Dnešné deti sa ponárajú do sveta internetu a sociálnych sietí príliš skoro - v čase, keď ešte nemajú vytvorené vnútorné hodnotové jadro a nevedia rozlíšiť škodlivé informácie od užitočných.
Internet a sociálne siete však nie sú bezpečným prostredím, preto skôr, ako sa dieťa vydá na túto cestu (a ešte viac, ak už tam je), musí sa naučiť bezpečnostné techniky, získať vedomosti a zručnosti, ktoré mu pomôžu urobiť z virtuálneho sveta svojho priateľa a pomocníka.
Na tento účel bol na stránke https://vk.com/kursmedia vytvorený online vzdelávací kurz pre rodičov a deti od 10 rokov "Kritické myslenie a mediálna gramotnosť".
- 30 teoretických a praktických lekcií
- Bezplatný harmonogram výučby
- Časová náročnosť: 1 - 2 hodiny na jednu lekciu.
- Vedomosti sú životne dôležité, a preto je kurz bezplatný.
Kurz pozostáva z 30 teoretických a praktických úloh určených na spoločné absolvovanie deťmi a rodičmi.
Teoretická časť zahŕňa širokú škálu tém, od vplyvu informácií na ľudskú psychiku až po základy digitálnej bezpečnosti a mediálnej hygieny.
Praktická časť je venovaná precvičovaniu zručností kritického myslenia prostredníctvom analýzy a hodnotenia rôznych mediálnych obsahov: motivátorov, piesní, hudobných videoklipov, kreslených filmov a filmov pre deti.
Kurz " Mediagramotnosť" pre deti a rodičov
Lekcia 1: Načo potrebujeme mediálnu gramotnosť a kritické myslenie?
- Koncepty mediálnej gramotnosti a kritického myslenia
- Praktická úloha. Hodnotenie humoru
Lekcia 2: Algoritmus kritického myslenia
- Poznatok, že akákoľvek informácia ovplyvňuje človeka
- Identifikovať komunikované a nekomunikované účely mediálnych obsahov.
- Vyhodnotiť identifikované účely a významy
- Technológia "trójskeho koňa"
- Praktická úloha. Analýza kreslených filmov
Lekcia 3: Aký by mal byť kreslený film? Znaky škodlivých a užitočných kreslených filmov
- Požiadavky na obsah pre deti
- Bežné nedostatky modernej animácie
- Užitočné informácie, ktoré by mali kreslené filmy obsahovať
- Praktická úloha. Analýza kreslených filmov.
- Praktická úloha. Hodnotenie humoru
- Zoznamy dobrých karikatúr
Lekcia 4: Propagácia alkoholu a tabaku. Ako sa chrániť? Kreslené filmy o triezvosti
- Pozeranie a diskusia o kreslenom filme "Záhada štipľavého dymu".
- Pozeranie a diskusia o kreslenom filme "Striedmosť je prirodzená".
- Pozeranie a diskusia o kreslenom filme "Nebezpečné potápanie".
- Voliteľný materiál: odpovede na skryté otázky
Lekcia 5: Technológie opíjania spoločnosti. Skrytá reklama
- Prehliadka a diskusia o kreslenom filme "Kto kradne triezvosť?".
- Technológia skrytej reklamy (Product placement)
- Hlavné metódy reklamy na cigarety a alkohol vo filmoch.
- Praktické úlohy. Analýza filmových epizód s propagáciou alkoholu a tabaku.
- Praktická úloha. Hodnotenie humoru
Lekcia 6. Ako sám seba viesť? Význam stanovovania cieľov
- Kde sa začína "vedomý život"
- Praktická úloha. Vytvorte si zoznam cieľov
- Praktická úloha. Pozeranie vzdelávacieho komiksu "Uvedom si seba samého"
Lekcia 7: Štruktúra psychiky: vedomie, podvedomie, pohľad na svet
- Vedomie, podvedomie, pohľad na svet
- Miesto kritického myslenia v ľudskej psychike
- Dva typy svetonázoru
- Praktická úloha. Analýza piesní.
