Riadenie vo firmách

Zakladám túto tému ako praktickú pomôcku pre ľudí, ktorí sa venujú riadeniu vo firmách. V dnešnej prvej časti by som sa rád pozrel na ekonomiku firmy a cenotvorbu (ako by mala vo výsledku vyzerať). Samozrejme, ide len o veľmi zjednodušený pohľad, ale pre potreby fóra dostačujúci.

Začnem tým, že každý podnik (aj štátne podniky, aj štát ako taký) dosahuje za určité účtovné obdobie (deň, mesiac, rok) určitý hospodársky výsledok HV, ktorý môže byť teoreticky 0, ale prakticky iba buď kladný (zisk) alebo záporný (strata). HV je v podstate rozdielom medzi tržbami a nákladmi. Ak podnik dosiahne stratu, tak je to problém vtedy, ak ide o stratu len za krátke účtovné obdobie – deň, mesiac, pretože na druhý deň, mesiac môže byť zisk. S týmto vie každý podnik žiť. Ak je však strata za rok, to už môže byť pre firmu problém, prípadne ak je strata aj v po sebe nasledujúcich pár mesiacoch (lebo sa môže stať, že nebude z čoho vyplácať dodávateľov, zamestnancov, a to ešte kde je rozvoj firmy...). Takže strata je problém.

A čo zisk? Ak si ľudia myslia, že zisk je fajn, tak súhlasím, ale iba do určitej miery, ktorá umožňuje fungovanie firmy s jej prirodzeným rozvojom v budúcnosti. Uvediem taký príklad, aby to bolo jasnejšie o čom píšem:

Objem peňazí v spoločnosti je v akomkoľvek momente 100%, a je určitým spôsobom rozložený medzi ľudí. Tzn, že súčet kapitálu jednotlivých ľudí (ich HV za určité obdobie k určitému dátumu, napr. 31.12.202X je nejaký) tvorí celkový kapitál celého ľudstva. Vzorcom by sa to dalo popísať takto: a+b+c+d+....n = x. Ak by všetci mali rovnaký HV, tak pri každom písmenku by bolo násobenie jednotkou. To však nie je v praxi možné, preto každé písmeno bude násobené iným číslom, napr: 2a+3b+c+0,5d+....n = x. Tu vidíme, že v závislosti od určitých okolností sa ľuďom inak darí, ale všetci sú v kladných číslach. No rovnica môže vyzerať aj takto: 20a+30b+c+....n = x-0,5d-2e-....m. To znamená, že čím väčšie sú rozdiely medzi ľuďmi v ich hospodárskom výsledku, tak tým skôr je možné preklopiť rovnicu do takej polohy, ktorá znamená, že niekto bude v mínuse. A rovnako je to aj s firmami. Kým niektoré firmy sú vždy v pluse, tak niektoré balansujú na hranici okolo nuly a niektoré sú v mínuse a jediné čo ich drží nad vodou sú dotácie rôzneho typu – štátne, z materskej firmy, atď. Pre zjednodušenie sem nepíšem nič o zadlženosti firiem a o cashflow. Kedy je teda možné dosiahnuť zisk? V podstate vtedy, keď znižujete náklady na vyrobenú jednotku (pracujete efektívnejšie, meníte dodávateľov,...) alebo zvyšujete maržu alebo kombináciou oboch prípadov.

Prečo to vlastne píšem je skutočnosť, že sa stretávam s tým, ako prebieha cenotvorba v prostredí, v ktorom sa pohybujem – strojárstvo. Zákazníci zvyčajne posielajú dopyty viacerým dodávateľom a vyberú si tú, ktorá je cenovo najlepšia, čo by bolo fajn, ak by aj ich výrobky boli čo najlacnejšie. To však neplatí takmer nikdy, pretože koncový zákazník (ten, ktorý výrobok uvádza na trh) si rád nechá vysokú maržu a tým pádom má aj zisk tvorený nízkymi nákladmi na jednej strane a vysokými maržami na strane druhej. Dodávatelia v reťazci zase medzi sebou tvrdo bojujú, doslova sa ruvú o to, kto bude dodávať. Stretám sa s tým, že sa vedú cenové vojny s cieľom vytlačiť z trhu, kedy konkurujúci dodávateľ vyrába pod svoje náklady. No to je možné robiť len chvíľu, inak firma zničí samu seba. Tu jasne vidíme, že systém je chorý, pretože netlačí na znižovanie cien v celom reťazci, iba u dodávateľov a tí sú tlačení do konkurenčných bojov namiesto spolupráce. Presne takýmto spôsobom sa dostaneme k naplneniu rovnice: 20a+30b+c+....n = x-0,5d-2e-....m.

