Kdy je stát suverénní?

Thorn

Člen
Kdy je stát suverénní?

Tvrzení: „Hraniční hodnotou počtu obyvatelstva na zajištění suverenity státu je 10 miliónů obyvatel.“

Na čem je toto tvrzení založené? Kde a jak dokážeme určit, že 10 miliónů obyvatel je skutečně tou hodnotou, kdy je možné uvažovat o nějaké suverenitě státu.

Prvně bychom si měli říct, co je to ta suverenita státu. Říká se, že je to právo vykonávat neomezeně moc na území státu, které patří každému nezávislému státu(Wikipedie). Z hlediska DVTR je suverenita státu jeho schopností plně vykonávat řízení sebe sama(svých zdrojů,...) dle Plné funkce řízení(ať už řízením či samořízením).

Stát představuje určitý způsob, jakým se řídí a organizuje společnost/národ za účelem jeho přežití(ve smyslu rozvoje a ideálně plnohodnotného života).

Dá se říct, že suverenita státu je důsledkem suverenity dané společnosti. Základem společnosti je rodina. Vypůjčím si zde část textu z Ze série "O současné situaci" č.4 (120), 2015 (překlad z levanetu):

Protože globalizace je objektivní proces, a koncepce globalizace je plodem subjektivizmu, pak v podmínkách globalizace pro to, aby stát byl suverénní, musí institut rodiny vychovávat osobnosti, jejichž mravnost a etika zavazují k převzetí odpovědnosti za blaho Země a lidstva celkově na sebe ze své vlastní iniciativy.

Pokud je taková mravně-etická povinnost uvědomována, pak je nevyhnutelné i uvědomění si toho, že transformace odpovědnosti ze stavu blahých úmyslů do stavu úspěšných kroků vyžaduje určité vědomosti. Pokud takové vědomosti v kultuře společnosti nejsou, pak proto, aby se blahý záměr proměnil v blahý výsledek, je třeba je ve společnosti vypracovat, aby se staly majetkem pokud ne celé kultury, tak organicky rozvíjející se subkultury, stabilní v následnosti generací.

Pokud množství takových lidí ve společnosti překročí určitý podíl, dostatečný pro to, aby oni, poté co vejdou do orgánů státního řízení, v průběhu času změnili charakter státnosti, suverenita státu se stává nevyhnutelnou a bez jakýchkoliv výjimek.

Ve skutečnosti žádné vymezení o počtu obyvatel, kdy je možné bojovat za suverenitu státu, neexistuje. Suverenita státu je tam, kde jedinci na sebe přijímají zodpovědnost za blaho Země, lidstva, svého národa a své země, kde žijí. Pokud v dané společnosti podíl těchto lidí dosáhne určité hodnoty, pak bude možné začít získávat zpět suverenitu(čím větší podíl, tím rychleji se změny vykonají).

Vzít na sebe zodpovědnost každým člověkem žijící v daném státě je rozhodujícím faktorem, podle mě. Ano, záleží i na dalších faktorech a objektivních zákonitostech, kterým se podřizuje život na planetě Zemi.

Tak kupříkladu, jak může být Lichtenštejnsko suverénní zemí, když systém dopravy zajišťují rakouské společnosti a vůbec celý „stát“ potřebuje ke svému fungování sousední Švýcarsko a Rakousko? Jaké jsou asi zemědělské možnosti takového prťavého „státu“, kdy většina jeho území je hornatá(asi 1% obyvatelstva pracuje v průmyslu)? Jak se uživí sám?

Má Česko a Slovensko možnost dosáhnout své suverenity i navzdory nižším počtům obyvatel než u jiných států? Určitě má. Ale k tomu je potřeba, aby lidé začali brát zodpovědnost do svých rukou. Nenechme se ukolébat tvrzením, že suverenita se dá získat jen tehdy, když splňujeme nějakou konkrétní hodnotu počtu obyvatel. Suverenita se získá tehdy, když lidé vezmou zodpovědnost za své životy do svých rukou a uvědoměle, zodpovědně začnou konat.

Určitě můžeme diskutovat, nakolik může být Česko suverénní oproti velkým zemím jako je Rusko, Čína, SSA a další, které mají daleko větší možnosti a zdroje, ale přesto se domnívám, že to podstatné leží na lidech.

* * *

Tuto úvahu píšu proto, že nedávno zde proběhla diskuze na toto téma v souvislosti se Slovenskem, kde se často zmiňovalo ono tvrzení, které jsem zmínil na začátku tématu. A také tam padl návrh, abychom si vzali některá tvrzení(v tomto případě Pjakinovo) a podívali se na ně podrobněji. Tato úvaha jistě není dokonalá a určitě uvítá další doplňující myšlenky, postřehy či opravy.
 
Na čem je toto tvrzení založené?
To je obecné tvrzení, vycházející ze zkušeností, je to orientační hodnota, může to být v konkrétních případech trochu jiné. Platí toto a to už je přesná definice z DVTR: Méně zdrojů vyžaduje kvalitnější řízení (Neruda: "Ty velké jsou jen z plynových hadrů, když budeme každý z křemene bude celý národ z kvádrů").
 
