Rozhovory o DVTR - 2. kapitola

jardob

Člen personálu
V DVTR sa táto kapitola nazýva „Kategórie DVTR“, no ja by som túto kapitolu pre lepšiu zrozumiteľnosť pomenoval: „Základné nástroje teórie riadenia“.

Tak ako chirurg nemôže operovať iba rukami (snáď len s výnimkou filipínskych liečiteľov), ale potrebuje k tomu nástroje, tak aj Teória riadenia má niekoľko základných nástrojov, ktoré manažérom zefektívňujú prácu.

Cieľom tejto kapitoly bude si spomenuté nástroje vymenovať a povedať k nim pár slov.

1. nástrojom je „Plná funkcia riadenia“ (PFR).​


Úplne podrobne si ju vysvetlíme v 10. kapitole. Tu len orientačne. Plná funkcia riadenia je zoznam ôsmich (v najstaršej verzii DVTR „siedmich“) krokov (etáp), ktoré predstavujú celý proces riadenia od „zistenia problému, ktorý chceme riešiť“ (1. etapa) až po „zrušenie pracovného kolektívu, ktorý pracuje na našom zadaní, po dosiahnutí všetkých cieľov“ (8. etapa).

Toto sú jednotlivé etapy riadenia (napísané zrozumiteľnejšie):

  1. Zistenie problému, ktorý nás núti niečo začať riadiť.
    (Jednoduchý príklad: je prázdna chladnička, potrebujem ísť nakúpiť.
    Zložitejší príklad: Ľudia začali záhadne nadmerne zomierať. Zdá sa, že sa šíri nová neznáma choroba. Potrebujeme tento problém vyriešiť.)
  2. Naučiť sa tento problém rozpoznávať a ďalej tieto poznatky šíriť.
    (V prípade s chorobou treba zistiť, aké má táto choroba príznaky, podľa čoho sa dá rozpoznať. Musíme presne zistiť a popísať, ako sa táto choroba vo všetkých jej štádiách chová. Potrebujeme dokonale spoznať „svojho protivníka“ a šíriť o ňom poznatky ďalej)
  3. Určiť si zoznam cieľov, ktoré chceme dosiahnuť v rámci tohto problému.
  4. Načrtnúť si postup práce (koncepciu), ako dané ciele dosiahnuť.
  5. Zorganizovať tím ľudí, ktorí budú na tomto probléme pracovať podľa vypracovaného postupu práce/koncepcie.
  6. Kontrola práce tímu.
  7. Zdokonaľovanie postupu práce/koncepcie, ak je to možné.
  8. Rozpustenie tímu po dosiahnutí cieľov, alebo zachovanie tímu pre iný projekt.
Prvé štyri etapy sú kľúčové, pretože práve tieto rozhodujú o osudoch ľudí. Predovšetkým tretia a štvrtá. Napríklad niekto má cieľ (3. etapa) sa obohatiť, a vymyslí konkrétnu „pyramídovú hru“ (ponziho schéma), pomocou ktorej chce svoj cieľ dosiahnuť (4. etapa). Nájde si spoločnosť, kde o tejto hre príliš nevedia (ako krajiny východnej EU po sametovej revolúcii), a začne ju vychvaľovať a sľubovať, ako si na nej môže každý ľahko zarobiť veľa peňazí... Poblázni ľudí, načrtne im vidinu lákavých cieľov a podvodný postup práce, ako tieto ciele dosiahnuť. Samozrejme, že mnoho ľudí ostane ožobráčených, okradnutých. Je to preto, lebo tento „postup práce“ je cestou na dosiahnutie celkom iných cieľov než tie, ktoré boli ľuďom sľubované. Ten postup má obohatiť iba jej vlastníka. Nikoho iného.

A takto je to aj s inými vecami. Ak agresor chce, aby ekonomika cudzieho štátu pracovala pre jeho záujmy, tak navrhne „ekonomickú teóriu“ a postará sa, aby bola vychvaľovaná a uznávaná svetovými autoritami, a aby po nej vznikol dopyt v štáte – obeti. Úradníci túto teóriu preberú, a budú jej slepo dôverovať. Ani ich nenapadne ju hĺbkovo preveriť, analyzovať, a na všetky potenciálne problémy už má agresor nachystané odpovede – výhovorky. Napríklad, že ekonomické krízy sú prirodzený jav.

Preto je nebezpečné pre spoločnosť, ak preberá hotové teórie a koncepcie od cudzích, a slepo im dôveruje. Takáto spoločnosť vykonáva riadenie len od 5-tej po 8-etapu. No najdôležitejšie je pracovať vo všetkom už od 1. priority až po poslednú ôsmu.

Riadenie na základe PFR by sme mohli definovať nasledovne:
Riadenie je zistenie objektívnych možností, vytýčenie cieľov, a následne ovplyvňovanie procesov tak, aby boli tieto ciele dosiahnuté.

2. súhrnná koncepcia riadenia​


Ako ste si iste všimli v 4. etape, tak v tomto bode je spomenuté slovo "koncepcia". To znamená, že pracovný postup na dosiahnutie cieľov budeme odborne nazývať koncepciou, alebo koncepciou riadenia. Je to ten istý pojem ako v názve KSB (Koncepcia spoločenskej bezpečnosti). To znamená, že aj KSB ako koncepcia je pracovný postup v rámci Plnej funkcie riadenia, ako dosiahnuť spoločenskú bezpečnosť. V živote môžeme riadiť veľa procesov a tie by sa mali dopĺňať. Preto aj koncepcie týchto procesov by sa mali navzájom dopĺňať a vytvárať určitú súhrnnú koncepciu riadenia.

3. riadenie a samoriadenie


O tomto sme trochu vraveli už v minulej kapitole. Niekedy manažér chce riadiť celý proces sám od začiatku až do konca (od 1. až po 8. etapu), vtedy sa to volá riadenie. A inokedy môže chcieť, aby sa objekt jeho riadenia riadil sám podľa ním dodanej koncepcie/pracovného postupu. Vtedy sa to volá samoriadenie. Môže si najať iného manažéra, ktorého poverí založením pracovného tímu, dodá im ciele výroby, technologické postupy, určí podnikovú kultúru a nechá ich pracovať. Pritom technologické postupy a filozofiu firmy navrhol on sám. Takže takáto firma bude robiť to, čo on chce, bez toho, aby to sám musel riadiť. Bude sa skrátka riadiť sama. Podobne pracuje väčšina mimovládnych organizácii.

