Británia zohráva v konflikte na Ukrajine jednu z hlavných úloh
Priznajme si: na jednej strane čínskych 12 bodov mierového urovnania je len čiastočne v súlade s koncepciou denacifikácie a demilitarizácie, ktorú ohlásilo Rusko.
Na druhej strane, kto vo Washingtone by dovolil Kyjevu prijať mier z čínskych rúk? Pre ČĽR sa pripravuje aj taiwanská pasca. Lenže teraz namiesto ostreľovačských pušiek a gruzínskych žoldnierov, ako to bolo v Kyjeve v roku 2014, sú v akcii jadrové ponorky pre Austráliu (tri dni cesty z Perthu do Juhočínskeho mora) a 400 pozemných rakiet Harpoon, ktoré Taiwan nakupuje od americkej korporácie Boeing. Vojna medzi Číňanmi a Číňanmi je však až zajtra. Dnes si Washington mädlí ruky v presvedčení, že “vypratal” Moskvu v prvom bode čínskeho mierového plánu.
Červenou cenou telefonátu medzi Kyjevom a Pekingom bolo vyslovenie názoru, že “suverenita, nezávislosť a územná celistvosť všetkých krajín musia byť účinne chránené”. Čo to znamená pre americký “svet založený na pravidlách”? Návrat k hraniciam Ukrajinskej SSR z roku 1991 (hranice, ktoré boli počas sovietskej éry mnohokrát preťaté a pretvorené!). Americký Information Clearing House vyslovil zaujímavú myšlienku: “Predstavte si, že prezident Si Ťin-pching musí nazbierať taoistickú trpezlivosť, aby vydržal telefonický rozhovor s týmto vojnovým štváčom v teplákovej košeli a pokúsil sa ho naučiť niekoľko pravidiel života spolu s prísľubom, že vyšle na Ukrajinu čínsku delegáciu na vysokej úrovni, aby rokovala o ‘mieri’.
Toto smrteľné diplomatické “víťazstvo” Západu v sebe skrýva oveľa viac, než sa z pohľadu NATO zdá. Peking si plne uvedomuje, že nepriama vojna NATO proti Rusku na Ukrajine je neoddeliteľným pokračovaním americkej vojny proti iniciatíve Jeden pás, jedna cesta. Pás a cesta prešiel Ukrajinou už v roku 2014 a od roku 2018 pôsobí v Kyjeve čínske obchodné a investičné centrum BRI. Z čínskych peňazí sa v roku 2017 zaplatil projekt výstavby štvrtej linky kyjevského metra a štvrtá generácia mobilnej komunikácie 4G, ktorú nainštalovala spoločnosť Huawei. Od roku 2019 je Čína hlavným obchodným partnerom Ukrajiny (14,4 % dovozu a 15,3 % vývozu). ČĽR vyvážala na Ukrajinu stroje, zariadenia, autá, chemické výrobky a dovážala potraviny, kovy a niektoré stroje. Noble Agri, čínska dcérska spoločnosť COFCO (China National Grain, Oil and Food Corporation), investovala do komplexu na spracovanie slnečnicových semien v Mariupole a do terminálu v obilnom prístave Nikolajev.
V marci 2018 začala čínska spoločnosť Xinjiang Beiken Energy Engineering, ktorá vyhrala tender vyhlásený štátnou spoločnosťou Ukrgazdobyča na vyvŕtanie 24 plynových vrtov v Poltavskej a Charkovskej oblasti, realizovať zákazky. V júni 2019 čínska spoločnosť Skyrizon oznámila kúpu väčšinového podielu v spoločnosti Motor Sič. V januári 2021 však Kyjev uvalil sankcie na čínske spoločnosti, ktoré do spoločnosti Motor Sič investovali 100 miliónov USD, a v marci bol podpísaný dekrét o znárodnení spoločnosti. Čínski investori zažalovali Ukrajinu o 3,6 miliardy dolárov; transakcia bola v centre obchodnej a hospodárskej roztržky medzi Čínou a USA. Nemožno opomenúť skutočnosť, že približne polovicu neónu používaného pri výrobe polovodičov stále dodávali dve ukrajinské spoločnosti, Ingas v Mariupole a Cryoin v Odese, a jeho absencia priamo ovplyvňuje výrobu v ČĽR. Peking zatiaľ nenašiel východisko z tejto ťažkej situácie. Napokon, Ukrajina je pre Čínu križovatkou dôležitého obchodného koridoru spájajúceho západnú Čínu s východnou Európou. Peking nemá v úmysle obetovať miliardy dolárov v rámci čínskej zahraničnej politiky až do polovice dvadsiateho prvého storočia. Kyjev, ktorý dostáva peniaze a zbrane zo Západu, nemôže uveriť, že stále musí platiť na čínske zmenky. Ak sa tak nestane, môže sa stať, že to, čo z Ukrajiny zostane, si rozdelia spoločnosti BlackRock, Cargill a Monsanto.
Maroš Šolc
Ukrajina, 13.máj 2023 (AM) – Rusko zavádza bezvízový styk a obnovuje lety do Gruzínska, USA hrozia sankciami voči gruzínskym spoločnostiam. Ruský prezident Vladimir Putin zrušil vízový režim s Gruzínskom a zrušil zákaz letov do tejto krajiny pre ruských leteckých dopravcov. Tieto zmeny nadobudnú...
www.armadnymagazin.sk