Ve skutečnosti žádné vymezení o počtu obyvatel, kdy je možné bojovat za suverenitu státu, neexistuje.
Táto veta by fungovala, ak by sme žili vo svete, kde je každý na vysokej mravnostnej úrovni. V skutočnosti žijeme vo svete, kde isté národy klamané "jelitami" sa snažia o ovládnutie zdrojov a likvidáciu konkurencie na planéte Zem. Tá túžba po moci je skôr zvieracia ako človečenská. Keď sa pozrieme na elity štátov ako USA alebo británia, tak sa dá jasne vidieť dravý zvierací prístup voči zvyšku planéty. "Zotročiť a zožrať za akúkoľvek cenu akýmikoľvek prostriedkami." - to je ich heslo. Viď ukrajina, irak, lýbia, Sýria, Izrael ....
Takže sme si ujasnili, že na planéte sú dravci, ktoré by nás radi zožrali.
Ako sa môžeme voči tým dravcom brániť? Obranu môžeme konať na viacerých úrovniach, od konceptuálnej až po tú poslednú - fyzickú.
Do úvahy aj zoberieme, že tí naši dravci majú nekonečné množstvo peňazí, ktorými dostávajú do čela štátu polopice.
Na to aby sme získali akú takú suverenitu potrebujeme vychovávať kádre. Výchovu kádrov môžeme porovnať s výchovou pilota. Pilot sa musí učiť veľmi dlho, musí skúšať a to všetko spotrebuje zdroje. Na to aby sme nášho pilota vychovali potrebujeme lietadlo.
Na to aby sme postavili lietadlo potrebujeme železo, hliník. Ten musí niekto niekde ťažiť, alebo ho na trhu kúpime za dačo. To sú tisíce ľudí pracujúcich v metalurgických závodoch. Samozrejme tie tisíce ľudí musí niekto živiť - tisíce ľudí v poľnohopodárstve. Poľnohospodársku techniku tiež treba udržiavať - tisíce ľudí mechanikov, zváračov, projektantov.
Dobre dajme tomu, že máme oceľ, hliník .... ale to je ešte stále ďaleko k lietadlu. Potrebujeme elektroniku - tisíce ľudí študujúcich elektroniku a potom reálne navrhujúcich funkčné obvody. Dobre dajme tomu, že elektroniku máme, ale ešte potrebujeme návrh konštrukcie lietadla ... ďalšie tisícky ľudí študujúcich konštrukcie lietadiel. Samozrejme aj tých ľudí musí niekto vychovať, živiť ....
Lietadlo sme postavili, je potrebné ďalšie kvantum ľudí pracujúcich na údržbe, výrobe paliva, náhradných súčiastok. Ak už máme zabezpečené lietadlo, tak ešte potrebujeme samotného pilota. A to sú potrebné ďalšie zdroje na výučbu pilota. Roky praxe ...
Nakoniec dostaneme káder - pilot. Čo všetko je za ním? Tisíce ľudí pracujúcich na poli v poľnohospodárstve, pri ťažbe rudy, v oceliarniach, v školách, v inžinierskych centrách. A výsledkom toho je len jeden Pilot. A to ešte nie je všetko, nebyť elektrární, tak nie sme schopní zvárať ten hliník. A tak potrebujeme kádre, čo budú stavať a sedieť v jadrovej elektrárni. Na taký káder je potrebné ešte väčšie množstvo ľudí všade, od poľnohospodárstva až po učiteľa.
Dobre dajme tomu, že sme vychovali pilotov. Ale USA majú veľmi dobre PVO + stíhačky F35. Ak sa chceme voči ním brániť, tak potrebujeme niečo konkurencie schopné. To ani nebudem rozpisovať aké veľké množstvo ľudí je potrebných na vývoj stíhačky a protiraketovej obrany.

Za čias ČeskoSlovenska sme dosť veľkú podporu dostávali od Ruska. Technológie, učebnice, suroviny, čokoľvek. Dalo sa na tom stavať. Dneska nás len vykorisťuje západ. Kradne zdroje.
Takže možno tých 10 miliónov nie je až taký prehnaný predpoklad, keď si človek zoberie do úvahy dnešnú medzinárodnú scénu a teroristov ako USA a britániu. Keď sa im chce človek postaviť, tak potrebuje poriadnu obranu, ktorej vybudovanie a udržiavanie bude stáť veľa práce tisícov ľudí.
Rusi teraz prechádzajú mohutne na vlastnú výrobu všetkého kvôli sankciám. Darí sa im to. Majú zdroje aj ľudí. Keď by na Slovensko uvalili také sankcie tak neviem čo by sme robili .... ľudí toľko nemáme a zdroje tiež nie.

Osobne si myslím, že niečo ako suverenita v západnej spoločnosti neexistuje. To preto, lebo to je zvieracia spoločnosť, kde vládne právo silnejšieho. Právo mravnejšieho platí v Človečenskej spoločnosti a jedine tá dokáže garantovať určitý level Suverenity, ochranu voči predátorom. Podobne ako ZSSR chránil pred predátormi ČeskoSlovensko. Keď ZSSR padol, tak nás západné zvery doslova zožrali, ovládli trhy, ukradli podniky, niekde dokonca aj pôdu.
Takže ak chceme nejakú suverenitu, tak sa musíme poobzerať za niekým veľkým, kto by nás pred zvermi ochránil. India, Rusko a Čína plní vo väčšom alebo menšom meradle túto podmienku. Jedine pod ochranou väčšieho Človečenského hráča sme schopní dosiahnuť akú takú suverenietu. Rusko v minulosti nám dodalo S300 zastrešujúcu vzdušný prietor. Aj mig 29 nám dodali. Teraz nemáme nič z toho.
 
