Dlhšie sledujem kanál driving 4 answers na youtube. Na kanále vysvetľuje mladík rôzne princípy fungovania automobilových technológií. Od priameho vstrekovania až po diferenciál, krútiaci moment a podobne.
Tento krát vyšlo na kanály toto video.
Zdroj: https://www.youtube.com/watch?v=lrMnCQnfmj4
Vo videu autor už po niekoľký krát argumentuje nezmyselnosť a nereálnosť eko agendy okolo áut. Na začiatku hovorí o tom aká je formula 1 vlastne pokrytecká, keď tlačí do elektrických formúl aj napriek tomu, že každý divák, každý kamión prevážajúci formuly a techniku, jazdia na benzín / naftu. Vypočítal, že elektrickými formulamy je ušetrených približne 1,9 % paliva, z celku obsahujúceho všetky kamióny a obsluhu Formuly F1. A do toho nepočítal autá divákov. Je to mizerné. Prečo aj obsluha nepoužíva eko autá? Kamióny a podobne?
Potom sa autor zamýšľa nad tým ako sa reálne dá dosiahnuť zníženie emisií áut. A prišiel na to, že korporáty náročky vyrábajú diely, ktoré sa musia pokaziť v určitom čase, aby muselo byť kúpené iné auto. Alebo náročky vyrábajú dielec o 1 cm dlhší, aby sa nevošiel do auta konkurenčnej značky. Korporáty vyrábajú všetko šité na mieru a hlavne
NIČ Z TOHO SA NEDÁ OPRAVIŤ. Ako dobre vieme, autosedačky, výfukovné potrubie s turbom a podobné diely sa opraviť nedajú. Nie sú k tomu náhradné diely. Len nové turbo a aj s výfukovým potrubím. Novú komplet sedačku, len kvôli spálenej špirále na vyhrievanie. A tu autor poukazuje na neschopnosť aktuálnej koncepcie riešiť otázku zníženia emisií.
Po tade by som to bral ako klasický, dosť dobrý pohľad. Nepotrebujeme zakázať spaľovacie autá, my potrebujeme zakázať výrobu súčastí, ktoré sa nedajú opraviť.
Ale autor ide ďalej. A siaha rovno na koncepciu. Pýta sa, prečo to korporáty robia, prečo nevyrábajú súčiastky, ktoré sa dajú opraviť? Odpovedá -
LEBO ZISK. Zisk ako hlavný nástroj - cieľ kapitalizmu. A autor pritvrdzuje a pritiahne na hlavnú scénu
KOMUNIZMUS ale v správnom význame ako vysoký štandard spolunažívania nedosiahnuteľný ľudmi nízkej morálky. Rovno hovorí, že to, o čo sa ľudia snažili, nebol komunizmus, komunizmus nikdy nebol dosiahnutý, lebo ľudia boli chamtivý. Neboli pripravení na taký systém.
Keď som to počul, tak som neveril vlastným ušiam.
A pokračuje autor videa. Začne hovoriť o faktológií a merateľnosti výsledku. Hovorí - ľudia môžu mať rôzne názory na eko a emisie. Nie je potrebné odmietať žiaden názor. Ale poďme a zmerajme aký úžitok prinesú eko autá a aký úžitok prinesú opravovateľné súčiatky, autá a podobne. Až meranie - metrológia povie, kto má pravdu. A on dobre vie, že má väčší zmysel vyrobiť octáviu, ktorá bude jazdiť viac ako 23 rokov + náhradné súčiastky, než elektroauto, ktoré môžete vyhodiť po 5-10 rokoch. Proste poukazuje na
koncepciu. Neviem, či sa niekde autor videa dostal k DVTR, ale veci čo tam začal hovoriť sú ďaleko za laťkou ostatných videí. Rovno poukazuje na neschopnosť koncepcie dosahovať vytýčené ciele.
A ku koncu autor začína rozoberať koncepciu DOBRA a ZLA - že neprináša nič dobré ľudstvu. Doslova - "Tráva rastie, srna zje trávu, leopard zje srnu. Nič z toho nebolo ani dobé ani zlé. To až náš subjektívny pohľad robí veci dobrými a zlými."
Doslova tam povedal, že vlády a korporáty používajú pravidlo
Rozdeľuj a Panuj aby dosiahli svoje ciele. A tak štvú ľudí na internete proti sebe. Dokonca sa aj zmienil o manipulátoroch, ktorí manipulujú verejnou mienkou.
Nakoniec správne podotkol , že my kupujúci rozhodujeme, čo sa bude vyrábať, tým čo kúpime. Ak sa rozhodneme, že nebudeme kupovať elektroautá a autá čo sa nebudú dať lacno opraviť - tak korporáty orientované ziskom, také autá vyrábať nebudú. (Podobné sa teraz stalo s disney, ktorý začali ľudia v USA ignorovať kvôli presadzovaniu rasizmu a LGBT.)
Prekvapenie je to video. Nečakal som také dačo od jednoduchého youtubera zaoberajúceho sa autami. A už vôbec som nečakal konceptuálne návrhy a riešenia a rozoberanie koncepcií ako to robí autor v posledných 10 minútach videa. Dám mu LIKE, nech vie, že ide na to dobre.