Elektromobily

Ferry

Člen
Zaujímavý článok o elektromobiloch od Mr.Beana, ktorý vlastnil dlhý čas elektromobil.

Pekne tam zhrnul realitu okolo celého ošiaľu menom elektromobily.
1. Každý pozerá na elektromobily z pohľadu toho, že z výfuku im nejde dym. Nikto nepozerá na to koľko dymu sa produkuje pri výrobe elektromobilu a batérie do neho.
2. Životnosť elektromobilu max 10 rokov. Po Slovensku dodnes behajú jednotkové oktávie čo majú dneska 20 rokov +.
3. Trh s lízingom je nastavný tak aby si človek kupoval auto každé tri roky - keď skončí lízing.
4. Elektro je pre kamióny nepoužiteľné.
5. Elektro je háklivé na zmeny teplôt - v afrike alebo na sibíri sú elektromobily nepoužiteľné.
6. Je správny čas sa začať obhliadať po reálnejších riešeniach ako sú napríklad autá poháňajúce vodíkové články, prípadne motory na iných princípoch.
 
vymena baterie u Tesly: 26.000 EUR
srdcem kazdeho e-auta je baterie. vymena baterie u mercedesu, tesly a co. se muze takova vymena prodrazit. ridici se v jedne diskusi ptali, co by stala kompletni vymena baterie. u modelu S je zarucni doba 8 let. cena baterie zavisi v neposledni rade od typu baterie a prislusnych servisnich poplatku. uzivatel na foru zverejnil cenovou nabidku tesly, ktera cinila temer 26.000 eur.
jeden zakaznik byl uplne bez sebe, kdyz zjistil, ze nova baterie stoji vic, nez cele auto. jedna rodina z usa mela zaplati za novou baterii vic, nez za ojetinu e-auta znacky ford. na foru tesly byli tak lide sokovani. na foru se pak diskutovalo, ze existuji pripadne alternativy k vymene baterii.
(poznamka: tak me napada ... alternativy? treba no-name baterie z ciny? :))

 
vymena baterie u Tesly: 26.000 EUR
srdcem kazdeho e-auta je baterie. vymena baterie u mercedesu, tesly a co. se muze takova vymena prodrazit. ridici se v jedne diskusi ptali, co by stala kompletni vymena baterie. u modelu S je zarucni doba 8 let. cena baterie zavisi v neposledni rade od typu baterie a prislusnych servisnich poplatku. uzivatel na foru zverejnil cenovou nabidku tesly, ktera cinila temer 26.000 eur.
jeden zakaznik byl uplne bez sebe, kdyz zjistil, ze nova baterie stoji vic, nez cele auto. jedna rodina z usa mela zaplati za novou baterii vic, nez za ojetinu e-auta znacky ford. na foru tesly byli tak lide sokovani. na foru se pak diskutovalo, ze existuji pripadne alternativy k vymene baterii.
(poznamka: tak me napada ... alternativy? treba no-name baterie z ciny? :))

Funkční alternativou je spalovací motor.
 


 
Som tak pozeral na netflixe niečo normálne

Zdroj: https://www.youtube.com/watch?v=cEvq0i3quNw

Partia mechanikov sa sretla pri mexických hraniciach, založili si dam dielňu a tam opravujú autá, ktoré im "díler" nájde v mexiku. Jendoduchý biznis model. V mexiku nájdu nejké staré auto, ktoré má docela veľkú cenu opravené. Kúpia ho v mexiku za šupky. Prevezú ho do USA, kde hneď pri hranici majú dielňu. Tam ho opravia a predajú v USA za pekné peniaze.