Áno, pravdu máte v podstate obaja, @Thorn aj @Ferry .
Suverenita sa začína vtedy, ak občania zaujímajú aktívny postoj k osudu svojej krajiny a berú zodpovednosť za osud svojej Vlasti. A suverenita sa potvrdzuje vtedy, ak občania sú schopní obhájiť svoje právo na svoju existenciu, územie, jazyk, kultúru a ekonomický systém. Ak ich zvyšok sveta nezničí fyzicky ani kultúrne a mravne, tak sú suverénni.

Tá poučka sa týkala štátov dnešného typu, ale môžeme sa kľudne baviť aj kmeni amazonských indiánov, dajme tomu skupine okolo 100 ľudí, tvorených rodinami a systémom spolupráce, ktorí si povedali, že sa im páči žiť v prírode podľa tradícií predkov, ich územie o rozlohe niekoľko desiatok alebo stoviek hektárov pralesa ich uživí, a nechcú mať nič spoločné s civilizáciou zvyšného sveta.

Ak sa dokážu uchrániť pred globalizáciou zvyšného sveta, potom budú suverénni a sebastační. Na to je potrebné, aby na tom mali záujem všetci členovia kmeňa a aktívne v tomto smere konali, zaisťovali sociálnu bezpečnosť.

Zvyšok sveta ide cestou technokracie. Rozvíja čoraz nebezpečnejšiu techniku s čoraz ničivejšou silou a rozsahom účinku. A tu vidím v podstate dve možnosti, ako tú bezpečnosť zaistiť (ale možno tých ciest je viac, neviem):
- buď budú musieť aj oni ísť cestou technického rozvoja a budú nútení vymyslieť ešte efektívnejšie zbrane, ktorých sa bude Západ báť.
- alebo dosiahnu rovnakú efektivitu, ak budú rozvíjať mentálne zbrane, ktorých sa bude Západ báť.
A možno existuje aj nejaká tretia cesta v priamej spolupráci s Bohom.

No ťažko budú môcť ignorovať vonkajšiu hrozbu, ktorá ich môže zničiť. Taký Bolsonaro im skoro vyrúbal džungľu a mohli sa stať bezdomovcami. To znamená, že okrem tradičnej kultúry budú musieť začať vkladať veľa energie a času aj do obrannej koncepcie, do získavania nových znalostí a zručností na zaistenie svojbytnosti a suverenity.

Ak pôjdu cestou technologického rozvoja, tak šancu majú jedine pod krídlami veľmoci s ľudskou kultúrou, ktorá im zaistí prežitie, ako národa. Ak chcú žiť naturálnym spôsobom predkov, tak nemôžu budovať technosféru a fabriky v džungli. Musia si nájsť mocného spojenca.

Ak pôjdu cestou rozvoja superschopností, tak to ich životné prostredie nemusí narušiť. Ale je to rovnako dlhá cesta výskumu a objavovania, podobne ako je to pri technologickom výskume a rozvoji fundamentálnej a aplikovanej vedy. Desiatky rokov vývoja.

Len koncentrácia moci v podobe supertechnológií alebo superschopností sa láme na režimoch psychiky. Čím väčšia moc, tým väčšia zodpovednosť, tým väčšie nebezpečenstvo zneužitia. A najhoršie je, ak sa tieto veci ocitnú v rukách ľudských démonov.
Práve preto je tak dôležité, aby ľudia najprv vytvorili dokonalú kultúru, ktorá budú vychovávať jedincov s človečou psychikou ešte pred pubertou. A neľudské typy sa nikdy nesmú dostať do významných spoločenských funkcií a nesmú získať ani vysoké technológie, ani superschopnosti. A ideálne by bolo, keby sa neľudské typy nemali právo ani rozmnožovať a zakladať si rodiny. Podobne to myslím bolo aj v niektorých primitívnych kmeňoch, keď mladí jedinci podstupovali určitú skúšku dospelosti, a len tí, ktorí ju zvládli sa stávali plnohodnotnými členmi spoločnosti a mohli sa ženiť.
 
Tvrzení: „Hraniční hodnotou počtu obyvatelstva na zajištění suverenity státu je 10 miliónů obyvatel.“
To je napsáno kde? Pokud vím, tak 10 mil. obyvatel není hraniční hodnota na zajištění suverenity, ale "zdrojové stability", takto to vysvětloval Pjakin. Třeba Polsko má 30 mil. obyvatel, ale jeho suverenita není bůhví jaká, podle vlajky je tu jakási předpokládaná akceschopnost podobně jako u ČR? Španělsko se skoro 50-ti mil. má nějakou suverenitu? Dle vlajky nemá. Indie s 1,5 miliardou má suverenitu kde? Počet obyvatel a tedy i zdrojová stabilita může být základem pro akceschopnost, ale nezaručuje ji. Státy okolo 10-ti mil. byly takto vytvořeny na hranici zdrojové stability, např. Rakousko, Maďarsko, ČR - podobají se rozlohou i počtem obyvatel. Slovensko s 5 mil. obyvatel už tuto zdrojovou stabilitu nemá ani hraniční, musí být tedy zdrojově závislé na někom jiném.
 