4. štruktúrne a bezštruktúrne riadenie


Plnú funkciu riadenia môžeme realizovať štruktúrnym a bezštruktúrnym spôsobom. V prvom prípade sa v 4. etape riadenia musia vytvoriť pracovné štruktúry. Pracovné tímy ľudí. Tento spôsob riadenia poznáme asi všetci. Je to klasická pyramída riadenia, kde nad každým tímom je vedúci, a nad skupinou vedúcich je riaditeľ.

U bezštruktúrneho riadenia my sami štruktúry nevytvárame. Vytvoríme len štatistické podmienky k tomu, aby takéto štruktúry vznikli v spoločnosti samé. Skrátka budeme len v spoločnosti šíriť určitú informáciu, ktorá v tých najaktívnejších ľuďoch vyvolá potrebu vytvoriť kolektív na riešenie daného problému. Napr. ak niekto v domorodom kmeni šíri informácie, ako sa v susednom mierumilovnom kmeni za nedohľadným jazerom zmenila situácia a náčelník má chuť dobývať susedné kmene, trénuje ľudí na boj a pod., tak v domácom kmeni vzniknú obavy, ľudia sa začnú sami organizovať, riešiť domobranu a pod. Štruktúrne riadenie vždy vzniká z bezštruktúrneho. Mimochodom, všetky armády vznikli v dávnej minulosti pôvodne bezštruktúrne ako potreba domobrany.
Ak chce niekto pripraviť národ na vojnu proti Rusku, tak musí pár rokov predtým masírovať národ propagandou o tom, aký je Rusko agresor, čím vláde dáva zámienku na zbrojenie. A v národe zároveň podkopáva dôveru k Rusku.

Bezštruktúrne riadenie by sa dalo nazvať aj riadením pomocou klebiet.

Pri bezštruktúrnom riadení neriadime konkrétnych vybraných ľudí, ale snažíme sa riadiť štatistiku masových javov. Zvyšovať alebo znižovať pravdepodobnosti vzniku určitých masových javov. To sú ciele riadenia. Nezáleží nám na tom, kto presne bude realizovať to, čo chceme. Podstatné je len to, aby to niekto "sám od seba" začal realizovať a v dostatočnej kvalite.

Treba si ale uvedomiť aj to, že nežijeme a neriadime procesy vo vzduchoprázdne, na čistom papieri. Celý vesmír je hierarchicky usporiadaný od Hierarchicky najvyššieho rozumu, až po nižšie a nižšie stupne. Aj my so svojimi riadiacimi procesmi sme uprostred vesmírnej hierarchie. Niektorým procesom vládneme my, a iné procesy vládnu nám. A podobne ako poddôstojník nemôže svojvoľne odporovať veliteľovi roty, lebo inak ho postihne trest, tak ani človek nemôže robiť veci, ktoré sú v rozpore s poriadkom vyšších hierarchií, prinajhoršom v rozpore s Bohom (ako hierarchicky najvyšším rozumom) .

5. Zoznam cieľov, zoznam aktuálneho stavu, zoznam chýb

Ako som už spomínal vyššie pri Plnej funkcii riadenia, tak pri riešení nejakého problému si zvykneme aj zadávať ciele, ktoré by sme chceli dosiahnuť. Tam to bolo označené ako 3. etapa riadenia (3. Určiť si zoznam cieľov, ktoré chceme dosiahnuť...).

Na ten účel si môžeme spísať usporiadaný zoznam cieľov (odborne „vektor cieľov“) zoradený podľa dôležitosti. Na prvom mieste bude ten najdôležitejší cieľ a na poslednom bude najmenej dôležitý cieľ.

Napr. cestujeme služobne autom z Bratislavy do Prahy, máme tam mať seminár na nejakú tému. Základný cieľ je „včas doraziť na seminár v Prahe“. Dôležitejšie je nenabúrať pritom auto. A ešte dôležitejšie je zachovať zdravie a životy ľudí v aute a naokolo. Tu by ten zoznam mohol vyzerať takto:

1. Zdravie a ľudské životy.
2. Nepoškodiť auto.
3. Doraziť včas na seminár.

Ak človek riadi firmu, pričom sám nie je majiteľom, tak môže naraziť na rôzne problémy. Napr. majiteľa môže zaujímať iba zisk firmy. Prípadne môžu vznikať tlaky na dodržiavanie nejakých kvót (co2, pomer žien v kolektíve, riadiacich funkciách). Ale riaditeľ môže mať vďaka svedomiu aj dlhodobejšie ciele: spokojnosť zamestnancov, zamestnanosť v regióne a jeho rozvoj. V takom prípade má zmysel podriaďovať krátkodobejšie a menej dôležité ciele tým dlhodobým – strategickým. Vždy je dobré sa pýtať: „a je ešte niečo dôležitejšie, ako tento cieľ?“ Takto si možno urobiť veľmi široký zoznam, z ktorého bude jasné, aké mám v živote priority...

Ak sa mi niekto snaží (majiteľ riaditeľovi) do môjho zoznamu cieľov vopchať zadanie, ktoré môže byť protichodné a odporovať inému cieľu v mojom zozname, tak treba hľadať mieru, do akej možno vyhovieť bez toho, aby to poškodilo vyššie ciele. Alebo to urobiť šalamúnsky. Ak je napr. požiadavka na rovnaký počet žien a mužov, tak prijať mužov do profesií, v ktorých sú lepší oni, a prijať ženy do profesií, v ktorých sú zase lepšie ony.

Okrem zoznamu cieľov ešte existuje aj zoznam (vektor) aktuálneho stavu. Je to vlastne ten istý zoznam, ale namiesto cieľov doň píšeme aktuálny stav plnenia jednotlivých cieľov. Najlepšie číselne alebo v percentách. Lepšie sa to dá matematicky spracovať.

