Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature currently requires accessing the site using the built-in Safari browser.
Vďaka za vysvetlenie. Ešte k tomu fínskemu modelu, ty budeš mať o tom väčší prehľad. Je ten model naozaj tak dobrý? Sú fínski žiaci nadpriemerne vzdelaní a rozhľadení? Čo sú hlavné prednosti fínskeho vzdelávacieho systému?Pre rovnaký dôvod, akým majú Švajčiarsko a Rakúsko neutralitu. Tá Švajčiarska je historicky daná, kým Rakúšanom bola vnútená po vojne.
Ďalšia vec je, že sa nedá preskočiť vývojové štádium - prejsť z totálne nefunkčného systému referenda na systém bez kvóra. Stav spoločnosti tam a u nás je rozdielny, to je ako u nás aplikovať fínsky model školstva (čo sa žiaľ napriek tomu deje). Jednoducho máme iné skúsenosti a iné metódy prežitia ako Švajčiari.
Z bližšej rodiny mám skúsenosť s návštevou fínskej ZŠ - "dedinskej" malotriedky. Utkveli mi tieto "pikošky":fínskemu modelu, ty budeš mať o tom väčší prehľad. Je ten model naozaj tak dobrý?
Toto je v pohode. Ale ten dôvod, prečo ho vychvaľujú musí by v metodike výučby. A musí to prinášať aj výsledky. Kvalitný model môže byť len taký, ktorý dvíha vzdelanosť a tvorivosť žiakov, pri zachovaní dobrých zdravotných ukazovateľov žiakov.Z bližšej rodiny mám skúsenosť s návštevou fínskej ZŠ - "dedinskej" malotriedky. Utkveli mi tieto "pikošky":
- žiadne mobily
- rodičia odovzdajú deti za bránou školy, ďalej deti idú samé
- po škole behajú "bosé" - v ponožkách
- cez prestávku naskáču do šiat a topánok a hybaj sa vyblázniť na školský dvor. Dve učiteľky v rohoch ako dozor, či netečie krv...
- obedy formou švédskych stolov, žiadna obsluha
- WC nie je "hromadné"- ale v štýle: dvere triedy, dvere WC, dvere triedy, dvere WC, atď.
- labáky kvalitne vybavené + praktické "labáky": dielne - hlavne práca s drevom (však Fínsko - s odsávanie pilín, pochopiteľne), kuchyne, šitie pre dievčatá.
- spoločné výlety do prírody - jedia sa veci ukuchtené žiakmi v kuchyni. Zopár rodičov ako doprovod.
Ich model je založený na učebných celkoch, nie predmetoch. Teda učí sa nejaký jav a dívajú sa na neho z pohľadu matematiky, biológie a ďalších disciplín. To sa snažia zaviesť aj u nás.Toto je v pohode. Ale ten dôvod, prečo ho vychvaľujú musí by v metodike výučby. A musí to prinášať aj výsledky. Kvalitný model môže byť len taký, ktorý dvíha vzdelanosť a tvorivosť žiakov, pri zachovaní dobrých zdravotných ukazovateľov žiakov.
Myslím, že veľmi poučné ohľadom stravovania.Ich model je založený na učebných celkoch, nie predmetoch. Teda učí sa nejaký jav a dívajú sa na neho z pohľadu matematiky, biológie a ďalších disciplín. To sa snažia zaviesť aj u nás.
Čo sa týka výživy, tak je to doslova pokusné teritórium. Najprv im obmedzili bravčové pre zdravotné dôvody, tak ľudia prešli na ryby. Lenže tie boli často údené, takže aj z toho boli chorí. Neviem, či sa poučili, lebo dávnejšie prešli na systém, že v školskej strave nieto živočíšnych tukov, nula, ani maslo. Hovoril som o tom pred rokmi s pani z fínskej vlády, ktorá tu bola prednášať o tom ich systéme.
Čo sa týka PISA testov, tak sa umiestňujú pomerne vysoko a to s relatívne menšími nákladmi ako napr. Nemecko.