- Praktická úloha. Analýza a porovnanie kreslených filmov.
Lekcia 8. Vonkajšie faktory ovplyvňujúce svetonázor. Hudba
- Hlavné zložky moderného mediálneho prostredia
- Hudobný priemysel a aspekty vplyvu hudby
- Praktická úloha. Zhodnoťte imidž interpreta
- Praktická úloha. Analýza piesní.
- Praktická úloha. Analýza hudobných videoklipov.
Lekcia 9. Štruktúrované a neštruktúrované riadenie
- Význam pojmu "propaganda"
- Neštruktúrované riadenie prostredníctvom fám
- Neštruktúrované riadenie v médiách
- Vplyv násilia na obrazovke a experiment A. Banduru
- Praktická úloha. Podobenstvo o "Želve a televíznom prijímači".
- Praktická úloha. Analýza úryvkov z televíznych programov
- Praktická úloha. Analýza piesní
Lekcia 10. Vplyv televízie na spoločnosť
- Experiment Solomona Ašu
- Režim automatickej synchronizácie
- Téza "Nie som ovplyvnený"
- Praktická úloha. Analýza citátov slávnych ľudí o televízii
- Praktická úloha. Analýza klipov a technológie propagácie v televízii
- Praktická úloha. Hodnotenie humoru
Lekcia 11. Typické manipulácie a posolstvo v pozadí reklamy
- Odporúčania na zníženie vplyvu reklamy
- Reklama v televízii
- Praktická úloha. Analýza reklamnej manipulácie
- Praktická úloha. Identifikácia posolstva reklamy v pozadí
Lekcia 12. Riadenie informačných tokov
- Opakovanie naučenej teórie
- Ovplyvňovanie a riadenie informačného pozadia
- Postoj k reklame
- Postoj k hudbe a kresleným filmom
- Praktická úloha. Analýza hudobných videoklipov
- Praktická úloha. Analýza kreslených filmov
Lekcia 13. Kinematografia - zábavná alebo kontrolujúca?
- Vplyv rozprávok na deti a filmov na divákov
- Kto hodnotí vplyv filmov
- Praktická úloha. Pozeranie a diskusia o krátkom filme "Jazyk života"
- Praktická úloha. Analýza vydaní Jeralaša
Lekcia 14. Riadenie trendov v kinematografii
- Nástroje manažmentu kinematografie
- Praktická úloha. Štúdium citátov filmových tvorcov
- Praktická úloha. Analýza krátkeho filmu ""Blaho Darí"".
- Praktická úloha. Analýza a porovnanie hudobných videoklipov
Lekcia 15. Ako sledovať filmy?
- Rady týkajúce sa sledovania filmov
- Znaky škodlivého filmu
- Praktická úloha. Analýza vydaní Jeralaša
- Praktická úloha. Hodnotenie humoru
Lekcia 16. Čomu učia superhrdinovia?
- Vplyv konceptu vyvolenosti a superhrdinstva na publikum
- Praktická úloha. Preskúmajte výsledky štúdie o superhrdinoch
- Praktická úloha. Pozrite si video "Ako sa zbaviť syndrómu superhrdinu".
Lekcia 17: Ideológia zábavy
- Falošné tézy ideológie zábavy
- Rozbor argumentu "Ak sa ti to nepáči, nepozeraj to".
- Rozbor argumentu "Dopyt vytvára ponuku".
- Rozbor argumentu "Umenie odráža skutočnosť".
- Praktická úloha. Analýza motivátorov o sile umenia
- Praktická úloha. Dialóg s umelcom
- Praktická úloha. Hodnotenie humoru
Lekcia 18. Priority riadenia spoločnosti
- Opis šiestich priorít
- Praktická úloha. Sledovanie prednášky pre žiakov s opisom priorít
- Praktická úloha. Analýza textov "Dullesov plán" a "Naša odpoveď na Dullesov plán"
Lekcia 19. Klipové, kritické a systémové myslenie. Čo je to norma?