Naposledy upravené:
Pokud vím, tak 10 mil. obyvatel není hraniční hodnota na zajištění suverenity
V.V.Pjakin ještě mluvil o tom, že tak malý počet obyvatel ve státě není schopen si zajistit všechny kompetence pro své fungování (například vygenerovat potřebné množství kádrů pro potřebné funkce, jako u firmy, kdy nějaké služby jsou outsoursingové, protože je obtížně, aby si je firma zajistila sama) a tak je musí přenechat k řízení z nadnárodní úrovně.
 
Ok, sústredím sem teda niekoľko P. citátov, aby sa bolo od čeho odraziť:

29.7.2018
"jakákoliv státnost a stát vzniká přibližně tehdy, když má ten stát alespoň 10 miliónů obyvatel. Přičemž deset miliónů obyvatel ještě neznamená automaticky existenci státu. Ale do deseti miliónů jednoznačně žádný stát neexistuje, jedná se o státnost."
"S ohledem na státy, jejichž počet obyvatel je nižší než 10 miliónů, je tedy možné mluvit pouze o státnosti, protože žádný stát v jejich případě nikdy neexistoval. Podívejte se třeba na Bulharsko, pět miliónů, dosadili jim tam za cara Němce a hotovo. Ve výsledku jak v první, tak i ve druhé světové válce Bulharsko navzdory dobrým vztahům bulharského národa k Rusku, které byly přátelské, bratrské, vstoupilo do nepřátelského spolku."

24.9.2018
"jakýkoliv stát začíná tehdy, má-li minimálně 10 miliónů obyvatel. Je tedy třeba vytvořit takový stát, který svou infrastrukturou, svou zdrojovou stabilitou dokáže zajistit svou existenci v konfliktních, agresivních podmínkách prostředí."

29.10.2018
"Malé státy s počtem obyvatel do 10 miliónů nemohou mít svůj stát pod kontrolou, je to absolutně vyloučeno. To je ale velké, obrovské téma, co jsou malé státy, co je to stát jako takový a organizace státu, ale pro tento okamžik je důležité si uvědomit, že se malých států nikdo na jejich názor neptá."

25.3.2019
"Pouze těchto 10 miliónů obyvatel na základě svých vlastních zdrojových možností dokáže zajistit soubor kompetencí na třech nejvyšších prioritách zobecněných prostředků řízení, které potom umožní tomuto státu manévrovat."

24.6.2019
"Aby dnes mohl jakýkoliv národ prohlásit, že má národní stát, musí mít deset miliónů, počet obyvatel přinejmenším 10 miliónů a navíc toto obyvatelstvo musí mít kompetence spadající do třech nejvyšších priorit zobecněných prostředků řízení."

19.8.2019
"Stát je systémem pro přežití národa, aniž by přišel o svou kulturní identitu. Pro zajištění fungování novodobého státu je nutné, aby měl takový stát lidský potenciál v počtu minimálně 10 miliónů lidí, svých obyvatel. Pokud tolik obyvatel nemá, tak si takový stát v podstatě nedokáže zajistit potřebnou technologickou úroveň nutnou pro existenci novodobého státu bez použití vnějších pák.
Má-li stát 10 miliónů obyvatel a je odpovídajícím způsobem řízen, tak s určitým úsilím dokáže i přes nějaké těžkosti zajistit fungování novodobého státu. Příkladem tomu je Maďarsko, Kuba a další státy. A třeba Jemen. Zdálo by se, že proti Saúdské Arábii nemůže mít vůbec šanci. Vždyť všichni měli za to, že Saúdská Arábie je ten nejsilnější stát světa, který si drží velkou armádu...
V arabském světě. Mám na mysli v arabském světě. Že to oni tam mají tu nejlepší a nepřemožitelnou armádu. Jenže Hútíové si s ní v podstatě poradili."

1.3.2021
"Tak především v dnešní době může být stát funkční, činí-li jeho lidský potenciál přinejmenším 10 miliónů obyvatel. Jen tak si bude moci takový národní stát zajistit celý soubor potřebných kompetencí, na jehož základě musí uzavřít spojenectví s vyšším státním spolkem, který mu poskytne chybějící kompetence. Přesto ten stát bude schopen sám řešit mnohé otázky. Příkladem je Maďarsko. Orbán tohle, Orbán tamto... Ale je tam těch 10 miliónů, mají potřebné kompetence a jsou součástí EU. Ať už jsou s Evropskou unií jakkoliv na nože, řekněme v migračních otázkách, tak EU není schopná na Maďarsko zatlačit natolik, aby... A to i přesto, že jinak Maďarsku zajišťuje kompetence, ty vyšší, které by si Maďarsko kvůli omezenému počtu obyvatel nebylo schopno zajistit. Maďarsko uplatňuje svou politiku."

15.3.2021
"Je to klasický příklad toho, že nemá-li současný stát alespoň 10 miliónů obyvatel, tak je velice problematické ubránit svou státní suverenitu, protože je potřebná vnější opora. Opora o takovou sílu, která nebude útočit na vaši suverenitu. A to je možné udělat buď v rámci ruského světa, nebo v podmínkách, kdy se dva velcí mezi sebou perou v naději, že nakonec získají tuto cenu, ten malý státeček. Ale k tomu dochází velmi zřídkakdy."
 
plnou suverenitu nemá aktuálně žádný
Vzniká otázka co je to vlastně plná suverenita v dnešním světě. Svět je již propojený a tím pádem to znamená, že při řízení z nadnárodní úrovně se zohlední zájmy daného státu.

