Učebnice politické ekonomie SSSR

Boleslav

Člen
Dílo Ekonomické problémy socialismu v SSSR vzniklo v rámci diskuze o podobě tehdy připravované učebnice politické ekonomie. Moje otázky jsou následující:
1) Vznikla nakonec ta učebnice, tedy byla vytištěna a vydána?
2) Pokud je odpověď na předchozí otázku ano, byla přeložena do češtiny (případně slovenštiny)?
3) Lze někde sehnat buď její výtisk nebo naskenovanou v elektronické podobě (ať už přeloženou nebo originál)?
 
Padl tady názor upřednostňující jakousi tradici před vědou. Před takovým přístupem varuji. Kdybychom takový princip uplatňovali ad absurdum, tak se dostaneme až někam k plochozemcům, protože tradice přece říká, že Země je plochá. Věda je procesem poznávání světa a její výhodou je, že poznatky jednoho lze předat druhému tak, aby šla ověřit v rámci možnosti doby jeho správnost, totiž že odpovídá objektivní realitě. Osobní zkušenost předat nelze, ta je nepřenositelná, ale vědecké poznatky přenositelné jsou. Je pravdou, že věda je v současnosti pod nadvládou liberálů, ale není jejich vynálezem a nikde není psáno, že bude pod jejich nadvládou stále. Je třeba si uvědomit, že naopak dost z toho, co je nám předkládáno jako věda, ve skutečnosti vědou není. Tak vědu jako takovou nezavrhujme.
Zrovna klasická politická ekonomie, která objektivně zkoumá, co je hodnota (nikoliv cena, to je související, ale odlišný pojem), co je její příčinou, se dá označit za vědeckou. Dnešní liberální ekonomové ji neuznávají, odmítají se zabývat, co je podstatou hodnoty, případně ji popisují jako něco subjektivního, jsou pod vlivem zhoubné filozofie relativismu. Proto mi připadá označovat stalinskou politickou ekonomii za příliš liberální za zcestné.
 
Zrovna klasická politická ekonomie, která objektivně zkoumá, co je hodnota (nikoliv cena, to je související, ale odlišný pojem), co je její příčinou, se dá označit za vědeckou. Dnešní liberální ekonomové ji neuznávají, odmítají se zabývat, co je podstatou hodnoty, případně ji popisují jako něco subjektivního, jsou pod vlivem zhoubné filozofie relativismu. Proto mi připadá označovat stalinskou politickou ekonomii za příliš liberální za zcestné.
plne suhlasím a vdaka za to, že ste vyjadril aj moju myšlienku
 
Tenhle výklad slova "tradice" slyším poprvé a zpětné vysvětlení co jsi tou tradicí myslel je dost podezřelé.

"Uvažování založené na minulých zkušenostech", je nic konkrétního říkající popis obecného algoritmu. Všichni neustále jednají na základě minulých zkušeností, ale ne každý je umí správně vyhodnotit.

Tvoje příspěvky mají málo společného s KSB a DVTR a hodí se spíše do filozofických kroužků než do praktického života, s tím že filosofie také plní určité úkoly v životě společnosti, nicméně její význam je přeceněn a obecně je filozofie spíše používána k oblbování davu než ke svému správnému účelu k určitému naladění duše.

Ještě k hodnocení Stalina je to vytržené z kontextu (z procesů), i u nejlepším velmistrů se dají najít nějaké chybky v každé šachové partii (jó kdyby Karpov v 89.partii zahrál pěšcem měl by silnější pozici a slibnější vyhlídky - takhle se šachy nenaučíte), ale to nic neubírá na tom, že je to zahráno brilantně a zahrané partie jdou do učebnic jako příklady správně uplatněné strategie. Po ovoci poznáte je - výsledky Stalinovi práce udivují do dnes a dokonce se začínají obnovovat projekty Stalinem započaté a pak nepřáteli Ruska zničené. Je potřeba především pochopit Stalinovu koncepci uplatněnou navzdory snaze GP a až pak lze tedy i hodnotit jestli některý krok nešel udělat lépe (platí ale princip dostatečnosti - když to zafungovalo stačí to). Jak řekl Stalin můžeme udělat chyby v hospodářství a přijít o miliardy to nevadí, ale nesmíme udělat chybu v ideologii (de fakto tím myslel v koncepci - protože termín koncepce nebyl využíván a odhalen v té době ve své plnosti - ideologie je obálka koncepce).
Ano ano. Pro ty kdo to ještě nečetli, tak se tímhle také zabývá kniha "Ford a Stalin. O tom jak žít lidsky". http://leva-net.webnode.cz/products/ford-a-stalin-o-tom-jak-zit-lidsky/
 
Naspäť
Top Bottom