- Dôsledky rozšírenia klipového myslenia
- Výhody kritického myslenia
- Formovanie systémového myslenia
- Praktická úloha. Analýza karikatúr
- Praktická úloha. Analýza hudobných videoklipov
- Praktická úloha. Analýza problematiky Jeralaša
Lekcia 20. Internet je pokladnica vedomostí a oceán nebezpečenstva
- Dôvody, prečo ľudia používajú internet na škodu, nie na úžitok
- Pokrivená a normálna morálka
- Opakovanie naučenej teórie
- Praktická úloha. Pozeranie kresleného filmu "Spoznávanie internetu".
- Praktická úloha. Pozeranie a diskusia o vzdelávacom filme "Sprosté slová".
Lekcia 21. Experiment "Obidve sú biele" a algoritmy mediálnych platforiem
- Definícia manipulácie
- Spravodajský kanál sociálnych médií
- Kontrola prostredníctvom prispôsobenia algoritmov
- TickTock a klipové myslenie
- Algoritmus hodnotenia informácií: "lajky" namiesto "užitočné"
- Stimulovanie nadmernej spotreby informácií
- Praktická úloha: Esej o úlohe algoritmov
Lekcia 22: Vlastnosti moderných sociálnych sietí
- Hlavné prvky deštruktívnej atmosféry v sociálnych sieťach
- Sémantické kapsuly - čo sú to?
- Závery z lekcií 21 a 22
- Praktická úloha. Pozeranie vzdelávacieho filmu "Územie bez nebezpečenstva".
- Praktická úloha. Kvíz na webovej stránke cyberazbuka.rf
Lekcia 23. Falošné informácie v sieti. Nebezpečenstvo " falošných informácií" a manipulácia s pravdou
- Znaky umelo šírených falošných správ
- Overovanie pravdivosti informácií
- Riadenie prostredníctvom médií: Manipulácia so súborom pravdivých informácií
- Praktické zadanie. Test "Ako rozpoznať falošnú správu?"
Lekcia 24. Internetové hrozby a vaša online reputácia
- Pozeranie náučných kreslených filmov o internete "Pixies" a "Robot Casper".
- Ako chrániť svoju povesť na internete
- Praktická úloha. Test "Bezpečnosť na internete"
Lekcia 25. Internetová etiketa
- Pravidlá komunikácie na internete
- E-mail a obchodná komunikácia online
- Pravidlá videokonferencií a online výučby
- Praktická úloha. Pozeranie videa a vypracovanie testu "Sieťová etiketa"
Lekcia 26. Digitálna závislosť. Ako sa nenechať vtiahnuť do závislosti?
- Nebezpečenstvá digitálnej závislosti
- Formy a príznaky digitálnej závislosti
- Ako znížiť riziko digitálnej závislosti?
- Praktická úloha. Skontrolujte, či sa u vás neprejavujú príznaky závislosti
- Praktická úloha. Pozrite si vzdelávací film "Cesta hrdinu"
Lekcia 27. Sociálne médiá: Nie park, ale džungľa. " Nástrahy zapájania sa" a "Overtonove okná".
- Riziká a nebezpečenstvá sociálnych sietí
- " Nástrahy zapájania sa" - technológia na podporu deštruktívnych komunít.
- Praktická úloha. Štúdium diapozitívov o technológii "Overtonových okien".
- Praktická úloha. Esej o aplikácii technológie "Overtonovo okno".
Lekcia 28. Digitálna hygiena pri používaní smartfónu
- Kultúra používania gadgetov
- Prispôsobenie kanálov sociálnych médií
- Prekonať ilúzie o sociálnych médiách
- Praktická úloha. Test "Je moje dieťa pripravené používať smartfón?"
