Hudba

Objektívne dobrá hudba

S jedným kamarátom počúvame trance, house a podobne. V dnešných časoch už je dosť problematické povedať, čo patrí do skupiny trance, čo do house a podobne. Akosi všetká dnešná hudba elektronická je hluk. Tak sme si mysleli, že to len my sme nejakí vadní jedinci, že nejdeme s dobou a počúvame nejaké vykopávky z pred 20 tich rokov, ako napríklad

Zdroj: https://www.youtube.com/watch?v=JqUqyUEwTMY


Zdroj: https://www.youtube.com/watch?v=qD7Bb0WZb7o&t=1582s


Určitý čas sme žili v tej domnienke až kým kamarát nespravil pokus.
Svojej žene pustil nejaký ten kvalitný trance z rokou 2005. To boli ešte časy, keď tá elektronika nebola na takej úrovni, že DJ mohol byť každý hluchý človek. A stalo sa niečo zaujímavé. Tá jeho žena si obľúbila tú hudbu, ten 20 ročný trance. Ako je to možné? Človek, ktorý nikdy nepočul trance z rokov 2000 si ju ihneď obľúbi pri prvom počúvaní?
Tiež si stačí pozrieť komentáre

Zdroj: https://www.youtube.com/watch?v=LqCcdtM7Qe4&list=RDQMRbpl4nh6QlA&index=2

Ľudia tam píšu, že aj po 20 tich rokoch stále počúvajú tú hudbu. Ako je možné, že tí ľudia nezačali počúvať niečo nové? Veď predsa kapitalizmus denne produkuje tony hlukárov a hluku. Niektorí dokonca píšu, že to bol čas kedy vznikala najkrajšia, nejmelodickejšia elektronická hudba. Stále by sme mohli pripísať obľubu starých vykopávok k emocionálnemu previazaniu - tjs v mladosti človek mal pekné emócie pri tej hudbe a tak sa mu to zviazalo. Lenže aj ľudia čo nemajú priviazané k tej hudbe emócie, považujú tú hudbu za veľmi dobrú.

A tak sme si uvedomili, že tá hudba bola objektívne dobrá. Že ak sa do nej započúva akýkoľvek nehluchý človek, tak sa mu zapáči.

Vyššie uvedené sety sú presne z tej kategórie, ktorú sme my označili ako objektívne dobrá hudba - môžem to počúvať celý deň a nedostanem sa do stavu kedy musím to vypnúť aby mi hlava nepraskla. Pohodová hudba na počúvanie pri práci. Kdežto pri "Novodobej hudbe" sa mi veľa krát stáva, že už po hodine počúvania to musím vypnúť, lebo tá hudba doslova rozlaďuje psychiku.
A tak sme rozmýšľali, čo sa to vlastne stalo. Ako je možné, že hudba z pred 20 rokov bola Objektívne dobrá, a dnešná sa pomaly nedá počúvať.
A tu sa dostávame k známemu faktu - hudba odráža kultúru. Od roku 2000 kultúra na toľko upadla do kapitalitzmu, že sa všetko v nej ničilo, všetko sa zamenilo za peniaze. Ale aj v hudbe je vidieť ten jasný odkaz - nie všetko sa dá kúpiť za peniaze. To že niektorému hlukárovi zaplatíš miliardy neznamená, že ti začne produkovať Objektívne dobrú hudbu. On bude stále produkovať hluk. A pritom lokálny DJ ti bude produkovať Objektívne dobrú hudbu, nehľadiac na nízku výplatu. Dokonca to bude robiť aj vo voľnom čase, lebo ho to baví. To je ten faktor, ktorý kapitalizmus nikdy v živote nebude schopný pochopiť a preto dravý, nekontorlovaný kapitalizmus spôsobuje v spoločnosti neuveriteľné škody.


Objektívne dobrá hudba

S jedným kamarátom počúvame trance, house a podobne. V dnešných časoch už je dosť problematické povedať, čo patrí do skupiny trance, čo do house a podobne. Akosi všetká dnešná hudba elektronická je hluk. Tak sme si mysleli, že to len my sme nejakí vadní jedinci, že nejdeme s dobou a počúvame nejaké vykopávky z pred 20 tich rokov, ako napríklad