Prekvapilo ma, že niekedy nájdu auto z rokov 70 tych a ono naštartuje a ide! A nie je to pritom žiadny turbovaný dvojliter ale pekný 8 valec benzíňak. Síce to musí žrať aj trávu popri ceste ale ide! By ma uajímalo ktoré elektrické auto prežije 60 rokov a ešte bude fungovať. Tie renovované autá predávajú za rôzne ceny. Od 30 tisíc dolárov vyššie. Som tak rozmýšľal, že to sa aj oplatí kúpiť. Po prvé to je starý historický kus, ktorého cena pôjde len hore. Za druhé, to nemusí mať všetky tie elektronické systémy čo zlyhávajú. Za tretie to nie je elektrické auto, ktoré je potrebné zošrotovať po 10 rokoch kvôli nerentabilnej výmene batérie.
A nech mi teraz niekto povie, aké Eko sú tie dnešné autá, ktoré sa nedajú vôbec znova použiť. Niečo také ako "renovácia" je u dnešných áut nemožná. Stavajú ich na pár rokov životnosti a potom aby človek kúpil ďalšie. O elektromobiloch ani nehovoriac. To aj keby ten elektromobil nikto nepoužíval 30 rokov, tak v ňom baterka zdochne.
 
Som tak pozeral na netflixe niečo normálne

Zdroj: https://www.youtube.com/watch?v=cEvq0i3quNw

Partia mechanikov sa sretla pri mexických hraniciach, založili si dam dielňu a tam opravujú autá, ktoré im "díler" nájde v mexiku. Jendoduchý biznis model. V mexiku nájdu nejké staré auto, ktoré má docela veľkú cenu opravené. Kúpia ho v mexiku za šupky. Prevezú ho do USA, kde hneď pri hranici majú dielňu. Tam ho opravia a predajú v USA za pekné peniaze.

Prekvapilo ma, že niekedy nájdu auto z rokov 70 tych a ono naštartuje a ide! A nie je to pritom žiadny turbovaný dvojliter ale pekný 8 valec benzíňak. Síce to musí žrať aj trávu popri ceste ale ide! By ma uajímalo ktoré elektrické auto prežije 60 rokov a ešte bude fungovať. Tie renovované autá predávajú za rôzne ceny. Od 30 tisíc dolárov vyššie. Som tak rozmýšľal, že to sa aj oplatí kúpiť. Po prvé to je starý historický kus, ktorého cena pôjde len hore. Za druhé, to nemusí mať všetky tie elektronické systémy čo zlyhávajú. Za tretie to nie je elektrické auto, ktoré je potrebné zošrotovať po 10 rokoch kvôli nerentabilnej výmene batérie.
A nech mi teraz niekto povie, aké Eko sú tie dnešné autá, ktoré sa nedajú vôbec znova použiť. Niečo také ako "renovácia" je u dnešných áut nemožná. Stavajú ich na pár rokov životnosti a potom aby človek kúpil ďalšie. O elektromobiloch ani nehovoriac. To aj keby ten elektromobil nikto nepoužíval 30 rokov, tak v ňom baterka zdochne.

Presne take 1 auto mame v garáži, nemá síce 50r. Ale už sa nevyraba a nepredáva, tam je potom trochu problém s náhradnymi dielami s usa, ked nám naposledy mechanik menil radiátor, a "obeh chlademia motora" tak mu chybali nejaké hadičky, ale kedže je trochu kutil v obore tak sa vynašiel a použil nejakú súčiastku z iného auta a nejak to prispôsobil....
 
Keď sme pri tom, minule som šiel taxíkom v Toyote Prius, čo je hybrid. Na tacho mala okolo 600.000 km a vnútrajšok vyzeral veľmi obstojne. Keď som sa pýtal na to, či fakt vydrží milión km, tak povedala, že niektorým kolegom áno a niektorým odchádza batéria, takže to začína žrať viac (lebo malý benzínový motorček a vyššia váha auta - motor plus batéria).

Vyriešil som svoju dilemu s autom inak. Za 50 Euro som kúpil vyradený moped Manet Korado (rakúske motory Puch), opravil za cca 400 Euro a jazdím za 2 - 2,5l. Jasné, v zime to nepôjde, ale podstatnú časť roka áno. Plus to kombinujem s bicyklom do práce (jazdil som až do neskorého novembra), takže výsledok bude veľmi dobrý.
 