Ak tým dokážu obsiahnuť všetku látku, ktorú sa potrebujú naučiť, tak to nemusí byť zlé. Ale určite by ich mali učiť aj to, ako sa samostatne učiť. Ako to robiť efektívne.Ich model je založený na učebných celkoch, nie predmetoch. Teda učí sa nejaký jav a dívajú sa na neho z pohľadu matematiky, biológie a ďalších disciplín. To sa snažia zaviesť aj u nás.
Čo sa týka výživy, tak je to doslova pokusné teritórium. Najprv im obmedzili bravčové pre zdravotné dôvody, tak ľudia prešli na ryby. Lenže tie boli často údené, takže aj z toho boli chorí. Neviem, či sa poučili, lebo dávnejšie prešli na systém, že v školskej strave nieto živočíšnych tukov, nula, ani maslo. Hovoril som o tom pred rokmi s pani z fínskej vlády, ktorá tu bola prednášať o tom ich systéme.
Čo sa týka PISA testov, tak sa umiestňujú pomerne vysoko a to s relatívne menšími nákladmi ako napr. Nemecko.
Mne pripadá, že svet sa zmenil na testovacie polygóny, pretože globalisti sa prepočítali a teraz nevedia kudy kam. Tak len pribudlo AB testovania, ale kreativita nikde, potácajú sa ako my tu na Slovensku s tzv. reformami - haj buj...A neverím tomu, že globalisti by mali záujem na kvalite vzdelávanie detí. Oni skôr nejako potrebujú zakryť prebiehajúcu degradáciu výuky, ktorá prebieha desaťročia.
Pořád jsem si nemohl vzpomenout, co mne kdysi nejvíc znervóznilo na “pokrokovém finském školském systému”.Ich model je založený na učebných celkoch, nie predmetoch. Teda učí sa nejaký jav a dívajú sa na neho z pohľadu matematiky, biológie a ďalších disciplín. To sa snažia zaviesť aj u nás.
Tímto je to jenom zpečetěno: takže výživu jim zničí, ale školský systém jim zdokonalí zrušením předmětů. To nejde dohromady. Takže ničí rovnou na 2 frontách.Čo sa týka výživy, tak je to doslova pokusné teritórium. Najprv im obmedzili bravčové pre zdravotné dôvody, tak ľudia prešli na ryby.
A pokud se PISA testů týká: kapři si svůj rybník sami nevypustí. Samozřejmě, že v těchto “mezinárodních” testech budou nejlíp vycházet ty nejzvrhlejší systémy. To je cílem. Analogie s “průzkumy” volebních preferencí před volbami.Čo sa týka PISA testov, tak sa umiestňujú pomerne vysoko…
Vlastná skúsenosť síce nie s PISA, ale testovaním T 9-podieľala som sa na tvorbe testov pre AJ. Testy boli často odtrhnuté od uč. látky, ktorá sa preberá na hodinách a učebníc =>žiaci apriori nemali šancu ich urobiť na základe učenia sa len v škole, pocit neúspechu vedie k frustrácii a straty motivácie sa učiť, pretože či sa žiak učí alebo nie, je to v podstate jedno - výsledok nezodpovedá vynaloženému úsiliu / štúdiu. A vnútorná motivácia je najlepší motor k vzdelávaniu, aj samovzdelávaniu... Mimochodom, úspešnosť pilotného T9 testu z AJ bola 42%, čo bolo zo strany NÚCEMu hodnotené ako dobrý, uspokojivý výsledok - nechavam bez komentára. Na moju poznámku, že za takýchto podmienok väčšina žiakov nemá šancu dosiahnuť výsledok >>60%, reagovali celosvetovým trendom... Odvtedy mi príde hovoriť o nastavenom systéme ako debilizátorovi detí... Veľmi podobné je to vo VŠ, kde sa študenti akosi neučia a ani nie sú vedení k systematizovaniu poznatkov.ešte k tým PISA testom, ja neviem, tak sa pýtam: myslíš, že sú tieto druhy testov (a im podobné, lebo je ich tuším viac) výpovedné?