Dvojokruhový finančný systém

Niekto spomenul, že na Kube existovali 2 meny. Jedna lokálna a druhá slúžila na konverziu. Prišiel na Kubu cudzinec, tomu zmenili peniaze doláre na konvertnú menu, ktorú mohol použiť v turistických hoteloch, reštikách a podobne. Žiadny sponzoring 5 tej kolóny cez konvertovateľné peniaze sa nekonal. A lokálnych peňazí nebolo kde toľko nahrabať, lebo nikto nebol ochotný vymeniť lokálnu menu za dolár, ktorý mal hodnotu toaletného papiera na lokálnom trhu a ešte mohol byť držiteľ dolára stíhaný za nezákonnú zmenu peňazí. https://bubo.sk/kuba/peniaze
Aj tam sa o tom píše. Je to veľmi zaujímavý spôsob ako chrániť ekonomiku pred "západnými investorami" inak nazývanými kolonizátori.
 
Ku korupcii - ak si tu niektorí z vás predstavujú, že sa ešte peniaze nosia v kufríkoch či igelitkách, alebo že dvojokruhový systém zabráni korupcii, tak mám zlú správu - nezabráni. Korupcia dnes vyzerá tak, že dajme tomu starosta niekomu dohodí kšeft a na oplátku daná firma zaplatí miestny futbalový klub. Cez neho sa potom peniaze vytiahnu von. Alebo ani nemusia vytiahnuť, lebo to starostovi pomôže v ďalšej kampani a veselo si bačuje ďalej. Takto korumpujú aj USA. Nedali ESETu milióny dolárov, aby založili Denník N. Len im umožnili podnikať na svojom trhu. A neskôr si prišli po protislužbu, presne ako to robil známy Vito Corleone v Krsnom otcovi.
Na korupciu peniaze nepotrebujú. Ako my prejdeme na barter, tak isto budú bartrovať aj korupčníci. Ty mne niečo, ja tebe zamestnám syna, napríklad.
 
dvojokruhový systém zabráni korupcii, tak mám zlú správu - nezabráni
To je trochu zavádějící. Dvouokruhový systém lze zavést pouze ve státem řízené ekonomice, to prostě v liberálním modelu, který má jediný účel maskovat řízení ze strany nadnárodních korporací, nelze nijak provést. Dokud jsme kolonií, tak modely jsou pouze ukázkou jak by to mohlo fungovat s nulovou možností to zavést. Ve státem řízené ekonomice se dvouokruhovým systémem korupce snižuje, ale doba již pokročila není to vše lék, je to hlavně dobrý příklad, že to jde když se chce - ale ono se elitám, ale vůbec nechce.
 
Naposledy upravené:
Ak niečo zníži mieru korupcie, tak je to vytvorenie miestnych regionálnych rád, ktoré budú pozostávať z politikov, podnikateľov, škôl a neziskových organizácií pracujúcich v danom území. Takéto rady by následne mali určovať, čo potrebuje ich územie, či naozaj nové betónové námestie a lavičky, alebo radšej čističku vody. Len to treba dotiahnuť do konca. Táto rada musí mať aj kompetenciu kontrolovať výkon jej rozhodnutí.

Pokiaľ to celé necháme na ministerstvo alebo len na politikov (síce zvolených, ale jednu bandu), tak to fungovať nebude. Vyskúšali sme a vidíme výsledok. Naopak, keď zmiešam rôzne skupiny odborníkov, znížim mieru korupcie. Riziko je tam len jedno - že rôznorodá skupina ľudí sa ťažšie dohodne a bude jej to trvať dlhšie, kým dospeje ku konsenzu. Ako riziko to však nevnímam, pretože dnes skôr trpíme opakom - zrýchlenými rozhodnutiami a obchádzaním poctivej debaty, ktorá to prejedná naozaj zo všetkých uhlov pohľadu. Dlhšie rozhodovanie je v prípade dlhodobých investícií a rozvojových projektov dokonca žiadúce a nutné.

Mimochodom, tieto štruktúry sú už dnes budované zdola a štátna moc (aj jednotliví úradníci) im neustále hádže polená pod nohy. Prečo sa u nás tak často mení spôsob spravovania eurofondov? Jasná obštrukcia, raz to menežujú ministerstvá, potom Úrad vlády, teraz MIRRI. Napriek tomu toto snaženie nezastavili a ani nedokázali vykoreniť. Pretože stojí na spolupráci, ako jedinej možnej forme prežitia. A žiť sa musí, aj keď voľby dopadnú hocijako.

Pre porovnanie s minulosťou, tu je starý zákon o Národných výboroch (výňatok z neho). Zvýraznil som podstatné časti.

69/1967 Zb.