Eko-bus francuzsko/nimes
Dufam, že euro debil-byrokrati započítajú do tabuľkových výpočtov aj množstvo CO2, ktoré sa dostane do ovzdušia pri prípadnom vznietení elektromobilu, elektro autobusu. Podľa videa, to isto pridá tomu eko autu aspoň + 10% :)
 
Naposledy upravené:
Automobilka Volkswagen chystá podle německých médií změny ve svých továrnách. Do Škodovky by se tak měla přesunout produkce modelů se spalovacími motory, které by se tak nevyráběly nikde jinde než v Česku.
Koncern Volkswagen chystá veletoč ve výrobě a uspořádání svých továren. Podle deníku Handelsblatt se to významně dotkne české automobilky Škoda Auto, kam se má přesunout výroba modelů se spalovacími motory.
V tuto chvíli přitom zbývá 12 let do doby, než Brusel prodej nových vozů se spalovacím motorem v Evropě zakáže. A z Česka se tak může stát automobilový skanzen, který bude vyrábět jen pro země, kde ještě spalovací motor nezakážou.
„Máme dvě možnosti –⁠ buď trend dokážeme otočit a některá z těch aut se tady budou vyrábět, nebo máme 12 let na to, abychom se zbavili závislosti na automotivu, jakou máme dneska,“ komentuje tyto plány Tomáš Kolář z představenstva Svazu průmyslu a dopravy ČR.

Narozdíl od redaktorů Seznam zpráv to vidím jako skvělou zprávu,
 

Tesle hoří bateriové úložiště za skoro miliardu korun.

Austrálie:
V Austrálii začalo hořet jedno z obřích bateriových úložišť Tesly. A hned se na tom nic nezmění, neboť podle hasičů má požár trvat několik dnů.

Oheň zasáhl tzv. Megapacky Tesly stojící poblíž Rockhamptonu v australském Queenslandu, kde jasným plamenem vzplanulo nové úložiště dokončené teprve v červenci s nákladem 60 milionů AUD (tedy za bezmála 900 milionů Kč, skoro miliardu).
A na rozdíl od dřívějšího požáru podobného místa v Austrálii (na fotkách níže,
přihodil se v roce 2021) jde tentokrát o mnohem větší neštěstí.

Záchranáři radí místním obyvatelům, aby zůstali doma se zavřenými okny, což je jistě zajímavá rada. Tu nejlepší ale nakonec dostali sami hasiči. Ačkoli byli připraveni zasáhnout, Tesla jim doporučila, aby se požár raději ani nepokoušeli uhasit.
 
V Austrálii začalo hořet jedno z obřích bateriových úložišť Tesly. A hned se na tom nic nezmění, neboť podle hasičů má požár trvat několik dnů.
Dúfam, že tam teraz stoja zelení aktivisti s meraciími prístrojami a merajú koľko CO2 a ostatného jedu sa dostáva do ovzdušia a následne skorigujú zelené tabuľky pre ekoautá a ostatné ekohlúposti.
 
Keď sme pri tom, minule som šiel taxíkom v Toyote Prius, čo je hybrid. Na tacho mala okolo 600.000 km a vnútrajšok vyzeral veľmi obstojne. Keď som sa pýtal na to, či fakt vydrží milión km, tak povedala, že niektorým kolegom áno a niektorým odchádza batéria, takže to začína žrať viac (lebo malý benzínový motorček a vyššia váha auta - motor plus batéria).

