SLAV_jan_in
Člen
Nebol by som si tým taký istý, ale poďme krok po kroku.Do oči bijící fakt.
Najskôr si treba uvedomiť niekoľko hlavných symbolov:
Kotovova rodina, dom, dača = ZSSR
Kotov - pán domu = boľševik
Marusija = ľud
Mama Marusije, babičky a Vsevolod - profesor = nesovietska/vzdelanostná elita odrodilcov, resp. tí, čo neboli patrioti nikdy (pozostatky bielych, prikláňajúcich sa k západným spôsobom, čo tam jasne bolo naznačené niekoľkokráť, a to formou používaných francúzskych výrazov, obdivu k francúzskej hudbe, vínu a podobne, ako aj roztržkou medzi Kotovom a Vsevolodom, kde mu Kotov dal jasne najavo, že to, že on je teraz pán domu je výsledkom toho, že on bojoval za svoju vlasť, kdežto tí, ktorých tak milovala mama Marusije, jej babičky i Vsevolod - mimochodom i tu je jasný symbol, skrátka títo svojich zástancov - bielych, nepodporili/nebojovali/nevyhrali)
Dimitrij (Miťja) - príslušník NKVD = trockisti (oportunisti parazitujúci na systéme a využívajúci ho vo svoj prospech)/následníci bývalej ruskej elity (bieli - šľachta)
Kirik a Mochovová = prostý ľud, ktorý sa do ničoho nechcel zapájať
Naďja - Kotovova dcéra = budúcnosť ZSSR - nová generácia
Dobrý generál Kotov mal dovolenku jediný deň. Za ten 1. deň musel zachraňovať pole, kde neschopný plukovník poslal cvičiť armádu tankov a lietadiel. Ľudia tam šli žať obilie. Na poslednú chvíľu sa mu dokonca aj v tom jedinom dni voľna podarilo zachrániť obilie pred zničením a zabránil tak v očiach prostých ľudí, ktorí obilie šli žať, nenávisti k vlastnej armáde za neschopnosť niektorých jej veliteľov. Neskôr tam je scéna, v ktorej sa hovorí, že generál Kotov je B-O-Ľ-Š-E-V-I-K = dokonca vo svojom voľnom čase zachraňuje čo sa dá a kde sa dá. Protiboľševické?Hodný rudoarmejský generál Kotov (v minulosti snad šlechtíc) si v poklidu na své dače užívá dovolenou s ženou, dcerkou, služkou a řadou hostů, kteří k němu pravidelně přichází na oběd.
(Vzpomínám si na Stalina, jak se ztěžoval na novou sovětskou elitu: dovolil jsem jím mít tolik, že si žijí jako šlechta a oni pořád chtějí víc).
Narážka na "šľachtica Kotova", ktorú si urobil, je úplne mimo. Keby si bol pozorne sledoval, je tam scéna, ktorá priamo popiera to, že Kotov bol šľachtic, resp. že mal byť "elitár", ktorý sa vyšvihol. Dokonca ich tam je niekoľko, a podobné sú aj v ďalších dvoch dieloch. Rodina, a rodinný život, ktorý tam je zobrazený na samotnom začiatku symbolizuje nasledovné:
Kotovove spôsoby, konanie a povaha ho vždy okate oddeľujú od zvyšku rodiny. Marusija (ľud) ho (boľševika) obdivuje za to, čo všetko dokázal. "Francúzske/vzdelanostné elity" mu naoko - nútene prejavujú rešpekt, ale inak ho považujú za "sedliaka/burana/nekultúrneho/nevzdelaného", resp. je očividné, že by chceli vo vedení štátu (domu) niekoho iného, kto by zodpovedal ich "elitárnemu vkusu", čo potvrdzuje ich vzťah k Miťjovi (vie hrať na klavír francúzske piesne, vzdelaný, cestoval, pracuje v NKVD) a ten vo filme vystupuje v priamom protiklade ku Kotovovi (boľševikom) čo sa týka povahy (Kotov - boľševik: čestný, pravdovravný, dobrosrdečý, myslí na všetkých, má autoritu, ľudia sa naňho spoliehajú - veria mu pretože má zásluhy na spoločnom blahu, Miťja - trockisti: falošný, zmätený, úlisný, zákerný, nečestný, úskočný, klamár, vrah - ale hrá to na všetkých tak pekne a elitársky uvedomelo, že mu to žerú).
