiadavky na obsah pre deti
- Bežné nedostatky modernej animácie
- Užitočné informácie, ktoré by mali kreslené filmy obsahovať
- Praktická úloha. Analýza kreslených filmov.
- Praktická úloha. Hodnotenie humoru
- Zoznamy dobrých karikatúr

Lekcia 4: Propagácia alkoholu a tabaku. Ako sa chrániť? Kreslené filmy o triezvosti
- Pozeranie a diskusia o kreslenom filme "Záhada štipľavého dymu".
- Pozeranie a diskusia o kreslenom filme "Striedmosť je prirodzená".
- Pozeranie a diskusia o kreslenom filme "Nebezpečné potápanie".
- Voliteľný materiál: odpovede na skryté otázky

Lekcia 5: Technológie opíjania spoločnosti. Skrytá reklama
- Prehliadka a diskusia o kreslenom filme "Kto kradne triezvosť?".
- Technológia skrytej reklamy (Product placement)
- Hlavné metódy reklamy na cigarety a alkohol vo filmoch.
- Praktické úlohy. Analýza filmových epizód s propagáciou alkoholu a tabaku.
- Praktická úloha. Hodnotenie humoru

Lekcia 6. Ako sám seba viesť? Význam stanovovania cieľov
- Kde sa začína "vedomý život"
- Praktická úloha. Vytvorte si zoznam cieľov
- Praktická úloha. Pozeranie vzdelávacieho komiksu "Uvedom si seba samého"

Lekcia 7: Štruktúra psychiky: vedomie, podvedomie, pohľad na svet
- Vedomie, podvedomie, pohľad na svet
- Miesto kritického myslenia v ľudskej psychike
- Dva typy svetonázoru
- Praktická úloha. Analýza piesní.
- Praktická úloha. Analýza a porovnanie kreslených filmov.

Lekcia 8. Vonkajšie faktory ovplyvňujúce svetonázor. Hudba
- Hlavné zložky moderného mediálneho prostredia
- Hudobný priemysel a aspekty vplyvu hudby
- Praktická úloha. Zhodnoťte imidž interpreta
- Praktická úloha. Analýza piesní.
- Praktická úloha. Analýza hudobných videoklipov.

Lekcia 9. Štruktúrované a neštruktúrované riadenie
- Význam pojmu "propaganda"
- Neštruktúrované riadenie prostredníctvom fám
- Neštruktúrované riadenie v médiách
- Vplyv násilia na obrazovke a experiment A. Banduru
- Praktická úloha. Podobenstvo o "Želve a televíznom prijímači".
- Praktická úloha. Analýza úryvkov z televíznych programov
- Praktická úloha. Analýza piesní

Lekcia 10. Vplyv televízie na spoločnosť
- Experiment Solomona Ašu
- Režim automatickej synchronizácie
- Téza "Nie som ovplyvnený"
- Praktická úloha. Analýza citátov slávnych ľudí o televízii
- Praktická úloha. Analýza klipov a technológie propagácie v televízii
- Praktická úloha. Hodnotenie humoru

Lekcia 11. Typické manipulácie a posolstvo v pozadí reklamy
- Odporúčania na zníženie vplyvu reklamy
- Reklama v televízii
- Praktická úloha. Analýza reklamnej manipulácie
- Praktická úloha. Identifikácia posolstva reklamy v pozadí

Lekcia 12. Riadenie informačných tokov
- Opakovanie naučenej teórie
- Ovplyvňovanie a riadenie informačného pozadia
- Postoj k reklame
- Postoj k hudbe a kresleným filmom
- Praktická úloha. Analýza hudobných videoklipov
- Praktická úloha. Analýza kreslených filmov

Lekcia 13. Kinematografia - zábavná alebo kontrolujúca?
- Vplyv rozprávok na deti a filmov na divákov
- Kto hodnotí vplyv filmov
- Praktická úloha. Pozeranie a diskusia o krátkom filme "Jazyk života"
- Praktická úloha. Analýza vydaní Jeralaša

Lekcia 14. Riadenie trendov v kinematografii
- Nástroje manažmentu kinematografie
- Praktická úloha. Štúdium citátov filmových tvorcov
- Praktická úloha. Analýza krátkeho filmu ""Blaho Darí"".
- Praktická úloha. Analýza a porovnanie hudobných videoklipov

Lekcia 15. Ako sledovať filmy?
- Rady týkajúce sa sledovania filmov
- Znaky škodlivého filmu
- Praktická úloha. Analýza vydaní Jeralaša
- Praktická úloha. Hodnotenie humoru

Lekcia 16. Čomu učia superhrdinovia?
- Vplyv konceptu vyvolenosti a superhrdinstva na publikum
- Praktická úloha. Preskúmajte výsledky štúdie o superhrdinoch
- Praktická úloha. Pozrite si video "Ako sa zbaviť syndrómu superhrdinu".