Hlavní suverenita je tedy v kulturní, ideologické a ekonomické oblasti.
1) Aby národní stát si rozvíjel svébytnou svoji vlastní kulturu
2) Aby si volil vlastní ideje, které se bude snažit naplnit.
3) Aby si řídil svoji ekonomiku samostatně bez vnějších zásahů.

Jenže, aby to fungovalo, tak musí existovat nějaká platforma, kde se státy budou domlouvat a vzájemně si korigovat svoje postupy v těchto oblastech (kultura nesmí být agresivní vůči sousedům, idea nesmí být proti-lidská a ekonomika ne na úkor ostatních - vše je porušováno a kdo i nějakou suverenitu v kolektivním západu i jinde má, tak všechny tyto podmínky porušuje a pak nemohou existovat samostatné státy, bez spravedlnosti toho nejde docílit). Řízení z nadnárodní úrovně musí být plně odkryté a zlegalizované a ne že se to děje jako by "náhodně" (zlý diktátor prý způsobuje nestabilitu, bez něj to bude v pořádku).

Bez spravedlnosti suverenita nemůže existovat na žádné úrovni od osobní svobody až po svobodu národů, pouze otroctví. Takže suverenity se můžeme dočkat až v Ruském světě a už jsme ji do jisté míry ochutnali, ale uvědomují si to někteří až teď.
 
Naposledy upravené:
Pokud vím, tak 10 mil. obyvatel není hraniční hodnota na zajištění suverenity, ale "zdrojové stability"
Ešte k tomuto. Samotný pojem "zdrojová stabilita" nič nehovorí. Samo osebe je to neuchopiteľný pojem. Ide o to, že pojem "zdrojová stabilita" začne dávať zmysel až vtedy, keď sa povie cieľ, ktorý má byť podporený stabilným dostatkom zdrojov (zdrojovou stabilitou). A zdroje tiež môžu byť rôzne: energetické, nerastné, ľudské, informačné...

Preto sa treba pýtať, aký cieľ má plniť štát, na realizáciu ktorého je potrebný stabilný dostatok (nemenovaných) zdrojov?

A jedným, z fundamentálnych cieľov štátu je určite aj suverenita. Štát je predsa systémom na prežitie národa. A národ je definovaný svojim spoločným jazykom, územím, hospodárstvom, kultúrou a mentalitou. Takže o prežitie tohto všetkého by sa mal starať štát. A to bez suverenity nie je možné.

Takže čo presne, aké úlohy, zaisťuje 10 miliónový počet obyvateľov štátu. Čoho je to dolná hranica? Vieme to menovať? Čo sú to presne vlastne tie kompetencie?
 
Ono treba sa snažiť trochu aj o presnosť vyjadrovania a hlbšie preniknutie do pojmov. Ide o to, že tvrdenie "10 mil. obyvateľov je hraničná hodnota na zaistenie zdrojovej stability" je niečo ako holá veta v gramatike, ktorá toho príliš veľa neprezrádza. Veď čo je to "zdrojová stabilita" v danej vete? Zrejme to nebudú energetické nosiče, nerastné suroviny, informácie, ale ľudia. Takže tá veta vlastne hovorí: "10 mil. obyvateľov je hraničná hodnota na zaistenie stabilného dostatku ľudí"... No hej. Ale nehovorí, k čomu je potrebný ten stabilný dostatok ľudí v počte minimálne 10 mil... A tam je pes zakopaný.

Pretože tých 10. mil. ľudí nezaistí štátu, že na jeho území bude dosť úrodnej zemi na zaistenie potravinovej bezpečnosti, ak sa štát nachádza v menej hostinných podmienkach. 10 mil. nezabezpečí, že štát bude mať energetickú bezpečnosť, ak na jeho území nie je ani uhlie, ani urán, ani plyn, ani vodné zdroje pre turbíny atď.

Takže bolo by si to treba objasniť, ako je to celé presne myslené, kedy a v akých podmienkach to platí, a čo je k tomu potrebné.
 
Naposledy upravené:
Veď ako sa rodia štátne veľmoci? Čo robí veľmoc veľmocou?

Veľmoc je niečo, ak to prirovnáme ku kolektívu ľudí, ako najsilnejší jedinci v skupine. Pričom každý z tých jedincov má vlastné záujmy, ktoré sa nezhodujú so záujmami iných najsilnejších jedincov. Najsilnejší jedinci v skupine sa často obklopujú svojimi pätolízačmi (strážnymi psami, dozorcami), ktorí robia špinavú prácu miesto samotných vodcov. A títo tlačia na zvyšok ostatných jedincov, aby pracovali v prospech tohto vodcu.