- Praktická úloha. Hodnotenie humoru
- Praktická úloha. Analýza hudby
Lekcia 29. Televízia a internet. Kde hľadať vedomosti?
- Výhody internetu ako zdroja informácií v porovnaní s televíziou
- Človek vo veku televízie a vo veku internetu
- Teória riadeného chaosu na internete
- Praktická úloha. Štúdium schém typických manipulácií na internete
- Praktická úloha. Esej na tému obrany proti manipulácii
Lekcia 30. Život v harmónii s mediálnym svetom
- Opakovanie teórie celého kurzu
- Prianie a certifikát pre mladých absolventov
- Ďalšie bezplatné vzdelávacie kurzy pre dospelých
- Materiály použité pri príprave kurzu
Internet a sociálne siete však nie sú bezpečným prostredím, preto skôr, ako sa dieťa vydá na túto cestu (a ešte viac, ak už tam je), musí sa naučiť bezpečnostné techniky, získať vedomosti a zručnosti, ktoré mu pomôžu urobiť z virtuálneho sveta svojho priateľa a pomocníka.
Na tento účel bol na stránke https://vk.com/kursmedia vytvorený online vzdelávací kurz pre rodičov a deti od 10 rokov "Kritické myslenie a mediálna gramotnosť".
- 30 teoretických a praktických lekcií
- Bezplatný harmonogram výučby
- Časová náročnosť: 1 - 2 hodiny na jednu lekciu.
- Vedomosti sú životne dôležité, a preto je kurz bezplatný.
Kurz pozostáva z 30 teoretických a praktických úloh určených na spoločné absolvovanie deťmi a rodičmi.
Teoretická časť zahŕňa širokú škálu tém, od vplyvu informácií na ľudskú psychiku až po základy digitálnej bezpečnosti a mediálnej hygieny.
Praktická časť je venovaná precvičovaniu zručností kritického myslenia prostredníctvom analýzy a hodnotenia rôznych mediálnych obsahov: motivátorov, piesní, hudobných videoklipov, kreslených filmov a filmov pre deti.
VKontakte | VK
vk.com
Lekcia 1: Načo potrebujeme mediálnu gramotnosť a kritické myslenie?
- Koncepty mediálnej gramotnosti a kritického myslenia
- Praktická úloha. Hodnotenie humoru
Урок 1. Зачем нужны Медиаграмотность и Критическое мышление?
Все мы знаем, насколько важно поддерживать хорошую физическую форму и какую роль в здоровье человека играет иммунитет. Как бы мы ни стрем..
vk.com
Lekcia 2: Algoritmus kritického myslenia
- Poznatok, že akákoľvek informácia ovplyvňuje človeka
- Identifikovať komunikované a nekomunikované účely mediálnych obsahov.
- Vyhodnotiť identifikované účely a významy
- Technológia "trójskeho koňa"
- Praktická úloha. Analýza kreslených filmov
Урок 2. Алгоритм критического мышления
Современный человек каждую неделю просматривает столько новостей, видеороликов и статей, сколько его бабушки и дедушки вряд ли встречали..
vk.com
Lekcia 3: Aký by mal byť kreslený film? Znaky škodlivých a užitočných kreslených filmov
- Požiadavky na obsah pre deti
- Bežné nedostatky modernej animácie
- Užitočné informácie, ktoré by mali kreslené filmy obsahovať
- Praktická úloha. Analýza kreslených filmov.
- Praktická úloha. Hodnotenie humoru
- Zoznamy dobrých karikatúr
Урок 3. Каким должен быть мультфильм? Признаки вредного и полезного мультфильма
Все дети любят смотреть мультфильмы. Иногда они готовы проводить за этим занятием даже несколько часов подряд. У такого высокого интереса..
vk.com
Lekcia 4: Propagácia alkoholu a tabaku. Ako sa chrániť? Kreslené filmy o triezvosti
- Pozeranie a diskusia o kreslenom filme "Záhada štipľavého dymu".
