Deti, Rodičia, dospievanie

Ferry

Člen
Reagujem na konverzáciu z témy Vhodné dětské knihy a filmy,
Jak jsem uvedl na začátku, je to moje hypotéza o vzniku západního pubertálního chování dospívajících. Takže jsem to nějak otevřel toto velmi komplexní téma a nyní mě napadlo jak to uzavřít pomocí pojmu morální rozkol, aby se to stalo přehledné a oddělitelné od dalších faktorů při dospívání.

Shrnutí hypotézy:
GP rozděluje mladou starou generaci tím, že mezi ně vnáší morální rozkol, k tomu podle mě v přirozené svobodné společnosti nedojde. Což se intenzivně projevuje při dospívání. Takže při vší složitosti dospívání je tam ještě uměle vsazený morální rozkol (i když zájmy jsou v převážné části společné) a důsledky toho jsou, že dospívání je nadmíru problematické.

Rodiče uvědomte si to a podporujte své děti v jejich rozletu (netlačte je tam kam chce GP) a děti ať ctí rodiče (ať nevěří pomluvám GP) - Nenechme se rozdělit.

Tiež som sa už dávnejšie nad tým zamýšľal až kým Lev Klikov k tomu nedal ťahák. Povedal, že starý rodičia si stále rozumejú s vnúčatami ale s vlastnými deťami si tak veľmi dobre nerozumejú. Podobne dospievajúce deti veľa krát dedka babku budú počúvať, ale vlastných rodičov nie. Prečo tak?
A tu je na rade vyhodnotenie procesu výchovy. Výchova rodičov závisí od ich svetonázoru. Málokedy rodičia majú v rokoch výchovy detí dostatočý rozhľad. Konecpciu ešte neprehodnotili. Tak proste vychovávajú ako aj ich vychovávali. Lenže tu je pes zakopaný .... človek si má najprv dať do poriadku vlastný svetonázor a až potom ho posúvať ďalšej generácii. Čo sa samozrejme málo kedy dá vidieť u rodičov. Taká je tupá kultúra výchovy v dnešnej spoločnosti.

Poznám rodinu, kde je svetonázor rodičov dosť chabý. Vlastne oni ani nemajú svetonázor. Tvária sa ako kresťania, ale kresťanstvom vôbec nežijú. To že idú do kostola, neznamená, že sú kresťania. Z kostola si málokedy dačo odnesú, kedže dneska v kostole len teologické bájky drístajú. A tak príde na deti. Deti vidia ako sa rodičia hádajú a stále dokola o tom istom. A teraz sa dieťa začne pýtať, "Prečo sa rodičia hádajú?" A odpoveď na svoju otázku akosi nenachádza. Spýta sa rodičov, jeden z nich odpovie "bo tvoja mama je taka a taka plana", druhý rodič samozrejme nakydá na prvého a NIČ dieťaťu nevysvetlia. Ale dieťa ešte nemá pokrivený charakter a vnímanie sveta, ono vidí, že niečo je zle. A tak dieťa hľadá odpovede na svoje otázky niekde inde. Keď zablúdi na internet, tak môže nájsť kopu klamov. Keď zablúdi k susedom tak tam nájde kade čo. Ale starý rodičia, tí už majú dač odžité, tí by mali vedieť. A veľa krát sa potom stane, že práve u starých rodičov dieťa nájde oporu.

Keď som ja bol malý, tak som veľa času strávil práve u starých rodičov, tí vedeli veľa. Oveľa viac, než ich deti sa boli schopné naučiť. Vedeli mi odpovedať na veľa otázok týkajúcich sa koncepcie, ideológie. Jasné, že to nevysvetľovali slovami KSB (ani nikoho nežiadam aby používal len terminológiu KSB) ale svojími slovami, príbehmi a podobne, mi dokázali predať potrebnú informáciu. Teraz keď rozmýšľam o starých rodičoch, tak som sa veľa krát pýtal sám seba, "Prečo sa moji rodičia NIČ nenaučili od svojích rodičov? Veď starý rodičia vedeli toľko veľa a tí moji nevedia doslova nič." Ešte aj dneska akosi neviem nájsť spoločnú reč s mojími rodičmi, pretože koncepcia a ideológia u nich je žiadna, nevyhradená, nevytvorená. Ale to nie som sám, vidím u rovesníkov podobný problém. Stále im ich rodičia nedokážu pomáhať vo svetonázorových otázkach. A to keď sa deje aj počas fázy dospievania, tak dieťa je doslovne stratené a hľadá sa niekde u LGBT alebo podobných degeneratívnzch komunitách.