Lekcia 17: Ideológia zábavy
- Falošné tézy ideológie zábavy
- Rozbor argumentu "Ak sa ti to nepáči, nepozeraj to".
- Rozbor argumentu "Dopyt vytvára ponuku".
- Rozbor argumentu "Umenie odráža skutočnosť".
- Praktická úloha. Analýza motivátorov o sile umenia
- Praktická úloha. Dialóg s umelcom
- Praktická úloha. Hodnotenie humoru

Lekcia 18. Priority riadenia spoločnosti
- Opis šiestich priorít
- Praktická úloha. Sledovanie prednášky pre žiakov s opisom priorít
- Praktická úloha. Analýza textov "Dullesov plán" a "Naša odpoveď na Dullesov plán"

Lekcia 19. Klipové, kritické a systémové myslenie. Čo je to norma?
- Dôsledky rozšírenia klipového myslenia
- Výhody kritického myslenia
- Formovanie systémového myslenia
- Praktická úloha. Analýza karikatúr
- Praktická úloha. Analýza hudobných videoklipov
- Praktická úloha. Analýza problematiky Jeralaša

Lekcia 20. Internet je pokladnica vedomostí a oceán nebezpečenstva
- Dôvody, prečo ľudia používajú internet na škodu, nie na úžitok
- Pokrivená a normálna morálka
- Opakovanie naučenej teórie
- Praktická úloha. Pozeranie kresleného filmu "Spoznávanie internetu".
- Praktická úloha. Pozeranie a diskusia o vzdelávacom filme "Sprosté slová".

Lekcia 21. Experiment "Obidve sú biele" a algoritmy mediálnych platforiem
- Definícia manipulácie
- Spravodajský kanál sociálnych médií
- Kontrola prostredníctvom prispôsobenia algoritmov
- TickTock a klipové myslenie
- Algoritmus hodnotenia informácií: "lajky" namiesto "užitočné"
- Stimulovanie nadmernej spotreby informácií
- Praktická úloha: Esej o úlohe algoritmov

Lekcia 22: Vlastnosti moderných sociálnych sietí
- Hlavné prvky deštruktívnej atmosféry v sociálnych sieťach
- Sémantické kapsuly - čo sú to?
- Závery z lekcií 21 a 22
- Praktická úloha. Pozeranie vzdelávacieho filmu "Územie bez nebezpečenstva".
- Praktická úloha. Kvíz na webovej stránke cyberazbuka.rf

Lekcia 23. Falošné informácie v sieti. Nebezpečenstvo " falošných informácií" a manipulácia s pravdou
- Znaky umelo šírených falošných správ
- Overovanie pravdivosti informácií
- Riadenie prostredníctvom médií: Manipulácia so súborom pravdivých informácií
- Praktické zadanie. Test "Ako rozpoznať falošnú správu?"

Lekcia 24. Internetové hrozby a vaša online reputácia
- Pozeranie náučných kreslených filmov o internete "Pixies" a "Robot Casper".
- Ako chrániť svoju povesť na internete
- Praktická úloha. Test "Bezpečnosť na internete"

Lekcia 25. Internetová etiketa
- Pravidlá komunikácie na internete
- E-mail a obchodná komunikácia online
- Pravidlá videokonferencií a online výučby
- Praktická úloha. Pozeranie videa a vypracovanie testu "Sieťová etiketa"

Lekcia 26. Digitálna závislosť. Ako sa nenechať vtiahnuť do závislosti?
- Nebezpečenstvá digitálnej závislosti
- Formy a príznaky digitálnej závislosti
- Ako znížiť riziko digitálnej závislosti?
- Praktická úloha. Skontrolujte, či sa u vás neprejavujú príznaky závislosti
- Praktická úloha. Pozrite si vzdelávací film "Cesta hrdinu"

Lekcia 27. Sociálne médiá: Nie park, ale džungľa. " Nástrahy zapájania sa" a "Overtonove okná".
- Riziká a nebezpečenstvá sociálnych sietí
- " Nástrahy zapájania sa" - technológia na podporu deštruktívnych komunít.
- Praktická úloha. Štúdium diapozitívov o technológii "Overtonových okien".
- Praktická úloha. Esej o aplikácii technológie "Overtonovo okno".

Lekcia 28. Digitálna hygiena pri používaní smartfónu
- Kultúra používania gadgetov
- Prispôsobenie kanálov sociálnych médií
- Prekonať ilúzie o sociálnych médiách
- Praktická úloha. Test "Je moje dieťa pripravené používať smartfón?"
- Praktická úloha. Hodnotenie humoru
- Praktická úloha. Analýza hudby

Lekcia 29. Televízia a internet. Kde hľadať vedomosti?
- Výhody internetu ako zdroja informácií v porovnaní s televíziou
- Človek vo veku televízie a vo veku internetu
- Teória riadeného chaosu na internete
- Praktická úloha. Štúdium schém typických manipulácií na internete
- Praktická úloha. Esej na tému obrany proti manipulácii

Lekcia 30. Život v harmónii s mediálnym svetom
- Opakovanie teórie celého kurzu
- Prianie a certifikát pre mladých absolventov
- Ďalšie bezplatné vzdelávacie kurzy pre dospelých
- Materiály použité pri príprave kurzu
 
Lekcia č.18:

Naša odpoveď na "Dullesov plán" (autor neznámy):

Epizóda za epizódou sa bude odohrávať grandiózna vo svojom rozsahu radosť z obrody samotného Veľkého Národa, nezdolné prebudenie jeho Sebauvedomenia!

Umelecké diela nadobudnú spoločenský význam a orientáciu. Literatúra, divadlá, kino - všetko bude zobrazovať a oslavovať vznešené a svetlé ľudské city. Budeme podporovať umelcov a tvorcov, ktorí budú oslavovať lásku, priateľstvo, čestnosť, vernosť, úprimnosť - jedným slovom MRAVNOSŤ.

Riadenie štátu sa stane celonárodným úsilím. Budeme aktívne a neustále podporovať tých, ktorí sú pripravení čestne, zodpovedne a poctivo slúžiť svojmu národu. Úplatkárstvo a predajnosť, byrokratické a úradnícke prekážky sa stanú prežitkom minulosti a ich nositelia sa stanú vyvrheľmi, ktorí si zaslúžia opovrhnutie spoločnosti.