- Pozeranie a diskusia o kreslenom filme "Striedmosť je prirodzená".
- Pozeranie a diskusia o kreslenom filme "Nebezpečné potápanie".
- Voliteľný materiál: odpovede na skryté otázky
Урок 4. Пропаганда алкоголя и табака. Как защитить себя? Мультфильмы о трезвости
Пропаганда алкоголя, табака и других дурманов является одной из самых опасных тенденций современной массовой культуры. Каждая вторая песн..
vk.com
Lekcia 5: Technológie opíjania spoločnosti. Skrytá reklama
- Prehliadka a diskusia o kreslenom filme "Kto kradne triezvosť?".
- Technológia skrytej reklamy (Product placement)
- Hlavné metódy reklamy na cigarety a alkohol vo filmoch.
- Praktické úlohy. Analýza filmových epizód s propagáciou alkoholu a tabaku.
- Praktická úloha. Hodnotenie humoru
Урок 5. Технологии спаивания общества. Скрытая реклама
Тема пронаркотического программирования в массовой культуре очень обширна. Для защиты себя и своих близких недостаточно знать, что нормой..
vk.com
Lekcia 6. Ako sám seba viesť? Význam stanovovania cieľov
- Kde sa začína "vedomý život"
- Praktická úloha. Vytvorte si zoznam cieľov
- Praktická úloha. Pozeranie vzdelávacieho komiksu "Uvedom si seba samého"
Урок 6. Как управлять собой? Важность постановки целей
Мысленно перенеситесь в океан на круизный лайнер и представьте себя не просто пассажиром, а капитаном корабля. Насладившись красивым морс..
vk.com
Lekcia 7: Štruktúra psychiky: vedomie, podvedomie, pohľad na svet
- Vedomie, podvedomie, pohľad na svet
- Miesto kritického myslenia v ľudskej psychike
- Dva typy svetonázoru
- Praktická úloha. Analýza piesní.
- Praktická úloha. Analýza a porovnanie kreslených filmov.
Урок 7. Устройство психики: сознание, подсознание, мировоззрение
В этом уроке продолжим разбираться с тем, как человек управляет собой. Для этого изучим устройство психики человека. Эти знания нужны как..
vk.com
Lekcia 8. Vonkajšie faktory ovplyvňujúce svetonázor. Hudba
- Hlavné zložky moderného mediálneho prostredia
- Hudobný priemysel a aspekty vplyvu hudby
- Praktická úloha. Zhodnoťte imidž interpreta
- Praktická úloha. Analýza piesní.
- Praktická úloha. Analýza hudobných videoklipov.
Урок 8. Внешние факторы, влияющие на мировоззрение. Музыка
В ходе предыдущих уроков вы уже узнали, насколько важную роль в жизни человека играет мировоззрение. Также как работа компьютера зависит..
vk.com
Lekcia 9. Štruktúrované a neštruktúrované riadenie
- Význam pojmu "propaganda"
- Neštruktúrované riadenie prostredníctvom fám
- Neštruktúrované riadenie v médiách
- Vplyv násilia na obrazovke a experiment A. Banduru
- Praktická úloha. Podobenstvo o "Želve a televíznom prijímači".
- Praktická úloha. Analýza úryvkov z televíznych programov
- Praktická úloha. Analýza piesní
Урок 9. Структурное и бесструктурное управление
Управление бывает структурное и бесструктурное. При структурном способе управления для решения какой-либо задачи надо сначала создать стр..
vk.com
Lekcia 10. Vplyv televízie na spoločnosť
- Experiment Solomona Ašu
- Režim automatickej synchronizácie
- Téza "Nie som ovplyvnený"
- Praktická úloha. Analýza citátov slávnych ľudí o televízii
- Praktická úloha. Analýza klipov a technológie propagácie v televízii
- Praktická úloha. Hodnotenie humoru
Урок 10. Влияние телевидения на общество
Многие привыкли воспринимать телевидение исключительно как политическую машину или средство массового развлечения, что, конечно же, являе..
vk.com
Lekcia 11. Typické manipulácie a posolstvo v pozadí reklamy
- Odporúčania na zníženie vplyvu reklamy
- Reklama v televízii
- Praktická úloha. Analýza reklamnej manipulácie
- Praktická úloha. Identifikácia posolstva reklamy v pozadí
Урок 11. Типичные манипуляции и фоновый посыл рекламы
Современный человек находится под постоянным информационным прессингом со стороны рекламы, которая заполонила экраны телевизоров, улицы г..
vk.com
Lekcia 12. Riadenie informačných tokov
- Opakovanie naučenej teórie
- Ovplyvňovanie a riadenie informačného pozadia
- Postoj k reklame
- Postoj k hudbe a kresleným filmom
- Praktická úloha. Analýza hudobných videoklipov
- Praktická úloha. Analýza kreslených filmov
Урок 12. Управление информационными потоками
Этот урок начнём с повторения некоторых теоретических моментов, которые мы с вами уже изучили.
vk.com
Lekcia 13. Kinematografia - zábavná alebo kontrolujúca?
- Vplyv rozprávok na deti a filmov na divákov
- Kto hodnotí vplyv filmov
- Praktická úloha. Pozeranie a diskusia o krátkom filme "Jazyk života"
- Praktická úloha. Analýza vydaní Jeralaša
Урок 13. Кинематограф - развлекает или управляет?
«Конечно, развлекает!» – скажут, одни. «Конечно, управляет» – ответят другие, после чего начнут между собой долго спорить. Хотя, если пон..
vk.com
Lekcia 14. Riadenie trendov v kinematografii
- Nástroje manažmentu kinematografie
- Praktická úloha. Štúdium citátov filmových tvorcov
- Praktická úloha. Analýza krátkeho filmu ""Blaho Darí"".
- Praktická úloha. Analýza a porovnanie hudobných videoklipov
Урок 14. Управление тенденциями в кинематографе
Сначала немного истории. С появлением атомного оружия стало очевидно, что попытка получения силового контроля над миром, бесперспективна...
vk.com
Lekcia 15. Ako sledovať filmy?
- Rady týkajúce sa sledovania filmov
- Znaky škodlivého filmu
- Praktická úloha. Analýza vydaní Jeralaša
- Praktická úloha. Hodnotenie humoru
Урок 15. Как смотреть фильмы?
Поход в кинотеатр на случайный фильм, о котором вы ничего не знаете или получили минимум информации из рекламы – это как игра в лотерею,..
vk.com
Lekcia 16. Čomu učia superhrdinovia?
- Vplyv konceptu vyvolenosti a superhrdinstva na publikum
- Praktická úloha. Preskúmajte výsledky štúdie o superhrdinoch
- Praktická úloha. Pozrite si video "Ako sa zbaviť syndrómu superhrdinu".
Урок 16. Чему учат супергерои?
Самые дорогие по стоимости производства фильмы – это голливудские истории, снятые по комиксам вселенной Marvel и DC. Сюжеты этих картин о..
vk.com
Lekcia 17: Ideológia zábavy
- Falošné tézy ideológie zábavy
- Rozbor argumentu "Ak sa ti to nepáči, nepozeraj to".
- Rozbor argumentu "Dopyt vytvára ponuku".
- Rozbor argumentu "Umenie odráža skutočnosť".