Tiež veľmi zaujímavá sonda do vnímania sveta dnešných rodičov bol fakt, že niektorí otcovia doslovne nemajú vytvorený vzťah so svojími synami. Akoby ich považovali za konkurenciu. Výsledok toho je, že otecko ani po 3 rokoch odkedy si syn postavil dom, neprišiel k nemu na návštevu. Tiež počas stavania stavby mu ani raz neprišiel na pomoc. Síce mu poslal mäso z barana, svine, ale nikdy materiálna pmoc nemôže vykompenzovať prítomnosť. A tak potom má o ňom syn predstavu akú má. Ale čo to je za rodiča, ktorý takto uviazol? Veď ten rodič je totálne spoločensky dokaličený a pritom si to ani neuvedomuje? Ako sa môže správať akoby jeho syn ani neexistoval? Azda je to kvôli konfliktom z čias dospievania?

A tu sa môžeme vrátiť späť k fáze dospievania a konfliktom medzi deťmi a rodičmi. Deti veľa krát správne poukazujú na chyby rodičov ALE tí rodičia neovládajú koncepciu opravy svojich chýb a zmeny svojho správania. Oni si myslia, že meniť sa nemusia. Veľa krát ani nevedia, že niečo také ako "zmeniť sa k lepšiemu" existuje. Oni si myslia, že "Žijem ako viem a bodka. Nebude mi tu sopliak dospievajúci rozkazovať." Presne takto som sa raz dostal do konfliktu s mojím ocinkom. On chcel ešte pracovať po 18 00 ale ja už som toho mal dosť. V čom bol problém? Problém bol v miere môjho ocinka. Ja som ako dieťa chápal, že aj na prácu má existovať miera. Že pracovať od rána 7:00 do 18:00 by asi aj stačilo. Lenže môj ocinko ako biorobot mal už vtedy zapísaný program v podvedomí, že sa pracuje kým svieti slnko, do 21:00 v lete. Takže to bolo ešte tak + 3 hodiny lopatovania pri miešačke. Samozrejme, že keď som poukázal na jeho program, tak na mňa vyskočil, že som sopliak a podobne, proste biorobot. Ale je to pekný príklad toho, ako u rodičov absentuje akákoľvek forma sebavýchovy.
To že sa niekto stane rodičom neznamená, že teraz jeho deti budú presne také isté ako rodičia. To znamená, že do rodiny tvorenej Matkou a Otcom prišiel úplne cudzí človek, ktorý nie je ich majetkom (otrokom), a oni mu majú POMÁHAŤ v živote. Pomáhať neznamená, mu na silu natlačiť cudzí svetonázor, náboženstvo, pohľad na svet. Pomáhať znamená - vytvoriť také podmienky pre život aby sa dokázal jedinec sebarealizovať. V prípade, že rodič nie je schopný odpovedať na otázky dieťaťa, tak je jeho povinnosťou si naštudovať oblasť otázky a neskôr vysvetliť dieťaťu odpoveď. Koľko dnešných rodičov to dneska tak robí? Koľko tak robí u dospievajúcich detí? 5 % ? Veľmi málo. Dodnes si pametám ako som ako malé decko dostal pod stromček encyklopédiu vedy a techniky. Hrubá kniha. Podal som ju ocinkovi aby si ju pozrel. Prešiel pár strán a povedal "Šak ja už toto šisko znam". Vtedy ako dieťa som si povedal "Ako rodič stojiš sa figu, pretože nie je šanca aby si vedel všetko čo je v tej hrubej knihe obsiahnuté." A potom som sa aj ta správal k ocnikovi.
A tu sa môžeme zastaviť. Čo sa vlastne stalo? Dieťa spochybnilo rodiča ako autoritu, ako vzor, ako človeka, ktorý je schopný mu pomôcť. A to je začiatok všetkých hádok a problémov medzi rodičmi a dospievajúcimi. Ja som ďalej hľadal informácie inde, u starých rodičov a podobne.
Lenže poznám rodiny, kde potom deti začali hulákať po rodičoch, lebo si ich ako osobnosti vôbec nevážili. A prečo si ich nevážili? Lebo tí rodičia im nevedeli pomôcť s ich problémami. Rodičia museli v živote prejsť tými istými problémami v dospievaní, ale vôbec tí rodičia nevyriešili problémy, ktoré ich vtedy trápili - veď odíde puberta tak aj problémy pominú. Lenže problémy svetonázorové nemajú vo zvyku len tak zmiznúť, dajú sa odložiť na neskôr, a potom bude oveľa ťažšie ich riešiť so svojími deťmi, pretože deti budú X násobne ten problém sťažovať.
Výchova detí neznamená, že rodič vychováva dieťa. Výchova znamená, že rodič vychováva seba a zároveň aj deti.