Zdroj: https://www.youtube.com/watch?v=JqUqyUEwTMY


Zdroj: https://www.youtube.com/watch?v=qD7Bb0WZb7o&t=1582s


Určitý čas sme žili v tej domnienke až kým kamarát nespravil pokus.
Svojej žene pustil nejaký ten kvalitný trance z rokou 2005. To boli ešte časy, keď tá elektronika nebola na takej úrovni, že DJ mohol byť každý hluchý človek. A stalo sa niečo zaujímavé. Tá jeho žena si obľúbila tú hudbu, ten 20 ročný trance. Ako je to možné? Človek, ktorý nikdy nepočul trance z rokov 2000 si ju ihneď obľúbi pri prvom počúvaní?
Tiež si stačí pozrieť komentáre

Zdroj: https://www.youtube.com/watch?v=LqCcdtM7Qe4&list=RDQMRbpl4nh6QlA&index=2

Ľudia tam píšu, že aj po 20 tich rokoch stále počúvajú tú hudbu. Ako je možné, že tí ľudia nezačali počúvať niečo nové? Veď predsa kapitalizmus denne produkuje tony hlukárov a hluku. Niektorí dokonca píšu, že to bol čas kedy vznikala najkrajšia, nejmelodickejšia elektronická hudba. Stále by sme mohli pripísať obľubu starých vykopávok k emocionálnemu previazaniu - tjs v mladosti človek mal pekné emócie pri tej hudbe a tak sa mu to zviazalo. Lenže aj ľudia čo nemajú priviazané k tej hudbe emócie, považujú tú hudbu za veľmi dobrú.

A tak sme si uvedomili, že tá hudba bola objektívne dobrá. Že ak sa do nej započúva akýkoľvek nehluchý človek, tak sa mu zapáči.

Vyššie uvedené sety sú presne z tej kategórie, ktorú sme my označili ako objektívne dobrá hudba - môžem to počúvať celý deň a nedostanem sa do stavu kedy musím to vypnúť aby mi hlava nepraskla. Pohodová hudba na počúvanie pri práci. Kdežto pri "Novodobej hudbe" sa mi veľa krát stáva, že už po hodine počúvania to musím vypnúť, lebo tá hudba doslova rozlaďuje psychiku.
A tak sme rozmýšľali, čo sa to vlastne stalo. Ako je možné, že hudba z pred 20 rokov bola Objektívne dobrá, a dnešná sa pomaly nedá počúvať.
A tu sa dostávame k známemu faktu - hudba odráža kultúru. Od roku 2000 kultúra na toľko upadla do kapitalitzmu, že sa všetko v nej ničilo, všetko sa zamenilo za peniaze. Ale aj v hudbe je vidieť ten jasný odkaz - nie všetko sa dá kúpiť za peniaze. To že niektorému hlukárovi zaplatíš miliardy neznamená, že ti začne produkovať Objektívne dobrú hudbu. On bude stále produkovať hluk. A pritom lokálny DJ ti bude produkovať Objektívne dobrú hudbu, nehľadiac na nízku výplatu. Dokonca to bude robiť aj vo voľnom čase, lebo ho to baví. To je ten faktor, ktorý kapitalizmus nikdy v živote nebude schopný pochopiť a preto dravý, nekontorlovaný kapitalizmus spôsobuje v spoločnosti neuveriteľné škody.


Keď som chodievala pravidelne behat tak cca roky ktoré uvádzaš som sety od gigi d'Agostina a tiesta počúvala, v tie roky do 2010 aj Avicii aj Tomorrowland mal úroveň. Rodinný známy v roku 2009 pozval tiesta odohrat jednu otváraciu párty ohľadne propagácie jedného produktu na Balatone, ževraj je to úplne normálny chalan, žiadne specialne požiadavky nemal, akurát dovoz aj odvoz helikoptérou...
 
žiadne specialne požiadavky nemal, akurát dovoz aj odvoz helikoptérou...
To je norma, ved vsetci chodime helikopterou, len ten tiesto je z tuhsieho cesta ako bezny smrtelnik... tato "hudba" je produkovana(priemysel nie umenie) na stiahnutie mladych k demonizmu - nocny zivot, neviazanost, pozitkarstvo, drogy a vsetko co k tomu patri. Vy co to pocuvate len pri sporte alebo v praci tvorite zlomok percenta ale ti "umelci" su v zajati tohto egregoru rovnako ako pri rokenrole a hocakom hudobnom priemysle.

Zdroj: https://youtube.com/playlist?list=PL59D88D9A39D0ACAD&si=85iQewKV1PUY6_Gj
 
Lenže aj ľudia čo nemajú priviazané k tej hudbe emócie, považujú tú hudbu za veľmi dobrú.