- Praktická úloha. Analýza motivátorov o sile umenia
- Praktická úloha. Dialóg s umelcom
- Praktická úloha. Hodnotenie humoru
Урок 17. Идеология развлечения
В основе процесса манипулирования обществом через массовую культуру и кинематограф лежит миф о том, что существует так называемый «развле..
vk.com
Lekcia 18. Priority riadenia spoločnosti
- Opis šiestich priorít
- Praktická úloha. Sledovanie prednášky pre žiakov s opisom priorít
- Praktická úloha. Analýza textov "Dullesov plán" a "Naša odpoveď na Dullesov plán"
Урок 18. Приоритеты управления обществом
В ходе предыдущих уроков вы узнали, что управление бывает структурным и бесструктурным. На примере «идеологии развлечения» и технологий м..
vk.com
Lekcia 19. Klipové, kritické a systémové myslenie. Čo je to norma?
- Dôsledky rozšírenia klipového myslenia
- Výhody kritického myslenia
- Formovanie systémového myslenia
- Praktická úloha. Analýza karikatúr
- Praktická úloha. Analýza hudobných videoklipov
- Praktická úloha. Analýza problematiky Jeralaša
Урок 19. Клиповое, критическое и системное мышление. Что является нормой?
«Блажен, кто крепко словом правитИ держит мысль на привязи свою».Отрывок из поэмы "Домик в Коломне" А.С. Пушкина
vk.com
Lekcia 20. Internet je pokladnica vedomostí a oceán nebezpečenstva
- Dôvody, prečo ľudia používajú internet na škodu, nie na úžitok
- Pokrivená a normálna morálka
- Opakovanie naučenej teórie
- Praktická úloha. Pozeranie kresleného filmu "Spoznávanie internetu".
- Praktická úloha. Pozeranie a diskusia o vzdelávacom filme "Sprosté slová".
Урок 20. Интернет - сокровищница знаний и океан опасностей
Мир кардинально изменился с приходом Интернета, потому что впервые в истории нашей цивилизации возникла ситуация, когда практически все з..
vk.com
Lekcia 21. Experiment "Obidve sú biele" a algoritmy mediálnych platforiem
- Definícia manipulácie
- Spravodajský kanál sociálnych médií
- Kontrola prostredníctvom prispôsobenia algoritmov
- TickTock a klipové myslenie
- Algoritmus hodnotenia informácií: "lajky" namiesto "užitočné"
- Stimulovanie nadmernej spotreby informácií
- Praktická úloha: Esej o úlohe algoritmov
Урок 21. Эксперимент «Обе белые» и алгоритмы медиаплатформ
Интернет уже стал той средой, где большинство людей проводит по несколько часов ежедневно – работая, общаясь, обмениваясь информацией, пр..
vk.com
Lekcia 22: Vlastnosti moderných sociálnych sietí
- Hlavné prvky deštruktívnej atmosféry v sociálnych sieťach
- Sémantické kapsuly - čo sú to?
- Závery z lekcií 21 a 22
- Praktická úloha. Pozeranie vzdelávacieho filmu "Územie bez nebezpečenstva".
- Praktická úloha. Kvíz na webovej stránke cyberazbuka.rf
Урок 22. Особенности современных соцсетей
Социальные сети - это мощнейший инструмент вовлечения, через который у людей формируются образы, смыслы и алгоритмы поведения. Зачастую п..
vk.com
Lekcia 23. Falošné informácie v sieti. Nebezpečenstvo " falošných informácií" a manipulácia s pravdou
- Znaky umelo šírených falošných správ
- Overovanie pravdivosti informácií
- Riadenie prostredníctvom médií: Manipulácia so súborom pravdivých informácií
- Praktické zadanie. Test "Ako rozpoznať falošnú správu?"
Урок 23. Ложная информация в сети. Опасность «фейков» и манипуляция правдой
«Фейк» - так называется целенаправленно распространяемая ложная информация в Интернете или в СМИ. Фейки могут быть самых разных форм: тек..
vk.com
Lekcia 24. Internetové hrozby a vaša online reputácia
- Pozeranie náučných kreslených filmov o internete "Pixies" a "Robot Casper".