Přijíždí k němu bývalý přítel ženy Mitja, který je snad generálovi něčím zavázán.
Přijíždí k němu bývalý přítel ženy Mitja, který je snad generálovi něčím zavázán. Celý film se tváří příjemně, nechá se hostit, baví se s domácími a je to ve skutečnosti zlý NKVDešník, který vlastně přijel hostitele zatknout kvůli protisovětskému spiknutí (samozřejmě neprávem - ironie) .
Nie je mu ničím zaviazaný. Bola medzi nimi roztržka v minulosti. Nebolo to tam úplne jasne vyjavené, resp. chcelo by to znova si pozrieť ten film a hlbšie sa to snažiť pochopiť, čo sa v minulosti medzi nimi stalo. Ale jasné je, že prichádza preto, aby zorganizoval intrigy, ktoré naplánoval. Marusija, Kotovova žena, sa mu páčila, bol do nej kedysi zamilovaný ešte pred Kotovom, ale kedže sa stalo niečo nečakané, musel ju opustiť (sám sa tak rozhodol - nebojoval za ich vzťah). Neskôr si ju vzal Kotov (symbolické - trockisti pri lámaní chleba vždy uprednostňovali svoje záujmy, kdežto boľševici ZSSR nielen zachránili - Marusija si kvôli Miťjovmu odchodu chcela vziať život a to priamo koreluje s tým, že ZSSR bol na pokraji zrútenia v momente, keď si ju vzal Kotov - boľševik, ktorý ju zachránil, mali spolu dieťa Naďja - budúcnosť vyrastala, a celkovo Kotov tým, že sa stal pánom domu, držal pod palcom poriadok i všetkých ostatných, a všetkým sa vodilo dobre). Miťja sa to dozvedel, a tak z pozície príslušníka NKVD využil svoje postavenie na to, aby intrigoval proti Kotovovi, aby sa ho zbavil a získal si tak Marusiju i vládu nad domom a aby vrátil "staré zlaté časy", za ktorými všetci okrem Kotova, Marusije a Naďji tak banovali (Od tejto vety nebudem viac písať preklad do symbolov, pretože sú hore, a teda každý si v symbolickej rovine môže prečítať zmysel každej vety, keď za postavy zamení symboly ako premenné v rovnici.)
Scéna sa odohráva v r. 1936 (obdobie "stalinských čistiek" spustených Jagodom a Ježovom - trockistami, ktoré však prišívali celý čas na kabát Stalinovi počas života a aj po Stalinovej smrti Stalinovi osobne a Berijovi. Čistkám podľahla aj časť generality a áno dokonca i tých s obrovskými zásluhami, čoho symbol je Kotov). Kotov spolupracoval, vezúc sa s nimi v aute, spoliehal sa na to, že Stalin ho zachráni, čo Miťjovi a ostatným priamo naznačil - povedal, že má naňho zvláštne telefónne číslo. A to bola chyba. Tu prichádza do scény "pán náhoda":Generála z dači odváží 3 NKVDešníci, kteří ho ještě surově a do krve zbili přímo v autě.
Miťja musí zastaviť auto. "pán náhoda" celý čas blúdiaci a hľadajúci nejakú dedinu tam na okolí, stál so svojím autom krížom cez cestu, pretože mu došiel benzín. Prišiel k autu Miťjovmu autu. Spoznal generála Kotova, ktorý sa mu následne snažil vysvetliť cestu k tomu, čo hľadá. "pán náhoda" si uvedomil, že Kotov je zatknutý a vezú ho agenti NKVD. V tom Kotov sa snaží odpútať od neho pozornosť, pretože tuší, čo sa stane ďalej. Agenti v aute zasahujú, Kotova zbijú do krvi a spútajú. Miťja si uvedomuje, že "pán náhoda" je nepohodlný svedok. V tom sa spoza horizontu vynorí balón nesúci vlajku s obrazom Stalina. Miťja zneistie. Vie, že nepohodlný svedok mu môže celú intrigu voči Kotovovi pokaziť, ale zároveň vidiac portrét Stalina vie, že Stalin (riadenie štátu, boľševici a spol.) to môžu nejakým spôsobom odhaliť. Stalin na balóne v symbolickej rovine pripomína v tejto scéne svedomie a zodvihnutý boží prst (náhodne sa zrazu vynotil spoza horizontu a vyzeralo to, ako by to všetko, čo Miťja robil, Stalin pozoroval, pričom s prísnosťou sudcu, dozorcu, zhora - čo Miťja jednoznačne prejavil výrazom v tvári a svojim neurčitým správaním - akoby sa bál spravodlivosti, alebo tušil, že keď sa jeho čin zistí, Stalin/tí, ktorých Stalin symbolizuje, budú ho súdiť za spáchaný čin veľmi prísne). Miťja Stalinovmu portrétu zasalutuje (potrebné je dobre vnímať, s akým hnusom to spravil), a odchádza k svojmu autu nazad, akoby sa podriadil Stalinovej vôli, nechať "pána náhodu" na pokoji. Po pár krokoch sa však otočí, uvedomí si, že to, čo rozbehol, už sa nedá zastaviť, pretože keby sa Kotov spojil so Stalinom, resp. našli by onoho "pána náhodu" živého, i tak by ho čalak prísny trest. Preto "pána náhodu" odstráni.Mitja ještě stačí zastřeli obyčejného řidiče, který se jím připletl do cesty.
