Vhodné dětské knihy a filmy

Smím-li radit, tak vůbec není potřeba pro české děti hledat poučení a zábavu v zahraničí.
Doporučuji český seriál s názvem "Setkali se u Kolína". Takové filmy v cizině nenajdete.
Jasně, že smíš. Proto jsem to téma založila. Já totiž nejsem Češka ani Slovenka, proto ode mne asi žádná česká/slovenská doporučení nebudou. To znám z dětství asi jenom Tři oříšky pro Popelku. Ale syn je napůl Čech, tak jsem vždy ráda za takové rady.
Z naše literatury bych mohla doporučit Karla Maya, třeba s Vinnetouem. Toho tady srovná zakazují, tak asi něco na tom bude. ;-) Je to hodně o mír, vzájemné porozumění i mezi členy různých kultur a o přátelství.
 
Mně se hodně líbí film Hrátky s čertem (1956), v naší generaci klasika a mohu to vidět vždy po několika letech opakovaně. Jsou tam dle mě funkční morální vzorce a návody v hojném množství.

Příklad:
Vysloužilého Vojáka Martina Kabáta přechytračí čert vyšší hodnosti (s obyčejnými čerty zamete) a dostane ho na nemravnost na "hraní karet". Finta, kdy Martin s "vyšším" čertem hraje jenom o kabát ne o jeho duši (jenže v kapse kabátu jsou úpisy dvou duší), ta je jak z dílny GP.
Pohádku Hrátky s čertem můžu vidět každý rok. :)

A tuhle část jsem si pouštěl v době Covidu několikrát:

Zdroj: https://www.youtube.com/watch?v=am-H09jTIwU
 
Naposledy upravené:
slncovy kon

Zdroj: https://www.youtube.com/watch?v=cVFAGHZ7Rsg

(ja som ako malá,mala rada bábkové)
alebo
čin čin
Bohatier Ivan
 
Naposledy upravené:
Rád som čítal knihy od Nikolaja Nikolajeviča Nosova o Nevedkovích dobrodružstvách,ďalej to bol Tolstojov Zlatý kľúčik,Dobšinského rozprávky...zo seriálov medzi moje obľúbené patrili Návštevníci,Létajíci Čestmír,Spadla z oblakov z filmov ma bavili Cesta do praveku,Vynález zkázy,Barón Prášil,Ukradená vzducholoď,Tajomstvo oceľového mesta zo sovietskej produkcie to boli Moskva - Kassiopeja,Cesta vesmírom a Kráľovstvo krivých zrkadiel.Vždy sa rád vrátim k týmto titulom.
 
Z kníh našej produkcie sú pre pubertiakov vhodné vedecko-fantastické od Jozefa Žarnaya: "Tajomstvo dračej steny" (nedalo sa odtrhnúť od čítania) i druhá časť: "Prekliata planéta".
Autor románu Tajomstvo Dračej steny, Jozef Žarnay, pohotove reagoval na hypotézy o návšteve iných civilizácií na našej planéte a nechal svojich troch hrdinov, trinásťročných chlapcov, prežiť množstvo príhod od obyčajných školských lavíc, cez vzrušujúce objavenia tajomnej jaskyne a ešte tajomnejších lúčov, až k neuveriteľným dobrodružstvám na planéte Lurryde.
Hrdinovia románu – traja nerozluční kamaráti – vtipne komentujú veci okolo seba, majú zmysel pre česť a spravodlivosť, sú odvážni a smelí, ale aj plačú, keď majú strach. Nech sa však ocitnú v akýchkoľvek situáciách, vždy sú, boli a aj zostanú kamarátmi.
 
Ja som rada čítala knihy už od školy... a snažím sa k tomu viesť aj deti. Na dobrú noc čítavame knihy alebo počúvame audio.
Počúvame aj : https://junior.rtvs.sk/ , rozprávky máme aj stiahnuté :
napr. O troch grošoch, O dvanástich mesiačikoch, Kráľ drozdia brada, Popolvár ...
a knihy kupujem v knižnici, antikvariátoch /tie nové sú upravené, niekedy ani dej nesedí/ _
máme veľa kníh. A všetky sú pre mňa vzácne.
Z nových, čo si vybral môj syn bola táto: Malý vlk s veľkým srdcom.
 
rozprávky na počuvanie -LP

Drevená krava​


Zdroj: https://www.youtube.com/watch?v=-IDq8_jB-g0&list=PLs9Cx5XXxfEfDxlfxKx0lC2ELgmOtgZKA

veselarozprávka

Fatranské rozprávky na dobrú noc

1. časť: Fatra a starý pútnik
2. časť: Perúnov dar
3. časť: Krížna hora
4. časť: Ako vznikol Rakytov
5. časť: Perúnov hnev
čitanie starych mám

Zdroj: https://fi-fi.facebook.com/kcsasova/videos/692228274772767/
 
@Bettina
Vzpomněla jsem si, že mé dvě neteře taky ujížděly na Ledovém království. Doporučila jsem jim Sněhovou královnu ruské produkce (a ten film je o rok starší než to Ledové království a myslím si, že amíci ho tak trochu kopírovali).
Viděla jsem ho za ten čas několikrát a nějak mi unikly "závadnosti" - prostě se mi příběh líbí víc. Filmek má ještě další tři pokračování a všechna se mi líbila. Sněhová královna 2, Sněhová královna - příběh ohně a ledu, Sněhová královna - v zemi zrcadel.
Takto to vypadá:

Zdroj: https://www.youtube.com/watch?v=33jhqY95Sos

Jinak - vím moc dobře, že když se objeví "trháky" a všechny děti si o nich ve škole povídají, je pro rodiče těžké - ne-li nemožné - zabránit dětem, aby se dívaly. Prostě to v této společnosti nejde, protože to by rodič napáchal víc škody jak užitku. Snažila jsem se to řešit tím, že jsem nějakým vhodným způsobem "glosovala", co vidím - tj. poukazovala na chyby či absurdity.
Ještě přidám slovenský pohádkový příběh O zakletém králi a odvážném Martinovi - ten mě v posledních letech moc potěšil a překvapil:

Zdroj: https://www.youtube.com/watch?v=0f5E5cdQses
 
Naposledy upravené:
O zakletém králi a odvážném Martinovi
Tento film považuji za silný. Slepý Martin nakonec obrátil matrice tvořené temným mágem proti němu. Hezké například lze číst morálka (nebo pohádkově čisté srdce) má lepší zrak než "bystrozraký". Zakletý král a temný mág mají slovanský nádech (slovanských mýtů, pozor ty už považuji za cinknuté davo-elitarismem, za naše potíže může zlo a ne že zlo vzniká chybami v řízení a díky slabé morálce). Už jsem pozapomněl přesnou zápletku zde, jak se temný dostal k moci pocitově si vybavuji, že to bylo poučné.
 
Jinak - vím moc dobře, že když se objeví "trháky" a všechny děti si o nich ve škole povídají, je pro rodiče těžké - ne-li nemožné - zabránit dětem, aby se dívaly. Prostě to v této společnosti nejde, protože to by rodič napáchal víc škody jak užitku.
S tímhle souhlasím, ještě jsem se nedostal k tomu to vypíchnout, pracuji s tím podobně, zdůrazňuji to co považuji za správné (pozitivní zaměření pozornosti), případně upozorním na nějaké nesrovnalosti, obojí velmi citlivě a velmi mírně, tahle nápověda se možná v budoucnu zužitkuje.

Co se týká skrytého sexuálního podtextu, tak to možná není až tak devastační, protože to mladší děti nevidí a nepůsobí to na ně (druhé pohlaví začíná být přitažlivé až později s tím, že u dívek dříve a tak tam pozornost není nastavena) a starší už to považuji za dětinské filmy. Možná to více škodí rodičům. (Jenom úvaha)

A je to tak, holý(w)úd nám tvoří kulturu pro naše děti a vkládájí se do toho velké prostředky (kdo ví kdo GP nebo klany jím dosazené). Co s tím ?
- Vědět o tom
- Vypichovat perly v dostupné kultuře (to zde děláme)
- Poskytnout dětem nějaké šikovné nápovědy při vyhnutí se mentorování
- A třeba přijde někdo na něco dalšího ...
 
