Debata o fínskom modeli školstva

Pre rovnaký dôvod, akým majú Švajčiarsko a Rakúsko neutralitu. Tá Švajčiarska je historicky daná, kým Rakúšanom bola vnútená po vojne.

Ďalšia vec je, že sa nedá preskočiť vývojové štádium - prejsť z totálne nefunkčného systému referenda na systém bez kvóra. Stav spoločnosti tam a u nás je rozdielny, to je ako u nás aplikovať fínsky model školstva (čo sa žiaľ napriek tomu deje). Jednoducho máme iné skúsenosti a iné metódy prežitia ako Švajčiari.
Vďaka za vysvetlenie. Ešte k tomu fínskemu modelu, ty budeš mať o tom väčší prehľad. Je ten model naozaj tak dobrý? Sú fínski žiaci nadpriemerne vzdelaní a rozhľadení? Čo sú hlavné prednosti fínskeho vzdelávacieho systému?
 
  • Súhlas
Reactions: Um
fínskemu modelu, ty budeš mať o tom väčší prehľad. Je ten model naozaj tak dobrý?
Z bližšej rodiny mám skúsenosť s návštevou fínskej ZŠ - "dedinskej" malotriedky. Utkveli mi tieto "pikošky":
  • žiadne mobily
  • rodičia odovzdajú deti za bránou školy, ďalej deti idú samé
  • po škole behajú "bosé" - v ponožkách
  • cez prestávku naskáču do šiat a topánok a hybaj sa vyblázniť na školský dvor. Dve učiteľky v rohoch ako dozor, či netečie krv...
  • obedy formou švédskych stolov, žiadna obsluha
  • WC nie je "hromadné"- ale v štýle: dvere triedy, dvere WC, dvere triedy, dvere WC, atď.
  • labáky kvalitne vybavené + praktické "labáky": dielne - hlavne práca s drevom (však Fínsko - s odsávanie pilín, pochopiteľne), kuchyne, šitie pre dievčatá.
  • spoločné výlety do prírody - jedia sa veci ukuchtené žiakmi v kuchyni. Zopár rodičov ako doprovod.
 
Naposledy upravené:
Z bližšej rodiny mám skúsenosť s návštevou fínskej ZŠ - "dedinskej" malotriedky. Utkveli mi tieto "pikošky":
  • žiadne mobily
  • rodičia odovzdajú deti za bránou školy, ďalej deti idú samé
  • po škole behajú "bosé" - v ponožkách
  • cez prestávku naskáču do šiat a topánok a hybaj sa vyblázniť na školský dvor. Dve učiteľky v rohoch ako dozor, či netečie krv...
  • obedy formou švédskych stolov, žiadna obsluha
  • WC nie je "hromadné"- ale v štýle: dvere triedy, dvere WC, dvere triedy, dvere WC, atď.
  • labáky kvalitne vybavené + praktické "labáky": dielne - hlavne práca s drevom (však Fínsko - s odsávanie pilín, pochopiteľne), kuchyne, šitie pre dievčatá.
  • spoločné výlety do prírody - jedia sa veci ukuchtené žiakmi v kuchyni. Zopár rodičov ako doprovod.
Toto je v pohode. Ale ten dôvod, prečo ho vychvaľujú musí by v metodike výučby. A musí to prinášať aj výsledky. Kvalitný model môže byť len taký, ktorý dvíha vzdelanosť a tvorivosť žiakov, pri zachovaní dobrých zdravotných ukazovateľov žiakov.
 
Toto je v pohode. Ale ten dôvod, prečo ho vychvaľujú musí by v metodike výučby. A musí to prinášať aj výsledky. Kvalitný model môže byť len taký, ktorý dvíha vzdelanosť a tvorivosť žiakov, pri zachovaní dobrých zdravotných ukazovateľov žiakov.
Ich model je založený na učebných celkoch, nie predmetoch. Teda učí sa nejaký jav a dívajú sa na neho z pohľadu matematiky, biológie a ďalších disciplín. To sa snažia zaviesť aj u nás.

Čo sa týka výživy, tak je to doslova pokusné teritórium. Najprv im obmedzili bravčové pre zdravotné dôvody, tak ľudia prešli na ryby. Lenže tie boli často údené, takže aj z toho boli chorí. Neviem, či sa poučili, lebo dávnejšie prešli na systém, že v školskej strave nieto živočíšnych tukov, nula, ani maslo. Hovoril som o tom pred rokmi s pani z fínskej vlády, ktorá tu bola prednášať o tom ich systéme.

Čo sa týka PISA testov, tak sa umiestňujú pomerne vysoko a to s relatívne menšími nákladmi ako napr. Nemecko.
 
Ich model je založený na učebných celkoch, nie predmetoch. Teda učí sa nejaký jav a dívajú sa na neho z pohľadu matematiky, biológie a ďalších disciplín. To sa snažia zaviesť aj u nás.

Čo sa týka výživy, tak je to doslova pokusné teritórium. Najprv im obmedzili bravčové pre zdravotné dôvody, tak ľudia prešli na ryby. Lenže tie boli často údené, takže aj z toho boli chorí. Neviem, či sa poučili, lebo dávnejšie prešli na systém, že v školskej strave nieto živočíšnych tukov, nula, ani maslo. Hovoril som o tom pred rokmi s pani z fínskej vlády, ktorá tu bola prednášať o tom ich systéme.

Čo sa týka PISA testov, tak sa umiestňujú pomerne vysoko a to s relatívne menšími nákladmi ako napr. Nemecko.
Myslím, že veľmi poučné ohľadom stravovania.
Systém stravování našich předků - Moudrost 12 etnik lovcu a sběračů | Výživa a Fyzická Degenerace

Zdroj: https://www.youtube.com/watch?v=nbpMRN1RgWI
 
Ich model je založený na učebných celkoch, nie predmetoch. Teda učí sa nejaký jav a dívajú sa na neho z pohľadu matematiky, biológie a ďalších disciplín. To sa snažia zaviesť aj u nás.

Čo sa týka výživy, tak je to doslova pokusné teritórium. Najprv im obmedzili bravčové pre zdravotné dôvody, tak ľudia prešli na ryby. Lenže tie boli často údené, takže aj z toho boli chorí. Neviem, či sa poučili, lebo dávnejšie prešli na systém, že v školskej strave nieto živočíšnych tukov, nula, ani maslo. Hovoril som o tom pred rokmi s pani z fínskej vlády, ktorá tu bola prednášať o tom ich systéme.

Čo sa týka PISA testov, tak sa umiestňujú pomerne vysoko a to s relatívne menšími nákladmi ako napr. Nemecko.
Ak tým dokážu obsiahnuť všetku látku, ktorú sa potrebujú naučiť, tak to nemusí byť zlé. Ale určite by ich mali učiť aj to, ako sa samostatne učiť. Ako to robiť efektívne.

Uf, tá strava, to je des. Nechápem z čoho mohli byť chorí. Snáď z toho, že vylúčili tuk.

A ešte k tým PISA testom, ja neviem, tak sa pýtam: myslíš, že sú tieto druhy testov (a im podobné, lebo je ich tuším viac) výpovedné? Je to vidno aj v praxi, že tí, čo dosahujú najlepšie výsledky v testoch, dosahujú aj najlepšie uplatnenie v profesionálnej praxi? Chápeš, aby to nebolo len také PR bez reálneho dopadu na život. Lebo papier znesie všetko, a anglosasi dnes vedia všelijako kamuflovať a manipulovať na dosiahnutie vlastných cieľov. A neverím tomu, že globalisti by mali záujem na kvalite vzdelávanie detí. Oni skôr nejako potrebujú zakryť prebiehajúcu degradáciu výuky, ktorá prebieha desaťročia.
 
A neverím tomu, že globalisti by mali záujem na kvalite vzdelávanie detí. Oni skôr nejako potrebujú zakryť prebiehajúcu degradáciu výuky, ktorá prebieha desaťročia.
Mne pripadá, že svet sa zmenil na testovacie polygóny, pretože globalisti sa prepočítali a teraz nevedia kudy kam. Tak len pribudlo AB testovania, ale kreativita nikde, potácajú sa ako my tu na Slovensku s tzv. reformami - haj buj...
 