Oživíme veľkosť, silu a slávu našej Armády! Budeme spomínať na všetkých jej hrdinov, na rôzne historické obdobia, a budeme rozprávať od pokolenia ku pokoleniu o nespočetných slávnych činoch!

Čestnosť a zodpovednosť, spravodlivosť a dobrosrdečnosť, triezvosť a zdravý životný štýl, nezištná láska k vlasti a priateľstvo medzi národmi sveta - všetky tieto a ďalšie morálne hodnoty oživíme a stanú sa našimi ideálmi.

Propagandu vulgárnosti a násilia nahradíme propagandou silnej a zdravej rodiny. Budeme pestovať triezvy a zdravý spôsob života a odsúdime mechanizmy propagandy na zavádzanie nemravnosti a zlozvykov. Skazenosť, pokrytectvo, zlomyseľnosť a iné nízke vlastnosti budú v spoločnosti zosmiešňované a popierané.

A len málo, veľmi málo ľudí si trúfne pokračovať v pokusoch parazitovať na iných, stavať proti sebe ľudí a celé národy, zasievať lži a nepriateľstvo, ale takýchto ľudí budeme šikovne odhaľovať a prevychovávať.

Takýmto spôsobom budeme posilňovať generáciu za generáciou. Osvietime mladé generácie od útleho veku, urobíme z nich dôstojných synov a dcéry veľkých predkov. Vytvoríme podmienky na duchovné, intelektuálne a fyzické zdokonaľovanie.

Presne takto to urobíme!
A všetko, čo máme - svoju vieru, lásku a energiu - nasmerujeme na obrodu našej PLANÉTY".
 
"Reakcie" namiesto "úsudkov". Ako nás odúčajú myslieť?

Najdlhšie trvajúce a najvplyvnejšie manipulácie vznikajú na úrovni slov a pojmov. Pretože slová sú to, o čo sa naša psychika opiera pri myslení. Zámenou slov je možné ovplyvniť myslenie jednotlivca alebo celej spoločnosti takým spôsobom, že si ľudia tento vplyv ani neuvedomia.

Dobrým príkladom je zavedenie eufemizmov ako "gay" a "LGBT" namiesto tradičných výrazov " úchyl" a "buzerant". Alebo výraz "killer" namiesto " vrah". Slová zdanlivo rovnaké, ale aké rôzne významové odtiene a dôsledky má ich používanie. Táto technológia sa nazýva "jazykové zbrane".

V poslednom čase sa nám pokúšajú vnútiť nový falošný termín - "reakcie". Ako nás presviedčajú vývojári najväčších sociálnych sietí a stránok pre videhosting, používatelia už "nehodnotia príspevky", ale "reagujú" na ne výberom vhodného emotikonu. Zdalo by sa, že aký je v tom rozdiel, či reagujem alebo hodnotím, veď podstata je predsa rovnaká? V skutočnosti je rozdiel obrovský. Najprv však trochu histórie.

Ako sa "reakcie" objavili v sociálnych sieťach

V apríli 2010 Facebook, sociálna sieť v Rusku zakázaná a považovaná za extrémistickú, ako prvá predstavila masovému publiku funkciu na hodnotenie príspevkov s názvom " Páči sa mi to" - známy "like" v podobe zdvihnutého prsta. O šesť mesiacov neskôr ruská platforma VKontakte zaviedla podobnú funkciu v podobe "srdiečka".

V roku 2016 Facebook rozšíril možnosť udeliť "lajk" o možnosť výberu "smajlíka" zodpovedajúceho emocionálnemu vnímaniu záznamu. Súčasne sa začal vo veľkom používať pojem "reakcia na príspevok", ktorý nahradil pojem "hodnotenie príspevku".

Situácia na YouTube bola dlho odlišná, pretože tam mohol používateľ umiestniť nielen hodnotenie "páči sa mi", ale aj hodnotenie "nepáči sa mi", ktoré bolo vďaka symbolu zdvihnutého a spusteného prsta vnímané ako hlasovanie za alebo proti videu.
V roku 2021 však YouTube začal skrývať počet "dislajkov(nepáči sa mi)" a tým vlastne zbavil svojich používateľov práva hlasovať a negatívne hodnotiť. Samozrejme, všetko sa to robilo zdanlivo s dobrým úmyslom - "podporovať úctivé zaobchádzanie s používateľmi a chrániť nových autorov pred negatívnymi reakciami".

Najväčšie ruské platformy jednoducho skopírovali západné algoritmy. VKontakte a Odnoklassniki po vzore Facebooku zaviedli vyskakovacie smajlíky. Dzen po vzore YouTube začal skrývať dislajky. Rutube nahradil "palce hore" a "palce dole" šťastnými a smutnými emotikonmi a teraz tiež aktívne vedie kampaň za výraz "reakcie".

Takto sa to všetko zavádza do oficiálneho informačného poľa. Citát Michaila Pryachina, produktového riaditeľa spoločnosti Rutube, 2021:
"Ako viete, Rutube vystupuje proti negativite a toxickým informáciám, ktorých je, žiaľ, plný internet. Neustále experimentujeme s formátmi komunikácie s používateľmi na platforme, pričom sa snažíme udržiavať priateľskú atmosféru medzi sledujúcimi používateľmi a autormi. Náš prieskum ukázal, že existuje dopyt po krátkych, výstižných reakciách: ľudia sa chcú podeliť o svoje dojmy.