Naposledy upravené:
S tímhle souhlasím, ještě jsem se nedostal k tomu to vypíchnout, pracuji s tím podobně, zdůrazňuji to co považuji za správné (pozitivní zaměření pozornosti), případně upozorním na nějaké nesrovnalosti, obojí velmi citlivě a velmi mírně, tahle nápověda se možná v budoucnu zužitkuje.

Co se týká skrytého sexuálního podtextu, tak to možná není až tak devastační, protože to mladší děti nevidí a nepůsobí to na ně (druhé pohlaví začíná být přitažlivé až později s tím, že u dívek dříve a tak tam pozornost není nastavena) a starší už to považuji za dětinské filmy. Možná to více škodí rodičům. (Jenom úvaha)

A je to tak, holý(w)úd nám tvoří kulturu pro naše děti a vkládájí se do toho velké prostředky (kdo ví kdo GP nebo klany jím dosazené). Co s tím ?
- Vědět o tom
- Vypichovat perly v dostupné kultuře (to zde děláme)
- Poskytnout dětem nějaké šikovné nápovědy při vyhnutí se mentorování
- A třeba přijde někdo na něco dalšího ...
Kdyby Lin nezačala o tenhle problém mluvit, tak jsem se taky už chtěla ptát, co jsou vaše zkušenosti s tím, jak - řekněme - "chránit" trochu starší děti "před zlým mainstreamem". Taky jsem si totiž myslela, že to tak úplně nejde. A může se stát že se to pak obrátí proti rodiči, který se o to pokouší. Myslím, že to je prostě tak, že v tom vývojovém období děti a dospívající chtějí hodně být součástí nějaké skupiny a ještě nemají tu sílu postavit se proti ni nebo dokonce proti všeobecnému mínění společnosti. To asi opravdu nejde než je člověk dospělý.
A je určitě nebezpečí, když člověk dítěti bude vyprávět, jak je všechno jinak než to tvrdí společnost, a pak všechny ostatní děti a paní učitelka říkají, že to ale není jak to říká ten rodič ale přesně jak tvrdí společnost, tak dítě jde pravděpodobně k tomu rodičů a řekne mu, že to není pravda, co mu vyprávěl.
To platí všeobecně stejně jako pro to, jaké filmy je vhodné vidět.

A jak teda na to? Souhlasím s tím, co psal Atom, a jenom dodám, že člověk může zkusit to dítě šikovnými otázkami vést k tomu aby začalo vnímat samo nebo začalo trochu víc samo přemýšlet nad tím.*

*nad tím, o co zrovna jde
 
ak - řekněme - "chránit" trochu starší děti "před zlým mainstreamem"
Mám takovou hypotézu, ale nerozpracoval jsem ji. Teď budu mluvit o "starších" dětech na prahu dospělosti. Proč dochází k období vzdoru, vzpoury v pubertě? Připadá mi to nepřirozené, mladý člověk je plný sil, chuti objevovat nové a plný touhy něco tvořit a když se mu poskytne prostor a nasměrování jede jak lokomotiva. Došel jsem k tomuto závěru: krize nastává při střetnutí s pokryteckým světem dospělých, kdy v dětství je prezentováno, že všude je dobro a zlo někde na okraji a když vznikne rychle se s ním společnost vypořádá, ale je to naopak, když někde vznikne dobro rychle se s ním společnost vypořádá. A toho využívá GP nabídne dospívajícím ideologii, kde konečně bude to dobro a staré zlé se opustí (staví generace proti sobě, když přirozené je, aby spolu radostně žili).
Ještě k působení na děti, nejsilnější a nejspolehlivější je příklad v osobní mravnosti, přebije všechno ostatní působení. Při hádkách dětí se například nikdy nepřikláním k nějaké straně a opakuji musíme spolu vyjít jiná možnost není, "když on udělal tohle a neposlechne když mu to řeknu", opakuji nemáme jinou možnost než to říci a pomohu si arabským příslovím: "když řečí nepřesvědčíš, holí to nedokážeš". Nemáme jinou možnost než o tom stále dokola mluvit. Důraz (hněv) používám pouze ve vypjatých situacích, když hrozí nehoda nebo nějaká potíž (šetřím, aby když to použiji bylo překvapivé tím dodávám oprávněnosti - z pozice dítěte, když už se rozčiluje už jsem asi překročil hranici - sem tam to zafunguje ).
 
Naposledy upravené:
Naspäť
Top Bottom