Naposledy upravené:
Ich model je založený na učebných celkoch, nie predmetoch. Teda učí sa nejaký jav a dívajú sa na neho z pohľadu matematiky, biológie a ďalších disciplín. To sa snažia zaviesť aj u nás.
Pořád jsem si nemohl vzpomenout, co mne kdysi nejvíc znervóznilo na “pokrokovém finském školském systému”.
Tímto jsem si vzpomenul: byla to právě ta totální destrukce implementovaná zrušením “předmětů”, tj. zavedení kaleidoskopického (klipového) způsobu výuky, destrukce jakékoli systematiky. Počítám, že takto je statisticky převažujícím způsobem nemožné dosáhnout vyššího vzdělání v oblastech “tvrdých” věd (matematika, fyzika, …). Ten způsob je dobrý, jako >nadstavba< nad klasickým předmětovým vzděláním. Není možné stavět nadstavbu, když základy chybí.
Viz u nás snahy různých neziskových (jewrejů a elfů) Bobů Kartousů odstranit ze škol “škodlivé memorování”, boj proti “přetěžování” dětí, “zjednodušování” výuky, “redukce učiva”, “odstraňování zastaralého” atd., protože proč to učit, když si to studenti “sami mohou najít na internetu”. Takže vzdělání si “sami najdou na internetu” (kdyby ho náhodou někdy potřebovali) a “nám“ zbude více času na propagaci všelijakých “ismů“ a na politické školení mužstva Člověkem v plísni.
(I to memorování má ve výuce svoje nezastupitelné místo, protože trénuje paměť a buduje osobní systém učení se. Bez pravidelného tréninku paměť postupně pomalu degraduje, snižuje se kapacita apod., jako se vším, co se přestane používat. Proto také z našich škol mizí kdysi pravidelné učení se básniček a písniček “nazpaměť”. Zato se zavádí pokrokové zvrhlosti jako “comenia script” a “Hejného metoda výuky matematiky”.)
(Onehdá jsem se musel smát, když přívrženci - absolventi? - toho způsobu vzdělávání u nás v práci vykřikovali, že “nejede internet” a přitom měl jenom gúgl výpadek dns-serverů a oni je měli v prohlížeči nastavené jako preferované.)
Stačí se jenom podívat, zda existovaly či neexistovaly předměty např. v dobách SSSR/Stalina.

Jedním ze jmen boha Šivy-ničitele, který má 1008 jmen, je údajně “míchačka” či “ten, který míchá”.
Čo sa týka výživy, tak je to doslova pokusné teritórium. Najprv im obmedzili bravčové pre zdravotné dôvody, tak ľudia prešli na ryby.
Tímto je to jenom zpečetěno: takže výživu jim zničí, ale školský systém jim zdokonalí zrušením předmětů. To nejde dohromady. Takže ničí rovnou na 2 frontách.
Čo sa týka PISA testov, tak sa umiestňujú pomerne vysoko…
A pokud se PISA testů týká: kapři si svůj rybník sami nevypustí. Samozřejmě, že v těchto “mezinárodních” testech budou nejlíp vycházet ty nejzvrhlejší systémy. To je cílem. Analogie s “průzkumy” volebních preferencí před volbami.
 
Naposledy upravené:
@Počtář ono je to presne ako s bájnym kritickým myslením. Naučme to deti, ale skade vezmú množstvo informácií a životné skúsenosti, to už nikoho nezaujíma. Hlavne kriticky, aj keď nemám čo porovnávať, analyzovať a vyhodnocovať. Ono je to v podstate tak isto zvrhlé, ako to nacistické heslo Arbeit macht frei. Kážu o kritike, ale myslieť si máš len to, čo ti nakážu.
 
ešte k tým PISA testom, ja neviem, tak sa pýtam: myslíš, že sú tieto druhy testov (a im podobné, lebo je ich tuším viac) výpovedné?
Vlastná skúsenosť síce nie s PISA, ale testovaním T 9-podieľala som sa na tvorbe testov pre AJ. Testy boli často odtrhnuté od uč. látky, ktorá sa preberá na hodinách a učebníc =>žiaci apriori nemali šancu ich urobiť na základe učenia sa len v škole, pocit neúspechu vedie k frustrácii a straty motivácie sa učiť, pretože či sa žiak učí alebo nie, je to v podstate jedno - výsledok nezodpovedá vynaloženému úsiliu / štúdiu. A vnútorná motivácia je najlepší motor k vzdelávaniu, aj samovzdelávaniu... Mimochodom, úspešnosť pilotného T9 testu z AJ bola 42%, čo bolo zo strany NÚCEMu hodnotené ako dobrý, uspokojivý výsledok - nechavam bez komentára. Na moju poznámku, že za takýchto podmienok väčšina žiakov nemá šancu dosiahnuť výsledok >>60%, reagovali celosvetovým trendom... Odvtedy mi príde hovoriť o nastavenom systéme ako debilizátorovi detí... Veľmi podobné je to vo VŠ, kde sa študenti akosi neučia a ani nie sú vedení k systematizovaniu poznatkov.
 
Naspäť
Top Bottom