"Reakcie" je slovo, ktoré najlepšie vystihuje našu inováciu. Používateľ reaguje na video tým, že po jeho zhliadnutí zanechá symbol, ktorý zodpovedá jeho dojmom. Je to zrozumiteľnejší výraz pre používateľov národného videohostingu, ale zároveň sme sa rozhodli ponechať zaužívané slovo "emoji", ktoré je známe globálnej sieti."

V čom sú "reakcie" horšie ako "hodnotenia"?

Čo je to "hodnotenie"? Hodnotenie je na jednej strane odrazom kvality informácií alebo nejakého procesu a na druhej strane je výsledkom myšlienkového konania. Veď na to, aby ste mohli hodnotiť kvalitu, musíte definovať kritériá, pochopiť súlad informácie s týmito kritériami a potom vykonať hodnotenie. To znamená, že keď niečo hodnotíte, premýšľate.

A čo je to "reakcia" v kontexte moderných sociálnych sietí? Je to subjektívna, prevažne emocionálna reakcia na obsah v kanáli. Reakcia si nevyžaduje použitie analytických schopností, je impulzívna a povrchná.

Keď sa pokúsite predstaviť si obraz "reakcie", napadne vás obraz "Pavlovovho psa". Ten reagoval impulzívne a bezmyšlienkovite na vonkajšie podnety, keď mu boli umelo vytvorené potrebné reflexy. Človek by mal vyhodnocovať vonkajší tok informácií, aby ho zvládol, a nie naň len bezmyšlienkovite "reagovať" a chrliť svoje emócie, k čomu dnes používateľov nabádajú dominantné algoritmy internetových platforiem.

Reakcie sú vždy subjektívne a hodnotenie predpokladá snahu o objektivitu. Reakcie môžu byť len priaznivé (napr. možnosť dať "like" pri absencii "dislike"), len záporné, alebo dokonca chaotické - ako súbor náhodných emotikonov. Hodnotenie zahŕňa prítomnosť kritérií a zodpovedajúcej škály možných výsledkov.

Predstavte si, že zajtra začnú učitelia v škole dávať deťom namiesto známok reakcie?

Mášina odpoveď vyvolala u učiteľa "radosť", Peťova odpoveď "smútok", Oliho odpoveď "potešenie", Vovočkova odpoveď " zlosť" a tak ďalej. Pri tomto prístupe učiteľ nemusí kontrolovať kvalitu vedomostí (napríklad či to, čo študent hovorí, zodpovedá pravidlám ruského jazyka alebo matematickým zákonitostiam) a nemusí nič vysvetľovať, môže jednoducho vysielať svoje pocity, ktoré môžu súvisieť s čímkoľvek: dobrým počasím, hormonálnym zázemím, rodinnými problémami alebo spôsobom reči žiaka.

Deti zasa začnú oveľa menej premýšľať o vedomostiach a namiesto toho sa budú snažiť zapáčiť učiteľovi. V dôsledku toho sa zhorší kvalita učenia a vzdelávací proces bude zničený.

Niektorí povedia: "Ale naše sociálne siete sú predsa o zábave, nie o učení, nie?". Je to klamný názor, ktorý sa tiež systematicky vnucuje spoločnosti - keď sa vás napríklad na webovej stránke televízneho kanála TNT snažia presvedčiť, že ide len o "zábavný televízny kanál", alebo keď je každý druhý televízny program alebo program na YouTube označený ako "zábava".

V skutočnosti vás každá pieseň, klip, film, správa, relácia, článok, videoklip môže samozrejme pobaviť, ale zároveň tento obsah vysiela aj určité významy, obrazy, vzorce správania. A to všetko používateľa nielen zabáva, ale aj vzdeláva a ovplyvňuje. Každý marketér to veľmi dobre vie; jedno z hesiel tejto profesie znie: "každý príspevok musí pôsobiť s určitým cieľom, vplývať na používateľa požadovaným spôsobom, ktorý si zákazník želá".

Ak nehodnotíte obsah na sociálnych sieťach, ale len bezmyšlienkovite naň reagujete lajkami a emotikonmi, tak nepochopíte, kto a čomu vás učí, kto a ako vás ovplyvňuje na základe informácie.

Systém reakcií pomocou smajlíkov robí spoločnosť náchylnejšou na manipuláciu a informačnému programovaniu, ktoré obchádza vedomie. Obzvlášť silný vplyv majú tieto algoritmy na deti, ktorých myslenie sa ešte len formuje.
No systém hodnotenia sa dá zničiť aj bez zavedenia emotikonov, ako v prípade YouTube a Dzen - tým, že sa používateľom odoberie právo hlasovať " nie/ nepáči sa mi". Len čo tieto služby začali skrývať dislike, systém hodnotenia záznamov sa premenil na "reakcie".

Algoritmy ideológie tolerancie

Prečo sú nám tak systematicky vnucované práve "reakcie a smajlíky", a nie "hodnotenia", napríklad podľa kritérií "užitočné/škodlivé", "pravdivé/nepravdivé", "relevantné/nerelevantné" a podobne? Algoritmy hodnotenia obsahu môžu byť rôzne v závislosti od rozsahu a predmetu konkrétnej stránky.

Odpoveď je jednoduchá: reakcie namiesto hodnotení zodpovedajú "ideológii tolerancie" zavádzanej do spoločnosti.

Čo je podstatou "ideológie tolerancie"? Nabáda ľudí, aby nemysleli, nehodnotili, neposudzovali, ale prijímali všetko tak, ako je. Ak sa vám niečo zrazu nepáči, nemusíte sa tým zaoberať, študovať to, bojovať proti tomu, jednoducho máte prejsť pomimo, akoby sa vás to netýkalo.

