Uvediem jeden príklad sporu, keď krátko po revolúcii sa Lichtenštejni pokusili o prelomenie Benešových dekretov, neúspešne, "poda ešte nebola pripravená". Týkal sa medializovaného sporu o obraz Velká vápenka, ktorý Lichtenštejni chceli vrátiť do svojho majetku. Nepodarilo sa im ale v tomto spore zvíťaziť. O čo vtedy išlo.
Obraz byl po zapůjčení Památkovým ústavem v Brně Wallraf - Richartzovu muzeu v Kolíně nad Rýnem na výstavu obrazů ve dnech 28. 8. až 17. 11. 1991 zadržován v Německu na základě předběžného opatření Zemského soudu v Kolíně nad Rýnem z 11. 11. 1991, vydaného na základě žaloby lichtenštejnského knížete Jana (Hanse) Adama II., který se domáhal určení svého vlastnického práva k obrazu.
Kníže v žalobě požadoval vydání obrazu jako součásti lichtenštejnského majetku konfiskovaného v Československu po druhé světové válce na základě prezidentských dekretů Edvarda Beneše. Všechny německé soudy dospěly postupně k závěrům, že nemohou posuzovat poválečná opatření protihitlerovské koalice a rozhodovat o případech souvisejících s válečnými událostmi a následky druhé světové války. Zemský soud v Kolíně nad Rýnem zrušil dne 9. 6. 1998 své předběžné opatření z roku 1991 a obraz se mohl vrátit do České republiky. Soudní při tedy Česká republika vyhrála, a tak se po sedmi letech vrátil obraz "Scéna kolem římské vápenky" od nizozemského malíře Pietera van Laera ze začátku sedmnáctého století zpět do Valtic.
Evropský soud pro lidská práva tehdy ukončil dlouholetý spor o slavný obraz Velká vápenka. Štrasburský soudní dvůr zamítl žalobu lichtenštejnského knížete Hanse Adama II. proti Německu, ve které se Lichtenštejnsko domáhalo navrácení tohoto cenného výtvarného díla.
Obraz patřil do majetku Lichtenštejnů, který po druhé světové válce vyvlastnily československé úřady. V roce 1991 ho Národní galerie zapůjčila na výstavu v Kolíně nad Rýnem a od té doby ho německé úřady kvůli lichtenštejnské žalobě nechtěly vydat zpět.
Podle advokátů lichtenštejnského knížete německé soudy porušily práva Hanse Adama II. tím, že mu obraz, zapůjčený v roce 1991 z Československa na výstavu v Kolíně nad Rýnem, nechtěly vydat. Sedmnáct soudců Evropského soudu pro lidská práva však jednomyslně dospělo k závěru, že německá justice právo knížete na vlastnictví ani jeho právo na spravedlivé soudní přelíčení neporušila.
Hans Adam II. se na štrasburský soud obrátil poté, co jeho žádost o zabavení obrazu postupně zamítly všechny instance německé justice. Ty se v roce 1998 odvolaly na dosud platné poválečné zákony spojenců, podle nichž německým soudům nepřísluší rozhodovat o případech souvisejících s válečnými událostmi a s výsledky II. světové války.
Evropský soud pro lidská práva ukončil dlouholetý spor o slavný obraz Velká vápenka od nizozemského malíře Pietera van Laera. Štrasburský soudní dvůr zamítl žalobu lichtenštejnského knížete Hanse Adama II. proti Německu, ve které se Lichtenštejnsko domáhalo navrácení tohoto cenného výtvarného díla.
www.irozhlas.cz
Prikladám Rozsudok Európskeho súdu pre ľudské práva, s argumentami účastníkov riadenia, posúdenia súdom, využitia úmluv, bola tiež použitá zmienená Parížska dohoda. Je to dobrý príklad úspešného využitia argumentov,