Ešte k tým starým ridičom. Ako som tak raz sedel u starých rodičov tak prišlo na zaujímavejšie rozprávania. Hovorilo sa o tom, ako niekedy vedeli bosorky pokayiť život ľuďom. Ako sa tomu dalo brániť. Možno rozprávky možno nie. Ako dieťa som bral tu informáciu ako "Je dobré také vedieť, lebo čo keď sa mi to stane v budúcnosti? Musím vedieť rozpoznať také veci." Takže už vtedy som pripúšťal existenciu niečoho takého, keďže starý rodičia mi vedeli uviesť niekoľko príbehov a príkladov z vlastnej skúsenosti. Samozrejme, že moji rodičia mi NIKDY také informácie nedali. A tie informácie sú oveľa užitočnejšie než múdra veta mojich rodičov "Mušiš isc do koscela bo šicke idu." Žiadne vysvetlenie čo učia v kostole, prečo tam ľudia chodia, keď sa aj tak lepšími nestávajú. Proste mušiš "bo som povedzel/a". Si to pamätám ako dnes. Za to mali moji rodičia ďalších mínus 300 bodov na rebríčku autority. Ale späť k starým rodičom, ako mi tak hovorili o bosorkách tak vošla do letnej kuchyne mamička a stalo sa niečo, čo ma vtedy ako dieťa veľmi prekvapilo, starí rodičia prestali hovoriť o čarodejníctve a začali úplne inú tému. Takže moja mamička vstúpila do kuchynky a jej rodičia usúdili, že je čas zmeniť tému debaty. Prečo to starí rodičia spravili? A tu je pes zakopaný - pretože ich dcérka (moja mamička) nedokázala spracovať informácie konceptuálneho charakteru. Pretože take niečo ako čarodejníctvo vôbec nemalo miesto v jej svetonázore.
A tu je otázka, Prečo moja mamička nemá vo svetonázore informácie o tom ako funguje mágia?
1 . V čase jej dospievania jej rodičia o tom ešte tiež nemali dostatočne veľa informácií, nemali čo predať dieťaťu
2. Ako mladá nemala moja mamička záujem o informácie takého typu, vôbec ju to nezaujímalo, zaujímalo ju nové oblečenie, topánky a podobne. To by aj vysvetľovalo prečo moja teta vie odrobiť zočí ale moja mamička nievie - pretože ju také veci nezaujímajú, je viac materialisticky orientovaná. Napečiem ti koláč, spravím ti segedín, ale za 17 rokov ťa neobímem ani raz, lebo to pre mňa nič neznamená.
 
Naposledy upravené:
A tu sme sa dostali k ďalšiemu problému. A to je duchovná vyspelosť jedinca. Málo kedy sa stáva, že duchovná úroveň rodičov a detí je rovnaká. Ono to aj dáva logiku, lebo keď je rovnaká, tak sa nebudú mať čomu učiť jeden od druhého. Väčšinou sa stáva, že rodičia sú viac duchovne vyspelí ako deti alebo, že deti sú viac duchovne vyspelé ako rodičia. V oboch prípadoch si treba uvedomiť podstatnú vec : Každý človek čo sa objaví v našom živote je náš učiteľ.
Ak toto rodičia a deti vedia, tak všetky nezhody sú zažehnané. Ak to nevedia tak je otvorená cesta k miliónom konfliktov.
Keď sú deti viac duchovne vyspelé, tak si musia uvedomiť, že ich rodičia nie sú ako oni, a musia pomáhať svojím rodičom. Aj 15 ročný sopliak môže pomôcť svojmu 40 ročnému rodičovi vo svetonázorových problémoch ale nesmie ho odsudzovať. Ale aj opačne, ak dieťa nie je schopné si osvojiť poznatky rodiča, tak musí rodič chápať, že duchovne je dieťa na inom leveli a musí sa mu snažiť pomôcť na tom levely, na ktorom je duch dieťaťa momentálne.