Práve tento princíp sa dnes uplatňuje na úrovni algoritmov sociálnych sietí. Tu je úryvok zo sekcie nápovedy blogovacej platformy Dzen, ktorý vysvetľuje, prečo platforma začala skrývať značky "Nepáči sa mi":
" V štatistikách sa nezobrazujú ani nezapočítavajú prejavy "Nepáči sa mi ", pretože sa líšia od prejavov "dislajkov" na sociálnych sieťach a iných lokalitách. Kliknutím na "Nepáči sa mi" používateľ oznamuje spoločnosti Dzen, že ho takéto témy nezaujímajú. O kvalite publikácie tieto označenia nič nevypovedajú".

Vyvstáva otázka - ako môže používateľ označiť záznam ako "nepáči sa mi", t. j. negatívne ho ohodnotiť - napríklad preto, že publikácia je škodlivá, nemorálna, odpadová, manipulatívna a podobne? Odpoveď: NIJAKO.

Keď YouTube alebo Dzen skrývajú počet " dislajkov", v skutočnosti vás zbavujú práva hlasovať, práva dať negatívne hodnotenie informácii, ktorá sa k vám dostala, zastaviť jej rozšírenie. Teraz môžete len povedať "nezaujíma ma to" a mlčky prejsť okolo. A na Facebooku a VKontakte ste nikdy nemali právo na negatívne hodnotenie. Môžete reagovať len lajkami alebo smajlíkmi.

Toto je uplatňovanie "ideológie tolerancie" na úrovni kódu stránky: nehodnoťte, nesúďte, a ešte lepšie nemyslite.

Na príklade citátu sovietskeho pedagóga a inovátora Vasilija Suchomlinského pocíťte rozdiel medzi toleranciou, ktorá je nám vnucovaná dnes, a prístupom k tejto problematike v sovietskej spoločnosti:
"Tolerancia, duševná jemnosť sa u vás musí spájať s pevnou neústupnosťou, neoblomnosťou a nekompromisnosťou. So slabosťou sa možno zmieriť, blahosklonne sa k nej postaviť a vedieť sa nad ňu povzniesť, k zlu treba byť nemilosrdný." V.A.Suchomlinskij.


Z veľkej časti vďaka zavedeniu mechanizmov "reakcie" (lajky a smajlíky) namiesto "hodnotiacich systémov" sa na moderných internetových platformách tak slobodne darí komunitám LGBT, feministkám, childfree a akýmkoľvek iným degradačným komunitám. Vytvorili sa vhodné podmienky na ich rast a propagáciu.

Koniec koncov, algoritmus hodnotenia záznamov je jedným zo základných algoritmov moderného internetu. Ovplyvňuje nielen myslenie samotných používateľov, ale aj to, aký obsah sa propaguje v "inteligentných kanáloch" a dostáva sa do "odporúčaní", akí autori sa stávajú populárnejšími, aké témy zaujímajú masové publikum.

V rámci projektu "Myslite" sa snažíme upriamiť pozornosť spoločnosti na vplyv algoritmov internetových platforiem, iniciovať diskusiu na túto tému a vyzvať k tvorivej iniciatíve pri vymýšľaní nových alternatívnych algoritmov k tým, ktoré sú v súčasnosti spoločnosti vnucované ako falošná norma.

Algoritmy internetových platforiem - to sú nezverejnené a často ani neoddiskutované "pravidlá hry" pre miliardy používateľov. Kto tieto pravidlá vytvára? V koho záujme pracujú? Ako a s akým cieľom ich možno zmeniť? Poďme sa spoločne zamyslieť nad týmito otázkami.

PS: Všetko, čo je napísané v tomto článku, sa týka len algoritmu na vyhodnocovanie záznamov v informačných kanáloch a nie je výzvou na opustenie smajlíkov ako nástroja na dizajn publikácií, osobnú komunikáciu alebo odovzdávanie významov a obrazov. Na tieto úlohy môže byť ich používanie celkom opodstatnené.

 
Vážnym problémom moderného človeka je klipové myslenie

Človek - konzument rozmýšľa diskrétnymi, útržkovitými konštrukciami, obrazmi, modelmi. V tom mu pomáhajú "nástroje na vyčerpanie mozgu", ktoré podporujú paradigmu "klipového myslenia", keď sa na človeka valí nekonečná masa malých, útržkovitých, ľahkostráviteľných informačných balíčkov.

Človek nemá čas tento informačný balík spracovať, "zabudovať" do svojho systému svetonázoru. Jednoducho ho "zhltne", tento informačný fast-food, celkom nechápajúc, načo tento balík vôbec potrebuje.

Takýmto spôsobom sa vedomie zahlcuje všelijakým odpadom, ktorý vyzerá lákavo, ale nemá žiadnu praktickú hodnotu.

Medzi týmito útržkovitými informačnými balíkmi nie je žiadna vzájomná súvislosť. Tie navzájom vôbec nesúvisia a často nemajú žiadnu samostatnú hodnotu. Človek však tieto informácie naďalej hromadí v nádeji, že vďaka tomu bude múdrejší a lepšie pochopí, čo sa deje.

Podvod spočíva v tom, že hlavnú hodnotu nemajú samotné informačné balíky, ale väzby medzi nimi. A tieto súvislosti bežnému človeku nikto nedáva a ani sa ich nikto nechystá dávať. Veď práve spojenia medzi informačnými balíkmi môžu poskytnúť akékoľvek nové a cenné informácie o usporiadaní sveta. Urobiť nejaké významné závery, prijať nejaké nezávislé rozhodnutia.