Podobne aj štáty. Veľmocou sa môže stať len štát, ktorý dokáže konkurovať silovému pôsobeniu iných veľmocí. Po vojenskej, ekonomickej, technologickej, informačnej a svetonázorovej stránke. Prakticky sa bavíme o 6. prioritách riadenia. Môžeme sa na to pozrieť zdola nahor:

Silová priorita: V minulosti impériá potrebovali obrovskú armádu, ktorou sa nielen bránili pred inými impériami, ale aj dobývali nové územia a rozširovali tak svoje zdrojové rezervy (ľudské, hospodárske atď.).
Veľká armáda spotrebuje veľmi veľa zdrojov. Musí ju niekto živiť. Čiastočne sa to riešilo dobývaním a vykrádaním nových území. Ale inak armádu v časoch mieru musí živiť vlastný štát a na to treba silnú ekonomiku, rozvinuté hospodárstvo.
Dnes už nie sú potrebné miliónové armády, pretože máme dokonalejšie a účinnejšie zbrane. A na vymýšľanie týchto zbraní je potrebná armáda vedcov. A fundamentálna veda je niečo, čo sa tiež neživí samo. Vedu treba živiť, najmä tú fundamentálnu (aplikovaná už vie generovať aj nejaký zisk). A na to tiež treba silnú ekonomiku.

5. priorita sa stará najmä o zdravie obyvateľov, armády, vedcov... Na to, aby bolo možné porážať nové a nové choroby je v prvom rade potrebný výskum. A výskum treba živiť, teda je potrebná silná ekonomika. Výsledku výskumu sa potom už prenášajú do praktického lekárstva a prevencie.

6. ekonomika. Tá má predpoklad stať sa silnou vtedy, keď nie všetci obyvatelia sú nútení sa venovať uspokojovaniu základných demografických potrieb. T.j. keď sa drvivá väčšina obyvateľov nemusí venovať poľnohospodárstvu, krajčírstvu, obuvníctvu, stavebníctvu a pomocným službám na udržiavanie týchto produktov. Takto tomu bolo najmä za feudalizmu, keď ešte nebolo počuť o kolektivizácii, veci sa nerobili hromadne, ale výrobe potravín sa venovalo množstvo drobných roľníkov, čo znamenalo nízku efektivitu výroby, ktorá dokázala uživiť veľmi obmedzený počet obyvateľstva.
To znamená, že bolo treba zvýšiť produktivitu práce v oblasti demograficky podmienených potrieb. To sa v kapitalizme začalo diať, ale nesprávne, pretože kapitalisti myslia na seba, nie na štát a záujmy a ciele obyvateľstva. Navyše udržiavanie chudoby je v záujme tých, ktorí chcú generovať zisk pre seba a udržiavať si monopol moci.
Ak je krajina sebestačná, má dostatok ľudí, úrodnú zem, dostatok nerastov a energetických zdrojov, tak peniaze nehrajú žiadnu rolu. Ľudský intelekt dokáže zaistiť vývoj odvetví, oslobodiť ľudí od pripútania k pôde a tradičným remeslám. Peniaze sa stávajú pre štát len pomôckou na evidenciu toku tovarov a riadenie hospodárstva, pričom peniaze si štát tlačí sám podľa potreby a primerane množstvu tovarov v obehu. Takto môže otvárať nové výrobné a vedecké odvetvia a sám si ich financovať. Presne tak, ako aj telo si samo generuje také množstvo krvi, aké potrebuje. Nepotrebuje dodávať krv zvonku, ani ju vymieňať za niečo iné.

A práve podpora vedy a výskumu sa stáva kľúčovou v tom, že sa niektorý štát stane silným. Výskum môže produkovať nové technológie, ktoré nielen zefektívnia vlastnú ekonomiku, ale môžu byť konkurenčnými aj na svetovom trhu. Veda vymýšľa nové zbrane, na ktoré musí svet reagovať a vymýšľať alternatívy. Vo výskume (neverejnom) sa môžu rodiť aj nové náboženstvá a filozofie, ktoré môžu ľuďom pomáhať alebo ich zotročovať.

Najväčší predpoklad stať sa veľmocou majú také krajiny, ktoré majú na svojom území všetko: úrovnú zem, energetické suroviny, nerasty pre priemysel, múdrych ľudí... (To je napr. prípad Ruska, a čiastočne aj Afriky). Matka Zem dáva všetko zadarmo, cena všetkých výrobkov je len v ľudskej práci. Preto ak má krajina všetko, môže produkovať veľmi veľmi lacno, čo je konkurenčný výhoda aj pre svetový trh.
Ale paradoxne sa veľmocami stávajú krajiny, ktoré tak bohatú zem neobývajú. To ale znamená, že ak ich ekonomiku neživí vlastná krajina, tak musia prinútiť iné krajiny, aby ich živili a podporovali ich monopol moci. Viď Británia, USA, a čiastočne aj Čína.
A aby k tomu ostatné krajiny prinútili, tak musia používať všelijaké lsti a podvody. Musia používať 6. priorít riadenia ako zbraň jak proti tým krajinám (spojencom), ktorí ich živia, tak aj proti konkurenčným veľmociam. Musia ich všemožne oslabovať a otupovať, robiť z nich zombi, ktorí v dobrej vôli budú pracovať pre veľmoc a vôbec si tento zombi status nebudú uvedomovať.
Najviac viditeľný boj sa odohráva na 4. až 6. priorite. Tam dovidí najviac ľudí a uvedomí si možné nebezpečenstvo, a to je reč len o tých prebudených. Zombi ľudia to neuvidia.
Neviditeľný boj sa odohráva na 1. až 3. priorite. Parazitické veľmoci tieto priority používajú ako zbraň, a symbiotické veľmoci ich používajú najmä na obranu a vlastnú podporu.