Napr. ak sme mali zoznam cieľov:
1. Zdravie a ľudské životy.
2. Nepoškodiť auto.
3. Doraziť včas na seminár.

Tak zoznam stavu po príjazde do Prahy bude:

1. 100% splnené.
2. 100% splnené.
3. 100% splnené.

Mohlo sa stať, že cestou do Prahy sme narazili na ľudí v núdzi, ktorí potrebovali pomôcť na diaľnici, a prišli sme na seminár o hodinu neskôr. V takom prípade by platilo:

1. 100% splnené.
2. 100% splnené.
3. 0% splnené.

Ďalej existuje zoznam (vektor) chýb riadenia. Je to ten istý zoznam cieľov, do ktorého píšeme, nakoľko sa nám ciele nepodarilo splniť. Je to vlastne rovnica:

„zoznam cieľov – zoznam stavu = zoznam chýb“

Takže ak by sme ten seminár zmeškali, potom by zoznam chýb vyzeral nasledovne:

1. 0% chýb.
2. 0% chýb.
3. 100% chýb.

Zoznam (vektor) chýb je vysvedčením každého manažéra. Je známkou za to ako zvládol riadenie procesu.

Ak by sme si napríklad urobili zoznam všetkých najdôležitejších vecí, o ktoré sa treba snažiť pri riadení štátu, a na konci volebného obdobia by sme si nakreslili aj vektor stavu a vektor chyby, kde by bolo vidieť, nakoľko bolo čo splnené a čo nesplnené, tak to by bola reálna známka pre každého politika, pre každého ministra a pre každého premiéra či prezidenta. Ale nie hodnotenie toho, čo sľuboval. Ale hodnotenie toho, čo bolo potrebné pre štát urobiť, čo bolo potrebné urobiť pre záujmy krajiny a občanov, a neurobil to!

A zvyšovanie cien je tiež jednou z chýb riadenia! Inflácia je jednoznačne okrádanie občanov! Zlodejstvo! Spoločnosť potrebuje ekonomiku, ktorá nebude občanov okrádať, a vládu, ktorá takúto ekonomiku zabezpečí!

Zoznam cieľov je chybný/defektný ak:
- niektoré ciele sú nesplniteľné, nedostupné.
- ak náš riadený objekt nie je schopný dosiahnuť niektoré z cieľov.
- ak sa ciele navzájom vylučujú.
- ak sú niektoré ciele nestabilné.

Takáto situácia vedie ku strate riadenia. Strácame kontrolu nad procesom.

6. Normálne, prípustné a havárijné riadenie


Podmienky počas riadenia sa môžu dosť radikálne meniť, a preto rozoznávame viac druhov riadenia:

Normálne: To je, keď všetko prebieha hladko, a vo vektore (zozname) chýb sú len zanedbateľné odchýlky, drobné chybičky.

Prípustné: Pri ňom sa už vyskytujú väčšie chyby v niektorých položkách zoznamu. Ale hlavné ciele je stále možné dosiahnuť.

Havarijné: Chyby niektorých položiek sú už veľmi výrazné, ale katastrofa riadenia, t. j. úplné zlyhanie, nezvratná strata riadenia, zničenie riadeného objektu – ešte nenastala. Pri havarijnom riadení sa hlavným cieľom riadenia stáva návrat do aspoň prípustného riadenia. (Napr. pilot lietadla, ktorému sa pokazil jeden motor, sa snaží aj s touto poruchou relatívne bezpečne pristáť na najbližšom letisku, aj keby nedorazil do pôvodného cieľa)

7. Doplnkové parametre


Zoznam cieľov, zoznam aktuálneho stavu a zoznam chýb môžeme nazvať kontrolnými parametrami, pretože sú to tie hlavné veci, ktorých plnenie kontrolujeme, overujeme. Preto kontrolné...

Okrem kontrolných parametrov máme ešte doplnkové parametre. Medzi ne patria:

Priamo riadené parametre: Ten kto riadi, ich aj priamo ovplyvňuje, čo nepriamo vedie k splneniu kontrolných parametrov, t. j. zadaných cieľov. Napr. šofér a auto. Priamo riadené parametre sú: spustenie štartéra, sklon stlačenia plynového pedálu, uhol otočenia volantu, stlačenie spojky, zaradená rýchlosť, zapnutie svetlometov. Ovládaním týchto riadených parametrov riadim auto tak, aby sa približovalo k splneniu zadaných cieľov (kontrolných parametrov). Takto hýbaním páčok a koliesok riadim proces jazdy auta tak, že ma to približuje k cieľu.

Voľné parametre: to sú ovládacie prvky, ktoré v danej etape riadenia nepotrebujem, ale ktoré budem potrebovať v inej etape riadenia. Napríklad počas jazdy je ručná brzda voľným parametrom, lebo ju používam iba počas parkovania. A naopak, počas parkovania (státia) sú plyn a volant voľnými parametrami, lebo vtedy ich vôbec aktívne nepotrebujem.
Iný príklad: dnešné klimatizácie dokážu aj chladiť, ale aj kúriť. V lete sú ovládacie prvky kúrenia voľnými parametrami, lebo aktívne využívam len chladiace ovládacie prvky. No v zime sa to prehodí. Chladiace ovládacie prvky sa stanú voľnými, a vykurovacie sa stanú priamo riadenými parametrami.


8. Rovnovážny režim a manéver


Zoznamy cieľov môžu mať rôzne úrovne. Tie dlhodobé, o ktorých som písal vyššie, to sú strategické ciele (stabilné hlavné ciele). Tie sa nezvyknú často meniť, majú dlhodobú platnosť. Potom môžu existovať taktické/dynamické ciele. To sú prechodné, v čase sa meniace ciele, ktoré mi pomáhajú „kľučkovať“ cez prekážky, aby som mohol splniť tie strategické ciele.

Napríklad bolo mojim cieľom prísť z Bratislavy do Prahy autom. Keď si zapnem navigáciu, tak tá mi ukáže celý itinerár – zoznam ciest, diaľnic a obcí, cez ktoré musím prejsť: „Teraz zabočte doprava“ – znie inštrukcia (prvý taktický/dynamický cieľ v poradí). T. j. navigácia mi ukazuje zoznam prechodných cieľov, ktoré v čase jazdy musím jeden za druhým absolvovať, aby som dorazil do cieľa.

