Nikita Michalkov a jeho Besogon
Zdroj: https://www.youtube.com/watch?v=ZqRVlrbXFOQ
Původně jsem chtěla jen zevrubně označit obsah tohoto zajímavého hovoru N.Michalkova - ale konec mě doslova posadil na zadek. Je o školství, o způsobu vzdělávání. Takže tomu věnuji větší prostor.
Celé videjko je opět velmi zajímavé, pan Michalkov se tu svým jemným filosofickým způsobem vyjadřuje k zajímavostem poslední doby a to i těch, které se týkají celého světa.
Celé video je v RJ a má něco málo přes hodinu. Ale - stojí za to.
Začátek je věnovaný "akci Z" a p. Michalkov srovnává vyjadřování Zelenského s Hitlerovým. To, co zelé pronášel k ruskému národu, je obsaženo v letácích, které hitlerovská vojska rozhazovala po sovětském území v době 2 války (= "vzdejte se, nic se vám nestane"). Je tam moment, kdy zelé říká zhruba toto:
"Vždyť vám všechno sebrali. Kdo z vás má naftová pole, paláce, vinohrady, jachty, banky... Tak za co vlastně bojujete? Máte jen půjčky a sotva co (žrát) k večeři - a teď mobilizace!"
Na to tam odpovídá ve videu Ukrajinka a říká, že "děkuje" zelému, protože přesně popsal situaci a život Ukrajinců.
Pak se pan Michalkov "zlehka" dotýká situace v ruské armádě - např. předražování materiálu. Ukazuje na konkurenční boj mezi firmami, které se mezi sebou perou o zakázku a vzájemně se pomlouvají. Vzpomíná na své působení v armádě, kdy se také tehdy setkávali s mnoha problémy, kde co nebylo, kde co nedovezli, došlo, nebylo. Tehdy ale nebyla válka, dalo se to přežít. nyní je to mnohem horší, protože boje probíhají a zásobování je ovlivňované mnohými reálnými překážkami. Ano, mělo by se to odstraňovat a zlepšovat - ale zde je hlavní problém jinde. Pokud se už do sporů začnou zapojovat strany, které reálně utrpěly nějaké ztráty nebo škody, pak se vráží klín do soukolí (voják, velitel, zásobovač, úředník, občan...) a vzniká velmi nebezpečná situace. A díky sítím se navíc šíří lži a u civilistů vzniká dojem, že mohou do tohoto řetězce zasahovat a nějak ho kritizovat či kibicovat a to bez toho, aby měli pravdivé informace.
Déle (asi na 16 minutě) upozorňuje, že jsme svědky válečných zločinů a fašismu - což je kolektivním západem popírané. nejen kolektivním západem, ale i v samotném Rusku se najdou lidé, kteří vše popírají. Třeba i zločin v Oděse - prý je to výmysl. Michalkov připomíná i zaryté a nenávistné nepřátele Ruska - z vlastních řad. Udělali v Rusku kariéru, stali se známými díky pozornosti ruských občanů - a přesto Rusko nenávidí.
Je zde mj. záběr na představitele komunistické strany, jak sedí před monitorem a sleduje Putinův projev, pokyvuje hlavou a za uchem má pověšené nudle (ty z těsta).
(věšet "lapši na uši" je něco jako "bulíky na nos")
Připomínaný je i "balónový jev", kdy se balóny nad USA objevily právě ve chvíli, kdy vyšel článek o vině USA na zničení NordStreamů. Balóny měly jen odlákat pozornost od zásadní zprávy.
A nyní přecházíme k části, která mě zaujala:
Ta hloupost, bezgramotnost, vulgarita, nenávist... - to nejsou výsledky té vojenské operace. To má mnohem hlubší příčiny a ty sahají až k reformám našeho školství (
píšu "našeho", protože tam najdeme stejné problémy jako v ruském).
V roce 1826 položil car otázku Puškinovi - kde by začal s reformami?
A on odpověděl, že by začal u vzdělání,
protože jen slabé duše následují jakéhokoliv vůdce.
A jaké vzdělávání? Takové, kde
výuka jde ruku v ruce s výchovou osobnosti člověka a to v souladu s řádem společnosti, kde má člověk žít.
Pan Michalkov tam zmiňuje experiment z r. 1971. Byli vybráni žáci jedné třídy a bylo jim řečeno toto:
Na levý terč vystřelíš, pokud chceš dostat peníz. Na pravý terč vystřelíš, pokud chceš, aby peníze šly na potřeby všech. Po každém zásahu se na terči rozsvítí žárovička, takže vidíš, jak volili spolužáci před tebou.