Z pohľadu DVTR je vhodné minimalizovať ceny (nie ísť do straty) až k nule, a to neustálym zlepšovaním riadenia. K tomu je však potrebné veľa urobiť v spoločnosti, ktorá musí získať iný svetonázor. Zatiaľ však treba pri cenotvorbe postupovať tak, aby marža bola minimálna, ale nie nulová (inak sa dostane podnik do problémov) a snažiť sa o zisk zlepšovaním procesov firmy a neskôr pristúpiť k znižovaniu cien.
 
Nuž áno, dnešná spoločnosť je ziskom orientovaná. Čo nedáva zisk to je nezaujímavé.
Zaujímavé je, že výchova detí tiež neprináša peňažný zisk a predsa to ľudia robia. Takže musia v spoločnosti existovať oblasti, kde sa zisk nedá použiť ako kompas. Za komunistov bola docela zaujímavá doba, všade kradol kade kto, všetkého bolo dosť a každý mal aké také peniaze. Tjs by bolo vhodné znížiť cenu peňazí v spoločnosti.
Dajme tomu, ide človek do kauflandu, vidí tam rožok za 50 centov. Povie si to je veľa, nedám toľko peňazí za rožok. Ide ten istý človek okolo trhoviska a vidí tam ako tetka ručne pečie rožky. Jeden rožok tam stojí 50 centov. A ten si už kúpi. Prečo za takú cenu nechcel kúpiť rožok v kauflande? Pretože v kauflande nevie komu platí za ten rožok. Najskôr platí nejakému parazitovi, ktorý sa nasilu vtlačil medzi zákazníka a výrobcu. A tu sa aj dostávame k tomu, čo píšeš - na to aby parazit mohol existovať, musí sa prisať na peňažný tok a tlačiť na obe strany, na dodávateľa aby dodával za čo najnižšie ceny a aj na spotrebiteľa aby platil čo najviac. V takomto stave je najlepšie spraviť to čo robia malé pekárne - otvoriť si vlasntú pobočku kde budú dovážať svoj tovar. Vtedy budú mať priamu odozvu od zákazníka a na peňažnej obmene sa nebude nikto priživovať. Preto keď kupujem chlieb, tak výlučne len z oblastných pekární.
V kapitalistickom svete treba stále myslieť na to, že to je systém dravcov, kde vyhráva silnejší a nie mravnejší.
Keď tak rozmýšľam, tak isto by sa dal takýto model peňažnej obmeny podporiť zákonom. V prípade, keď výrobca posúva výrobok priamo k zákazníkovi- spotrebiteľovi (nie k obchodníkovi), tak by sa dala znížiť DPH o 5 - 7 % a to preto, lebo práve v tomto obchode sa ukazuje hodnota peňazí. Ak sa do peňažného vzťahu pripletie parazit, tak ten umelo znehodnocuje peniaze - a to by bolo trestané vyššou DPH. Tých 5-7 % DPH by tiež pokrývalo prípadné problémy s tým, že výrobca sa musí starať aj o predaj.
Ale tak v dnešných časoch internetu, kedy si človek môže objednať z internetu čo chce, je možné úplne obísť prípadného parazita - predavača a tovar sa môže dostať od výrobcu priamo k spotrebiteľovi bez nejakého člena X Y Z ... bolo by potrebné zabezpečiť len dopravu.
Takže vlastne je jednoduché v dnešných časoch organizovať plánovanú výrobu, lebo máme internet a každý človek vie čo bude potrebovať týždeň mesiac dopredu.
Štát by tiež mohol pomôcť v tomto smere tým, že by prevádzkoval niečo ako Heureka, kde by mohli aj malé firmy dávať ponuky svojích výrobkov. Ak by človek potreboval napríklad zábradlie, tak by si tam šiel nájsť čo potrebuje. Ale platil by priamo výrobcovi, nie nejakému predavačovi.
 
V chorom nastavení chore žitie je.
Zmeniť musíme koncepciu z davo-elitárnej na spravodlivú Ľudskú spoločnosť.
Svetonázor jednoty (trojjedinosti MIM)miery-informácie-matérie v ľubovoľnej relácii Jediného Odkazu
To, čo je nám dané od Stvoriteľa, energia, príroda a jej zdroje, majú slúžiť k spoločnému využitiu.

Tam je začiatok cenotvorby.
 