Rovnovážny režim je taký, keď priamo riadené parametre výrazne nemením a „navigácia je dlho ticho“. T. j. kontrolné parametre taktického/dynamického zoznamu cieľov sa tiež výrazne nemenia (neprichádza ďalšia inštrukcia z navigácie). Napr. som na diaľnici, idem 110 a predo mnou je dlhočizná rovná cesta. T. j. proces beží, auto ide, ale nič sa výrazne nemení.

Manéver, to je stav medzi dvomi rovnovážnymi režimami. Nutnosť výraznejšie zmeniť priamo riadené parametre a teda nepriamo aj tie kontrolné (musím odbočiť na križovatke doprava).

Existujú silné a slabé manévre. T. j. prudké a mierne manévre. Ich posudzovanie ale môže byť relatívne, subjektívne, osobné... Slabými manévrami sa označujú také procesy, ktorých dopad je cítiť len mierne alebo vôbec. Silné manévre majú veľmi citeľný dopad. Slabým manévrom môže byť napríklad evolúcia, a silným manévrom revolúcia.

Strata riadenia, to je prekročenie hodnôt vo vektore cieľov nad prípustnú hodnotu. Napríklad som mal odbočiť mierne, ale odbočil som prudko a skončil som v priekope. Stratil som riadenie, lebo auto potrebuje odťahovku, bez nej sa z priekopy nedostanem.



Rekapitulácia spomenutých nástrojov (kategórií) riadenia:

1. Plná funkcia riadenia
2. Súhrnná koncepcia riadenia
3. Riadenie a samoriadenie
4. Štruktúrne a bezštruktúrne riadenie
5. Vektor (zoznam) cieľov, vektor aktuálneho stavu, vektor chyby
6. Normálne, prípustné a havárijné riadenie
7. Priamo riadené a voľné parametre
8. Strategické (stabilné hlavné) ciele a taktické (dynamické) ciele.
9. Rovnovážny režim a manéver
10. Strata riadenia


V riadení platia určité axiómy (jednoduché pravdy):

- Čím je nižšia pravdepodobnosť toho, že sa nám podarí dosiahnuť cieľ, tým vyššia musí byť kvalita riadenia (t. j. o to kvalitnejší a gramotnejší manažér to musí vziať do svojich rúk).

- Ak chce človek úspešne a harmonicky riadiť procesy, tak musí si najprv overiť objektívne mantinely a obmedzenia, ktoré boli vytýčené hierarchicky vyšším riadením, až po Hierarchicky najvyšší rozum (HNR). Inak by mohol konať proti objektívnym zákonitostiam, čo by mohlo mať nepriaznivé až fatálne následky pre neho samotného i mnohých ďalších ľudí a prírodu.

- Každé riadenie obsahuje zoznam hierarchicky usporiadaných cieľov a každé riadenie má definované, ktoré prostriedky na dosiahnutie cieľov sú prípustné a ktoré nie! Ak v tomto subjekt riadenia nemá jasno, potom je sám iba súčasťou širšieho riadiaceho procesu a sám nič reálne neriadi.
 
Naposledy upravené:
Děkuju za další lekci - a osmělím se k svému převyprávění. Tak, jak jsem to pochopila. A moc prosím mi opravit chyby = kde se mýlím.

Vymýšlím si příběh, že mi pošta doručí obálku s modrým pruhem a v ní je předvolání do města M a úřadu U, k určitému úředníkovi, na určitý den a hodinu. Jen se tam nepíše, proč a kvůli čemu si mě předvolávají. V předvolání je napsané jen "předvoláváme k jednání" - víc úředníci neuvedli. A já pátrám v paměti i ve svědomí - a nenacházím nic, proč by mě úřad U měl předvolávat.
Teď nastávají dvě možnosti:
1) buď předvolání úplně odignoruju a hodím do koše - s vlastním přesvědčením, že si nejsem vědomá žádného důvodu, proč by mě úředník měl předvolávat
2) vezmu to vážně a začnu se připravovat na jednání.

V případě č.1 nechci nic zjišťovat ani řešit, tedy nechci věc řídit sama = vzdávám se řízení, ale s rizikem, že pak věc bude řídit někdo jiný.
Dost časté chování dnešních lidí. Myslí si, že vyhozením problému "do koše" (= vytěsněním) zmizí sám, že se to všechno "nějak vyřeší" i bez jejich účasti - což sice platí, ale to řešení se nám pak většinou vůbec nelíbí.

V případě č.2 si začnu chystat plán, scénář, návod = koncepci, jak problém vyřešit.
Problém jsem identifikovala, přijala, ujasnila si, jak bych ho chtěla řešit. V tomto případě se pozastavím u bodu č.4 Jardobova pojednání.
Jelikož v mém případě nevím, co mě u jednání čeká, je to trochu složitější, ale přesto příprava není nemožná. Jasně - až budu na místě, jako první otázku zjistím, co mi úředník chce - a pak můžou nastat určité scénáře, na které se můžu v duchu (= přehráním scénáře ve své hlavě) připravit. Když jdu na úřad Města, praxe mi řekne, co tak tam můžou ode mne chtít, proto si připravím doklad, že jsem zaplatila popelnice, že mám platný OP a jiné doklady, že mám zaplacené případné pokuty od městských strážníků ...atd. Prostě - připravím si všechno, o čem mi zkušenost říká, že by mohlo nastat.
To vše s vědomím, že přesto může nastat situace, kterou vůbec nebudu čekat. Zde si můžu nastínit scénář, který mi poskytne čas na vyhodnocení nové situace.
Pokud půjde o úplnou pitomost, oddechnu si a určitě budu schopná celý problém vyřešit okamžitě.
Pokud o pitomost nepůjde, tzv. "krizový scénář" musí mít za úkol získat mi co nejvíc času k reagování = abych se se situací seznámila, vyhodnotila ji a našla nějaká řešení.

Pak nastane den D a já se vydám do města M na úřad U k jednání s úředníkem. Je jedno, čím pojedu, protože ve všech případech musím vyhotovit "seznam parametrů" a budu se strukturně sama řídit - abych se do města M na úřad U dostala včas.
(A tady už neumím vůbec popsat, co z Jardobova popisu použiju. Každý z nás někdy někam cestoval a tak si umí představit, co mám na mysli. Od zjištění spojů po přípravu oblečení a všech nutných dokladů - nebo od přípravy auta až po zaparkování.)

A i tady - jako v Jardobově příkladu - mohou nastat dvě varianty = buď jednání stihnu (a pak pokračuji podle svého scénáře) - nebo nestihnu a musím si vypracovat scénář náhradní.

Stejné je to i při jednání na úřadě. 1) Buď po mně budou chtít třeba ty popelnice = prokázat, že jsem je zaplatila, protože oni nedohledali platbu = pak jsem spokojená, protože jsem se předem připravila = věci "šlapou" podle mého scénáře.
Nebo jde opravdu o nějakou blbost - třeba úředník po ověření totožnosti zjistí, že to nejste vy, s kým chtěl jednat = pak jsem taky spokojená, nic se neděje a já jedu domů = opět se "věci" odehrávají tak, že mě nepřekvapují.
Nebo situace třetí - nejhorší. Úředník na mne vybafne, že tu má oznámení, že můj pes napadl a pokousal občana XY. Já zírám - na toto rozhodně připravená nejsem, zvláště za okolnosti, kdy žádného psa nemám. To už je pak horší, zde je nutný scénář nový, který je potřeba důkladně promyslet, popř. projednat = jaké důkazy předložit, jaká svědectví, kdo řekl, že to byl můj pes... atd.

Prosím, moc se omlouvám za grafomanství. Píšu tady, že i já, ačkoliv nerozumím "tlustým knihám", používám koncepci řízení.
Jen potřebuji "odkývat", že můj popis se neliší od toho, co popsal Jardob ve svém vysvětlení = zda jsem dobře pochopila učivo. :)
A samozřejmě - jsou tací, kteří se řídit nechávají i v takových životních situacích - jenže pak se nesmějí divit, že jsou řízení jinými. V tom mém případě - kdybych nejela na jednání, nedozvím se, že kdosi podal oznámení, že můj neexistující pes někoho pokousal. A úřad by to vyřešil za mé nepřítomnosti, po svém - a zcela určitě v můj neprospěch.
 
Naposledy upravené:
@Lin, podľa mňa si to popísala pomerne dobre, aj keď šlo o jednoduchý príklad, kde nebolo treba zapojiť do činnosti tím na riešenie zložitejších vecí. Tam už by bolo treba tú štruktúru vytvoriť (5. etapa PFR).

Ten začiatok opisu bol skoro ako v detektívke a ja som začal tušiť pri tých slovách niečo nekalé :) Ak by mi totiž prišiel z úradu list a nebolo tam uvedené v akej veci ma predvolávajú, tak by som tušil nejaký háčik. V riadení je extrémne dôležité predvídať, čo človeku dá možnosť adekvátne sa pripraviť na každú akciu protivníka. Ak by mi teda prišla takáto podozrivá modrá obálka, tak asi by som rozhodil siete ne internete a popýtal sa ľudí, či aj im niečo podobné prišlo a o čo sa jednalo. Veľmi by pomohlo, ak by už niekto druhý mal takúto skúsenosť. Lepšie by som sa mohol pripraviť, najmä ak by ma niekto chcel podviesť alebo prinútiť k niečomu, čo by bolo proti môjmu svedomiu.
Možno by som im tam aj zavolal, a snažil sa z nich vypáčiť, o čo sa jedná...

V jednej z kapitol DVTR sa budú vysvetľovať aj schémy riadenia. Prvá je taká, že človek koná ako robot, ako tank, ide si svoje, a nehľadí na reakcie okolia. Je ako naprogramovaná raketa, ktorá letí na cieľ a nevie manévrovať. Druhá schéma je taká, že človek ide k cieľu, ale zároveň reaguje na prekážky, ktoré sa vyskytnú. To mu dáva určitú výhodu a vyššiu úspešnosť dosiahnutia cieľa. A tretia schéma je taká, že človek pozná cieľ, a miesto iba obyčajného reagovania na prekážky ktoré vznikajú, a ktoré je vždy oneskorené a nie vždy účinné, tak človek sa snaží prekážky predvídať a reagovať na ne už v predstihu. Takéto správanie, ak je predvídanie bezchybné, maximálne zvyšuje napredovanie človeka k želanému cieľu.

Napríklad globalizátori presadzujú rôzne agendy a úchylnosti, nie v každom štáte sa im to darí. A práve kvôli tomuto časovému sklzu máme my, kde ešte nie je napr. Istanbulský dohovor zavedený, ani inklúzia nie je v takom pokročilom štádiu, máme možnosť vidieť v praxi iných krajín (t.j. predvídať) aké špinavosti sa nám snažia pod krásnymi heslami zaviesť aj tu. A teda máme možnosť sa na to lepšie pripraviť a lepšie sa brániť pokusom o ich zavedenie tu.
 
Naposledy upravené:
@Lin, podľa mňa si to popísala pomerne dobre, aj keď šlo o jednoduchý príklad, kde nebolo treba zapojiť do činnosti tím na riešenie zložitejších vecí. Tam už by bolo treba tú štruktúru vytvoriť (5. etapa PFR).
Nene, Jardobe - potřebu týmu jsem opravdu nezapracovala, protože v tom bych se umlátila sama - po pár větách. :)
O tom mám totiž jen skromnou představu a minimální zkušenosti.
Jsem ráda, jestli se mi podařilo popsat obyčejný příběh z obyčejného života - takový, jehož obdobu jsme zažili snad každý.
 