Informácia v hlave s myslením zdravým a klipovým
klipovost-myishleniya-2.jpg
10 jednotiek informácií _____________________________1000 jednotiek informácií
100 významov_______________________________________________0,5 významu


Spoločne s hotovými informačnými balíkmi sa do vedomia bežného človeka vkladajú aj hotové rozhodnutia, ktoré môže urobiť, opierajúc sa o tento informačný balík. Prirodzene, bežný človek nemôže robiť žiadne samostatné rozhodnutia - pretože na to nemá dostatok informácií. Preto s radosťou prehltne hotové rozhodnutie, ku ktorému je tak nenápadne a opatrne tlačený. Takýmto spôsobom sa vytvára ilúzia "slobody voľby", keď človek robí presne to, čo sa od neho chce, ale zároveň si myslí, že si to vybral sám.

Ako sa dostať z tohto začarovaného kruhu konzumácie informačného fast-foodu?

Ak hovoríme gastronomickým jazykom, musíte prestať prehĺtať informácie bez prežúvania. Prestaňte. Upokojte sa. Pozorne a starostlivo preskúmajte informáciu, ktorú máte pred sebou. Nájdite prepojenia týchto informácií s inými informáciami. Zistite, prečo práve túto informáciu sa vám snažia "podstrčiť"? Kto to potrebuje a prečo? Aké sú skutočné dôvody, prečo vám tieto informácie predkladajú? Čo sa v skutočnosti hovorí "medzi riadkami"?

Nájdite vzťahy medzi rôznymi skutočnosťami. Predstavte si drevenú dosku, do ktorej sú zapichnuté gombíky alebo špendlíky a medzi špendlíkmi sú navlečené nite. Špendlíky sú fakty a nite sú súvislosti. Nestrácajte tieto súvislosti zo zreteľa. Nájdenie súvislostí medzi zdanlivo cudzími faktami môže priniesť veľmi zaujímavé výsledky.

Celostný obraz, vytvorený pri hľadaní súvislostí a spájaní útržkov informácií, akokoľvek nepravdepodobný by sa javil, je často pravdivejší ako obraz videný z pohľadu konzumenta informačných fast-foodov.

Dva typy svetonázoru
dlya-obucheniya-74.jpg

Kaleidoskopické_________________________________________Mozaikové
*všetko je náhodné _______________________________*svet je jeden a celostný
*okolo nás je chaos_______________________________*všetko je usporiadané, __________________________________________________prepojené a vzájomne závislé
*nie je vzťah medzi príčinou a následkom______________*všetky procesy a javy vznikajú ______________________________________________________podľa miery vývoja

Tento ucelenejší obraz nepochybne ovplyvní pohľad na svet a všetky rozhodnutia, ktoré človek bude uskutočňovať.

Treba pochopiť, že útržkovité, klipové myslenie je nástrojom riadenia. Je to veľmi účinný nástroj.

Veď človek, ktorý neovláda celostné myslenie, nemôže prijímať nezávislé rozhodnutia nad rámec štandardných hotových riešení, ktoré mu do hlavy vložili vládcovia mediálneho priestoru. Takýto človek bude vždy robiť to, čo mu povedia, bude vďačným a poslušným objektom manipulácie, pretože si nevie predstaviť, ako žiť mimo ohraničenej klietky.

Nedovoľte si svoj mozog rozorvať "médiami na vyčerpanie mozgu". Zvyšujte celistvosť a súdržnosť svojej mysle. Hľadajte súvislosti medzi faktami, procesmi a javmi. Myslite širšie. Neuspokojujte sa s hotovými riešeniami, hľadajte vlastnú cestu.

Buďte vyberaví. Vo všetkom. V známostiach, v oblečení, v jedle aj v prijímaní informácií. A pamätajte: nič sa nedeje samo od seba. Ak sa niečo deje, znamená to, že to niekto potrebuje.


Zdroj: https://www.youtube.com/watch?v=rCO6UDjiTak



TikTok - nástroj na formovanie klipového myslenia

Zdroj: https://www.youtube.com/watch?v=xF2Go6Fx18o


Zodpovednosť voči deťom

Zdroj: https://www.youtube.com/watch?v=QVze-HYDtbU


Technológie a metódy vymývania mozgov

Zdroj: https://www.youtube.com/watch?v=LW5lgkvS_zM




https://whatisgood.ru/theory/analytics/klipovost-myishleniya/
 
🔴🔴🔴🔴"Mami, nudím sa, daj mi telefón!"
Ako u detí vzniká závislosť na prístrojoch.

Pozorujem obrázok komunikácie dcéry s matkou:
- "Mami, daj mi telefón."
- "NIE, NEDÁM! Dnes si sa veľa hrala," hovorí matka a schováva telefón do kabelky.
- "Nudím sa!!!" - dievča začne hysterčiť. - "Tak mi ten telefón daj! Neuvedomuješ si, že sa nudím..." - začne vzdorovito plakať a očakáva, že dostane svoje (premyslený plán).
- "Na!....Vezmi si ho!!!," matka podráždene vytiahne telefón z tašky a podá ho dieťaťu.

Dievčatko sa upokojí a na niekoľko hodín zmizne. Ticho.

Spomínam si, ako jednu zo zmien v tábore-klube "Ja a ostatní" navštívilo dieťa so závislosťou od hier. Nič ho nezaujímalo, žiadne majstrovské kurzy mu neprinášali radosť, žiadne skupinové hry, žiadne aktivity, žiadne športy. Stále hovoril, že sa nudí. A do telefónu rodičom neustále plakal, že toto je najnudnejší tábor, kde kedy bol, že sa tu veľmi nudí (tábor bez prístrojov). Pýtam sa ho: "Keby si mal čarovný prútik, čo by si v našom tábore zmenil?" - "Dovolil by som sa hrať na smartfóne," - odpovedá 10-ročný chlapec bez toho, aby zdvihol hlavu.