Dnes pokračujeme krátko ešte o hospodárskom výsledku firiem (HV). Vo svojej podstate je HV len číslo, ktoré je buď kladné (zisk) alebo záporné (strata). Takéto hodnotenie je však postačujúce len pre najvyšších riaditeľov, resp majiteľov veľkých firiem, ktoré majú viacero divízií/prevádzok/firiem ako takých a nemá čas sa venovať detailom. Je to pre neho maximálne spakovaná informácia, na základe ktorej deleguje právomoc na podriadených pracovníkov.

Keďže takmer nikto z nás členov fóra asi nie je majiteľom viacerých firiem, tak sa na to pozrieme trocha rozpakovane. HV je teda číslo, ktoré je výsledkom rozdielu medzi tržbami a nákladmi za dané účtovné obdobie. Zvyčajne je toto číslo vyrátané účtovníkom. No aby bolo možné firmu riadiť, je potrebné, aby bolo toto číslo rozpadnuté do zoznamu všetkých tržieb a nákladov. Takýto rozklad často nazývame výsledovka. Táto obsahuje kategorizáciu všetkých tržieb a nákladov do rôznych kategórií (predstavte si to ako kategorizáciu nákladov na svojom bankovom účte, čo dnes banky bežne ponúkajú), napríklad nakupovaný materiál, služby, mzdy, odpisy,...Tu končí práca účtovníka, controlera a začína práca manažéra = čo s tým urobí.

A teraz pohľad DVTR – výsledovka s kategorizáciou nákladov a tržieb za dané účtovné obdobie je v podstate vytvorenie si stereotypu rozpoznávania faktora, ktorý tlačí na psychiku manažéra. Je to teda súčasť druhej etapy úplnej funkcie riadenia firmy. Umožňuje prejsť aspoň na úroveň programovo-adaptívnej schémy riadenia. Teda už nevyrábam od buka do buka (programová schéma) stále to isté tým istým spôsobom, lebo tak som to robil vždy... Ale umožňuje cez spätné väzby prejavené v kategorizácii nákladov a tržieb, reagovať na vzniknutú situáciu. No je možné pracovať aj v schéme prediktor-korektor, a to tak, že na základe výsledovky za určité obdobie si firma dokáže postaviť plán (ktorý je ale treba doplniť aj o situáciu vo svete, na čo najmä menšie firmy zabúdajú) a korigovať výrobu tak, aby sa čo najviac približovala plánu (inak povedané, zmenšovaním vektoru chyby sa vektor stavu čo najviac približuje vektoru cieľov).
 
Čo je to ISO 9000
dnes len tak povrchovo líznem tému ISO 9000, pretože mnohí ani netušia čo toje, mnohí tušia, ale chápu to nesprávne. Normy ako také sa využívajú v rôznych oblastiach ľudskej činnosti - jadrová energetika, automobilové normy, letecké normy, gastro normy,... To sú odvetvové normy, no existujú aj rôzne iné. Normy (štandardy) ako také nie sú problém, pretože norma vychádza od slova normálnosť, teda to, čo považujeme za normálne v danom odvetví, pri danej činnosti. Normy radu ISO 9000 sú manažérskymi normami, ktoré definujú, aké minimálne požiadavky na riadenie firmy musia byť splnené, aby mohla firma dostať certifikát. Takto fungujú aj normy radu ISO 14 000 (enviro), ISO 45 000 (bozp) a iné. A teda platí, že ak firma splní požiadavky normy, dostane certifikát. Tu sa dostávame k 2 zásadným problémom s normami ISO:
1. ide často o kartelové dohody (samozrejme, že oficiálne je všetko v poriadku) medzi trojuholníkom tvoreným medzinárodnou organizáciou pre štandardizáciu, ktorá normy vydáva a aktualizuje, certifikačnými osobami (tie, ktoré podľa noriem auditujú a vydávajú ceertifikáty po splnení podmienok) a veľkými koncernami (tie vyžadujú normy od svojich dodávateľov). Ak chce firma dodávať väčšej firme, musí mať certifikát. K získaniu a udržaniu certifikátu si musí platiť certifikačnú osobu. Normy sa raz za čas aktualizujú a následne je treba preškoliť všetkých zamestnancov, ktorí majú v náplni práce riadenie kvality v podnikoch. Krása, no nie...
2. chýba metrologická preukázateľnosť - norma je súborom požiadaviek, ktoré sú objektívne, ale porovnanie požiadavky normy a reality v podniku je subjektívne. Jeden audítor môže situáciu vyhodnotiť tak, že je všetko v súlade s normou a druhý naopak, a to pri všetkej čestnosti audítorov. No a k tomu ešte aj to treba dodať, že je nemožné auditovať všetko, preto si audítor vyberá jednak témy, ktorým sa bude venovať a jednak len niektoré položky, ktoré preverí. Skúsený pracovník riadenia kvality vie audítora naviesť kam potrebuje. To znamená, že certifikát môže dostať aj firma, ktorá v skutočnosti nemusí spĺňať požiadavky normy a naopak. Sám som musel odstaviť jednu huť od dodávok oceli pre konkrétne výrobky, pretože napriek certifikátu nespĺňali požiadavky normy.
Teraz k tomu, čo to vlastne je, ale len v krátkosti - normy kvality podľa ISO 9001 sú návodom ako riadiť podnik, nie je to len zombifikačné plnenie požiadaviek normy. No mnohí, hlavne vysoko postavení manažéri to chápu tak, že existujú 2 systémy riadenia podniku - ten, ktorý poznajú a ten, ktorý zapínajú iba v období auditu. Teda ako keby to boli 2 nezávislé systémy, jeden, ktorý sa im páči a druhý ako nutné zlo. No podstata je tá, že riadenie podľa ISO nie je samostatný systém, ale je to jediný systém, podľa ktorého firma funguje (ak sa pre ISO rozhodla, že ho chce) a ide len o mieru, s akou plní požiadavky normy.
Norma je tvorená kapitolami, ktoré sú začlenené do cyklu PDCA filozofie (plan-do-check-act alebo plánuj, urob, skontroluj, zlepši). Tu by malo študentovi KSB cvaknúť, že sa to podobá na schému prediktor - korektor, resp na úplnú funkciu riadenia. Jednotlivé kapitoly sú ďalej členené na podkapitoly a už konkrétne požiadavky.
Takže záverom - pri pochopení významu normy ISO 9001 je to veľmi dobrý nástroj na to, aby firma fungovala. Pri nepochopení ide o veľmi drahý nástroj, ktorý je len preto, aby bol. Norma ako taká je relatívne v poriadku, ale certifikácia a metrologická preukázateľnosť už úplne v poriadku nie je. Inak sa dá povedať aj to, že pri chápaní schémy prediktor-korektor nepotrebujete ISO normu k tomu, aby firma fungovala a naopak držanie certifikátu neznamená, že firma dobre funguje.
 
