Ako vyriešiť problém
to je jedna z kľúčových otázok pri riadení procesov, firiem, ale aj vlastného života, či "života" štátu. Treba si uvedomiť, že pre vyriešenie problému je najdôležitejšie nájsť
príčinu a všetky opatrenia vedúce k vyriešeniu problému je nutné vzťahovať k príčine problému. Zvyčajne sa totiž deje opak, a teda rieši sa následok namiesto príčiny, čo samozrejme vedie k zlým výsledkom a problém sa onedlho zopakuje.
Ako však nájsť príčinu problému?, to už je iná káva. V podstate sa v priemyselnej praxi využívajú 3 spôsoby na nájdenie príčiny problému. Dnes sa pozrieme na prvú z nich:
Ishikawa diagram - metóda vytvorená v Japonsku pánom Ishikawom. Nazýva sa aj diagram rybacej kosti, pretože sa jej grafická forma vzhľadom podobá na rybiu kosť. Jej podstata je v tom, že máte definovaný problém, ktorý umiestnite ako keby do hlavy rybej kostry a na jednotlivé kosti píšete oblasti, v ktorých môže byť "pes zakopaný", resp ktoré budete posudzovať, či náhodou kvôli nim nevznikol problém. Tieto oblasti sú - meranie, pracovníci, stroj, prostredie, použité metódy, materiál. Z každej tejto základnej kosti vyrastajú menšie kosti, ktoré znamenajú to, že danú oblasť viac a viac rozpytváte do hĺbky. Tu je obrázok diagramu:
View attachment 3022
Skúsme si na jednoduchom príklade vyskúšať funkčnosť tejto metódy. Dajme tomu, že sústružník vyrobil hriadeľ s priemerom o 0,5 mm menším, ako je tolerancia na výkrese. Čiže pri použití tejto metódy hľadáme ako mohlo meranie (kosť vľavo hore) ovplyvniť problém. Napríklad môže ísť o pokazené/nekalibrované meradlo v procese kontroly, prípadne nesprávne pracuje kontrolór,... Ak sme vyčerpali všetky možnosti pre túto kosť, tak sa posúvame na ďalšiu kosť v strede hore - materiál, a znova skúmame, či a ako môže materiál obrobku vplývať na nezhodný výrobok. A takto pokračujeme až do poslednú kosť. Takýmto spôsobom sa môže objaviť veľa možných príčin, a to je vlastne problém (z môjho pohľadu). Pretože na zisťovanie všetkých možných príčin potrebujete celý tím ľudí, ktorí sa tým budú zaoberať (rozumej vysoká spotreba zdrojov) a až následne si celý tím povie, ktorými príčinami sa ide zaoberať. Ak ich vyskočí 10, tak potrebujete naozaj expertný tím, ktorý dokáže určiť pravdepodobnosť vplyvu príčin na vznik problému, resp. určí váhu jednotlivým príčinám a postupuje sa pri ich potvrdzovaní od najpravdepodobnejšej po tú najmenej pravdepodobnú. Toto si môže dovoliť len taká firma, ktorá má minimálny počet reklamácií a má čas sa im venovať alebo taká firma, ktorá má celé oddelenie určené len na riešenie reklamácií/problémov.
Smutné je, že na vysokých školách sa táto metóda prezentuje takmer ako jediná a mnohí vedúci vo firmách sa tiež na ňu spoliehajú, ale pre drvivú väčšinu firiem nemá praktické použitie. Nabudúce sa budem venovať druhej metóde na hľadanie príčin problémov.
dočítania