A tak sme si uvedomili, že tá hudba bola objektívne dobrá. Že ak sa do nej započúva akýkoľvek nehluchý človek, tak sa mu zapáči.
"Objektivně dobrá" pouze na základě toho, že se líbí většině? Takže je "objektivně dobrá" třeba konzumace alkoholických nápojů, protože většina lidí je ráda konzumuje? Nebo bude "objektivně dobrá" pornografie, když bude mít u většiny úspěch?
Ovšemže nikoliv (pro liberála možná ano, ale to já nejsem). Jde o subjektivní záležitost toho, kdo tu hudbu vnímá. Objektivita je zcela něco jiného než nějaký souhrn jednotlivých subjektivních hodnocení.
 
Ja tiež trans nemusím. A ani tie nahrávky od Tiesto by som nevedel počúvať dlhšie, než je nevyhnutné na "ochutnávku" a posúdenie. Je to naozaj individuálne.

Hudba je nástroj, ktorý vie asi najpriamejšie (zo všetkých dostupných nástrojov) pôsobiť na emócie, generovať ich. Vie generovať celú škálu emócií.

Ľudia pre seba vyhľadávajú rôzne emócie. Preto sa asi nedá hovoriť o univerzálne dobrej hudbe. Skôr o tom, aké emócie sa snaží v ľuďoch vygenerovať. Trans už z názvu prezrádza, že sa snaží ľudí uviesť do tranzu. To je stav, keď je vedomie plne sústredené na nejakú jednu činnosť alebo proces a prestáva vnímať okolie (na rozdiel od podvedomia, ktoré nikdy nespí, a vždy všetko počuje). Takže môže človeka dostať do nejakého pracovného rytmu, kde robí nejakú stereotypnú prácu prakticky v automatickom móde.

Ja napríklad, keď som sa venoval nejakej umeleckej tvorivej činnosti, tak som si pustil od Františka Nedvěda "Zvon" a nechal som to hrať stále dokola. Pri tej hudbe sa mi skvele tvorilo. Prebúdzalo to vo mne múzu. Bol to tiež určitý druh tranzu.
 
tato "hudba" je produkovana(priemysel nie umenie) na stiahnutie mladych k demonizmu - nocny zivot, neviazanost, pozitkarstvo, drogy a vsetko co k tomu patri. Vy co to pocuvate len pri sporte alebo v praci tvorite zlomok percenta ale ti

podla mna, ten človek ktory tym vsetkym prechádza asi tú skusenos v zivote potrebuje. Jednoducho zijeme v svete slobodného vyberu ( ja som si pred 15 rokmi vybrala taku hudbu na beh, a hotovo, ziaden iny egregor som nepodporila,ani nikomu nekázala brat drogy a opíjat sa) ,je na kazdom čo si z ponuky "matrixu" vyberie a na čo sa chytí aby sa priputal a stal sa zavislím na systeme, ak človek taku hudbu počúva to este neznamena ze je zdrogovany ,opity a neviem aky,napadnuty demonmi,. A vlastne vies , kolko ludí podporuje sfetovaneho zelenského ktory mozno bez kokainu nedokáze fungovat a este tomu pácha genocídu a polka sveta je v tom egregore? Denno denne počuva o ukrajine? Kolko inych politikov v drogách, alkohole ide? Vrcholoví manazéri, bankári, doktori, chirurgovia.....a dennodenne ich stretávas, vidís a ani by si to o nich nepovedal.a mozno ani takú hudbu nepočuvaju. Nerozdeluj, nepisudzuj, respektuj vyber inych, aj ked je nie správny, oni na tom časom prídu,ak nie zopakuju si skolu zivota v hotely zvanom zem....
 
Môžem sa spýtať , odkiaľ vieš bulharský teda ako si sa k tomu dostal?
Bulharsky som sa neučil, väčšina textu je preložená z odposluchu /podobnosť slov/, na zvyšok som použil slovník bulharsky, srbsky, rusky. Prvý krát som počul túto bulharskú baladu pred vyše tridsiatimi rokmi, odvtedy si ju priebežne prehrávam alebo spievam.
 
Pre mňa je to tiež príklad ako sa dá hudbou degradovať poslucháčov
Tomu názoru moc nerozumím. Ederlezi je známá ve spoustě verzí i jazyků všude, kam kdy vkročila noha balkánského Roma, a nevím, čím by právě tahle maďarská měla degradovat. Pro mě jako starší ročník pochopitelně Ederlezi znamená Bregović/Kusturica a legendární Dům k pověšení (1988).