že pri chápaní schémy prediktor-korektor nepotrebujete ISO normu k tomu, aby firma fungovala a naopak držanie certifikátu neznamená, že firma dobre funguje.
To ISO 9001 znie skôr ako nástroj na kompenzáciu absencie kádrových výťahov. Inak povedané, do vedenia firmy sa dostávajú kadejaké tupelá, čo vo výrobe nikdy neboli a potom začnú robiť svoj "reformy" a predkladať totálne idiotské riešenia. Ale to je nebezpečné, tak na to spravili normu.
Podobne to bolo aj v ZSSR. Starí zapečenci vôbec nevychovávali mladé kádre, lebo by vlastne prišli o prácu. Takto vznikol doslova monopol na vysoké pozície. Mohli ich dostať len správne rodiny a klany. To, že jelitári boli neschopní, to už nikoho nezaujímalo ... až kým nedošlo ku katastrofe. A keď tá katastrofa bola veľmi dahá, tak vytvorili normu ako sa brániť voči neschopnosti diverzantov na vysokých pozíciách. Ale to je blbosť, lebo sa ma riešiť príčina krachu riadenia - absencia kádrových výťahov a nevôľa starých zapečencov vychovávať nové kádre - predávať znalosti.
 
ISO.
Takové ISO je dobré síto pro uchazeče zakázky. Kdo nemá, z kola ven. A kdo z řidičů kamiónů nemá nemůže jezdit, i když má řidičák a jeho ISO je profesák+psychotesty pravidelně hrazené. Chápu to spíše jako parazitismus.
Ostatně Slušovice ani Tomáš Baťa ISO neměli a před nimi spousty dalších a řidič, když vykonal úspěšně zkoušku a dostal řidičák, mohl nastartovat a jet.
Takže se na těch, co něco umí, dokáže vézt dost balastu. V některých zemích to tak být nemusí.
 