Takže nejako takto vznikali a vznikajú veľmoci. Áno, na dobehnutie zameškaného a rozdielov v technickom rozvoji sa používa aj priemyselná špionáž, rozviedka a kupovanie technológií. Toto robia všetky veľmoci bez rozdielu. Je to v záujme prežitia.

Z tohto pohľadu sa teda nedá predpokladať, že by nejaký malý štát (akýkoľvek štát, ktorý nie je veľmocou) mohol byť suverénny a zaistiť si svoje fyzické a kultúrne prežitie, ak by nemal krytie niektorej z veľmocí, ktorá by mu dávala hotovú podporu na niektorej z priorít riadenia (vojenskú, zdravotnú, technologickú, informačnú...). Toto skrátka v dnešnej vojne veľmocí nie je možné. Bolo by to možné jedine v takom prípade, ak by sa stal zázrak, podpora Zhora, a štát by dostal túto podporu Zhora (priamo od Boha, alebo od nejakých mimozemských civilizácií), napríklad v podobe nejakých supervyspelých technológií - alebo mentálnych superschopností, pomocou ktorých by sa žiadna veľmoc a jej satelity neodvážili na tento štát siahnúť. Iná, ďalšia možnosť mi nanapadá...
 
No paradoxné je, že vyspelú ekonomiku na zaistenie svojich "kompetencií" (akcieschopnosti na všetkých 6. prioritách) potrebujú iba štáty. Čo samozrejme predpokladá určitú početnú štruktúru ľudí. Určitý počet občanov v ekonomike.

No ak sa nebavíme o štátoch, ale o záujmovej skupine ľudí, tak na dosiahnutie svetovej nadvlády vôbec nie je potrebná žiadna väčšia limitovaná skupina ľudí. Ovládať svet môže aj celkom malá skupina ľudí... A to je veľký paradox.
Kvantitu tu musí nahradiť gigantická kvalita/efektivita riadenia.
 
Naposledy upravené:
Ešte k tomuto. Samotný pojem "zdrojová stabilita" nič nehovorí. Samo osebe je to neuchopiteľný pojem.
Nevím, nejsem ekonom ani agronom, ale možná je to číslo dáno zcela empiricky na základě praxe a zkušeností, třeba trojnásobný polský trh má zdrojovou stabilitu evidentně mnohem větší, je to dáno jak počtem obyvatel, tedy velikostí trhu, tak větším územím pro zemědělství, větší trh, větší konkurence, nižší ceny všeho, větší dostupnost zboží, to je současná praxe za naší hranicí. Myšleno na současné úrovni rozvoje světa...
 
Naposledy upravené:
Nevím, nejsem ekonom ani agronom, ale možná je to číslo dáno zcela empiricky na základě praxe a zkušeností, třeba trojnásobný polský trh má zdrojovou stabilitu evidentně mnohem větší, je to dáno jak počtem obyvatel, tedy velikostí trhu, tak větším územím pro zemědělství, větší trh, větší konkurence, nižší ceny všeho, větší dostupnost zboží, to je současná praxe za naší hranicí. Myšleno na současné úrovni rozvoje světa...
Určite by bolo dobré to celé objasniť. Prísť tomu na koreň.
 
https://www.facebook.com/ceskoslovenskynarodnivysilacDomovina/photos/státní-symboly-a-státní-suverenita-stát-ix-díljak-jsme-již-psali-že-při-populaci/238895392221194/?locale=cs_CZ&paipv=0&eav=AfbR834b1n_8MDlIwCx-eawRJOwdorwSGPiuERFDfpSHPyz4FbOPvI0vbU0q-0Nx23k&_rdr

Parafrázoval jsem výrok v první větě na výše uvedeném odkaze. A protože toto podobné tvrzení jsem kdysi slyšel říkat i Pjakina(už nesleduji), tak jsem jej zde nadhodil.

Pokud se tvrdí, že existují nějaké zkušenosti, pak musíme být schopni nalézt státy, které nabyly suverenity s 10 miliony obyvatel. V tuto chvíli žádný neznám. Např. Švédsko má 10 miliónů obyvatel, daleko větší surovinové zdroje(kovy, moře, na jihu zemědělství) a přesto není suverénní zemí, která by vykonávala vlastní nezávislou politiku, měla svůj vlastní nezávislý vývoj atd...

Osobně si myslím, že plnou suverenitu v dnešním globalizovaném světě ponesou spíše celé civilizace(civilizační okruhy?), a ne jednotlivé státy. Nějakou dobu to tak bude než bude sjednocena celá planeta. Plnou suverenitu malé(a nejen ty) státy mít už nebudou. Ale přesto si myslím, že každý stát bude mít nějaké své kompetence sobě vlastní.

Účel té úvahy byl v tom, že můžete mít populaci velkou kolik chceme, velkou zemi plnou ryb, lesů, mědi, železa a kdo ví čeho všeho, hromadu zdrojů a stejně nemusíme mít jako stát žádnou suverenitu. Proč? Protože je tu pouze dav nechající se vést ve vleku událostí. Není tu dostatečný podíl uvědomělého, bdělého a zodpovědného lidu vůči davu, který by na sebe bral tu konceptuální moc. Který by státu tu suverenitu vdechl suverenitu. Někdy se totiž zdá, že ani 10 miliónů a více obyvatel si nejsou schopni zajistit suverenitu, ačkoliv se zdá, že na to mají samé dobré podmínky.