Vyriešil som svoju dilemu s autom inak. Za 50 Euro som kúpil vyradený moped Manet Korado (rakúske motory Puch), opravil za cca 400 Euro a jazdím za 2 - 2,5l. Jasné, v zime to nepôjde, ale podstatnú časť roka áno. Plus to kombinujem s bicyklom do práce (jazdil som až do neskorého novembra), takže výsledok bude veľmi dobrý.
Zdravím. Cca za 1000 EUR jsem koupil Felicii v bezvadném stavu - rok výroby 94 (stále ještě relativně jednoduché samo-domo opravitelné auto s dlouhou životností). Modernější, ale stále ještě držák je Fabia1 a Octavia1, ale tam už je cena u zachovalých kusů o trochu vyšší.
Automobilka Volkswagen chystá podle německých médií změny ve svých továrnách. Do Škodovky by se tak měla přesunout produkce modelů se spalovacími motory, které by se tak nevyráběly nikde jinde než v Česku.
Přístup k informacím a plánům mají průmyslové elity určitě lepší než běžný občan ohlupovaný masmédii. Tzn nejspíš to bude reakce na budoucí/plánované začlenění ČR v rámci vznikajícího multipolárního světa.
 
Dlhšie sledujem kanál driving 4 answers na youtube. Na kanále vysvetľuje mladík rôzne princípy fungovania automobilových technológií. Od priameho vstrekovania až po diferenciál, krútiaci moment a podobne.
Tento krát vyšlo na kanály toto video.

Zdroj: https://www.youtube.com/watch?v=lrMnCQnfmj4


Vo videu autor už po niekoľký krát argumentuje nezmyselnosť a nereálnosť eko agendy okolo áut. Na začiatku hovorí o tom aká je formula 1 vlastne pokrytecká, keď tlačí do elektrických formúl aj napriek tomu, že každý divák, každý kamión prevážajúci formuly a techniku, jazdia na benzín / naftu. Vypočítal, že elektrickými formulamy je ušetrených približne 1,9 % paliva, z celku obsahujúceho všetky kamióny a obsluhu Formuly F1. A do toho nepočítal autá divákov. Je to mizerné. Prečo aj obsluha nepoužíva eko autá? Kamióny a podobne?
Potom sa autor zamýšľa nad tým ako sa reálne dá dosiahnuť zníženie emisií áut. A prišiel na to, že korporáty náročky vyrábajú diely, ktoré sa musia pokaziť v určitom čase, aby muselo byť kúpené iné auto. Alebo náročky vyrábajú dielec o 1 cm dlhší, aby sa nevošiel do auta konkurenčnej značky. Korporáty vyrábajú všetko šité na mieru a hlavne NIČ Z TOHO SA NEDÁ OPRAVIŤ. Ako dobre vieme, autosedačky, výfukovné potrubie s turbom a podobné diely sa opraviť nedajú. Nie sú k tomu náhradné diely. Len nové turbo a aj s výfukovým potrubím. Novú komplet sedačku, len kvôli spálenej špirále na vyhrievanie. A tu autor poukazuje na neschopnosť aktuálnej koncepcie riešiť otázku zníženia emisií.
Po tade by som to bral ako klasický, dosť dobrý pohľad. Nepotrebujeme zakázať spaľovacie autá, my potrebujeme zakázať výrobu súčastí, ktoré sa nedajú opraviť.
Ale autor ide ďalej. A siaha rovno na koncepciu. Pýta sa, prečo to korporáty robia, prečo nevyrábajú súčiastky, ktoré sa dajú opraviť? Odpovedá - LEBO ZISK. Zisk ako hlavný nástroj - cieľ kapitalizmu. A autor pritvrdzuje a pritiahne na hlavnú scénu KOMUNIZMUS ale v správnom význame ako vysoký štandard spolunažívania nedosiahnuteľný ľudmi nízkej morálky. Rovno hovorí, že to, o čo sa ľudia snažili, nebol komunizmus, komunizmus nikdy nebol dosiahnutý, lebo ľudia boli chamtivý. Neboli pripravení na taký systém.
Keď som to počul, tak som neveril vlastným ušiam.
A pokračuje autor videa. Začne hovoriť o faktológií a merateľnosti výsledku. Hovorí - ľudia môžu mať rôzne názory na eko a emisie. Nie je potrebné odmietať žiaden názor. Ale poďme a zmerajme aký úžitok prinesú eko autá a aký úžitok prinesú opravovateľné súčiatky, autá a podobne. Až meranie - metrológia povie, kto má pravdu. A on dobre vie, že má väčší zmysel vyrobiť octáviu, ktorá bude jazdiť viac ako 23 rokov + náhradné súčiastky, než elektroauto, ktoré môžete vyhodiť po 5-10 rokoch. Proste poukazuje na koncepciu. Neviem, či sa niekde autor videa dostal k DVTR, ale veci čo tam začal hovoriť sú ďaleko za laťkou ostatných videí. Rovno poukazuje na neschopnosť koncepcie dosahovať vytýčené ciele.
A ku koncu autor začína rozoberať koncepciu DOBRA a ZLA - že neprináša nič dobré ľudstvu. Doslova - "Tráva rastie, srna zje trávu, leopard zje srnu. Nič z toho nebolo ani dobé ani zlé. To až náš subjektívny pohľad robí veci dobrými a zlými."
Doslova tam povedal, že vlády a korporáty používajú pravidlo Rozdeľuj a Panuj aby dosiahli svoje ciele. A tak štvú ľudí na internete proti sebe. Dokonca sa aj zmienil o manipulátoroch, ktorí manipulujú verejnou mienkou.
Nakoniec správne podotkol , že my kupujúci rozhodujeme, čo sa bude vyrábať, tým čo kúpime. Ak sa rozhodneme, že nebudeme kupovať elektroautá a autá čo sa nebudú dať lacno opraviť - tak korporáty orientované ziskom, také autá vyrábať nebudú. (Podobné sa teraz stalo s disney, ktorý začali ľudia v USA ignorovať kvôli presadzovaniu rasizmu a LGBT.)