Naposledy upravené:
To ISO 9001 znie skôr ako nástroj na kompenzáciu absencie kádrových výťahov. Inak povedané, do vedenia firmy sa dostávajú kadejaké tupelá, čo vo výrobe nikdy neboli a potom začnú robiť svoj "reformy" a predkladať totálne idiotské riešenia.
Toto nie je úplne správne pochopené. Norma má v jednej zo svojich kapitol požiadavku na to, aby sa znalosti vo firme zachovávali, čiže ide v podstate o kádrové výťahy. Horšie je, že málokto tomu rozumie, lebo to tam nie je takto explicitne napísané. Preto píšem, že samotná norma problém nie je. Problém je v celom systéme, ktorý je okolo tej normy. Tú normu si treba predstaviť ako návod na to, ako riadiť firmu. Dám príklad - pracujem posledné roky pre malú strojársku firmu, ktorú si založil môj spolužiak zo strednej, vyštudoval úplne iný odbor. Zavolal ma do firmy, aby som mu ju pomohol posunúť na vyššiu úroveň. On sa naučil zvládnuť technológiu výroby súčiastok ako samouk, ale riadiť firmu nevedel. To som pochopil ihneď po príchode do firmy, nefungovala komunikácia s dodávateľmi, zákazníkmi (bol iba 1 zákazník), o ekonomike nevedel nič, dokumentácia nič, personalistika skoro nič. Ak by si prečítal normu ISO 9001 a niekto by mu ju vysvetlil, tak by pochopil čo musí urobiť, ak chce firmu zveľaďovať.
Skutočný problém je to, čo sa deje okolo tej normy, čiže musíš ju mať, ak chceš dodávať väčším firmám. Musíš sa nechať auditovať a platiť za to.
A ešte väčší problém je vzdelávanie na vysokých školách. Ja som zhodou okolností študoval riadenie kvality, ktorého súčasťou je aj ISO. Teoreticky som bol maximálne pripravený, ale prakticky som nič nechápal. Po škole som začal pracovať v nadnárodnom koncerne na pozícii inžiniera kvality. Vydržal som rok a rozlúčili sa so mnou, proste čakali, že zo školy príde hotový pracovník a ono to tak nebolo. Síce som vysvetľoval kolegom (aj šéfkam) teoretické základy mnohých javov, ktoré oni nechápali, ale to bolo málo a poslali ma preč. Po 9 mesačnej snahe o nájdenie práce som sa dostal na oveľa nižšiu pozíciu - kontrola kvality. A tam som začal od piky a dopracoval som to až na výrobného riaditeľa a konateľa. Nič lepšie sa mi nemohlo stať ako prejsť si podnikom od spodných pozícií až po najvyššie.
Tým chcem povedať, že škola mi dala len teoretickú výbavu a poslali ma do sveta s tým, že budem manažér. Správne by však bolo to, keby nás škola vzala do firiem a ukázala nám praktickú realizáciu toho, čo sme práve prebrali teoreticky. Tak by sa ten adaptačný proces výrazne skrátil. Nuž ale to ide veľmi ťažko, keď ani pedagógovia nikdy žiadnu firmu ani žiadne procesy vo firmách neriadili. A mali by študentov pripravovať na to, že treba začať pracovať od nižších pozícií a postupne sa prepracovať hore - kádrové výťahy. A späť k ISO - všetko, čo som sa za tých 5 rokov na rôznych predmetoch o riadení naučil sa v podstate dá zhrnúť do tej normy, takže ak je to brané ako sumár, návod na riadenie firmy, tak je to v poriadku. Teraz sa snažím oslovovať študentov a ponúkam im krátke kurzy, dopĺňajúce vysokoškolské učivo (kde chcem vpašovať DVTR), aby boli lepšie pripravení na prax. Ale z vyše 2000 oslovených sa mi nahlásil 1 študent a fakulta tiež veľmi nechce, aby som sa im pozeral na prsty... Aby som nebodaj nespochybnil nejakú titulovanú autoritu.
 
A tam som začal od piky a dopracoval som to až na výrobného riaditeľa a konateľa. Nič lepšie sa mi nemohlo stať ako prejsť si podnikom od spodných pozícií až po najvyššie.
Áno, to je ten najlepší spôsob a je aj často ukazovaný v niektorých západných filmoch.
Ja som si tiež pri jednom pracovnom pohovore na riadiacu pozíciu (starý vedúci už šiel do dôchodku) dal podmienku, že dobre, ale jeden rok budem pracovať na nižšej riadiacej pozícii a v tíme toho človeka, ktorého som mal nahradiť (podľa reakcie šéfa firmy som bol asi prvý, kto sa hneď asertívne nedral kariérne hore). Za ten rok ma naučil čo a ako, ako to tam na jeho pozícii chodí, plus som za ten rok mal plne spoznaný aj ten nižší riadiaci úsek. O rok som už na vyššej pozícii mohol zavádzať do fungovania daného závodu to, čo som považoval pre jeho lepší chod za potrebné.
 