Časová verzia predpisu účinná od 09.03.1968 do 21.03.1968​

Obsah zobrazeného právneho predpisu má informatívny charakter.​

69
ZÁKON
z 29. júna 1967
o národných výboroch
Národné zhromaždenie Československej socialistickej republiky sa uznieslo na tomto zákone:
Prvá hlava
POSTAVENIE NÁRODNÝCH VÝBOROV V ŠTÁTE A SPOLOČNOSTI
Oddiel 1
Základné ustanovenia
§ 1
(1)
Národné výbory sú orgánmi socialistickej štátnej moci a správy v krajoch, okresoch a obciach. Vo svojej činnosti upevňujú pod vedením Komunistickej strany Československa socialistické spoločenské zriadenie, spravujú sa ústavou, ostatnými zákonmi a právnymi predpismi.
(2)
Národné výbory ako zastupiteľské sbory pracujúceho ľudu sú zložené z poslancov, ktorí sú volení na základe všeobecného, rovného a priameho volebného práva tajným hlasovaním.
(3)
Poslanci sú ľudom kontrolovaní, jemu zodpovední a môžu byť na základe rozhodnutia svojich voličov odvolaní.

§ 2
Národné výbory organizujú plánovitý rozvoj hospodárskej, kultúrnej, zdravotnej a sociálnej výstavby na svojom území. Ako štátne orgány samosprávneho charakteru spájajú vo svojej práci uspokojovanie potrieb spoločnosti s potrebami a záujmami vo svojom územnom obvode, predovšetkým s potrebami rozvoja miest a obcí, a uvádzajú do súladu celospoločenské, miestne, skupinové a osobné záujmy. Chránia práva, oprávnené záujmy občanov a organizácií a vedú ich k plneniu zákonov a k úcte k právam spoluobčanov. Podieľajú sa na ochrane socialistickej hospodárskej sústavy, socialistického poriadku v spoločnosti a na upevňovaní obranyschopnosti republiky.
§ 3
(1)
Národné výbory vyvíjajú všetku svoju činnosť v spojení s občanmi, za ich aktívnej účasti a pod ich stálou kontrolou. Vytvárajú predpoklady pre priamu účasť občanov na plnení svojich úloh a zapájajú občanov do ich riešenia a vykonávania. Občanov tak zapájajú v najširšej miere do správy štátu.
(2)
Národné výbory sústavne skúmajú záujmy občanov, ich potreby a názory, radia sa s nimi o návrhoch závažných opatrení, pozorne sa zaoberajú ich pripomienkami a návrhmi a oboznamujú ich s výsledkami svojej práce a skladajú im účty zo svojej činnosti.
 
Naposledy upravené:
Táto rada musí mať aj kompetenciu kontrolovať výkon jej rozhodnutí.
Koho rozhodnutí máš na mysli? Lebo ak samotnej rady, potom bude kontrolovať samu seba a to by nebolo dobré.

Ak podnikateľov a ďalších, tak by ich tam malo byť viac, aby si trochu viac konkurovali, lebo mali sme u nás v obci podnikateľa poslanca, a všetky stavebné práce prihrávali jemu. V tom období tam bola jedna zohraná banda poslancov a starostu, kúpená developermi, ktorá dvíhala ruky za divokú výstavbu (napriek už existujúcim zácpam), aj keď sa už občania proti tomu začali búriť a na zastupiteľstvo došlo pozrieť toľko ľudí, že sa všetci ani nezmestili dnu. A tí kreténi si to tam aj tak odhlasovali. Taká to bola arogancia poslancov.

Poblém je, že do zastupiteľstva sa tlačia väčšinou tí, ktorí tam chcú vyťažiť nejakú výhodu.
Niekedy mám dojem, že podnikatelia by mali mať povinnosť sa zúčastňovať politického života svojich regionov, ak chcú podnikať. Byť v nejakej dozornej rade a pod. Podnikatelia rozmejú riadeniu, ich ľahko neoblbnú, a navzájom by si pozerali na prsty.
 
Koho rozhodnutí máš na mysli? Lebo ak samotnej rady, potom bude kontrolovať samu seba a to by nebolo dobré.
Táto rada napríklad rozhodne o tom, aké rozvojové projekty sa budú uskutočňovať v území. Tieto projekty by následne mala byť schopná skontrolovať, pretože teraz sa deje to, že sa kontroluje len to, či sedia faktúry a či niekto niečo neukradol alebo nesprávne vysúťažil. Nekontroluje sa to, či daný projekt aj skutočne funguje, či prináša osoh a pod.

Musím tiež doplniť, že každá rada či systém sú len tak dobré, aká je morálka všetkých zúčastnených strán. A vylepšovať morálku sa reálne dá len v 1. osobe jednotného čísla - čiže len seba.
 
Naspäť
Top Bottom