Nene, Jardobe - potřebu týmu jsem opravdu nezapracovala, protože v tom bych se umlátila sama - po pár větách. :)
O tom mám totiž jen skromnou představu a minimální zkušenosti.
Jsem ráda, jestli se mi podařilo popsat obyčejný příběh z obyčejného života - takový, jehož obdobu jsme zažili snad každý.
Lin , čím více se tím člověk zaobírá , tím více je zřejmé , že se jedná o selský rozum , zasazený do formátu strategie a taktiky .
Musím si ujasnit to , co vlastně chci a čeho chci dosáhnout a potom hledám cestu , jak toho docílit . Něco zvládnu sám , na něco si musím přibrat přátele či pomocníky .
Nehledal bych zde nic , co nezapadá do činnosti našich běžných životů . Jen si vezmi , co všechno zvládne matka dvou dětí , která si potřebuje zajít na úřad , zvládnout starost o děti , větší na ruce , menší v kočárku a k tomu běžnou starost o domácnost i svoje potřeby . Nejeden hlasitý teoretik - analytik , by tento souboj prohrál a to hned první den .
Z tohoto pohledu je to běžná lidská činnost , která je vysvětlována latinsky . Když si tu latinu odmyslíš , přeměníš na vlastní slovně obrazné chápání , tak zjistíš , že je to něco , co známe z běžného života , jen nad tím nerozumujeme a nepřemýšlíme do hloubky .
Ono je to i tím , že podle mého názoru , je většina lidí bezelstných , starajících se o svůj život . A pokud někdo tuto činnost vědomě provozuje , s úmyslem škodit ostatním , tak proti nim vede válku . A bezelstný člověk si nepřipouští , že by někdo měl potřebu , válčit proti jeho světu a způsobu života . Jakmile si to člověk uvědomí , že je to vědomý tlak prostředí - někoho , na moji psychiku a následné si připustím , že se děje něco , co ničí můj způsob života a tuto činnost někdo provozuje záměrně , tak se rázem vše mění .
Člověk přechází do stavu vědomí , vedu s někým válku , za svoji svobodu . Těš se , ty parchante .
 
Tu v susednom vlákne som sa pokúsil bližšie objasniť nejasnosti ohľadom vektorov, ktoré môžu vznikať pri čítaní DVTR. Sú tam určité logické protirečenia, ktoré by sa možno vyjasnili, ak by v DVTR boli dané aj príklady z praxe. Lebo miestami hovoria o statickom vektore cieľov, ktorý je zoradený podľa dôležitosti cieľov. A inde hovoria o dynamickom vektore cieľov, ktorý je zoradený chronologicky, teda podľa času. A toto dokopy nejde. Musí teda logicky ísť o odlišné dva zoznamy, ktoré sa navzájom dopĺňajú. Pretože niečo celkom iné je priorita cieľov a niečo iné je časová postupnosť cieľov.
 
Čo myslíš presne touto vetou?
Tím myslím démona , který vidí způsob , jakým může tahat lidi na vařené nudli .
Řízení je jen nástroj , který může život usnadňovat a zkvalitňovat a nebo otravovat a ničit , tak jak to vidíme všude kolem sebe .
 
Inak súhlas s tým, že DVTR je vo svojom jadre veľmi jednoduchá. V úvodnej lekcii som písal, že je to v skutočnosti niečo, čo sa dá prirovnať malej násobilke, len je to napísané príliš vedeckým spôsobom. Netreba za tým hľadať nič zložité, skôr skúsiť pochopiť ten sedliacky rozum, ktorý sa v tom skrýva.
Normálne človek v živote koná a riadi veci intuitívne. V niečom dá na rozum, v niečom na inštinkty a v niečom na intuíciu, niekedy na niečo dôležité pri rozhodovaní zabudne. Ak sa človek prelúska DVTR tak to ťažké masírovanie mozgových závitov primitívnymi vecami spôsobí to, že človek sa naučí uvažovať systematicky. Určité primitívne veci si zapíše hlboko do pamäti, a vždy pri rozhodovaní bude myslieť na všetky dôležité princípy. Nebude konať inštinktívne tam, kde bolo treba použiť rozum. Vďaka systematickosti myslenia nezabudne na nič dôležité a nemal by robiť chyby.

Niekedy ma pri filme baví identifikovať, kde urobili hlavní aktéri osudovú chybu. Napríklad pred pár dňami dávali film Útok z hlbín: https://www.csfd.cz/film/4157-utok-z-hlubin/prehled/
Robili nebezpečné pokusy v žraločom mozgu, kde sa snažili vyvinúť liek na obnovu mozgových buniek a liečenie alzhajmera. Bolo to v laboratóriu na otvorenom mori. Ten výskum spôsoboval to, že skúmaný žralok sa stával chytrejším, lebo mu rástol mozog.
Fatálny zlom v tom filme nastal vtedy, keď odoberali žralokovi vzorku tekutiny z mozgu, žralok bol vytiahnutý z vody a mal spať, ale na chvílu sa prebral a odkusol jednému z členov ruku. Vtedy ošetrovateľ utekal pre zbraň a chcel žraloka zastreliť. No šéfka výskumu mu to nedovolila. Stlačila núdzové tlačídlo a žraloka vypustila do nádrže. Tímto rozhodnutím šéfka nakoniec väčšinu tímu odsúdila k smrti. Aj seba. A to všetko preto, lebo výskum si cenila viac, ako životy všetkých svojich kolegov. Taký bol jej vektor cieľov - pracovných priorít. Neskôr hierarchiu priorít vo svojom vektore cieľov zmenila, ale bolo to už príliš neskoro, keď zomrelo veľa ľudí a ona tiež bola krátko pred smrťou. To sú fatálne chyby riadenia.
 
Naposledy upravené:
Takéto správanie, ak je predvídanie bezchybné, maximálne zvyšuje napredovanie človeka k želanému cieľu.
a zasa sme pri merite veci. Čím presnejšie poznáš konečny obraz toho kam smeruješ (smeruje svet), teda ako hovoria lámovia, čim viac máš v sebe prázdnoty (teda menšie svoje ja), tým viac vesmíru môžes poňať (pochopiť väčšiu cast mozaiky) a tým pádom dokážeš vidieť konečný vysledok a máš zvýšenu presnosť videnia cesty ku tomu cieľu, keďže vidíš cieľ s väčšou presnosťou.