Áno, to je ten najlepší spôsob a je aj často ukazovaný v niektorých západných filmoch.
Ja som si tiež pri jednom pracovnom pohovore na riadiacu pozíciu (starý vedúci už šiel do dôchodku) dal podmienku, že dobre, ale jeden rok budem pracovať na nižšej riadiacej pozícii a v tíme toho človeka, ktorého som mal nahradiť (podľa reakcie šéfa firmy som bol asi prvý, kto sa hneď asertívne nedral kariérne hore). Za ten rok ma naučil čo a ako, ako to tam na jeho pozícii chodí, plus som za ten rok mal plne spoznaný aj ten nižší riadiaci úsek. O rok som už na vyššej pozícii mohol zavádzať do fungovania daného závodu to, čo som považoval pre jeho lepší chod za potrebné.
no a to je proste ten svetonázor, ktorý sa od zmeny režimu u nás zmenil tiež. Ja už som bol vychovaný školou a okolím tak, že po škole zo mňa bude pán manažér po výške. Ale chyba lávky... No a na západe to od nás kopírovali - jeden z mojich učiteľov kvality spomínal, ako sa sem do našich podnikov v 60.-tych rokoch chodili učiť švédi z volva a žasli nad systémom zaúčania pracovníkov. Naučili sa to od nás, lebo pochopili, že to je cesta k úspechu a zaviedli to ako štandard. A u nás sa zmenou režimu toto zrušilo, nahovorili nám, že každý môže byť manažér a milionár a teraz sa pomaličky vraciame k tomu dobrému, lebo sme sa sakra popálili.
 
Velice zajímavé téma, děkuji za něj. Já se aktuálně potýkám s tím, že jsem v nové firmě a funkci, na úrovni ředitele. Resp. jeho stín, zástupce. No, má představa byla vzhledem k posloupnosti jiná, chtěl jsem dělat vedoucího/manažera oddělení, v oboru kde se cítím nejjistěji… Ale bohužel jsem neuspěl na výběrkách a tak jsem vzal pozici papírově výše, ale reálně si tak vůbec nepřipadám, spíše jako nějaký asistent, než plnohodnotný zástupce… ale asi chce všechno svůj čas. ISO ve firmě nemáme, ale máme jiné standardy, přešel jsem z korporátní nadnárodní společnosti, do s.r.o.
 
Naposledy upravené:
Velice zajímavé téma, děkuji za něj. Já se aktuálně potýkám s tím, že jsem v nové firmě a funkci, na úrovni ředitele. Resp. jeho stín, zástupce. No, má představa byla vzhledem k posloupnosti jiná, chtěl jsem dělat vedoucího/manažera oddělení, v oboru kde se cítím nejjistěji… Ale bohužel jsem neuspěl na výběrkách a tak jsem vzal pozici papírově výše, ale reálně si tak vůbec nepřipadám, spíše jako nějaký asistent, než plnohodnotný zástupce… ale asi chce všechno svůj čas. ISO ve firmě nemáme, ale máme jiné standardy, přešel jsem z korporátní nadnárodní společnosti, do s.r.o.
Bohužel jsem nikdy neměl štěstí na nadřízené, kteří by byly ochotni a schopni sdílet své know how se mnou a tak defacto jsem celou svou kariéru samouk, co byl vždy na nějakém stupni řízení hozen do vody a plav... neříkám, že to bylo zlé, ale řekněme že mi vždy scházeli funkční vzory a tedy nevím, zda se ty věci dají dělat lépe nebo jinak, protože prostě všechny systémy, standardy a know how jsem si vybudoval na vlastním základě za pomoci nabité teorie a praxe z těch či oněch provozů a firem.
 
.... mali by študentov pripravovať na to, že treba začať pracovať od nižších pozícií a postupne sa prepracovať hore ...
1) Baťův systém je známý mnoho desetiletí. Jeho systém řízení předčil doposud známé normy.
Třeba jen stavba 16 podlažního skeletu admin. budovy trvala 160 dnů
Osobně všem doporučuji studium od zdola = baťův systém a to už od školy
Tzv. rychlí kádři většinou doplatí na praktické pastičky a nadělají si spíš ostudu. Je to navíc ihned vidět, že toho moc neumí. Většinou jsem mladé vysokoškoláky u velkých firem litoval. Ztrácí rychle kreativitu neboť systém řízení ISO je sešněrovaný a brzdí seberozvoj myšlení.
2) Řemeslo má zlaté dno - tohle se ještě společensky docení.