- Ako chrániť svoju povesť na internete
- Praktická úloha. Test "Bezpečnosť na internete"
Урок 24. Интернет угрозы и твоя репутация в сети
Интернет - это сокровищница знаний, но любому, кто захочет добраться до этого богатства и распоряжаться им, придётся преодолеть огромное..
vk.com
Lekcia 25. Internetová etiketa
- Pravidlá komunikácie na internete
- E-mail a obchodná komunikácia online
- Pravidlá videokonferencií a online výučby
- Praktická úloha. Pozeranie videa a vypracovanie testu "Sieťová etiketa"
Урок 25. Сетевой этикет
Интернет, являясь во многом отражением реальной жизни, включает в себя, как позитивные, так и негативные её стороны. В борьбу с негативны..
vk.com
Lekcia 26. Digitálna závislosť. Ako sa nenechať vtiahnuť do závislosti?
- Nebezpečenstvá digitálnej závislosti
- Formy a príznaky digitálnej závislosti
- Ako znížiť riziko digitálnej závislosti?
- Praktická úloha. Skontrolujte, či sa u vás neprejavujú príznaky závislosti
- Praktická úloha. Pozrite si vzdelávací film "Cesta hrdinu"
Урок 26. Цифровая зависимость. Как не попасться на крючок?
Цифровая зависимость, или интернет-зависимость , – это навязчивое стремление использовать Интернет, компьютерные игры, соцсети, проводить..
vk.com
Lekcia 27. Sociálne médiá: Nie park, ale džungľa. " Nástrahy zapájania sa" a "Overtonove okná".
- Riziká a nebezpečenstvá sociálnych sietí
- " Nástrahy zapájania sa" - technológia na podporu deštruktívnych komunít.
- Praktická úloha. Štúdium diapozitívov o technológii "Overtonových okien".
- Praktická úloha. Esej o aplikácii technológie "Overtonovo okno".
Урок 27. Соцсети: Не парк, а джунгли. «Воронки вовлечения» и «Окна Овертона»
Представьте, что вы заходите в городской парк. Хотя вы этого не замечаете, но в нем постоянно незримо поддерживается безопасность: нет хи..
vk.com
Lekcia 28. Digitálna hygiena pri používaní smartfónu
- Kultúra používania gadgetov
- Prispôsobenie kanálov sociálnych médií
- Prekonať ilúzie o sociálnych médiách
- Praktická úloha. Test "Je moje dieťa pripravené používať smartfón?"
- Praktická úloha. Hodnotenie humoru
- Praktická úloha. Analýza hudby
Урок 28. Цифровая гигиена при использовании смартфона
Если в прежние времена отсутствие гигиены обрекало общество на постоянные эпидемии и болезни, то сейчас без цифровой гигиены люди, активн..
vk.com
Lekcia 29. Televízia a internet. Kde hľadať vedomosti?
- Výhody internetu ako zdroja informácií v porovnaní s televíziou
- Človek vo veku televízie a vo veku internetu
- Teória riadeného chaosu na internete
- Praktická úloha. Štúdium schém typických manipulácií na internete
- Praktická úloha. Esej na tému obrany proti manipulácii
Урок 29. Телевидение VS Интернет. Где искать знания?
Телевидение как источник информации быстрыми темпами уступает свои позиции Интернету. С 2010 года число любителей проводить свой досуг пе..
vk.com
Lekcia 30. Život v harmónii s mediálnym svetom
- Opakovanie teórie celého kurzu
- Prianie a certifikát pre mladých absolventov
- Ďalšie bezplatné vzdelávacie kurzy pre dospelých
- Materiály použité pri príprave kurzu
Урок 30. Жить в гармонии с медиамиром
С каждым годом нас всё больше и больше вовлекают в медиаактивность посредством смартфонов, ноутбуков, планшетов и других гаджетов, которы..
vk.com