Tu veľmi chýba informácia o reinkarnácii. Bez nej si ľudia svet vysvetľujú "ta šak dzecko je mudrejše bo tak še stalo, take še narodzilo, náhoda". Ale ak človek aspoň vie o tom, že duch človeka je nesmrteľný, tak si povie "ej, to moje decko chápe dva krát toľko čo ja, to si už muselo prežiť v predchádzajúcich životoch".

A praktika je taká, že rodičia nechápu ani jedno ani druhé. Pre nch je ich decko niečo ako "malý duračok", ktorý s nimi nejako žije. Do 18 rokov si hovoria "šak to eščik dzecko" a keď už má 18 rokov, tak od neho čakajú, že bude vedieť toto a tamto a tamto, a vlastne všetko čo oni. Presne ako sa mi teraz sťažoval kamarát, že jeho 18 ročný synáčik nevníma realitu. Oni mu hovoria o tom, že si má zaplatiť poistku, lebo je taký gengľavý, že za mesiac v zamestnaní prišiel k úrazu. A pritom 18 ročný synáčik s otvorenými ústami pozerá na rozprávku v TV a nevníma "kecy rodičov". A ja hovorím kamrátovi "A čo si čakal, keď ste mu nedali žiadnu zodpovednosť za celých 18 rokov" a v zamĺčaní bolo povedané "a mali ste ho za duračka do 18 rokov a nič ste mu nedali robiť" - tjs ako rodičia zlyhali, pretože nevytvorili možnosť sa dieťaťu naučiť byť zodpovedným. O iných veciach ani nehovoriach.
 
Jsem ráda, že autor zmínil, že 15letý "sopliak" by neměl rodiče odsuzovat.

Pokud zahrneme do hry reinkarnaci, připouštíme, že každé dítě se nenáhodně rodí určitým rodičům tak, aby ho na jeho osobní cestě právě tito dva nejdůležitější lidé (později i širší rodina) provázeli na jeho osobité misi. Každá jednotka/osoba v rodině tvoří správný celek Bohem potvrzený. Učit se mají všichni vzájemně, ale jisté je, že konkrétnmu dítěti předali život konkrétní rodiče, tedy jsou to správní rodiče.
Každý rodič vychovává jak nejlépe umí. Je to drsné napsat, ale je to tak i u rodiče, který se výchovy zřekne. Nikdo nechodil v botách konkrétního rodiče, neprožil jeho život a tudíž nemůže soudit.
Dítě přijme skrze rodiče život, což je dar. Se svým životem může v budoucnu naložit lépe než jeho rodiče, ale myslím, že není konstruktivní, pro jeho osud, rodiče posuzovat.
Netroufla bych si posuzovat otce, který se zatne, nehledí na své tělo a umí dřít tvrdě až do tmy. Možná vyrostl ve skromných poměrech a věděl, že lepší život své rodině jinak než dřinou nezajistí.
Nesoudila bych mámu, která byla méně kontaktní, možná se ani jí nedostalo dostatek náruče a pohlazení, protože její máma měla třeba 5 dětí a musela tvrdě dřít, nebyl čas na vědomější rodičovství a denní laskavosti.
Prarodiče už zpomalili své tempo, nasbírali minimálně o 20-25 let více zkušeností a přirozeně se jim otvírá více prostoru, času i klidu na vnoučata :).
 
Ešte na vode som čítal "List 15-ročnému chlapcovi" aj "List 15-ročnému dievčaťu". Nemá to niekto uložené?
 
Ešte na vode som čítal "List 15-ročnému chlapcovi" aj "List 15-ročnému dievčaťu". Nemá to niekto uložené?
Mám pocit, že to písal Dmitrij Taran. Bolo to veľmi zaujímavé. Oplatilo by sa to znova si pozrieť.

Tak som to nakoniec našiel. Bolo to vo februári 2019, debata o tom bola na vodeksb a vznikli z toho články aj na levanete:

Pre chlapcov:

Pre dievčatá:
 
Naposledy upravené:
Myslím, že se sem hodí zkušenosti tohoto člověka, který také v tom spodním videu v odkazu mluví o svém dětství a vztahu s rodiči. Je to ale pouze v ruštině. Už jsem dala komentář jinde, tak uvedu jen jeho odkaz

 
@Ferry
Máš tu ještě jedno téma a to ke kázání - a toto s ním dost souvisí. Třeba "Cti otce svého a matku svou" - je dobré přikázání, ale v kostelech se povětšinou vysvětluje "musíš poslouchat". Tak to vůbec není. Ctít znamená úplně něco jiného než být v podřízeném postavení a dělat to, co chtějí rodiče. Být dospělým přece obnáší převzít zodpovědnost za své činy a dospělé činy vycházejí z vlastních rozhodnutí - ne rozhodnutí rodičů. Zde už rodič - pokud chce i nadále zůstat dobrým rodičem - musí přijmout svou roli poradní a vzdát se role "exekutivní". Protože - jeho dítě dospělo a on už nadále za něj nenese zodpovědnost.

A skutečně dospělý člověk své rodiče za nic neviní. Jak je nastíněno výše, každý jsme dostali ke své výchově takové rodiče, jaké jsme potřebovali. A ano - platí to na obě strany, takže i rodič si může leccos uvědomit a změnit své chování. A každý jsme své dětství "nějak" prožil - ale úplně každý si z něj neseme nějaké šrámy. Někdo větší, někdo malinké. Ty šrámy tu ale nejsou proto, abychom na ně svalovali vinu za svá dospělá selhání, neúspěchy, neschopnosti, lenost... Toto není vina rodičů - to je vina naše. Pokud se kdo chce nazývat dospělým, má přece sám za sebe odpovědnost - za všechny své činy a rozhodnutí. Že rodiče dělali tu a tu chybu, své dítě něčemu nenaučili, chovali se k němu tak či tak, neprojevovali dostatek zájmu - tak toto jsou sice v dospělosti "klacky pod nohama" - ale rodiče už z případných neúspěchů vinit nemůžeme. Máme sice zhoršenou startovní pozici, ale práce s tím vším "ranečkem z domova" je jen naše. Obrazně řečeno - nelze vinit rodiče a "špatné dětství" z toho, že někdo vraždí. Rozepisuju se o tom takto obsáhle, protože toto je jedna z liberalistických psycholéček dnešní doby = z vraha a násilníka se dělá "chudák se špatným dětstvím".
Jak už jsem psala - úplně každý z nás si nese ze svého dětství šrámy, ale nevraždí kvůli nim.
 
Naposledy upravené:
Vrelá vďaka.
Len malá otázka...nebolo to najprv na vode v slovenčine? Nezdal mi ten preklad vtedy taký "tvrdý"...
Prekladal to niekto s nickom Tomáš a ten písal komentáre po česky. Aj na vode to bolo po česky. Slovenskú verziu som nenašiel. Úplne prvý preklad bol na vode zverejnený 26.1.2019 na hlavnej diskusii.
 
Naposledy upravené:
V poslednej dobe som si všimol pár postrehov, ktoré opisujú aký vplvy na dieťa má rodičovský prístup ešte v najmenšom veku, kedy si to deti ani neuvedomujú.
Prvý príbeh hovorí o už teraz dospelom chlapovi nazvime ho Peter, ktorý je jednoducho sám. Všetci sa čudujú ako môže žiť tak sám bez iných ľudí. Všetkým sa zdá akoby on ani žiadnych ľudí k životu nepotreboval. Má niekoľko súrodencov. Stretávajú sa občas. Keď sme tak debatovali, tak známy prieniesol informáciu ako to vlastne v rodine Petra bolo, keď mal Peter rok dva. Mamička Petra mala ako prvé dieťa dcérku. Samozrejme ako každá mamička čo má prvé dieťa, venovala svojmu dieťaťu každú sekundu. Samozrejme batoľa si zvyklo a zakaždým keď sa matka vzdialila od dcérky, tak bolo počuť neskutočný plač. Rodičia Petra už nevedeli čo majú s tou dcérkou robiť. Tak ju všade so sebou brávali. O rok a pol prišli Petrovi rodičia na to, že čakajú samotného Petra. Samozrejme, keď si rodičia spomenuli na to ako ich dcérka furt plače a žiada si každú sekundu pozornosti, tak im prešiel mráz po chrbte. Povedali si, že nemôžu vychovávať Petra tak ako prvorodenú dcérku. Že ho musia naučiť existovať samostatne. Tak prišla tá chvíľa kedy sa narodil Peter a ten dostal presne opačný prístup. Ako sa samotná mamička preriekla "No my sme ho ochabili vo vedľajšej chyži, zavreli sme dzvere a len sme kukali popod firhang, či še baví, či nespadnul. Ked še bavil tak sme ho ani náhodou nerušali." Neskôr bola opísaná ešte jedna príhoda ako prišiel jeden báčik na dvor, Peter mal vtedy asi 4 roky. Tak sa vykecávali rodičia s návštevou a sám bačik po chvíli povedal "Co to tam mace za dzecko na pisku, šak ono še samo bavi, nič nebeči, už das hodzinu tam samo šedzi." A Petrova mama s hrdosťou odpovedala: "Un še tam dakedy bavi i caly dzeň na pisku, len občas na neho kukneme, či se mu daco nestalo." Ako môžeme vidieť Peter dostal dosť inú výchovu v prvých rokoch života ako jeho sestra. Jednoducho rodičia ho učili byť osamote. Lenže aj v samote musí byť miera, inak dieťa si zvykne a potom kto ho od samoty odnaučí? A takto Petrova mama sa čuduje, že Peter len občas k ním príde na návštevu, ako keby nepotreboval ďalších ľudí k životu. Že Peter niekedy sa aj celý týždeň s ľudmi nerozpáva, že Peter sa neozve keď ide okolo. Výchova robí svoje ....

Ďalší príklad je o už teraz dôchodkyni, nazvime ju Viera.
Viera je typ človeka, ktorý sa bojí skoro všetkého v živote. Bojí sa letieť lietadlom, bojí sa ísť trochu rýchlejšie autom, myslí stále len na to najhoršie... čo keď lietadlo padne, čo keď ma trafí meteorit, čo keď sa dieťaťu niečo stane. Proste taký fatalista. A tak som bol na návšteve ešte u staršej babky ako je naša Viera a tá prezradila tajomstvo. "Tá Viera bola veru kvietok v maldosti. Stále keď me šli k nim na návštevu tak ju matka bila len tak hučalo. Lebo ona sa nechcela kúpať vo vani vonku a za kadečo." A tak naša Viera sa bojí všetkého. Rodičia si mysleli: "Veď ja ju spracem do kože." A nasledovala bitka. Podľa mňa problém mohol byť v niečom inom. Viera ako dieťa mala iný pohľad na svet ako jej rodičia. Rodičia však nemali pochopenie pre jej iný pohľad a chceli ju bitkou naučiť ich pohľad na svet. Výsledok bol aký bol .... bojazlivá fatalistka Viera.

Ako posledný príklad uvediem mládenca ... nazvime ho Matúš.
Nášho Matúša vychovávala matka. Otecko stále chodil na turnusy a keď bol doma, tak sa venoval všetkému inému len nie svojim deťom. Podľa princípu - "Deti sa vychovajú samé". Proste doma staval plot, hádal sa s matkou, a po týždni znova utiekol. Lenže matka nedokáže dať synovi to čo potrebuje. Syn potrebuje príklad mužský. A tak roky šli, náš Matúš už nemal rokov 6 ale 15 a dostal sa na strednú školu. A čo sa na strendje škole nestalo, začali ho šikanovať. Proste si ho ostatní chlapci oťukali v triede, prišli na to, že jeho výchova, psychika zodpovedá skôr ženskej ako mužskej a tak sa do neho pustili. Ťahali ho za nohu po triede, vysmievali sa mu a podobne. Prečo sa do neho pustili? To je čisto zvieracia logika - aj opice keď majú v spoločnosti vadných jedincov tak ich akoby šikanujú. Ale to nie je šikana! Je to prirodzený reflex prírody, ktorým chce spoločnosť nakopnúť psychiku jedinca, ktorá je vadná. Buď ju nakopne, alebo ju totálne zničí. Príroda málokedy necháva žiť poškodené tvory. A náš Matúš bol poškodený absenciou výchovy otca. Otec má naučiť chlapca biť sa, byť silným, odvážnym. Malé deti do 15 rokov si nedokážu ublížiť, jednoducho na to nemajú síl. Bitku používajú na testovanie charakteru. Oťukávajú sa. A tu odrazu prídu na to, že v triede je Matúš, ktorý sa správa viac ako slečna, než ako chlapec. A tak ho chcú niečomu naučiť. Ak by sa Matúš prebral, zobral stoličku a niektorému menej inteligentnému spolužiakovi s ňou dal po hlave, tak celá črieda v triede by sa ho začala báť. To práve sleduje evolučný proces - napraviť chybu vo výchove jedinca. Tú funkciu preberá na seba trieda, kedže Matúšov otec odflákol svoju robotu.

Všetky tieto príklady opisujú aké dôsledky má výchova na malé deti. Kedy sa v dospelosti dajú u jedinca dopátrať príčiny jeho správania niekde v útlom veku.
 
Naposledy upravené:
Naspäť
Top Bottom