No i tak v profesním kontaktu s manažery, jsem vytáhl na zkoušku lakmusový papírek a navrhl nejvyšším z firmy zlepšovák, vedoucí k úsporám materiálu, personálu, času, atd.., v obrovské firmě, kde všemožná ISO byla samozřejmostí mnoho let. Závěr tříčlenné komise těchto nejvyšších po tříhodinovém představení mého plánu byl:
Ano tento systém není neznámý ALE inženýři na stupních od vedoucích projektů níž to nezvládnou a utopí se v tom :)
Ne že bych navrhoval umělou inteligenci. Jednalo se o využití statisticky opakujícího se modelu již provedených činností, aplikované na nové podmínky s podobnými proměnnými. Takže to vyžadovalo trochu umu v sestavení dat, plánování a představivosti, no hlavně profesní zkušenosti + to, co brali ve školních lavicích :)
Takže ISO byl spíš jen znak profesní způsobilosti.
3) Zlepšovatelství
V době sociálního - ČSSR zřízení se firmy pyšnily množstvím zlepšovacích návrhů a také své zaměstnance za zlepšovatelství odměňovaly. Tahle aktivita nalezne uplatnění spíš u menších firem, které jsou v tomto ohledu pružnější než velké korporace (viz moje osobní zkouška myšlenkového toku managementu velké korporace), které jsou bez těchto malých jako bez života.
Proto moje poznámka o tom, že nově nastupujících kádrů vysokoškoláků u takových korporací spíš lituji.
Tomáš Baťa by se jich ujal PROFESIONÁLNĚ :)
 
Naposledy upravené:
1) Baťův systém je známý mnoho desetiletí. Jeho systém řízení předčil doposud známé normy.
Třeba jen stavba 16 podlažního skeletu admin. budovy trvala 160 dnů
Osobně všem doporučuji studium od zdola = baťův systém a to už od školy
Tzv. rychlí kádři většinou doplatí na praktické pastičky a nadělají si spíš ostudu. Je to navíc ihned vidět, že toho moc neumí. Většinou jsem mladé vysokoškoláky u velkých firem litoval. Ztrácí rychle kreativitu neboť systém řízení ISO je sešněrovaný a brzdí seberozvoj myšlení.
2) Řemeslo má zlaté dno - tohle se ještě společensky docení.

No i tak v profesním kontaktu s manažery, jsem vytáhl na zkoušku lakmusový papírek a navrhl nejvyšším z firmy zlepšovák, vedoucí k úsporám materiálu, personálu, času, atd.., v obrovské firmě, kde všemožná ISO byla samozřejmostí mnoho let. Závěr tříčlenné komise těchto nejvyšších po tříhodinovém představení mého plánu byl:
Ano tento systém není neznámý ALE inženýři na stupních od vedoucích projektů níž to nezvládnou a utopí se v tom :)
Ne že bych navrhoval umělou inteligenci. Jednalo se o využití statisticky opakujícího se modelu již provedených činností, aplikované na nové podmínky s podobnými proměnnými. Takže to vyžadovalo trochu umu v sestavení dat, plánování a představivosti, no hlavně profesní zkušenosti + to, co brali ve školních lavicích :)
Takže ISO byl spíš jen znak profesní způsobilosti.
3) Zlepšovatelství
V době sociálního - ČSSR zřízení se firmy pyšnily množstvím zlepšovacích návrhů a také své zaměstnance za zlepšovatelství odměňovaly. Tahle aktivita nalezne uplatnění spíš u menších firem, které jsou v tomto ohledu pružnější než velké korporace (viz moje osobní zkouška myšlenkového toku managementu velké korporace), které jsou bez těchto malých jako bez života.
Proto moje poznámka o tom, že nově nastupujících kádrů vysokoškoláků u takových korporací spíš lituji.
Tomáš Baťa by se jich ujal PROFESIONÁLNĚ :)
Víš, na to bych ti mohl oponovat, někteří lidé vnímají negativně, když se objevíš na dílně, hale, shopflooru a zajímáš se, o ně, o jejich práci, rutinu, apod. Já třeba na provoz chodím každý den několikrát, opět, je to kolikrát komentováno stylem, nebo řečmi, vy se asi nudíte pane inženýre, nebo potřebujeme zde na každého operátora jedno specialistu, aby to fungovalo apod. Málo kdo v dnešní době oceňuje zájem nadřízených... Rozkol ve společnosti obecně je už příliš velký a lidé jsou nedůvěřiví v tom, že to s nimi někdo může myslet dobře a upřímně... nelze se asi divit, ale mrzí mě to. Zaráží mě, že někteří manažeři se na hale neobjeví jak je rok dlouhý, protože oni jsou z nákupu, obchodu, nebo... nevím asi mám na to jiný pohled...
 
