Mám tu sice dlouhý, ale zajímavý článek
o záhadné přepravní společnosti z Indie, která přelstila americké sankce a vesele převáží dálnovýchodní ruskou ropu do Indie.
Ona společnost s názvem Gatik Ship Management se registrovala v druhé půli roku 2021. Měla dva tankery a nikdo o ní nic nevěděl.
Již na konci dubna letošního roku vlastnila ale 58 tankerů a zařadila se tak k největším přepravním společnostem na světě. Nakupuje ruskou ropu po milionech barelů.
Ekonomičtí trhači se snaží o společnosti něco vyšťourat - ale ono nic důležitého není. Jen společnost, která eviduje každé hnutí přepravních tankerů kvůli pojištění (Vessels Value) mohla konstatovat, že všechny tankery společnosti Gatik Ship spořádaně brázdily světová moře a přepravovaly ropu po celém světě. Jenže - díky americkým sankcím jich najednou nebylo tolik potřeba a majitelé prodávali. Gatik platila velmi rozumnou cenu a tak od března 2022 nakoupila celkem 56 tankerů, z toho jen v prosinci 13 (od prosince začalo platit úplné embargo na ruskou ropu).
Podle statistik Vessels Value je registrováno celkem cca 14 tis aktivních tankerů a to celkem u 1361 společností. Z toho by vyplývalo, že každá společnost má asi 10 tankerů. Ale těch 10 tankerů a více vlastní jen 20 společností ve světě.
A jen za letošní únor zaznamenal obchod s ropou mezi Ruskem a Indií největších (astronomických) čísel.
Zde se jasně ukazuje neschopnost kolektivního západu. Sankce měly dostat Rusko na kolena - ale stalo se něco zcela nečekaného.
Západní sankce zcela změnily světové trhy s ropou. Když EU uvalila cenový strop na ruskou ropu, Brusel samozřejmě očekával, že Rusové zvednou ruce a půjdou kapitulovat. Podle nápadu, který vzešel z doupěte Evropské unie, mělo omezení ceny ropy z Ruska odříznout kupce od Moskvy.
Ale....
1) Ukázalo se, že na světě existuje kromě Západu i Východ. Celkem bohatý a s vlastními zájmy, které se neslučují se západními. Jakmile vstoupil v platnost notoricky známý cenový strop, Dillí se rozhodlo zvýšit dovoz ruské ropy a ignorovat omezení uvalená G7.
2) Ukázalo se, že evropští obchodníci nejsou proti nákupu ruské ropy a obcházejí své vlastní sankce. Stačí změnit štítek na sudu za nějaký nesankcionovaný. Navíc již existují precedenty - celý svět ví, co je to „lotyšská směs“, jak se připravuje z ruské ropy a poté již nespadá pod žádné omezující normy.
Takže k tomuto byly "dobré" sankce....
A ona záhadná přepravní firma? Nic určitého se neví, jen se spekuluje a to o Rosněfti, která tyto tankery po světě skupovala....
Мировая пресса погружена в расследование почти детективной истории – внезапным появлением гигантского флота танкеров, одного из крупнейших в мире. Флот этот оказался принадлежащим малоизвестной индийской фирме, и он в итоге изменил всю логистику нефтяных потоков на нашей планете. Каким образом...
vz.ru