Pokračujem v otázkach, aby som pochopil záľuby dieťaťa: "Čo robíš najradšej?". Počujem: "Hranie sa na telefóne!" "A ako tráviš svoj čas?", pýtam sa ďalej. "Prídem domov zo školy, hrám sa na svojom smartfóne, urobím si domáce úlohy a potom sa opäť hrám." "Páči sa ti spôsob, akým žiješ svoj život, cítiš sa šťastný?", pýtam sa znova. "Keď je smartfón, tak áno!".

Teraz sa mnohí rodičia stretávajú s tým, že bez hrania sa na smartfóne sa deti nudia. A rodičia sa ponáhľajú zachrániť svoje dieťa pred nudou - tým, že mu opäť dajú smartfón. A prípadne zachrániť seba pred detským fňukaním. U dieťaťa sa totiž nevytvorí tolerancia k takémuto stavu. Je preň ťažké vymyslieť hru, zabaviť sa, aby sa zbavilo nudy. Dieťa sa môže dlho nudiť, ale v hlave sa mu nerodia nápady, niečo vytvoriť z papiera, postaviť lietadlo z konštrukcie alebo vymodelovať z plastelíny. Aj keď niekto ponúkne alternatívu vytvoriť hru NIE online - bude to nuda.

Závislosť na hrách alebo internetová závislosť sa ľahko formuje už v ranom detstve. Detský mozog je vnímavý a tvárny. V smartfóne sa obrázky rýchlo menia, v hre je veľa úrovní obtiažnosti a veľa odmien: dosiahol, vyhral a teší sa. Internet je plný nie vždy užitočných informácií pre dieťa. Mozog sa intenzívne kŕmi a všetko zhltne. Rodičia nie sú schopní sledovať, čím sa mozog dieťaťa živí. Často na to nemajú dostatok času. A potom dieťa, ktoré čelí životným ťažkostiam, chce čoraz viac a viac zostať online. Je to tam pekné a zaujímavé. Sú tam virtuálni priatelia (ktorí nikdy neprídu na návštevu), vzťahy, spoločné hry, tam sa chce žiť. A deti žijú v umelom a farebnom svete, kde sú ich potreby uspokojované falošným spôsobom. A s realitou je všetko zlé, komunikácie je málo, priateľov tiež, učiť sa nechce, veľa vecí nie je zaujímavých, celkovo opäť "nuda". Mama a otec sú zaneprázdnení a s nimi je to tiež "nuda". Nič sa nechce. Chcem dostať dávku "smartfón do rúk". A kvôli tomu je dieťa ochotné upratať si izbu, urobiť si domáce úlohy, urobiť čokoľvek, len aby dostalo od rodiča smartfón. V mojej praxi mali tínedžeri záchvaty hnevu a prejavy samovraždy, keď bolo dieťa zbavené smartfónu.

Dôvod je jednoduchý: získaná skúsenosť života v online prostredí a hranie hier vytvára určité zmeny v mozgu, vytvárajú sa neurónové spojenia KDE a AKO získať potešenie. Plastický mozog dieťaťa, ktoré hrá počítačové hry alebo žije online, dostáva veľkú dávku dopamínu, hormónu potešenia. V reálnom živote nemôžete takúto dávku získať, len ak budete užívať drogy.

Keď deti žijú online 3 až 5 hodín, táto dávka je taká silná, že strácajú záujem o život, o koníčky, o kluby, o učenie a dokonca aj o seba. Realita sa stáva bezútešnou a sivou - a túžba uniknúť z reality sa opäť podnecuje. Vzniká začarovaný kruh.

Boli v mojej praxi prípady, že dieťa čakalo na rodičov, kým zaspia, a hralo sa do rána celé týždne (rodičia o tom ani nevedeli), až psychika zlyhala. Už zasahovala psychiatria.

Dopamín je hormón, ktorý je zodpovedný za odmenu z akejkoľvek činnosti. Telo dostáva odmenu v podobe dopamínu vždy, keď dieťa získa v hre nejakú úroveň. Hormón dopamín patrí do širokej skupiny nazývanej "katecholamíny", zvyšuje pozornosť, vytvára dobrú náladu, vytvára náklonnosť a pri jeho nadbytku často vedie k prepracovaniu. Dieťa sa hraním unaví. Skutočne sa unaví. Potom nemá dosť síl na to, aby si urobilo domáce úlohy.

Dieťa prežíva život v Instagrame, YouTube a v počítačových hrách a jeho mozog, ktorý je v procese formovania, je natoľko presýtený dopamínom, že je preň ťažké správne určiť, čo je dobré a čo zlé. Farby virtuálnosti sa stávajú sýtymi a jasnými. Pre mozog je čoraz ťažšie preladiť na dojmy, ktoré prichádzajú z reálneho sveta. Z dieťaťa sa stáva "dopamínový závislák". Potrebuje dávku a on si ju žiada a rodičia ju dávajú!