Samozřejmě - žárovičky rozsvěceli ti, co vedli test. Úkolem mělo být sledování toho, jak volí žáci, když vidí výsledky svých spolužáků.
A děti přesto volily "potřeby všech" a ne peníz sobě na ruku.
Tím se dostáváme ke
kolektivismu. Tím je myšlena výchova, kde je prioritou vnímat potřeby a cíle celku.
Nyní nám ve výchově převládá
jednotlivec.
Tato ideologie nám vychovává osobnost dítěte jako jediné unikátní a křehké vločky, která se musí starat sama o sebe, protože její potřeby stojí nad potřebami a zájmy kolektivu.
Ubíjela snad výchova ke kolektivismu osobnost jednotlivců? Určitě ne.
Je tu příběh z r. 1941, kdy si čtrnáctileté děvče zapisovalo do deníku vše, jak se chovalo, myslelo, rozhodovalo. Cíl toho byl, aby ona sama poznala za x let, jak se chovala, rozhodovala a myslela jako čtrnáctiletá a jak moc se to liší od jejího současného chování.
Výchova musí začínat už od samého raného dětství - pohádkami, bylinami, eposy... Vyprávění, co je to za zemi, kde se dítě narodilo a kde žije. Vychovatelé jsou velmi důležití a na nich záleží, jaké dítě bude.
Nakonec je malý videopříběh. V angličtině, má ruské tlumočení. Jmenuje se "2+2" a je o výuce matematiky (59:25).
Pondělí:
Chlapec do testu napsal, že 2 + 2 = 22. Učitelka se snaží mu názorně vysvětlit, že podle pravidel matematiky se zde neslučuje, ale sčítá. "To je hloupost", říká chlapec.
Úterý:
Přicházejí rodiče.
Učitelka: "Není potřeba se znepokojovat, že se děti vztekají, když něčemu nerozumějí."
Matka. "Přišli jsme, abyste nám řekla, co má náš chlapec v testu špatně."
Učitelka: "Napsal, že 2+2=22".
Rodiče: "A?"
Učitelka. "To je špatně."
Matka: "Řekl kdo?"
Učitelka: "Matematika."
Otec: "Chcete tím říct, že můj syn je blbec?!"
Učitelka: "Neee, samozřejmě, že ne."
Otec: "A kdo jste vy, že si troufáte tvrdit, že váš výsledek je správný a jeho ne?!"
Středa:
Ředitel: "Včera jste měla nedorozumění s rodiči jednoho žáka."
Učitelka: "Ano, trochu mi zabrnkali na nervy."
Ředitel: "Byl bych rád, kdybyste mě pro příště informovala."
Učitelka: "Samozřejmě. A jak budete tuto situaci řešit?"
Ředitel: "Můžete se omluvit. Rodiče si nepřejí, abyste dětem vštěpovala své zastaralé názory."
Učitelka: "Cože? Zastaralé názory? Vždyť to nejsou žádné moje názory - to jsou matematická pravidla!"
Učitelka před komisí:
"Takto funguje matematika. Je potřeba jen počkat, vše se uklidní, lidé si to uvědomí..."
Komise: "Obávám se, že nemůžeme čekat. Rodiče se obrátili na soud."
Učitelka: "A proč?"
Komise: "Morální ublížení dítěti."
TV: "Učitelka porušila ústavu a lidská práva svých žáků. Učitel, tento příznivce elitářství, si dovolil říci dítěti, nevinnému prvňáčkovi, že jeho odpověď není správná."
Blondýna v TV: "Já dokonce slyšela, že toho učitele děti nesnášejí a vydrží u něj jen rok - pak odcházejí k jinému učiteli."
Učitelka před TV: "Tomu se říká postup do vyšší třídy!"
Telefon a ředitel, že již nebudou služby učitelky potřebovat a bude lepší, když odejde.
Další den ředitel před kamerami propouští učitelku s tím, že se s ní finančně vyrovnají. Dostane 2 tis. dolarů plat a 2 tis za odchod, takže je to dohromady 4 tisíce.
Učitelka: "Špatně. Je to 22 tisíc!"
_____________________________
Na závěr můj názor = že nám skutečně chybí
výchova, která dítěti vštípí, že je jedinečnou částí jednoho velikého celku. Na toto téma bych chtěla diskutovat.