Popísané vyššie. Toto čo si dal, je nezmysel. Nikde sa tam nenachádza ani najmenší prejav "vzdávania cti". Naopak. Salutovanie, ktoré Miťja vtedy spravil bolo symbolom toho, ako neradi a doslova "cez zuby" (ceril tam zuby, medzi ktorými mal cigaretu - symbol potešenia/ukľudnenia, že sa mu jeho čin podarí) sa podriaďovali trockisti/stará elita Stalinovým pravidlám a všetkým dopadom jeho riadenia. Takže zasalutovanie bolo silené, nenávistné, ale urobiť to musel, pretože Stalin bol vysoko nad ním (čo sa prejavilo v III. dieli filmu úplne unikátnym spôsobom). Miťja si uvedomoval, čo ho čaká, ak sa o tom, čo narobil, dozvie Stalin, v ktorého ľudia tak verili (kult osobnosti). Stalin bol vnímaný ako "posledný vykonávateľ spravodlivosti za všetky tajné špinavstvá" (okrem iného), preto bol ľuďmi zbožňovaný, ľudia vedeli, že nemôže byť všade, ale že tam, kde môže a o čom sa dozvie to vždy prísne napraví mierou zodpovedajúcou. A preto sa ho báli aj trockisti/stará elita, a táto scéna to perfektne vystihuje! A Miťja až potom zabil "pána náhodu". Zvážil, čo ho čaká ak ... ale keďže svoje špinavosti robil dlhodobo, jedna navyše mu už "neprekážala" - nič by to na Stalinovom ortieli nad ním nezmenilo. A preto ho zabil.A po této nechutné scéně se z pole na balonu začíná zvedat obrovský plakat Stalina, jako potvrzení epochy za které se tyto hrozné věci mohly dít. NKVDešník se dívá jako zhypnotizovaný na portrét Stalina a vzdává mu čest...
Neznalí histórie a neochotní vyznať sa v nej a v sebe samých (zombi) by to tak spravil (preto film mohol byť podporený uSSákmi a preto bol nominovaný aj na oscara). Keby vedeli, čo vlastne uverejňujú, akú hlbokú pravdu na symbolickej rovine, nikdy by to nepodporili. Takto symbolicky to mohol poskladať iba scenárista a režisér. To ma vedie k domnienke, že Michalkov svojich "mecenášov" preľstil. Oni si mysleli, že majú ideologický "kompromat" na ZSSR a pritom ten symbolizmus, ktorý tam je použitý, jasne dokladá, že to je opis toho, ako veci v ZSSR v skutočnosti prebiehali. Alebo?!! možnosť č. 2: podporil ten film niekto, kto poznal skutočný Michalkovov zámer, vedel, čo tým robí, a pokúšal sa zverejniť "pravdu v symbolickej rovine". I v uSSa žijú ľudia, ktorí Rusku fandia. I bohatí. I zahraniční bohatí Rusi - pracujúci v prospech svojej vlasti - patrioti.A divák si po tom filmu zřejmě měl s úlevou oddechnout: Ještě, že žijeme v devadesátých. Zlatí liberálové!
Nedávaj mi tu popis. Pozri si prvý diel znova. A pozorne. A potom aj II. a III. Ja som ich videl 3x, naposledy v sobotu a nedeľu. Všetky.Další dva díly jsem už nemusel. Ale jestli chceš, můžeš si počíst, co napsali o druhém dílu:
Naposledy upravené: