Procesný prístup
Dnes niečo o procesnom prístupe, ktorý je okrem iného, jedným z princípov ISO 9001. Čo to vlastne je a ako sa (ne)uplatňuje vo firmách?
Z môjho pohľadu je najdôležitejším dokumentom firmy tzv procesná mapa, ktorá zobrazuje všetky procesy, ktoré vo firme existujú a graficky ich znázorňuje tak, aby bolo každému jasné ako firma funguje. Procesy sú zvyčajne zadelené do 3 kategórií:
- riadiace (riadenie firmy prostredníctvom tvorby stratégie, plánovania, manažérskych systémov, personalistika,...)
- hlavné (tie, ktoré sa priamo podieľajú na tvorbe výrobku/služby, napr zisťovanie potrieb zákazníka, dopytové konanie, technická príprava výroby, výroba, expedícia, ...)
- podporné (tie, ktoré sú nutné, ale nevytvárajú výrobok, napr nákup, údržba, meranie,...).
Z uvedeného je jasné, že pre dodávanie (nie jednorazové dodanie dobrej súčiastky) v súlade s požiadavkami zákazníka, je nutné, aby fungovali všetky podnikové procesy. Ak i čo i len jeden z nich nefunguje, tak sa to prejaví buď priamo u zákazníka alebo vo výsledkoch firmy. Pre tých, ktorí čítali Vodu mŕtvu pripomínam, že ide v podstate o ekvivalent "schémy výmeny tovaru v národnom hospodárstve", kde je uvedené, že ak skolabuje jedno z odvetví, potom skolabuje celé hospodárstvo, čo je vlastne aplikácia kirchhofovho zákona.
Inak povedané - na spokojnosti zákazníka a výsledku firmy sa podieľajú všetci zamestnanci, všetky útvary. No často sa stáva, že namiesto procesného prístupu to firmy/vedúci pracovníci jednotlivých útvarov chápu tak, že "to nie je môj problém, to je problém kontroly/výroby/údržby a nech si to riešia oni". Teda si každý hrabe na tom svojom piesočku. Vtedy to už nie je procesný prístup, ale hierarchický prístup k riadeniu, ktorý skôr či neskôr povedie k neúspechu a k nabaľovaniu problémov. Tu prosím nezamieňať osobnú zodpovednosť za čiastkovú úlohu (čo je správne) s hierachickým prístupom (nesprávne) k riadeniu.
Pre pochopenie toho, ako sa pozerať na riadenie procesným prístupom uvediem príklad:
Firma vyrába súčiastky v sériovej výrobe, rozbeh výroby je náročný a v procese výroby sa vyskytujú nepodarky. Typicky sa to rieši tak, že oddelenie výroby povie - za to je zodpovedná kontrola, lebo oni našli zlé kusy, my iba vyrábame. Kontrola povie - my iba kontrolujeme, zodpovedná je výroba. Teda každý si rieši to svoje a výsledok je vysoká zmetkovitosť. Aplikáciou procesného prístupu sa to môže riešiť nasledovne - kontrola oznámi výrobe, že zistili výskyt zmetkov a treba pozastaviť výrobu. zodpovedný pracovník výroby preskúma dôvody zastavenia kontroly, spýta sa robotníkov, prečo sú zmetky. Robotníci uvedú, že sú problémy najmä pri opätovnom spúšťaní výroby po prestávkach, lebo....Zistí sa, že neboli správne nastavené výrobné parametre procesu (parametre stroja, teplota, tlak, atď) už pri zavádzaní overovacej série v réžii oddelenia technológie. Oddelenie technológie vyjadrí kritiku nad tým, že majú málo ľudí a nestíhajú sa venovať overovacím skúškam, čo prináša zvýšené náklady v sériovej výrobe. Ďalej sa to rieši na personálnom oddelení, kde sa rozhodne o posilnení oddelenia technológie...Logiku už isto chápete.
Takže ako sa hovorí - vesmír je proces (slovensky dej). Ten pozostáva z hierarchicky nižších procesov, a rovnako je to aj vo firmách. Preto je nevyhnutné sledovať procesy/deje a nie až tak dôležité sledovať jednotlivé osoby, oddelenia.