Zdroj: https://www.youtube.com/watch?v=EZf00ad3G6o&t=9s
 
Tomu názoru moc nerozumím. Ederlezi je známá ve spoustě verzí i jazyků všude, kam kdy vkročila noha balkánského Roma, a nevím, čím by právě tahle maďarská měla degradovat. Pro mě jako starší ročník pochopitelně Ederlezi znamená Bregović/Kusturica a legendární Dům k pověšení (1988).


Zdroj: https://www.youtube.com/watch?v=EZf00ad3G6o&t=9s

Napisal som to , teda vyjadril som sa nepresne. Skladba ako taká je pekná , no jej prevedenie -myslel som tým hlasové prevedenie speváčky jej hlas a jeho zafarbenie - nebol čistý a mne osobne pílili uši,ako krik . Mám rad skladby kde hlas je dominujúci , silný , čistý prirodzený a hudba je iba podrižná , iba sprevádzajúca a pôsobí ako doprovod niekde v pozadí. Preto mám rád staršie skladby (trebárs v Československu Gotta , Duchoňa ,Matušku , Vondračkovu a podobne.), kde bol hlas “prvý” a potom to ostatné ako kulisa niekde za chrbtom. Preto som písal ako o degenerácii , pre poslucháča. Degenerácii poslucháča pomocou hudby. Hlas má byť čistý , silný a prirodzený - a má povznášať človeka do “výšin” Takto som to myslel.
 
Napisal som to , teda vyjadril som sa nepresne. Skladba ako taká je pekná , no jej prevedenie -myslel som tým hlasové prevedenie speváčky jej hlas a jeho zafarbenie - nebol čistý a mne osobne pílili uši,ako krik . Mám rad skladby kde hlas je dominujúci , silný , čistý prirodzený a hudba je iba podrižná , iba sprevádzajúca a pôsobí ako doprovod niekde v pozadí. Preto mám rád staršie skladby (trebárs v Československu Gotta , Duchoňa ,Matušku , Vondračkovu a podobne.), kde bol hlas “prvý” a potom to ostatné ako kulisa niekde za chrbtom. Preto som písal ako o degenerácii , pre poslucháča. Degenerácii poslucháča pomocou hudby. Hlas má byť čistý , silný a prirodzený - a má povznášať človeka do “výšin” Takto som to myslel.
To, že niekomu sa páči/nepáči ten alebo onen tón a farba hlasu speváka/speváčky prípadne aký žáner hudby má najradšej a pod. je subjektívna záležitosť. Mne sa páči od klasickej hudby, cez ľudovky po dobrý rock veľa rôznych žánrov, štýlov a to z celého sveta. Áno, napríklad aj Karel Gott, v tom sa zhodneme.

Ale hovoriť o „degenerácii poslucháča“ v tomto konkrétnom prípade? A to len preto, lebo tebe sa nezdá jej hlas v tomto živom vystúpení? S tým absolútne nesúhlasím – opakujem, môže sa ti to osobne nepáčiť (to je v poriadku), ale spomínať akúkoľvek degradáciu je absolútne nemiestne, a to som povedal dosť diplomaticky. Je tam dobrá muzikalita aj zo strany kapely, aj zo strany speváčky a žiadne negatívne emócie tu nie sú vyvolávané.

Inak, keď sme už pri tom, tak ona vždy „manipuluje“ svoje široké obecenstvo len pozitívnou energiou, spieva o láske, ľudských pocitoch, krásnych spomienkach, príbehoch atď. Teraz práve oveľa menej, lebo pred dvoma rokmi porodila trojčatá a odvtedy živé vystúpenia má len veľmi zriedkavo.

Alebo sa ti zdá, že napríklad aj v tomto prípade tu degraduje svoje obecenstvo? Vyzerá ona tak, vyzerajú tí muzikanti okolo nej skutočne tak? V tebe to vyvoláva negatívne pocity?

 
Ja píšem tiež priamo , nie každý má dar od najvyššieho - silný , pevný , prirodzený a hlavne čistý hlas. Neznamená to , že speváci sú zlí a bez talentu . Pre mňa osobne už taký Beatles degradovane pôsobil na človeka -ale to je iba môj osobný názor za ktorý sa nehanbím .Čistý prirodzený -od prírody daný hlas ma iba pár jedincov . To znamená ak vypadne technika - mikrofón tak taký Matúška , či Duchoň tým to vôbec neprekážalo - mali silný a čistý hlas. Dnešný speváci bez techniky nestoja s hlasom za veľa - znova iba môj osobný názor.
 
Naspäť
Top Bottom