Čím je internet pre deti nebezpečný

Čo sa deje s dieťaťom, ktoré trávi veľa času online:
- stáva sa podráždeným a emocionálnym, mrzutým;
- agresívnym, keď čelí frustrácii;
- objavuje sa nespavosť;
- klesá študijný výkon (otupuje kognitívne záujmy);
- stáva sa roztržitým;
- predstavivosť je nedostatočne rozvinutá (je ťažké vymyslieť niečo vlastné);
- realita sa stáva čiernobielou, stráca záujem o život;
- stráca záujem o krúžky a iné záľuby v realite;
- nie je schopný komunikovať;
- stáva sa nezaujímavým pre ostatných;
- objavujú sa problémy so zrakom a chrbticou;
- nevie prekonať ťažkosti (rýchlo sa vzdáva);
- málo sa hýbe;
- imunita je oslabená;
- vytvára sa silné "virtuálne Ja" a slabé "skutočné Ja";
- vzniká závislosť.

V zdravom variante môžete získať dopamín v malých dávkach, radovať sa zo života, stretávať sa s priateľmi, vychutnávať si prírodu, počasie, koníčky, cestovanie... A ak uvažujete o obmedzení vášho dieťaťa v online prostredí, potom mu spoločne vytvorte zaujímavý offline život. Vytvárajte príležitosti na získanie dopamínu v reálnom živote zdravým spôsobom. A neponáhľajte sa so záchranou pred nudou. Nech dieťa v nej pobudne a vymyslí si niečo svoje vlastné, skutočnú hru, pozve kamaráta a budú hrať Uno, Monopoly, kresliť alebo modelovať. Nech to robí samo, a nie vy pre neho.

Memento pre rodičov

Je veľmi dôležité pamätať na nasledovné.

Počítačovú hru môžete dať hrať len na 30 minút denne (aby nevznikla závislosť). Vysvetlite dieťaťu, prečo mu stanovujete ohraničenia. Je dôležité, aby to pochopilo.
- 30-40 minút denne si môže pozrieť svoj obľúbený YouTube alebo kreslený film. Nie viac (starostlivosť o mozog dieťaťa). Ohraničenia sa robia s rešpektom k osobnosti dieťaťa.
- Hodinu pred spaním žiadne prístroje (mame a otcovi tiež prospeje byť bez prístrojov, zrazu sa zvýši záujem o seba). Je užitočné odstrániť prístroje z detskej izby.
- Zlatý čas na uloženie dieťaťa do postele od 21.00 do 22.00 hod. Spánok má rád tmu a ticho. (Zlepšuje pohodu dieťaťa na druhý deň).
- Posilnite rodinné tradície: večerné hry s deťmi, spoločenské stretnutia, spoločné večere bez prístrojov, výlety na bicykli, pozývanie priateľov na návštevu zahrať si bežné a zaujímavé hry na dvore a stolné hry.

- Formovať u dieťaťa záľuby, dať mu možnosť vybrať si krúžky podľa záujmov. (formuje sa hodnota toho, čo dokážem urobiť).
A dieťa potrebuje pohyb! Šport na pomoc! (formuje sa odolnosť voči stresu)
- Prechádzky vonku od 2 do 4 hodín denne (kyslík je potrebný na výživu mozgu)
- Formovať kultúru objímania v rodine od 8-krát denne (formuje sa zdravá väzba na blízkych)
- veľa pekných slov jeden pre druhého (formuje sa sebaúcta)
Rodičia majú byť príkladom slobodného človeka (deti ich napodobňujú).

Dôležité! Žiadne extrémy! Nie je potrebné dieťa úplne zbaviť internetu alebo hier na telefóne.

Rodič v procese výchovy dieťaťa je nútený robiť obmedzenia. Každý rodič chce, aby dieťa bolo šťastné, niekedy sa stáva neúnosným stav trápenia dieťaťa, chcete ho zachrániť pred "nudou", pomôcť. No ak svoje deti naozaj milujeme a chceme pre ne to najlepšie, musíme v sebe nájsť silu zmenšiť v sebe napätie a nepríjemné pocity, ktoré pociťujeme, keď im kladieme obmedzenia. Chce sa nám povedať: "ÁNO" našim deťom oveľa častejšie, ale niekedy je povedať "NIE" to najlepšie, čo môžeme pre svoje dieťa urobiť. Zmysluplné obmedzenia - vytvárajú bezpečnosť pre vaše dieťa.


Zdroj: https://t.me/whatisgood2020/4695


Zdroj: https://t.me/whatisgood2020/4696


Zdroj: https://t.me/whatisgood2020/4697
 
Predstavte si, že zajtra začnú učitelia v škole dávať deťom namiesto známok reakcie?

Mášina odpoveď vyvolala u učiteľa "radosť", Peťova odpoveď "smútok", Oliho odpoveď "potešenie", Vovočkova odpoveď " zlosť" a tak ďalej. Pri tomto prístupe učiteľ nemusí kontrolovať kvalitu vedomostí (napríklad či to, čo študent hovorí, zodpovedá pravidlám ruského jazyka alebo matematickým zákonitostiam) a nemusí nič vysvetľovať, môže jednoducho vysielať svoje pocity, ktoré môžu súvisieť s čímkoľvek: dobrým počasím, hormonálnym zázemím, rodinnými problémami alebo spôsobom reči žiaka.
Skvelé prirovnanie, ďakujem za tieto informácie. Dajú sa priamo použiť na hodinách, kde sa preberajú médiá a sociálne siete. Práve to riešim s tretiakmi.
 
Naposledy upravené:

V Bělorusku učitelka vytáhla krabici a řekla třídě, že uvnitř je fotka jejího oblíbeného studenta.​

Školáci přicházeli jeden po druhém a dívali se do krabice, kde v krabici ve skutečnosti
leželo zrcadlo, reakce dětí byla nádherná!
video v odkaze :
 
Naposledy upravené:
Naspäť
Top Bottom