Môže byť vysvetlene takto systémom mamy sestry brat? :)
 
Tím myslím démona , který vidí způsob , jakým může tahat lidi na vařené nudli .
Řízení je jen nástroj , který může život usnadňovat a zkvalitňovat a nebo otravovat a ničit , tak jak to vidíme všude kolem sebe .
Trochu to vyznelo, ako by bola reč o tej "latinizácii" DVTR. To by som autorom nezazlieval. Primárne to robili preto, aby zjednotili vedné odbory.

Čo sa týka obyčajných ľudí, tak vlastne na podvedomej úrovni to ovláda každý, len bežne to robíme chaoticky a s chybami, nie systematicky. Bude dobré, aby sme tieto skryté múdrosti sedliackeho umu znovu v sebe objavili a trochu ich systematizovali, aby sme ich mali stále pred očami všetky ako jednu schému, a riadili sa podľa toho v živote. Potom ľudia prestanú robiť toľko chýb a budú gramotnejšie organizovať život svoj aj svojho okolia.
 
a zasa sme pri merite veci. Čím presnejšie poznáš konečny obraz toho kam smeruješ (smeruje svet), teda ako hovoria lámovia, čim viac máš v sebe prázdnoty (teda menšie svoje ja), tým viac vesmíru môžes poňať (pochopiť väčšiu cast mozaiky) a tým pádom dokážeš vidieť konečný vysledok a máš zvýšenu presnosť videnia cesty ku tomu cieľu, keďže vidíš cieľ s väčšou presnosťou.

Môže byť vysvetlene takto systémom mamy sestry brat? :)
Ono každému asi vyhovuje iné vysvetlenie. Niekto vie lepšie pochopiť podanie "Maťka", a niekto iný podanie "Kubka". To je tým, že máme v sebe inú sieť asociácií. Preto je naivné si myslieť, že stačí použiť slovenské a české výrazy, trochu zjednodušený výklad a každý všetko pochopí. Houbeles. Nie sme všetci rovnakí a bez vysvetľovanie a rozhovorov to nepôjde. Nikto nikomu rozum do hlavy z kníh nenaleje.
 
Ono každému asi vyhovuje iné vysvetlenie. Niekto vie lepšie pochopiť podanie "Maťka", a niekto iný podanie "Kubka". To je tým, že máme v sebe inú sieť asociácií. Preto je naivné si myslieť, že stačí použiť slovenské a české výrazy, trochu zjednodušený výklad a každý všetko pochopí. Houbeles. Nie sme všetci rovnakí a bez vysvetľovanie a rozhovorov to nepôjde. Nikto nikomu rozum do hlavy z kníh nenaleje.
a vieš, čo je najlepšie? Že jedného dňa proste otočíš vypinacom, ktory si pred tym nevidel a rozsvieti sa v miestnosti a prestanes zakopávať o nabytok.
Al furkam
 
Ono každému asi vyhovuje iné vysvetlenie. Niekto vie lepšie pochopiť podanie "Maťka", a niekto iný podanie "Kubka". To je tým, že máme v sebe inú sieť asociácií. Preto je naivné si myslieť, že stačí použiť slovenské a české výrazy, trochu zjednodušený výklad a každý všetko pochopí. Houbeles. Nie sme všetci rovnakí a bez vysvetľovanie a rozhovorov to nepôjde. Nikto nikomu rozum do hlavy z kníh nenaleje.
Nejtěžší je lidi přesvědčit o tom , že mají používat svůj vlastní rozum a přitom vzít svůj vlastní život , do svých vlastních rukou . Osamostatnit se .
 
Nejtěžší je lidi přesvědčit o tom , že mají používat svůj vlastní rozum a přitom vzít svůj vlastní život , do svých vlastních rukou . Osamostatnit se .
a viete ako sa to robi najlepšie? Vlastnym prikladom. Že bude človek robit veci tak dobre, že aj po rokoch, desaťročiach či stáročiach je jeho priklad stále motivaciou pre iných.
Džalal ed-Din Muhammad Rúmí (a možno niekto iný) povedal. Ked som bol chytrý, chcel som zmenit svet. Twraz som múdry a mením sam seba.

Ja píšem básne a cez ne sa snažím ukázat svetu, ze mozaika vytvorená Koncepciou sociálnej bezpečnosti ma inšpirovala nancestu životom aj cez básne. Otvorila nové šírky videnia celkového obrazu, ktorého matrice moznych buducich stavov sa práve odráža v tych basňach.
Poznám krásne mladé ženy, ktoré to osté vyjadrujú nádhernymi maľbami, časť z nich potom dopĺňajú moje básne svojimi obrazmi. A takto sa snažíme svojim svetlom zapaľovať svetlá v dušiach inych, aby aj tie duše chceli zväčšovať svit vôkol seba
 
@jardob Díky za další lekci v "uživatelsky přátelském" formátu.
Ráda bych položila pár otázek, jsem ale v časové tísni, bude prosím možné vrátit se k tématu v tomto vlákně později?
 
@jardob Děkuji mockrát, asi to budu muset vzít na etapy.
Předně se asi nevyhnu dílčímu návratu k tématu předchozí kapitoly, chci-li se dostat k některým otázkám plné funkce řízení.
Jde mi o myšlenkové uchopení samotného konceptu řízení jako uvědomělého působení subjektu řízení disponujícího vůlí a intelektem na objekt řízení (charakterizovaný prozatím jen jistou formou dynamiky) za účelem dosažení určitého cíle (vektoru cílů). To pak dále generuje řídící proces (řetěz příčin a následků vedoucích k určenému cíli), s tím, že:
Vo Vesmíre prebieha nespočetné množstvo procesov a podprocesov. Všetky tieto procesy sú riadené. A preto všetky procesy vo Vesmíre môžeme rozdeliť na dve skupiny:

  • Na procesy riadenia (zamerané smerom von)
  • A na procesy samoriadenia (zamerané smerom dnu)
Zajímá mě, jaký je teoretický základ teze, že v objektivní realitě nejsou přítomny jiné než řízené procesy. Je to dáno povahou samotné objektivní reality (jejím hierarchickým uspořádáním), nebo jde o náš způsob, jak tuto realitu myšlenkově uchopit, anebo jde jednoduše o definici pojmu "proces", která v sobě zahrnuje nějakou posloupnost dílčích změn směřujících k předem danému cíli, a sama o sobě tak předpokládá nějaký řídící subjekt? V teorii řízení je pojem "proces" patrně takto chápán (vždy v sobě nějak zahrnuje onu vědomou složku), nicméně jsme zvyklí mluvit o přírodních (biologických, geologických, fyzikálních atd.) procesech, které sice směřují k určitým změnám nebo jevům, těžko bychom je ovšem označili za "cíle", k nimž je takový proces "někým" řízen. Ráda bych tedy věděla, jaký přesný význam je v rámci DOTU (snad ta originální zkratka nevadí) přisuzován samotnému pojmu "proces", a jak se dospělo k tvrzení, že každý proces ve Vesmíru je řízený. Pak bych se přesunula k otázkám ohledně plné funkce řízení.
 