A přitom Slováci hromadě odmítli možnou hrozící mobilizaci a nejspíš tím zachránili i nás v Česku. Také si protlačili Fica. A co Orbán, který může vést jakž takž pronárodní politiku? Obě země mají oficiálně pod 10 miliony obyvatel a prosadili si svoje, i když se značnými obtížemi. Jsou plně suverénní? Nejspíše ne, ale svou aktivitou si prosadili svoje a přiblížili se kousek blíž.

Když jsem byl v Budapešti naposledy, byly tam snad desítky budov, které měly na sobě plachtu se znázorněnou budoucí podobou. Ty budovy se renovovaly. Ptám se: „Co se to tu děje, že tu máte tolik budov v přestavbě?"
„Ále, to Orbán zdanil banky a část z toho se dává na renovace budov, které byly zničeny během druhé světové války a zbytek pak jde do fond pro rodiny s dětmi,“ odpovídá místní.
„A takhle jste to chtěli?“
„Ano, to jsme si odsouhlasili.“

Orbánovi bylo umožněno zdanit banky a evidentně je(nebo bylo, je to více než rok stará infornmace) z toho dostatek peněz, že z toho může podporovat rodiny a renovace naráz. Zatímco v Česku byla asi před dvěma lety zpráva, jak zdanili bankám příjmy, ale kde nic, tu nic.

Opravdu je to jen o tom, co nám GP dovolí? A nemůže to být třeba i tím, že Maďaři Orbána podporují, vědomě? Co jsem se tak s nimi bavil, tak oni ví, proč za ním stojí. Stejně tak jako Slováci ví, proč stojí za Ficem.

I když jsme malí, méně početní, tak jako národy a státy stále existujeme a je v našem zájmu naše přežití. A suverenitu státu chápu jako uvědomělé a zodpovědné vyjádření vůle společnosti o tom, jak, kde a s kým budeme žít. A pokud chci žít s Ruskem a ne se Západem, tak ono to tam samo nedoskáče.

A posledním důvodem, který jsem k té úvaze měl, je právě tvrzení typu: jsme moc malí, navíc suverénní stát může být jen ten, co má nad 10 miliónů, takže to nemá smysl, to může odradit spoustu lidí od snahy a to bych opravdu nerad. A určitě má smysl si tato a jiná tvrzení vyjasnit.
 
Naposledy upravené:
Při zběžném pohledu titul "O ekonomice" obsahuje velkou část "Krátký kurz", který přeložený je. A osobně si myslím, že velká část toho Krátkého kurzu je rovněž vyložena v knize "Ekonomika inovačního rozvoje" od trojice Zaznobin, Jefimov a Veličko.

Z přemluvy v knize "O ekonomice" je tam tento odstavec(přeloženo pomocí DeepL):

Tato edice spojuje několik prací vnitřního prediktora SSSR vydaných na přelomu 20. a 21. století, včetně teoretických i praktických ustanovení - "Krátký kurz" (v edici z roku 2000), "Lidové ekonomické aspekty života" (2000), "Rusko potřebuje bolševické podnikatele" (1996), "Možnosti a algoritmy rozmístění finančně-průmyslových skupin" (1996). Bohužel v zájmu zmenšení rozsahu svazku byly z knihy "Krátký kurz" vyřazeny rozsáhlé kapitoly 7-11. Kromě tohoto momentu je vydání vydáno s minimálními redakčními úpravami a plně odpovídá původním pramenům.
 
Naposledy upravené:
Co se týká suverenity, ta mě teď přišlo opakovaně "vnuknutí",. že nejdůležitější je suverenita myšlení/myšlenek. K tomu je potřeba mít vlastní národní plán(koncepci), jak vychovávat nové kádry (mladou generaci) - zejména ty nejchytřejší.

U nás se přeci prosadila inkluze = debilizace našeho národního vzdělávání a nejnadějnější kádry jezdí studovat do zahraničí - takže se vrací ne až tak úplně jako naše kádry.

Podle jedné kusé zprávy (osobního svědectví) z jedné besedy na škole, kde hovořila představitelka práce s těmi nejnadějnějšími (měřeno podle IQ, což není sice není úplně to nejlepší kritérium), tak na práci s opačným ocasem rozdělení (debilové) se díky inkluzi vydávají miliardy a na práci s chytrými desetitisíce a ještě nevhodným a málo použitelným způsobem. Když přijde nutnost škrtat, tak se škrtá z těch desetitisíců ... a práci s těmi chytrými z okolních zemí zvládá jen Maďarsko!!!
(je to už pár let stará informace, ale stále jí považuji za klíčovou z hlediska suverenity.

Připomenu, že nejvyšší moc je konceptuální ... a tedy plná suverenita je možná jen s vlastní národní konceptuální/žrečskou mocí. Všechno ostatní plyne právě ze suverénní konceptuální/žrečské moci.

Zdrojová stabilita o je zajištění této práce s kádry vším potřebným.
 
Naposledy upravené:
Konceptuální moc je autokratická (buď jí uplatňujete, nebo nějaké jiné podléháte).

V důsledku platí, že demokracie je možná jen tehdy, když všem lidem, kteří o to projeví zájem, bude přístupná konceptuální moc. ... suverénní je ten stát, který toto dokáže zařídit.
 
Naposledy upravené:
Naspäť
Top Bottom