.... vy se asi nudíte ...
Každý máme nějaké zkušenosti a pokud jsou ve firmě starší "mudrci" s přirozenou autoritou, už něco umí a ledasco chápou. Vědí, jak to chodí i v administrativě a ani by tu práci dobrovolně nedělali.
Každý soudíme okolí = podle sebe - soudím Tebe, tedy soudím okolí podle své max. úrovně chytrosti. (V kancelářích se přece nic nedělá, kafíčko, práce není na první pohled téměř vůbec vidět... )
Tomáš Baťa dal inženýrovi po příchodu ze školy do ruky koště a ten uklízel dílnu. Když byl spokojen s úklidem, dal mu práci o stupeň výš = třídění + přesun materiálu, .. atd.
V kolektivu je papírový vedoucí a pak vedoucí z titulu přirozené autority = to je nějaký ten chlap mudrc, který má hlavní slovo a jeho slovo platí víc, než slovo papírového šéfa.
Můžeš se také mnoho praktického naučit :)
Mně to také někdy nedá a tak jdu a prakticky předvedu a ukážu, jak to přesně chci. Když něco neví, nebo něco potřebuje a hledá, tak ihned pomůžu ....
 
Bohužel jsem nikdy neměl štěstí na nadřízené, kteří by byly ochotni a schopni sdílet své know how se mnou a tak defacto jsem celou svou kariéru samouk, co byl vždy na nějakém stupni řízení hozen do vody a plav... neříkám, že to bylo zlé, ale řekněme že mi vždy scházeli funkční vzory a tedy nevím, zda se ty věci dají dělat lépe nebo jinak, protože prostě všechny systémy, standardy a know how jsem si vybudoval na vlastním základě za pomoci nabité teorie a praxe z těch či oněch provozů a firem.
Ak potrebujete s niečím poradiť, pýtajte sa, ste na správnom fóre, či už tu verejne alebo mi napíšte správu.
 
prosím vysvetliť na príklade
Z mojich praktických skúseností s prácou s ISO, potvrdzujem strnulosť tohto riadiaceho systému. V prvom rade by som chcel upozorniť na to, že aj v socializme sme pracovali podĺa riadiacich systémov, ktoré boli rozpracované zo zákonov a z noriem. Veĺmi zjednodušene, tie normy a zákony sa na rozpracovávali do smerníc, pre každú úroveń riadenia. (Tí ktorí boli v armáde si určite pamätajú Zákl.1/1, kde bola rozpracovaná a opísaná metodika pre každú činnosť či už vojaka, podôstojnika alebo dôstojníka (a jeho funkčné zaradenie). Smernice a organizačné pokyny boli vypracované pre každú činnosť (nehodnotím ich efektívnosť, uvádzanie a používanie v praxi). Od poľnohospodárstva po zdravotníctvo, stavbárstvo atď. Všetko to sa po roku 1989 zrušilo! Kto v praxi používal socialistický systém, ten sa vedel veľmi rýchlo preorientovať na ISO. Je to v základe ten istý systém riadenia (myslím tým strojárenský podnik), len podstatne strnulejší a podstatne viac previazaný na byrokraciu. Všetko treba vydokladovať, všetko treba mať podpísané a schválené(od objednávacieho návrhu až po otvorenie kohútika s vodou). Jeden príklad z praxe . pracovník vezie material na ďalšie spracovani. Cestou dostane defekt. Roztrhne sa vonkajší plášť a aj tzv.duša. Kým pracovník nájde svojho nadriadeného, ktorému to ohlási, ten vypíše objednávací návrh, ten musí schváliť niektorý vedúci apotom sa posunie na zásobovanie. V lepšom prípade netreba komponenty nakúpiť, ale uvoľniť zo skladu. Treba vypísať výdajku, schváliť ju, ísť do skladu, predložiť a dostať potrebný material.(ešte viacero činností neopisujem). V socializme išiel pracovník priamo do skladu vymeni pokazený komponent, kus za kus. skladník pokazený material odložil bokom potom po týždni keď sa toho nazbieralo viac , škodová komisia vyriešila či sa jedná o normálne opotrebenie, alebo sa nástroj znehodnotil iným spôsobom. Takže pokiaĺ sa dnes postupuje podľa ISO, je to nárast byrokracie, stráca sa kompetentnosť a operatívna schopnosť riadiaceho pracovníka atď. Pre byrokratov je to však nebíčko v papuľke. Zjednodušene, idete z jednej kancelárie do druhej a stále ste nič nevyriešil, ale pritom si každý plní vzorne svoje pracovné povinnosti.
 
Naspäť
Top Bottom