Prekvapenie je to video. Nečakal som také dačo od jednoduchého youtubera zaoberajúceho sa autami. A už vôbec som nečakal konceptuálne návrhy a riešenia a rozoberanie koncepcií ako to robí autor v posledných 10 minútach videa. Dám mu LIKE, nech vie, že ide na to dobre.
 
Naposledy upravené:
V jiném, leč uzavřeném vlákně jsem dostal dotaz (již smazaný), kde již zkrachoval systém výmeny baterií. Tak zde:
Jedna lastovička leto nerobí. Ak by šlo len čisto o porovnanie toho, ktorý systém efektívnejší, tak by to bol ten z vymeniteľnou batériou. Avšak je nutné, aby tieto výmenné stanice boli vhodné aj pre iné značky aut (podobne ako auto môže tankovať na rôznych benzínkach) a aby týchto staníc bolo dostatočne veľa, ako je dostatočne veľa benzíniek.

To máš ako s aku vrtačkou. Máš jednu vrtačku so zabudovanou batériou a nábíjačkou, a máš na porovnanie vrtačku s vymeniteľnou batériou. Čo je praktickejšie? To druhé.
Lebo ak máš len jednu vrtačku a počas práce sa ti vybije, tak musíš ju dať nabiť a to trvá dlho. Brzdí ťa to v práci. No ak máš vymeniteľnú batériu, tak vybitú len vymeníš za nabitú a pracuješ ďalej. A ak batéria zdegeneruje, tak kúpiš len novú batériu, nemusíš celú vrtačku.
 
Krátke ale zaujímavé videjko, kde sa hovorí o tom, že bez dotácií, ľudia elektroautá kupovať nebudú. V nemecku prestali dotácie na elektroautá - ľudia ich prestali kupovať. Elektro autá sme tu mali oveľa skôr ako spaľovacie motory. Takže spaľovací motor je evolučným skokom a nie krokom späť. A teraz elity chcú dostať ľudí z áut tak, že im natlačia na silu elektro autá. Nakoniec trefná poznámka tomu oponentovi z nejakej asociácie elektroáut, ktorá ževraj nečerpala žiadne dotácie (2 mil českých korún čerpali asi od jupitera), aby nezapínal kúrenie na elektroaute aby mohol dôjsť domov.
 
  • Súhlas
Reactions: Jan
Naspäť
Top Bottom