Naposledy upravené:
@jardob Děkuji mockrát, asi to budu muset vzít na etapy.
Předně se asi nevyhnu dílčímu návratu k tématu předchozí kapitoly, chci-li se dostat k některým otázkám plné funkce řízení.
Jde mi o myšlenkové uchopení samotného konceptu řízení jako uvědomělého působení subjektu řízení disponujícího vůlí a intelektem na objekt řízení (charakterizovaný prozatím jen jistou formou dynamiky) za účelem dosažení určitého cíle (vektoru cílů). To pak dále generuje řídící proces (řetěz příčin a následků vedoucích k určenému cíli), s tím, že:

Zajímá mě, jaký je teoretický základ teze, že v objektivní realitě nejsou přítomny jiné než řízené procesy. Je to dáno povahou samotné objektivní reality (jejím hierarchickým uspořádáním), nebo jde o náš způsob, jak tuto realitu myšlenkově uchopit, anebo jde jednoduše o definici pojmu "proces", která v sobě zahrnuje nějakou posloupnost dílčích změn směřujících k předem danému cíli, a sama o sobě tak předpokládá nějaký řídící subjekt? V teorii řízení je pojem "proces" patrně takto chápán (vždy v sobě nějak zahrnuje onu vědomou složku), nicméně jsme zvyklí mluvit o přírodních (biologických, geologických, fyzikálních atd.) procesech, které sice směřují k určitým změnám nebo jevům, těžko bychom je ovšem označili za "cíle", k nimž je takový proces "někým" řízen. Ráda bych tedy věděla, jaký přesný význam je v rámci DOTU (snad ta originální zkratka nevadí) přisuzován samotnému pojmu "proces", a jak se dospělo k tvrzení, že každý proces ve Vesmíru je řízený. Pak bych se přesunula k otázkám ohledně plné funkce řízení.
Ahoj,
nepamätám si, že by niekde v DVTR bola definícia termínu proces. Voľne by sa dal definovať asi ako "postupnosť po sebe nasledujúcich zmien". Tu sú tiež nejaké definície: https://sk.wikipedia.org/wiki/Proces

Ono pre človeka, ktorý je stotožnený s myšlienkou Hierarchicky najvyššieho riadenia, je tvrdenie o tom, že všetky procesy vo Vesmíre sú riadené priamo alebo nepriamo (t. j. majú nejaký zmysel, nejaké ciele), úplne prirodzené a pochopiteľné.

Problém to môže robiť ateistom, ktorí vnímajú svet ako čosi, čo vzniklo z chaosu: poriadok z chaosu, intelekt z absencie intelektu, t. j. z hlúposti-prázdnoty

Lenže v prírode nikde nie je vidieť, že by niečo vznikalo z ničoho, že by hlúposť dokázala splodiť intelekt vývojom. A čo je to vývoj? Vývoj je INTELIGENTNÝ plán. Ak ľudia pochopia, že vývoj bez intelektu neexistuje, tak pochopia, že ani samotný intelekt nemohol vzniknúť vo vesmíre bez intelektu. Veď ak by sme predpokladali, že na počiatku nebolo nič, žiadny intelekt, len nekonečne malý bod, ktorý vybuchol (Big Bang), tak ako si pri zdravom rozume môžeme namýšľať, že bez intelektu, mohlo z toho výbuchu vzniknúť niečo inteligentné?

My ľudia svoju múdrosť nečerpáme z "ničoho", z "čiernej diery", ale učíme sa z prírody, ktorá je objemnejším systémom, ktorý obsahuje oveľa viac múdrosti a poučení, než akou disponuje človek. My čerpáme len útržky z nej. To je náš vývoj.
A príroda všetku svoju múdrosť, t. j. všetky stopy a prejavy intelektu tiež musela niekde získať.
Príde mi úsmevné, keď počujem vedcov ako fantazírujú, že život vznikol tak, že z atómov nejako samo od seba začali vznikať amínokyseliny - z amínokyselín nejako sami od seba začala vznikať DNA, a po vzniku DNA začali vznikať prvé organizmy. Samo sato? To je proti zdravému rozumu. To je proti princípu Príčina - Následok. Vývoj bez intelektu nemôže existovať! A intelekt je základom riadenia - ovplyvňovania matérie naokolo.
Kto si myslí opak, nech skúsi uviesť aspoň jeden príklad.
 
@jardob Děkuji za vysvětlení, chápu to tedy tak, že podle DVTR jsou procesy probíhající v celém Vesmíru řízeny podle hierarchického principu, tj. každý probíhající proces je součástí nadřazeného objemnějšího procesu řízeného z vyšší úrovně, až po úroveň nejvyšší (Boha). Já to nevidím takhle jednoznačně (jsou jiné, nikterak méněcenné myšlenkové systémy, které se bez hierarchického uspořádání objektivní reality obejdou), ale není mým úmyslem tady prezentovat jiná pojetí, důležité je zde porozumět nástrojům, které nám poskytuje probíraná teorie.

K plné funkci řízení bych se ráda zeptala, zda se její uplatnění vztahuje jen na procesy nebo projekty, nebo zda může být (s nezbytnými modifikacemi) realizována u všech typů objektů řízení, zejména lidských kolektivů.
 
Naspäť
Top Bottom